Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sijoitussuunnitelma sinulla on?

Vierailija
02.10.2026 |

Sijoitatko joka kuukausi saman summan sen enempää asiaa miettimättä vai onko sinulla tarkempi suunnitelma? Seuraatko youtubesta sijoitusaiheisia kanavia? Tähtäätkö johonkin summaan, jonka jälkeen vähennät/lopetat kokonaan?

Kommentit (256)

Vierailija
61/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on, että eläkkeelle jäädessä noin 30 vuoden päästä olisi 300 000-400 000 säästöjä ja velaton asunto (arvo n. 125 000€) sekä että jossain vaiheessa työikäisenä voisi alkaa tehdä nelipäiväistä työviikkoa. 

Ostan osakkeita ja ehkä Nordnetin kautta Indeksi.

Nyt olen työtön ja säästöjä 630€, mutta jostain se on aloitettava 😁

300000 on 30 v. Päästä nykyarvoltaan vain karkkirahaa. Siinä tuo Sijoittamisen huijaus... Siksi kantsii tuhlata nyt.

Ai niin, unohtui. Ja kun myyt 30v. Päästä,  niin valtio on siihen mennessä korottanut pääomaveron 60-80%iin. Nyt jo menee 30 tai 34. Eli karkkieahatkin oli hiukan väärä sanonta. Tuskin saat edes kummosia karkkejakaan. Ne kun maksavat tuolloin taas sitä silloista rahaa ja paljon. 

Millä rahalla sinä niitä karkkeja sitten ostelet, kun ne on tulevaisuudessa niin kalliita?

Vierailija
62/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 75 ja salkku ei ole mikään ihmeellinen,  n.  40K, vanhoja osakkeita ja indeksirahastoja, joihin en ole lisännyt vähään aikaan mitään, muutaman vuoden laitoin 100-200€ kuukausittain. Olkoot tuolla nyt jonkun aikaa, ei noin pienen pääoman osingoilla vielä hurrata, en myöskään sijoita niitä uudestaan, vaan käytän. Eläke riittää perusjuttuihin hyvin, mutta aina pieni ylimäärä on mukavaa, vaikka reissaan tai hankin jotain ekstraa niillä osingoilla. Teen vielä pienimuotoisesti töitäkin, muutaman tunnin kuussa. Ei tässä iässä enää niin kummoisia strategioita osaa miettiä. Jos tiukka paikka tulisi,  voisi asunnon myydä. Ihan tyytyväinen olen tilanteeseen. 

Mihin sinä niitä rahoja enää säästät? Keskimääräinen eliniänajanodote on noin 80 vuotta.

Kyllä sitä rahaa on hyvä olla myös elämän loppupäässä, sairastaminen ja kuoleminen se vasta kallista onkin ja iso lasku voi jäädä perillisten maksettavaksi. Kirjoittaja voi sitäpaitsi hyvinkin elää yli 90-vuotiaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on, että eläkkeelle jäädessä noin 30 vuoden päästä olisi 300 000-400 000 säästöjä ja velaton asunto (arvo n. 125 000€) sekä että jossain vaiheessa työikäisenä voisi alkaa tehdä nelipäiväistä työviikkoa. 

Ostan osakkeita ja ehkä Nordnetin kautta Indeksi.

Nyt olen työtön ja säästöjä 630€, mutta jostain se on aloitettava 😁

300000 on 30 v. Päästä nykyarvoltaan vain karkkirahaa. Siinä tuo Sijoittamisen huijaus... Siksi kantsii tuhlata nyt.

Ai niin, unohtui. Ja kun myyt 30v. Päästä,  niin valtio on siihen mennessä korottanut pääomaveron 60-80%iin. Nyt jo menee 30 tai 34. Eli karkkieahatkin oli hiukan väärä sanonta. Tuskin saat edes kummosia karkkejakaan. Ne kun maksavat tuolloin taas sitä silloista rahaa ja paljon. 

Millä rahalla sinä niitä karkkeja sitten ostelet, kun ne on tulevaisuudessa niin kalliita?

Kelan tukien varassa, ja sitten itkee kun tuilla ei saa karkkia. Itse ei mitään minkään eteen viitsitä tehdä, vaan odotetaan että karkit tulee valmiina pöytään. Voi olla että jääkin karkit saamatta.

Vierailija
64/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastoihin menee kuukausittain automaattisesti. Osakkeita ostan aina välillä kun innostun. Painotan osinko-osakkeita ja vältän trendiosakkeita. Salkkuni ei ole kovin iso, jonkin verran yli 200 000 euroa, mutta ajattelin kasvattaa sitä reilusti sitten kun osakemarkkinat romahtavat seuraavan kerran. Sellainen Witch of Wall Street -meininki eli sitten kun saa halvalla, koska kukaan muu ei halua. 

eiköhän tuollainen salkku ole jo aikalailla huippumääriä, hyvin harvalla suomalaisella on oikeasti yli 5000 euron osakesalkkuja. Paitsi tietysti vauvapalstalla joka foisella on vähintään tuo

Minä otin parikymmentä vuotta sitten itselleni eläkevakuutuksen, johon olen säästänyt 60-100 euroa kuukaudessa, suurimman osan ajasta alle satasen. Nyt säästämäni summa on kaksinkertainen eli tuotto% on sata. Vähän yli kymmenen vuotta sitten aloin rahastosäästäjäksi. Minulla menee kuuteen eri rahastoon n. 150 euroa kuukaudessa. Tällä hetkellä noiden kaikkien yhteenslaskettu summa ennen veroja on himpan alle 100 tuhatta. Ihan hyvin vaikka olen melko pienituloinen.

Vierailija
65/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa itseensä ja läheisiinsä juuri nyt, ja nauttia elämästä niin kauan kuin eloa riittää. Palvelukodithan ne sitten vanhuksena niitä mahdollisia omaisuuksia niistää maksuihinsa.

Vierailija
66/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoita paikalla. Antakaa neuvo. Kohta lähtee 800e Ovea kuussa johonkin. Tarkoitus ainakin 3v tuo summa laittaa kunnes täytän 65v ja jään eläkkeelle. Kiitos.

Sulla on hiukan lyhyt horisontti jopa tähän, mutta silti sanoisin: Fyysinen kulta Voima goldin tai Kvarn X:n kautta.

Kvarnissa pienemmät kulut, joten se sitten varmaan paras. Sieltä et voi nostaa kultaa kuitenkaan itsellesi fyysisenä. Mutta hekin lupaavat, että sitä oikeasti on. (kultaan sijoittamisessa on se ongelma, että sama kulta on voitu myydä monelle taholle samaan aikaan ”paperilla”, eikä sitä olekaan, jos tulee tarve)

Täysin ummikolle sijoittajalle nuo on liian vaativia kohteita. Itse suosittelen alkuun vaikka S-Pankin rahastoja, ne on tosi helppoja ja turvallisia. Kun tulee ymmärrystä ja riskinottokyky kasvaa, voi sijoitussuunnitelmaa muuttaa.

Jos säästössä on isompia summia, niin määräaikaistalletukset on nyt ihan hyviä vaihtoehtoja, koska korot ovat korkealla.

Vierailija
67/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muille käyny näin. Suunnitelmana sijoittaa 400e/kk hamaan tulevaisuuteen. Mutta kun pienen perintösumman ja seitsemän vuoden säästämisen jälkeen salkku ylitti 100 000e, niin kävikin näin: mä en halua enää laittaa 400e/kk. En mä rahastoista kotiuttaakaan halua, mutta lisäsijoitukset ovat vaikeita. 400e on nyt lomamatkassa tai hyvinvoinnissani paljon arvokkaampia kuin salkussa sadan tonnin lisänä.

Eli taidankin lopettaa säästämisen jo alle 40vee ja jätän salkun kasvamaan rauhassa. 7% tuotolla se on yli 200 000, ku oon 50 ja 400 000, ku oon 60.

Olen tullut vähän samantapaiseen johtopäätökseen. Toistaiseksi haluan vielä jatkaa sijoittamista, mutta kun katson laskureilla keskimääräisellä 7% tuotolla, niin salkkuni kasvaa itsestään tavoitesummaani vuosien kuluessa vaikka en sijoittaisi enää latiakaan lisää. Mutta nyt haluan vielä nopeuttaa pääsyäni tilanteeseen, jossa voin lopettaa nykyisen työni. Salkun koko tällä hetkellä hiukan vajaa 200k ja lisäksi sijoitusasunto Helsingissä. Sijoitan suunnitelman mukaan aktiivisesti vielä pari vuotta, jonka jälkeen voinen lopettaa nykyisen työn reilusti ennen 5kymppisiä ja miettiä mikä musta tulee isona. Elämänlaatuni rahan puolesta on aivan riittävä vaikka sijoitan, että en sillä tavalla koe että nyt kitkuttelen ja elän sitten joskus. Toki jos en sijoittaisi niin kenties kävisin kampaajalla, hierojalla, ravintolassa ym enemmän kun ylimäääräistä rahaa tällaisiin olisi. Mutta ei ne mun arjen laatua mitenkään ratkaisevasti kuitenkaan muuttaisi. Indeksirahastoihin ja ETFiin menee rahaa joka kuukausi, pääsijoitiksen ollessa nuo indeksirahastot.  

Vierailija
68/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sijoittaa itseensä ja läheisiinsä juuri nyt, ja nauttia elämästä niin kauan kuin eloa riittää. Palvelukodithan ne sitten vanhuksena niitä mahdollisia omaisuuksia niistää maksuihinsa.

Tai sitten tekee molempia. Niillä säästöillä ja sijoituksilla voi vaikka hemmotella läheisiään viemällä heidät parin viikon luksusmatkalle.

Vierailija
69/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoon 100/kk elämän loppuun saakka - perinnöksi jää loppusumma tai annan ennakkoperintönä, jos valtio alkaa hamuta niitä hoitomaksuihin. Kivempaa saajallekin, kun ei trarvitse muuttotappiopaikkakunnan (arvotonta) homekorsua yrittää myydä. 

Vierailija
70/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 6v, rahastoihin menee 400€/kk, sen lisäksi on mennyt 2000-5000€/v osinko osakkeisiin. En varsinaisesti firetä, koska törsään rahaa paljon matkoihin ja ravintoloihin/yöelämään. Tavoitteena kumminkin lopettaa työnteko 2037. Silloin olisi kakarat kaikki 20v tai yli, kämppä maksettu, ja sijoituksia yli 400k/€

Vierailija
71/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko euron sijoitus parhaillaan voi tuottaa , tuleeko miljoonia?

Vierailija
72/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoita paikalla. Antakaa neuvo. Kohta lähtee 800e Ovea kuussa johonkin. Tarkoitus ainakin 3v tuo summa laittaa kunnes täytän 65v ja jään eläkkeelle. Kiitos.

Sulla on hiukan lyhyt horisontti jopa tähän, mutta silti sanoisin: Fyysinen kulta Voima goldin tai Kvarn X:n kautta.

Kvarnissa pienemmät kulut, joten se sitten varmaan paras. Sieltä et voi nostaa kultaa kuitenkaan itsellesi fyysisenä. Mutta hekin lupaavat, että sitä oikeasti on. (kultaan sijoittamisessa on se ongelma, että sama kulta on voitu myydä monelle taholle samaan aikaan ”paperilla”, eikä sitä olekaan, jos tulee tarve)

Ostaa rasmussenilta kilon harkon kultaa niin on olemassa, jos tarve tulee.

Vierailija
73/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmalla ihmisellä sinne palvelukotiin on matkaa vuosikymmeniä. Sitä ennen pitäisi olla noin 40-50 vuotta työelämässä, tulevaisuudessa kipataan ehkä suoraan työpaikalta sinne palvelukotiin. Itse ainakin kaipaan elämältä muutakin siinä välissä ja sen vapauden voi nimenomaan ostaa omalla varallisuudella kun ei tuhlaa jokaista euroa tänään.

Vierailija
74/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin ummikolle sijoittajalle nuo on liian vaativia kohteita. Itse suosittelen alkuun vaikka S-Pankin rahastoja, ne on tosi helppoja ja turvallisia. Kun tulee ymmärrystä ja riskinottokyky kasvaa, voi sijoitussuunnitelmaa muuttaa.

Jos säästössä on isompia summia, niin määräaikaistalletukset on nyt ihan hyviä vaihtoehtoja, koska korot ovat korkealla.

Kumpi parempi aloittelijalle, S-pankin rahasto vai Nordetin kautta?

Vierailija
75/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnetillä on kuluttomia indeksirahastoja, niistä mielestäni helppo aloittaa.

Vierailija
76/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo S-Pankissa tili, aloittaminen käy parissa minuutissa ja tarvittaessa pankkivirkailija voi tehdä sen. Nordnet on helpohko, mutta netistä löytyy siihen hyvät ohjeet. Itse löysin ohjeet erään sijoittajan blogista, mutta nimeä en nyt muista.

Vierailija
77/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituspläni ompi:

Olvi Sandels IV 4.7%,  ROI on taattu 4.7% & osinko on kiinteä 0.15 cnt / osake.

Vierailija
78/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 75 ja salkku ei ole mikään ihmeellinen,  n.  40K, vanhoja osakkeita ja indeksirahastoja, joihin en ole lisännyt vähään aikaan mitään, muutaman vuoden laitoin 100-200€ kuukausittain. Olkoot tuolla nyt jonkun aikaa, ei noin pienen pääoman osingoilla vielä hurrata, en myöskään sijoita niitä uudestaan, vaan käytän. Eläke riittää perusjuttuihin hyvin, mutta aina pieni ylimäärä on mukavaa, vaikka reissaan tai hankin jotain ekstraa niillä osingoilla. Teen vielä pienimuotoisesti töitäkin, muutaman tunnin kuussa. Ei tässä iässä enää niin kummoisia strategioita osaa miettiä. Jos tiukka paikka tulisi,  voisi asunnon myydä. Ihan tyytyväinen olen tilanteeseen. 

Mihin sinä niitä rahoja enää säästät? Keskimääräinen eliniänajanodote on noin 80 vuotta.

Kyllä sitä rahaa on hyvä olla myös elämän loppupäässä, sairastaminen ja kuoleminen se vasta kallista onkin ja iso lasku voi jäädä perillisten maksettavaksi. Kirjoittaja voi sitäpaitsi hyvinkin elää yli 90-vuotiaaksi.

Samaa mieltä! Olisi ihan kamalaa, jos pitäisi pelätä sitä, että elää reippaana ja tolkuissaan vaikka 94-vuotiaaksi, kuten isoäitini eli. Paljon mukavampaa odottaa jotain kivaa siltäkin ajalta. Minusta voisi tulla semmoinen varakas mummeli, jonka kodissa on paljon itämaisia mattoja. Siellä sitten köpöttelen puuhakkaana.

Vierailija
79/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin kallis asunto ja laitettiin sijoitusfirma hoitamaan sijoitukset. Joka vuosi 100.000€ lisää firman hoidettavaksi nykyisellään. Katsotaan sitten uudelleen, kun jäädään eläkkeelle.

Vierailija
80/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Olisi ihan kamalaa, jos pitäisi pelätä sitä, että elää reippaana ja tolkuissaan vaikka 94-vuotiaaksi, kuten isoäitini eli. Paljon mukavampaa odottaa jotain kivaa siltäkin ajalta. Minusta voisi tulla semmoinen varakas mummeli, jonka kodissa on paljon itämaisia mattoja. Siellä sitten köpöttelen puuhakkaana.

Jep, mukavampaa on köpötellä Eirassa niiden itämaisten mattojen päällä, kuin jonottaa Siltamäen Alepassa kello yhdeksän illalla ilta-alennustuotteita ja asioida terveyskeskuksessa yksityisen sijasta.

Myös jos ikääntyneenä ei pärjää enää omassa kodissa, on mukavampi päästä yksityiseen hoivakotiin kun olla hyvinvointialueen hoivakodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän