Millainen sijoitussuunnitelma sinulla on?
Sijoitatko joka kuukausi saman summan sen enempää asiaa miettimättä vai onko sinulla tarkempi suunnitelma? Seuraatko youtubesta sijoitusaiheisia kanavia? Tähtäätkö johonkin summaan, jonka jälkeen vähennät/lopetat kokonaan?
Kommentit (256)
Etelän matka ja kulli pilluun halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa ja hivuttamalla.
Äkkiä ja vivuttamalla
Osakkeita ja rahastoja. Tänä vuonna on ollut vaan 4 % tuotto.
Suunnitelma on hyvä, toteutus vain huono
Mihin sitä rahaa keräätte? Että sitten on kun eläkkeellä ja toinen jalka haudassa?
Kaikki säästöön mitä suinkin pystyy, kulut minimiin ja nautitaan maksuttomista harrastuksista. Ruoka tehdään tietenkin kotona itse. Hyvin on toiminut ja sijoitukset tuottavat jo mukavasti lisää itsessäänkin kun 15v tuota jo tehty. Hienoa nähdä että se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.
Aivan. Sijoituksiin luottavat eivät ole ottaneet opiksi lamavuosista.
Miten niin? Kyllä hyvin hajautettu osakesalkku on aina tähän mennessä noussut takaisin ja aikaisempaa korkeammalle lamavuosien jälkeen. Kunhan ei ole joutunut myymään osakkeitaan juuri laman iskiessä, on selvinnyt voitolle.
Niin, vanha totuus on, että aina jää voitolle jos myy kalliimmalla kuin osti 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI väittää että raha menettää merkityksensä kun tekoäly tästä vielä jonkun vuoden tai vuosikymmenen kehittyy.
Niin että mitä varten tässä kannattaa säästää ja sijoittaa?
Jos uskot noin käyvän, niin ei kannata. Itse en usko.
Miksi et usko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.
Aivan. Sijoituksiin luottavat eivät ole ottaneet opiksi lamavuosista.
Miten niin? Kyllä hyvin hajautettu osakesalkku on aina tähän mennessä noussut takaisin ja aikaisempaa korkeammalle lamavuosien jälkeen. Kunhan ei ole joutunut myymään osakkeitaan juuri laman iskiessä, on selvinnyt voitolle.
Niin, vanha totuus on, että aina jää voitolle jos myy kalliimmalla kuin osti 🙄
Se on jossakin muualla kuin vero-Suomessa. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa keräätte? Että sitten on kun eläkkeellä ja toinen jalka haudassa?
No en saa kulutettua kaikkia rahoja ja tyhmää pitää niitä säästötilillä. Lopetan työt 60-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa ja hivuttamalla.
Äkkiä ja vivuttamalla
Jees pilluun tuhlaamalla ja viinaan ainoa järkevä sijoitus.
En jaksa alkaa sijoittaa, kun rahaa tulee ja jää säästöön. Sijoitan huvituksiin ja terveyteen. Elämä on tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Syy itsellä on jäädä aiemmin eläkkeelle ja olla tarpeeksi rahaa silloin että saa matkustella ja harrastaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeaikaa varten puskuria. Tällä hetkellä laitan 200 sijotusasunnon lainaan, 200 korkeakorkoiselle ja 200 osakkeisiin/rahastoon. Jokin aikaa 3-6kk yhdellä systeemillä ja sitten vaihto. Osakeostoihin kerään muutaman kk isompaa pottia. Rahastoihin laitoin sen kk summan kerralla johonkin (suomi, eurooppa, global brands, aasia) vähän fiiliksen mukaan.
En kattele juutuupivideoita, aloittaessa luin taloustaitoa, pörssiopasta ja seligsonin sivustoa.
Mä en kerää osakeostoja varten erikseen isompaa pottia, vaan ostan silloin kun on sopiva hetki. Välillä olen olen ostanut osakkeita parilla kymmenellä eurolla, kun olen halunnut sijoittaa osingot heti uudelleen.
Mun palveluntarjoja ottaa jotain euroja välityspalkkiota, joten en ihan kympeillä viiti ostaa.
no sitten kannattaisi vaihtaa parempaan palveluntarjoajaan.
Minulla tyypillisesti välityspalkkiot ovat reilusti alle euron vaikkapa jenkkiosakkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan, että ei huvita olla päähän potkittavana ja toisten kyykytettävänä ja syljeskeltävänä hylkiönä ilman rahaa siinä vaiheessa kun työpaikka jossain vaiheessa lähtee alta ja ikää voi sitten olla jo se maaginen 50+ minkä jälkeen et suomesta enää töitä saa.
Siinä vaiheessa 500k€ salkkukin tekee jo tuottoineen elämästä aika paljon aurinkoisempaa, ihmisarvo säilyy ja jos työkin sattuisi säilymään niin sieltä voi jäädä pois sitten itse kun sopiva eläkeikä koittaa joka itselläni on se noin 60v. Kärvistelkää, kilpailkaa ja rähiskää te 70v asti jos tykkäätte.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa alkaa sijoittaa, kun rahaa tulee ja jää säästöön. Sijoitan huvituksiin ja terveyteen. Elämä on tässä ja nyt.
Noin teen ja silti jää vielä rahaa sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki säästöön mitä suinkin pystyy, kulut minimiin ja nautitaan maksuttomista harrastuksista. Ruoka tehdään tietenkin kotona itse. Hyvin on toiminut ja sijoitukset tuottavat jo mukavasti lisää itsessäänkin kun 15v tuota jo tehty. Hienoa nähdä että se toimii.
Tuo on hyvä ja varma taktiikka. Hidas mutta varma.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sijoittaa itseensä ja läheisiinsä juuri nyt, ja nauttia elämästä niin kauan kuin eloa riittää. Palvelukodithan ne sitten vanhuksena niitä mahdollisia omaisuuksia niistää maksuihinsa.
Toki, en pihistele nytkään.
Rahastoihin menee automaattisesti joka kuukausi tietty summa. Joskus harvoin jotain yksittäisiä hankintoja. En jaksa seurata mitään pörssiuutisia. Tärkeintä on säästää pitkäjänteisesti ja pitää menot pieninä, ettei raha valu johonkin turhaan. Vanhuuden varalle on testamentit tehty, leski perii aikaisemmin kuolleen puolison omaisuuden.
Sijoitan noin 1000-2500 €/kk suoraan osakkeisiin ympäri maailmaa. Tätä jatkan niin kauan että voin osingoillani elättää itseni liikaa pihistelemättä. Jo nyt kuukausittaiset osinkotulot nettona on ihan mukavat noin 1400 €/kk, mutta tällä ei vielä mukavaa elämää vietä niin nostan jatkuvasti tulojani. Tällä viikolla ostin 4 eri osaketta, joista 1 oli uusi ja 3 muuta position kasvattamista.