Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sijoitussuunnitelma sinulla on?

Vierailija
02.10.2026 |

Sijoitatko joka kuukausi saman summan sen enempää asiaa miettimättä vai onko sinulla tarkempi suunnitelma? Seuraatko youtubesta sijoitusaiheisia kanavia? Tähtäätkö johonkin summaan, jonka jälkeen vähennät/lopetat kokonaan?

Kommentit (256)

Vierailija
141/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tuhlata kaiken.

Vierailija
142/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastoihin menee kuukausittain automaattisesti. Osakkeita ostan aina välillä kun innostun. Painotan osinko-osakkeita ja vältän trendiosakkeita. Salkkuni ei ole kovin iso, jonkin verran yli 200 000 euroa, mutta ajattelin kasvattaa sitä reilusti sitten kun osakemarkkinat romahtavat seuraavan kerran. Sellainen Witch of Wall Street -meininki eli sitten kun saa halvalla, koska kukaan muu ei halua. 

eiköhän tuollainen salkku ole jo aikalailla huippumääriä, hyvin harvalla suomalaisella on oikeasti yli 5000 euron osakesalkkuja. Paitsi tietysti vauvapalstalla joka foisella on vähintään tuo

YLI puolella sijoittajista ON yli 5000 euron salkku. Puhut siis paskaa. Yli puolet sijoittajasta EI OLE "hyvin harva", onhan sijoittajia jo pari miljoonaa. 

Paitsi tietenkin jos vähän reilu miljoona on "hyvin harva suomalainen" niin sitten puhut asiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osinkosijoittaja. Eletään täysin osinkotuotoilla. Oltais jo tosi varakkaita jos aina sijoitettaisiin kaikki osingot mutta meille tärkeintä on vapaus. Riittää kun pärjätään omillaan. 

Vierailija
144/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan sata tonnia mihinkä, onko hyviä vihjeitä?

Vierailija
145/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan kun rahaa kertyy, mahdolliesti hieman enemmänkin käyttäen pientä limiittiä jota voisin aika kevyestikkin jopa 100 kertaistaa. Muta tällä hetkellä 2500e riittää ihan hyvin elämän pikku ylä ja alamäkiin. 

Vierailija
146/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan sata tonnia mihinkä, onko hyviä vihjeitä?

handelsbanken maksaa hyvää osinkoa

Vierailija
147/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeita ja rahastoja. Tänä vuonna on ollut vaan 4 % tuotto.

oma ollut 25% kurssinousua, muilla kultatason nordnetillä noin 20% ja hex jossain +28%

Kannattaisiko heittää vanhojen pankkien rahastot jonnekkin missä aurinko ei näy?

Vierailija
148/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä rahaa keräätte? Että sitten on kun eläkkeellä ja toinen jalka haudassa?

Itse jään ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää sijoitusteni turvin.

Vierailija
149/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän mennessä olen sijoittanut sen mitä elämiseltä on jäänyt. Juuri eilen tarkistin tiliotteet vuoden ajalta, ja olisi kyllä kannattanut ennemmin elää sillä mitä sijoittamiselta jää. Laittaa heti palkkapäivänä sivuun tulevan kuun lainanlyhennykset, talousrahat, ja tietenkin sijoitukset, ja jättää käyttötilille kiinteä summa.

Kuukaudessa näyttää menneen vähän päälle 400 euroa kaikkien pakollisten menojen jälkeen "omaan kulutukseen". Täällä joku sanoi 150-200 riittävän ja olisihan siinä haastetta. Meillä maksetaan yhteiseltä tililtä ruoat, sähköt, vakuutukset, suoratoistot, auton kulut, netit sun muut, ja omaa on sitten se mitä käyttää kun ei olla yhdessä liikkeellä tai osteta kotiin jotain. Satasenkin kun saisi tuosta kuukausittaisesta kulutuksesta nipistettyä säästöön, se poikisi pitkällä aikavälillä hyvän summan.

Eläkeikään on viitisentoista vuotta niin täytyy vain toivoa että pysyy terveenä ja töitä riittää. Nyt jos jäisi työttömäksi tai työkyvyttömäksi, eläke olisi aikanaan 1600/kk, mutta jos 66 vuoteen pystyy nykytahdilla painamaan, arvio on 3000. Ennemmin kyllä tekisin 80% työaikaa jo nyt.

Se "joku" taisin olla minä. Elämäntilanteet on erilaisia ja mun elämäntilanne mahdollistaa pienehköt arjen menot ja kulut. Olen suhteellisen terve, ei isoja sairaus tai lääkehoitokuluja.  Asun yksin, omistusasunto, lainaa toki on jäljellä, mutta lyhennykset ja vastike pieni. Ei lapsia. Ei autoa. Syön kasvisruokaa pääasiassa, En juuri koskaan syö ulkona enkä koskaan tilaa ruokaa kotiin...Kaikista valinnoista ja niiden seurauksista saa itse vastata, joko kärsiä tai nauttia...nyt tai myöhemmin.

Vierailija
150/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tällä hetkellä suunnitelmaa, mutta aika hyvin on toiminut ylimyyntipaniikin aikaansaama huomattava dippi yksittäisen osakkeen kohdalla, esim. 2009: M-realia melkoinen nivaska alimmillaan 0,20 euroa. Tuli kylläkin myytyä liian varhain. Ylimmillään taisin saada vähän alle 3 euroa vuonna 2010. Kumminkin parhaimmiat yli kymmenkertaiseen kurssiin.

En kuiteskaan suosittele tuota strategiaa vaikka se meikäläisen oman elämänsä Aku Ankan kohdalla onkin toiminut yllättävän hyvin...

Vierailija
151/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä rahaa keräätte? Että sitten on kun eläkkeellä ja toinen jalka haudassa?

Lisäksi räjähdysmäisesti lisääntynyt sijoittaminen on juurisyy tähän jatkuvasti kallistuvaan elämään. Koska yhtiöiden pitää tehdä voittoa sijoittajilleen niin rahaa pitää kiskoa maksimaalisesti. Kaikkien pitää osallistua tähän pontsi-skemeen ja sijoittaa tai muutoin on vaan lypsettävä lehmä.

Vierailija
152/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan osakkeisiin ja sitten katson kun ne valuu alas -80% kun tulee joku finanssirysähdys.

Aivan. Sijoituksiin luottavat eivät ole ottaneet opiksi lamavuosista.

Miten niin? Kyllä hyvin hajautettu osakesalkku on aina tähän mennessä noussut takaisin ja aikaisempaa korkeammalle lamavuosien jälkeen. Kunhan ei ole joutunut myymään osakkeitaan juuri laman iskiessä, on selvinnyt voitolle.

Minulla kuulemma oli ylihajautettu salkku ja se syynä kun ei ole menestynyt :D Aina löytyy syy näymmä.

Diversification is protection against ignorance - Hajautus on suoja tietämättömyyttä vastaan

Vierailija
153/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kukaan ei kerran voita indeksiä, niin miksi sitten sijoittaa huonommin tuottaviin osakkeisiin? Saako suorasta osakesijoittamisesta jotain "tein ihan itse"-viboja vai mikä siinä on sitten idea jos indeksirahastoilla saisi kuitenkin paremman tuoton.

MONIKIN voittaa indeksin. SUURIN OSA ei , mutta se ei ole sama kuin "kukaan ei voita". Ja sitäpaitsi indeksirahastoihin sijoittamalla häviää 100% varmuudella KO indeksille pitkällä aikavälillä, yleensä lyhyelläkin. 

Vierailija
154/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jään ensi vuonna pois töistä kolme vuotta ennen alinta eläkeikää sijoitusteni turvin.

No onko ollut sen arvoista nilkuttaa silloin kun olit nuori ja elämä oli parasta mahdollista, että pääset eläkkeelle pari vuotta aiemmin? 

Vierailija
155/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot ovat suuri kusetus. Ainoa varma voittaja on pankki kun käärii kulut päältä. Mihin tarvii indeksirahastojakaan kun voi ostaa itse ne osakkeet. Perusmeininki, hölmöä koijataan. Sijoitusasunnoista ei viitsi mainita mitään.

Vierailija
156/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko ollut sen arvoista nilkuttaa silloin kun olit nuori ja elämä oli parasta mahdollista, että pääset eläkkeelle pari vuotta aiemmin? 

Täh? En minä ole mitään nilkuttanut, vaan käyttänyt rahaa niihin asioihin, mistä nautin, esim. syömisiin ravintoloissa ja matkustamiseen. Mutta en ole laittanut isoja summia sellaisiin asioihin, joista en nauti, kuten koko ajan uusiin muotivaatteisiin, autoon, kauneudenhoitoon tai päihteisiin. Olen sitten sijoittanut niistä säästyneen summan.

Vierailija
157/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana särkee ja kolottaa.

Paras elää tässä hetkessä, tietysti pikku puskuri on hyvä olla.

Vierailija
158/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastot ovat suuri kusetus. Ainoa varma voittaja on pankki kun käärii kulut päältä. Mihin tarvii indeksirahastojakaan kun voi ostaa itse ne osakkeet. Perusmeininki, hölmöä koijataan. Sijoitusasunnoista ei viitsi mainita mitään.

Mikä näissä toisten sijoituksissa osaa hiertää näin kovasti? Jatkuvasti keksitään valheellisia ja todella negatiivisia kommentteja.

Vierailija
159/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani saa tehdä niin huonoja sijoituksia kuin haluaa. Se vaan on typerää kun voisi saada parempaakin tuottoa.

Vierailija
160/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan kaikki trollit Venäjälle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi