Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte lapsilisät erossa

Vierailija
30.09.2026 |

Meillä mennyt siitä asti kun erottiin niin että summa tulee mulle mutta maksan puolet isän tilille. Meillä vuoroviikkosysteemi ja ei elatusmaksuja makseta kummallekaan 

Tämä toiminut hyvin kunnes nyt huomannut isän mennessä naimisiin uuden kanssa että lasten vaatekulut kaatuu minulle. Ostan kaikki ja isä aina sanoo ettei ole rahaa vaikka heillä taloudessa kaksi työssä käyvää vanhempaa. Jotenkin tuntuu epäreilulta että lapsille suunnattu raha ei mene lapsiin, kuulen kyllä että tekee reissuja vaimonsa kanssa kahdestaan mutta esim kesällä ei lasten kaa reissannut ollenkaan. Mietin onko lapsilisä hänelle tarpeen jos raha ei mene sinne minnekä se kuuluu. Ite asun yksin lasten kanssa ja reissuja tehtiin kun lomarahat tuli ett ihan en ymmärrä miten ei mihinkään toisella osapuolella riitä rahat

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuntuu menevän jo kolmea eri aihetta. Ap voisi laittaa kirjaimet, ettei mene sekaisin aiheet.

Vierailija
62/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin mieheltä perintään takautuvasti kuuden vuoden ajalta.  Lapsi nyt 12v ja mies otti ne koko ajan.  Eli puolet tuosta kuuluu mulle.

Lapselle

Älä höpötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yrittäisin lähestyä asiaa niin, että sopiiko, jos hoidat jatkossa kaikki vaateostokset niillä lapsilisillä niin on ehkä helpompaa eikä tarvitse siirtää sitä rahaa edes takaisin.

Kyseessä on kuitenkin niin pieni summa ja jos tämä on ainoa "ongelma", niin tämä olisi mielestäni helppo ratkaisu, mihin ex saattaisi suostuakin. 

Ei lapsilisä kata kaikkia hankintoja ja se loppuu 17 vuotiaana. Isähän nyt ei ista enää mitään, vaan kaikki kaatuu äidille. Itse ottaisin yhteyden lastenvalvojaan, jos nyt on kuukausia mennyt ettei isä ole tehnyt lapselle hankintoja. 

Ei vaatteita jatkuvasti osteta. Perusvaatteet ja garderoobi kyllä pitää olla. Alusvaatteet ja kengät ja talvivaatteet tietysti. 

Paljonko vaatetukseen menee kuukaudessa? Entä hiustenleikkaus, meikit pesuaineet?

No ei tietenkään vaatteita jatkuvasti osteta, mutta kuka maksaa lahjat, puhelimen, liittymän, harrastukset, bussiliput, hygienian ym. Noita juoksevia kuukausittaisia kuluja on paljon. Lähikö ne maksaa ja sitten luovuttaa puolet lapsilisästä etävanhemmalle?

Miten kyse on etävanhemmasta jos fifti fifti lapsi tai lapset molemmilla vanhemmilla.

Eikö olisi, kai tytöstä on kyse, parempi, että äti huolehtii vaateostokset. Isä olkoon kimittämättä hygieniatuotteista ja meikeistä, joita siellä toisessa paikassa myös tarvitaan. 

Miten suuria puhelinlaskut ovat? Harrastukset pitäisi kyetä puolittamaan.

Suomessa lapsella aina on se virallinen osoite. Toinen vanhempi on etävanhempi. Tässähän nyt ap:n ongelma on että isä ei ostele ainakaan vaatteita. Muisteta kuluista ei mainittu. Kyllä omilla lapsillani menee reilu satanen kuukaudessa liittymään, kuukausirahaan ja harrastuksiin. 

Lapsi ei tällä hetkellä harrasta mitään mutta kun harrasti niin myös ne kulut meni minulta, ei omalla viikolla vienyt lasta harrastukseen koska bensakulut ja myöskään bussikorttiin ei rahaa laittanut. Sit sain kuulla että kaverisynttäreille oli joutunut omia tavaroitaan antamaan lahjaksi isäviikolla kun rahaa ei ollu ostaa lahjaa. Tästä kun kuulin niin sanoin ett jos jatkossa kaverisynttärit sattuu isiviikolle nii ilmoitus mulle ja käyn ostamassa jotain. Tyttö edelleen harmittelee kun oli rakkaista pehmoleluista joutunut luopumaan. Nyt onneksi sattunut kaverisynttärit mun viikolle. Mut siis jos ei ole edes muutaman euron lahjaan varaa niin kyllä mietin mihin käyttävät rahat ja minne se lapsilisät menee, aikuisten tarpeisiin kun ainakaan lapsille.ei mene

Ap

Vierailija
64/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan lapsilisät ja siirrän puolet lasten isälle. Maksan 100% kaikki lasten kulut. Isä lainaa silti lapsiltaan (viikkorahoista, jotka minä tietenkin maksan). 

Teen kahta työtä, lasten isä ei saa aikaiseksi hankkia sitä ensimmäistäkään. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä että pystyy lapsia edelleen pitämään vuoroviikoin, koska lapset niin haluavat. 

Joo joo, tein lapset väärän ihmisen kanssa. Merkit oli nähtävissä jo aikaisemmin. Lapsiani en voi katua, mutta tarkemmin olisi pitänyt miettiä kenen kanssa heidät teen. 

Älä siirrä lapsilisä, vaan annan lapsille ruokarahat mukaan. Mutta itse arvostan, että sinulla lapset menee edelle. Toisaalta kaksi työtä ei kuulosta lapsiystävälliseltä. Ja se oma väsyminen ja ajanpuute. 

Teen sitä toista työtä iltaisin koneella. Lapset ovat jo teinejä eivätkä tarvitse minua koko ajan. Väsynyt olen toki mutta kukapa ei. 

Ei tätä enää montaa vuotta kestä. Lapset ovat nyt 16 ja 17. 

Vierailija
65/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt muita aiheita mukana. Huomasin, että "Ostan kaikki ja isä aina sanoo ettei ole rahaa vaikka heillä taloudessa kaksi työssä käyvää vanhempaa." 

Kuka niitä rahoija lapselta lainaa, jos kaksi työssäkäyvää henkilöä exän perheessä?

Vierailija
66/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt muita aiheita mukana. Huomasin, että "Ostan kaikki ja isä aina sanoo ettei ole rahaa vaikka heillä taloudessa kaksi työssä käyvää vanhempaa." 

Kuka niitä rahoija lapselta lainaa, jos kaksi työssäkäyvää henkilöä exän perheessä?

Rahoja lainaa toisen kommentoijan lasten isä. Ei aloittajan. 

Vierailija
67/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy Ap? Kirjoitus: "Teen kahta työtä, lasten isä ei saa aikaiseksi hankkia sitä ensimmäistäkään." ja alussa molemmat sekä ex että vaimonsa töissä.

Vierailija
68/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy Ap? Kirjoitus: "Teen kahta työtä, lasten isä ei saa aikaiseksi hankkia sitä ensimmäistäkään." ja alussa molemmat sekä ex että vaimonsa töissä.

Ei liity aloittajaan mitenkään. Tuo on minun, yhden kommentoijan, tilanne. Aloittaja kysyi miten muut tekevät, minä kommentoin. 

Vierailija
69/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja lainaa toisen kommentoijan lasten isä. Ei aloittajan. 

Vaikea pitää erillään jos Ap ei pidä kirjoituksiaan erillään. 

Vierailija
70/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yrittäisin lähestyä asiaa niin, että sopiiko, jos hoidat jatkossa kaikki vaateostokset niillä lapsilisillä niin on ehkä helpompaa eikä tarvitse siirtää sitä rahaa edes takaisin.

Kyseessä on kuitenkin niin pieni summa ja jos tämä on ainoa "ongelma", niin tämä olisi mielestäni helppo ratkaisu, mihin ex saattaisi suostuakin. 

Ei lapsilisä kata kaikkia hankintoja ja se loppuu 17 vuotiaana. Isähän nyt ei ista enää mitään, vaan kaikki kaatuu äidille. Itse ottaisin yhteyden lastenvalvojaan, jos nyt on kuukausia mennyt ettei isä ole tehnyt lapselle hankintoja. 

Ei vaatteita jatkuvasti osteta. Perusvaatteet ja garderoobi kyllä pitää olla. Alusvaatteet ja kengät ja talvivaatteet tietysti. 

Paljonko vaatetukseen menee kuukaudessa? Entä hiustenleikkaus, meikit pesuaineet?

No ei tietenkään vaatteita jatkuvasti osteta, mutta kuka maksaa lahjat, puhelimen, liittymän, harrastukset, bussiliput, hygienian ym. Noita juoksevia kuukausittaisia kuluja on paljon. Lähikö ne maksaa ja sitten luovuttaa puolet lapsilisästä etävanhemmalle?

Miten kyse on etävanhemmasta jos fifti fifti lapsi tai lapset molemmilla vanhemmilla.

Eikö olisi, kai tytöstä on kyse, parempi, että äti huolehtii vaateostokset. Isä olkoon kimittämättä hygieniatuotteista ja meikeistä, joita siellä toisessa paikassa myös tarvitaan. 

Suomessa lapsella aina on se virallinen osoite. Toinen vanhempi on etävanhempi. Tässähän nyt ap:n ongelma on että isä ei ostele ainakaan vaatteita. Muisteta kuluista ei mainittu. Kyllä omilla lapsillani menee reilu satanen kuukaudessa liittymään, kuukausirahaan ja harrastuksiin. 

Lapsi ei tällä hetkellä harrasta mitään mutta kun harrasti niin myös ne kulut meni minulta, ei omalla viikolla vienyt lasta harrastukseen koska bensakulut ja myöskään bussikorttiin ei rahaa laittanut. Sit sain kuulla että kaverisynttäreille oli joutunut omia tavaroitaan antamaan lahjaksi isäviikolla kun rahaa ei ollu ostaa lahjaa. Tästä kun kuulin niin sanoin ett jos jatkossa kaverisynttärit sattuu isiviikolle nii ilmoitus mulle ja käyn ostamassa jotain. Tyttö edelleen harmittelee kun oli rakkaista pehmoleluista joutunut luopumaan. Nyt onneksi sattunut kaverisynttärit mun viikolle. Mut siis jos ei ole edes muutaman euron lahjaan varaa niin kyllä mietin mihin käyttävät rahat ja minne se lapsilisät menee, aikuisten tarpeisiin kun ainakaan lapsille.ei mene

Ap

No on tuo lahjan antaminen omista leluista raakaa peliä. Sinä olet kai yksinasuva, vai onko sinulla myös uusi kumppani? 

Liikaa yksin asuvalle kun ex on perheen perustanut ja kaksi hankkii rahaa ja asunto myös puoliksi heillä. 

Vierailija
71/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa siirtämästä isälle puolet. Mikään laki ei vaadi vanhempia jakamaan lapsilisiä. Miksi olet edes suostunut tuollaiseen?

Koska näin sovittiin erotessa ja silloin asiat sujui hyvin. Isä hommasi lapsille tarvittavat vaatteet eikä tarvinnut teiniltä kuulla minun luokse tullessa että isin luona ei ole  vaatteita ja kulkenut samoissa housuissa koko viikon kun muita ei ole. Nyt siis tuollaista ja koen ett homma ei toimi enää kun lapsilisät ei vaatteisiin mene vaan jonnekin ihan muualle. 

Haluaisin olla väleissä ja tiedän että jos lopetan rahan siirtämisen ollaan sodassa kun tulee sitä sit ett heillä ei raha riitä elämiseen. Miettinyt kyllä lastenvalvojan mukaan ottamista joka hänen tulonsa laskettaisiin ja huomaisi itekin ettei lapsilisät ole hänelle tarpeen kun ei niillä lasten kuluja maksa.

Ota lastenvalvoja mukaan, ehdottomasti. Hyvin alkanut systeemi, jossa te molemmat hankitte tarvittavat asiat lapsille, ei selvästikään enää isän puolelta toimi. Häviäjinä ovat nyt lapset.

Ja se lastenvalvoja tekee mitä? Toruu sitä isää soo soo, sinä olet nyt tuhma poika. Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia. 

Lastenvalvoja valvoo että lapsen etu toteutuu. Jos vanhemmat kykenevät sopimaan keskenään lapsen edun mukaisesti niin lastenvalvoja vain vahvistaa sopimuksen. Ellei etu toteudu ja sopua ei synny niin sitä etua voi lähteä hakemaan oikeusteitse. Tämä edellyttää että lastenvalbojalla elatusasioita on ensin yritetty sopia. 

Vierailija
72/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi lippis.

Lidlin keltainen ei maksa kuin 2.20e.

En ymmärrä, miten kukaan voi olla niin materialistinen ja ottaa lainaa kattaakseen omat ja lapsensa suuret menot, kun oma taloudellinen tilanteensa ei sitä salli. Monet lapsen vaatteista ja harrastustarvikkeista löytyvät käytettyjen tavaroiden torilta, ja tarjolla on paljon ilmaisia ​​aktiviteetteja. On mahdotonta odottaa elävänsä varakasta elämää vain pienellä lastensuojelutuella, minkä jokainen normaali suomalainen tietää olevan.

Puoliso on henkilö, jonka kanssa vietät koko elämäsi; lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa. Tämä isän matkoihin liittyvä mustasukkaisuus voi vahingoittaa lasta altistamalla hänet äidin tahalliselle isäkuvaukselle.

Vierailija
73/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että oman lapsensa voisi ottaa lomalle mukaan. 

Vierailija
74/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi lippis.

En ymmärrä, miten kukaan voi olla niin materialistinen ja ottaa lainaa kattaakseen omat ja lapsensa suuret menot, kun oma taloudellinen tilanteensa ei sitä salli. Monet lapsen vaatteista ja harrastustarvikkeista löytyvät käytettyjen tavaroiden torilta, ja tarjolla on paljon ilmaisia ​​aktiviteetteja. On mahdotonta odottaa elävänsä varakasta elämää vain pienellä lastensuojelutuella, minkä jokainen normaali suomalainen tietää olevan.

Puoliso on henkilö, jonka kanssa vietät koko elämäsi; lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa. Tämä isän matkoihin liittyvä mustasukkaisuus voi vahingoittaa lasta altistamalla hänet äidin tahalliselle isäkuvaukselle.

Voi ei, otan Ap uudestaan suojiini. Kyllä kaksi henkilöä töissä olevassa perheessä pitää isältä riittää myös lapsen lomamatkaan raha, lapsi tarvitsee uusia maisemia.

Äitinsä on luultavasti yksin asuva ja maksaa kaikki omat kulunsa yksin. Ei ole oikeudenmukaista exn toiminta.

Vierailija
75/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja jonka luona lapsi  on, se vanhempi maksaa ruuan ja asumiskulut. Ja lapsilisät menevät yhteiselle ja erillisille tilille, josta maksetaan lapsen muut kulut ja molemmat vanhemmat maksavat sinne 200€/kk "elarut". Molemmilla tilin käyttöoikeus. 

Tililtä maksetaan hoitomaksu, vaatteet ja kengät, harrastukset, vakuutus ja muut lapsen henk.kohtaiset  kulut. En ymmärrä laosilisän jakamista, kun sehän ei riitä kuin murto-osa lapsen peruskuluihin. Just ostiin Kuomat ja sukkia ja hintaa tuli lähes 150€. 

Vierailija
76/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa siirtämästä isälle puolet. Mikään laki ei vaadi vanhempia jakamaan lapsilisiä. Miksi olet edes suostunut tuollaiseen?

Koska näin sovittiin erotessa ja silloin asiat sujui hyvin. Isä hommasi lapsille tarvittavat vaatteet eikä tarvinnut teiniltä kuulla minun luokse tullessa että isin luona ei ole  vaatteita ja kulkenut samoissa housuissa koko viikon kun muita ei ole. Nyt siis tuollaista ja koen ett homma ei toimi enää kun lapsilisät ei vaatteisiin mene vaan jonnekin ihan muualle. 

Haluaisin olla väleissä ja tiedän että jos lopetan rahan siirtämisen ollaan sodassa kun tulee sitä sit ett heillä ei raha riitä elämiseen. Miettinyt kyllä lastenvalvojan mukaan ottamista joka hänen tulonsa laskettaisiin ja huomaisi itekin ettei lapsilisät ole hänelle tarpeen kun ei niillä lasten kuluja maksa.

Ota lastenvalvoja mukaan, ehdottomasti. Hyvin alkanut systeemi, jossa te molemmat hankitte tarvittavat asiat lapsille, ei selvästikään enää isän puolelta toimi. Häviäjinä ovat nyt lapset.

Ja se lastenvalvoja tekee mitä? Toruu sitä isää soo soo, sinä olet nyt tuhma poika. Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia. 

Lastenvalvoja valvoo että lapsen etu toteutuu. Jos vanhemmat kykenevät sopimaan keskenään lapsen edun mukaisesti niin lastenvalvoja vain vahvistaa sopimuksen. Ellei etu toteudu ja sopua ei synny niin sitä etua voi lähteä hakemaan oikeusteitse. Tämä edellyttää että lastenvalbojalla elatusasioita on ensin yritetty sopia. 

Ei kai nuo oikeustiet ilmaisia ole. Sen muutaman vuosittaisen satasen edestä nyt käräjöimään ja hermojansa vielä rasittamaan.

Vierailija
77/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No on tuo lahjan antaminen omista leluista raakaa peliä. Sinä olet kai yksinasuva, vai onko sinulla myös uusi kumppani? 

Liikaa yksin asuvalle kun ex on perheen perustanut ja kaksi hankkii rahaa ja asunto myös puoliksi heillä. 

Kun olin pieni, äitini vaati minua opettelemaan balettia, vaikka olin siihen täysin sopimaton. Jopa opettajani yritti lempeästi suostutella äitiäni harkitsemaan muiden harrastusten antamista minulle. Mutta äitini vaati, että kävisin tunneilla, ja vaati, että isäni maksaisi myös lukukausimaksut, mikä oli minulle painajainen. Joka lukukausi, kun kuulin äitini soittavan isälleni kysyäkseen lukukausimaksuista, en halunnut jäädä kotiin.

Vierailija
78/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi lippis.

Voi ei, otan Ap uudestaan suojiini. Kyllä kaksi henkilöä töissä olevassa perheessä pitää isältä riittää myös lapsen lomamatkaan raha, lapsi tarvitsee uusia maisemia.

Äitinsä on luultavasti yksin asuva ja maksaa kaikki omat kulunsa yksin. Ei ole oikeudenmukaista exn toiminta.

Tämä on seurausta lapsen hankkimisesta väärän ihmisen kanssa.

Kuulostaa ihan vanhemmiltani. Lapsuuteni oli hyvin onneton; muistoni ovat täynnä äitini pyyntöjä isältäni lisää taloudellista tukea. Joskus mietin, olisiko kaikilla helpompaa, jos äitini ei olisi synnyttänyt minua.

Vierailija
79/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi lippis.

Sanoinko että olen mustasukkainen eksän matkailulle, sitä voi tehdä ihan vapaasti kyllä mutta sit ei voi olettaa että katson hyvällä ettei oo rahaa lapsen perustarpeisiin ja lapsi tulee mulle sanomaan kuinka isä sanonut ettei ole varaa laittaa rahaa bussikorttiin ja samalla kuulen kuinka tälle vuodelle jo ties kuinka monta hotellimatkat vaimon kanssa kahdestaan lähtenyt heittämään kun nekään ei ihan ilmaisia ole. Siitä sit kysymys mihin lapsilisät menee ja pitäisikö tulla mulle kun hommaan lasten vaatteet joihin uppoaa aika iso summa kauden vaihtuessa. 

Minä matkustan lasteni kanssa, itse olen lapsuuteni viettänyt niin ettei koskaan ollut rahaa minnekään lähteä mutta äidin uuden puolison kanssa äidillä kyllä riitti matkalle rahaa. Tätä en halua omilleni ja tätä se on nyt isän viikolla että lapset laitetaan sit hoitoon  jos haluavat silloin lähteä matkalle kahdestaan.

Ap

Vierailija
80/104 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuoroviikko systeemi, niin erillinen lapsen kulutili on tasapuolisin jonne menee lapsilisät ja vanhemnat maksavat sinne kuukausittain  ja sieltä maksetaan muut kulut, paitsi asuminen ja ruoka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi