Millainen sijoitussuunnitelma sinulla on?
Sijoitatko joka kuukausi saman summan sen enempää asiaa miettimättä vai onko sinulla tarkempi suunnitelma? Seuraatko youtubesta sijoitusaiheisia kanavia? Tähtäätkö johonkin summaan, jonka jälkeen vähennät/lopetat kokonaan?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko euron sijoitus parhaillaan voi tuottaa , tuleeko miljoonia?
Paljonko itse saat sillä eurolla tänään, että voit nauttia elämästä tässä ja nyt? Ei taida edes suklaapatukkaa nykyhinnoilla saada. Sitten syöt sen patukan eikä enää ole euroa eikä patukkaa, vain tyhjä käsi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi euro ei ehdi yhde eliniän aikana kasvaa miljooniksi muuten kuin satumaisella tuurilla.
Mutta ihan huvikseni laskin yhden mahdollisen skenaarion: osti yhdellä eurolla Nokian osakkeita 1980-luvun lopussa tai ihan 1990-luvun alussa 13 sentin kappalehintaan. Myi ne huhtikuun 2000 lopussa 63 euron kappalehintaan. Myynnistä tuli 480 euroa, josta jäi verojen jälkeen (laskettu nykyisten verotussääntöjen mukaan, koska en muista, miten myyntivoittoa verotettiin vuonna 2000) 393 euroa. Osti sitten näillä rahoilla saman tien Nvidian osakkeita 0,19 dollarin kappalehintaan. Osakkeen hinta on tänään 237,88 dollaria, joten koossa on noin puolen miljoonan euron osakesalkku.
Laskelmassa ei ole otettu huomioon kaupankäyntikuluja.
Joka kuukausi palkkapäivänä siirrän x€ laskunmaksu/puskuritilille, x€ säästöihin ja sijoituksiin (osakkeita ja rahastoja. Vuoden alussa lasken ja päätän suurinpiirtein mihin osakkeisiin ja rahastoihin sijoitan). Käyttötilille jätän 150-200€ kuukauden kuluihin, jos budjetointi osuu nappiin niin ennen seuraavaa palkkapäivää käyttötilillä on jäljellä 0-10€
Ylijäävä raha ETF:n. Ikää 56. Olen nyt keventänyt työntekoa eli otan mahd. paljon vapaita. Muutaman vuoden päästä alan miettiä eläköitymistä. Riippuu tilanteesta. Jos jään työttömäksi, pärjään kyllä.
Vain köyhät sijoittaa. Kun on tarpeeksi rahaa ei tarvitse mitään osakeleikkejä.
Vierailija kirjoitti:
10-40 euroa kk, kiva saada ensimmäinen korko, vaikka vain 5 euroa, verrattuna että maksaa sen 5 euroa viivästyskorkoa. Kannattaa vähävaraisena.
Sukat laatikkoon, kalsarit alahyllylle, t-paidat ylemmälle.
Viime viikon osaketuotot oli noin 2000e. Aina ei mene yhtä hyvin. Voi jäädä muutamaan sataseen.
Keskimäärin vähän yli 1000 euroa laittanut indeksirahastoihin kohta jo 7 vuotta. Salkku on nyt noin 120 kE.
Vierailija kirjoitti:
Ei sijoittamiseen kuulu tälläiset epärealistiset tuotto-odotukset. Jos luulee saavansa eurolla miljoonan pikavoittoja, niin kannattaa jatkossakin tuhlata rahansa rahapeleihin ja jättää sijoittaminen niille jotka siitä jotain ymmärtää.
Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.
Rahastoilla tienaa, osakkeilla ei. Alkuun sijoitin vuosia rahastoihin ja sieltähän tuli tonnikaupalla sitten voittoa lopuksi. Vuosien osakesijoittaminen taas ei ole tuottanut mitään.
Sijoitan kotivaraa talveksi kaappeihin niin paljon kuin voin. Siinäpä se sijoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoilla tienaa, osakkeilla ei. Alkuun sijoitin vuosia rahastoihin ja sieltähän tuli tonnikaupalla sitten voittoa lopuksi. Vuosien osakesijoittaminen taas ei ole tuottanut mitään.
Kyllä mulla on osakesalkku tuottanut yli 80 % osakkeiden hankintahinnasta, mutta onhan se ihan totta, että indeksirahastot ovat tuottaneet selvästi enemmän. (Osakesalkun tuotoksi olen tässä laskenut sekä saadut osingot että osakkeiden arvonnousun.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on osakesalkku tuottanut yli 80 % osakkeiden hankintahinnasta, mutta onhan se ihan totta, että indeksirahastot ovat tuottaneet selvästi enemmän. (Osakesalkun tuotoksi olen tässä laskenut sekä saadut osingot että osakkeiden arvonnousun.)
No minun osakkeideni arvo ei ole noussut vuosien aikana ja vaikka onkin niin sen nousun on sitten joku toinen syöksyvä osake syönyt pois jolloin kokonaisuutena tulos plusmiinus nolla. Julkisuudessa palstoilla ja keskustelussa näkee kaltaisiasi +100% tuottoa osakkeilla takovia kaikkialla, mutta se ei todellakaan ole realismia jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.
Sitten saa paljon halvalla. Joka kuukausi kun laittaa saman summan maantieteellisesti hajauttaen, on varsin epätodennäköistä, että 10v päästä olisi tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten saa paljon halvalla. Joka kuukausi kun laittaa saman summan maantieteellisesti hajauttaen, on varsin epätodennäköistä, että 10v päästä olisi tappiolla.
Niin jos olis sitten rahaa millä ostaa eikä kaikki ole kiinni syöksyneissä osakkeissa. Pitäis älytä myydä ja kartuttaa kassaa, mutta tässä ahneesti odottelen Nesteen ja kumppaneiden nousevan aina vaan kuuhun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun markkinat rysähtää -80% niin maailmassa on vähän isompiakin ongelmia kuin jonkun yksittäisen pulliaisen laskeneet sijoitukset. Toki joku yksittäinen firma voi mennä konkurssiin, mutta kaikkia rahoja ei kuulu laittaa kiinni yhden firman osakkeisiin.
Mutta jos omassa päässä tykkää aina miettiä ääriskenaarioita, niin ei varmaan kannata sitten sijoittaa, eikä oikeastaan tehdä yhtän mitään muutakaan kun voit jäädä ulkona auton alle tai sitten liukastut suihkussa ja lyöt pääsi, ulkomaan reissulla lentokone putoaa ja laiva uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos olis sitten rahaa millä ostaa eikä kaikki ole kiinni syöksyneissä osakkeissa. Pitäis älytä myydä ja kartuttaa kassaa, mutta tässä ahneesti odottelen Nesteen ja kumppaneiden nousevan aina vaan kuuhun saakka.
Itse olen hyväksynyt, että en kuitenkaan voita indeksiä, kun siihen ei asiantuntijatkaan pysty.
Tätä mietin itsekin. Onko parempi myydä omistusasunto ja sijoittaa ne rahat, vai maksaa asuntolainaa että joskus olisi oma asunto maksettuna? Se auttaa ainakin eläkeiässä, kun ei tarvitse maksaa muuta kuin vastiketta…