Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sijoitussuunnitelma sinulla on?

Vierailija
02.10.2026 |

Sijoitatko joka kuukausi saman summan sen enempää asiaa miettimättä vai onko sinulla tarkempi suunnitelma? Seuraatko youtubesta sijoitusaiheisia kanavia? Tähtäätkö johonkin summaan, jonka jälkeen vähennät/lopetat kokonaan?

Kommentit (256)

Vierailija
41/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on, että eläkkeelle jäädessä noin 30 vuoden päästä olisi 300 000-400 000 säästöjä ja velaton asunto (arvo n. 125 000€) sekä että jossain vaiheessa työikäisenä voisi alkaa tehdä nelipäiväistä työviikkoa. 

Ostan osakkeita ja ehkä Nordnetin kautta Indeksi.

Nyt olen työtön ja säästöjä 630€, mutta jostain se on aloitettava 😁

300000 on 30 v. Päästä nykyarvoltaan vain karkkirahaa. Siinä tuo Sijoittamisen huijaus... Siksi kantsii tuhlata nyt.

Vierailija
42/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on, että eläkkeelle jäädessä noin 30 vuoden päästä olisi 300 000-400 000 säästöjä ja velaton asunto (arvo n. 125 000€) sekä että jossain vaiheessa työikäisenä voisi alkaa tehdä nelipäiväistä työviikkoa. 

300000 on 30 v. Päästä nykyarvoltaan vain karkkirahaa. Siinä tuo Sijoittamisen huijaus... Siksi kantsii tuhlata nyt.

Ai niin, unohtui. Ja kun myyt 30v. Päästä,  niin valtio on siihen mennessä korottanut pääomaveron 60-80%iin. Nyt jo menee 30 tai 34. Eli karkkieahatkin oli hiukan väärä sanonta. Tuskin saat edes kummosia karkkejakaan. Ne kun maksavat tuolloin taas sitä silloista rahaa ja paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikinglotto, Eurojackpot, lauantain lotto.

Vierailija
44/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin just lähikauppaan ja ostin ison pussillisen makaronia ja tarjous tonnikalapurkkeja kasan, ihan varmasti kannattava sijoitus, kun tulee nälkä.

Vierailija
45/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeaikaa varten puskuria. Tällä hetkellä laitan 200 sijotusasunnon lainaan, 200 korkeakorkoiselle ja 200 osakkeisiin/rahastoon. Jokin aikaa 3-6kk yhdellä systeemillä ja sitten vaihto. Osakeostoihin kerään muutaman kk isompaa pottia. Rahastoihin laitoin sen kk summan kerralla johonkin (suomi, eurooppa, global brands, aasia) vähän fiiliksen mukaan. 

En kattele juutuupivideoita, aloittaessa luin taloustaitoa, pörssiopasta ja seligsonin sivustoa.

Mä en kerää osakeostoja varten erikseen isompaa pottia, vaan ostan silloin kun on sopiva hetki. Välillä olen olen ostanut osakkeita parilla kymmenellä eurolla, kun olen halunnut sijoittaa osingot heti uudelleen.

Mun palveluntarjoja ottaa jotain euroja välityspalkkiota, joten en ihan kympeillä viiti ostaa.

Vierailija
46/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoita paikalla. Antakaa neuvo. Kohta lähtee 800e Ovea kuussa johonkin. Tarkoitus ainakin 3v tuo summa laittaa kunnes täytän 65v ja jään eläkkeelle. Kiitos.

Joku maailmanlaajuinen etf joka sijoittaa osingot.

Vierailija
47/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, unohtui. Ja kun myyt 30v. Päästä,  niin valtio on siihen mennessä korottanut pääomaveron 60-80%iin. Nyt jo menee 30 tai 34. Eli karkkieahatkin oli hiukan väärä sanonta. Tuskin saat edes kummosia karkkejakaan. Ne kun maksavat tuolloin taas sitä silloista rahaa ja paljon. 

Täällä meillä on taas varsinainen asiantuntija. Mikä teitä vetää aina sijoitusketjuun mölisemään tätä soopaa? Joka ikinen kerta. Kateus taitaa olla, kun itsellä ei raha pysy käsissä hetkeäkään kun joka päivä pitää elää kuin huomista ei tulisi?

Vierailija
48/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisipä palkasta jotain säästöön, kulut syövät kaikki tulot eikä riitäkään kun puoliso työttömänä. Nytkin laskuja oli neljällä tonnilla kun autoon tuki isompaa remonttia

Vierailija
49/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin just lähikauppaan ja ostin ison pussillisen makaronia ja tarjous tonnikalapurkkeja kasan, ihan varmasti kannattava sijoitus, kun tulee nälkä.

Makaroni ei ole kovin terveellistä ja tonnikala ei itseasiassa ole edes mitään halpaa.Sesongin juureksia,kotimaista pottua ja muuta sato kauden tuotteita saa edullisesti ja on terveellistä.

Vierailija
50/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoihin menee kuukausittain automaattisesti. Osakkeita ostan aina välillä kun innostun. Painotan osinko-osakkeita ja vältän trendiosakkeita. Salkkuni ei ole kovin iso, jonkin verran yli 200 000 euroa, mutta ajattelin kasvattaa sitä reilusti sitten kun osakemarkkinat romahtavat seuraavan kerran. Sellainen Witch of Wall Street -meininki eli sitten kun saa halvalla, koska kukaan muu ei halua. 

eiköhän tuollainen salkku ole jo aikalailla huippumääriä, hyvin harvalla suomalaisella on oikeasti yli 5000 euron osakesalkkuja. Paitsi tietysti vauvapalstalla joka foisella on vähintään tuo

Vierailija
51/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma valintani on indeksirahastot. Näin 5:n vuoden kokemuksella täytyy sanoa, että kyllä kannattaa. 

- N36

No kyllä kai kun nyt on ollut poikkeuksellisen kovaa nousua. Ei jatku ikuisesti tällä nousutahdilla. Mullakin noussu tänä vuonna 40 prosenttia mutta aikanaan romahti erittäin pahasti

Vierailija
52/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan lisätä kultapainoa jos saan muista sijoituksista rahaa. Tällä hetkellä tällaista ei ole näköpiirissä kuitenkaan. 

Vierailija
53/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kultaan sijoittaessapa ei ole.

Vierailija
54/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo 75 ja salkku ei ole mikään ihmeellinen,  n.  40K, vanhoja osakkeita ja indeksirahastoja, joihin en ole lisännyt vähään aikaan mitään, muutaman vuoden laitoin 100-200€ kuukausittain. Olkoot tuolla nyt jonkun aikaa, ei noin pienen pääoman osingoilla vielä hurrata, en myöskään sijoita niitä uudestaan, vaan käytän. Eläke riittää perusjuttuihin hyvin, mutta aina pieni ylimäärä on mukavaa, vaikka reissaan tai hankin jotain ekstraa niillä osingoilla. Teen vielä pienimuotoisesti töitäkin, muutaman tunnin kuussa. Ei tässä iässä enää niin kummoisia strategioita osaa miettiä. Jos tiukka paikka tulisi,  voisi asunnon myydä. Ihan tyytyväinen olen tilanteeseen. 

Mihin sinä niitä rahoja enää säästät? Keskimääräinen eliniänajanodote on noin 80 vuotta.

Vierailija
55/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijoita paikalla. Antakaa neuvo. Kohta lähtee 800e Ovea kuussa johonkin. Tarkoitus ainakin 3v tuo summa laittaa kunnes täytän 65v ja jään eläkkeelle. Kiitos.

Sulla on hiukan lyhyt horisontti jopa tähän, mutta silti sanoisin: Fyysinen kulta Voima goldin tai Kvarn X:n kautta.

Kvarnissa pienemmät kulut, joten se sitten varmaan paras. Sieltä et voi nostaa kultaa kuitenkaan itsellesi fyysisenä. Mutta hekin lupaavat, että sitä oikeasti on. (kultaan sijoittamisessa on se ongelma, että sama kulta on voitu myydä monelle taholle samaan aikaan ”paperilla”, eikä sitä olekaan, jos tulee tarve)

Vierailija
56/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaupat aukeaa niin sijoitan vähän rahaa kaljaan ja jotakin muuta etsin hyllyistä, sen jälkeen sijoitan kauniin kiinteän peppuni skootterin  satulaan ja lähden kämpille nauttimaan sijoituksista, iltapäivällä sijoitan pikkukännissä itseni saunanlauteille ja nautin lämmöstä ja rauhasta.illanjatkosta en vielä tiedä kun en ole aivoihini vielä sijoittanut ajatusta että mitä teen, no kyllä se siitä, kiitos.

Vierailija
57/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaista suunnitelmaa, eri rahastoihin menee automaattisesti 250e kuussa, satunnaiset osake ostot, puolison kanssa pari sijoitusasuntoa. Lisäksi ihan tilisäästämistä uutta autoa, remonteja jne varten 

Vierailija
58/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin indeksirahastot ovat helppo ja huoleton tapa, ja tuotot tyydyttävät itseäni. Itse en kovin paljon ole sijoittanut, kun olen halunnut satsata perheen elämänlaatuun, hyvään asumiseen ja mökkiin. Noin 100.000 on sijoituksissa, mutta ongelma on, että en oikein raaskisi käyttää sitä elämiseen, ja jäädä pois töistä etuajassa. Vaikka olen lopen uupunut työelämään. Jota olisi neljä vuotta jäljellä (ennen ovea),

Vierailija
59/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muille käyny näin. Suunnitelmana sijoittaa 400e/kk hamaan tulevaisuuteen. Mutta kun pienen perintösumman ja seitsemän vuoden säästämisen jälkeen salkku ylitti 100 000e, niin kävikin näin: mä en halua enää laittaa 400e/kk. En mä rahastoista kotiuttaakaan halua, mutta lisäsijoitukset ovat vaikeita. 400e on nyt lomamatkassa tai hyvinvoinnissani paljon arvokkaampia kuin salkussa sadan tonnin lisänä.

Eli taidankin lopettaa säästämisen jo alle 40vee ja jätän salkun kasvamaan rauhassa. 7% tuotolla se on yli 200 000, ku oon 50 ja 400 000, ku oon 60.

Tuossa tilanteessa minä laittaisin sijoituksiin 50-100 euroa kuukaudessa ja loput matkakassaan. 

Vierailija
60/256 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeaikaa varten puskuria. Tällä hetkellä laitan 200 sijotusasunnon lainaan, 200 korkeakorkoiselle ja 200 osakkeisiin/rahastoon. Jokin aikaa 3-6kk yhdellä systeemillä ja sitten vaihto. Osakeostoihin kerään muutaman kk isompaa pottia. Rahastoihin laitoin sen kk summan kerralla johonkin (suomi, eurooppa, global brands, aasia) vähän fiiliksen mukaan. 

En kattele juutuupivideoita, aloittaessa luin taloustaitoa, pörssiopasta ja seligsonin sivustoa.

Mä en kerää osakeostoja varten erikseen isompaa pottia, vaan ostan silloin kun on sopiva hetki. Välillä olen olen ostanut osakkeita parilla kymmenellä eurolla, kun olen halunnut sijoittaa osingot heti uudelleen.

Mun palveluntarjoja ottaa jotain euroja välityspalkkiota, joten en ihan kympeillä viiti ostaa.

Minä käytän vähän edullisempaa palveluntarjoajaa, joka ottaa 20 euron osakeostosta kuluja 20 senttiä. Ei tarvitse miettiä, voiko tehdä oston. Tosin tämä koskee vain pohjoismaisissa pörsseissä myytäviä osakkeita, mutta muualle sijoitankin indeksirahastojen kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän