Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte lapsilisät erossa

Vierailija
30.09.2026 |

Meillä mennyt siitä asti kun erottiin niin että summa tulee mulle mutta maksan puolet isän tilille. Meillä vuoroviikkosysteemi ja ei elatusmaksuja makseta kummallekaan 

Tämä toiminut hyvin kunnes nyt huomannut isän mennessä naimisiin uuden kanssa että lasten vaatekulut kaatuu minulle. Ostan kaikki ja isä aina sanoo ettei ole rahaa vaikka heillä taloudessa kaksi työssä käyvää vanhempaa. Jotenkin tuntuu epäreilulta että lapsille suunnattu raha ei mene lapsiin, kuulen kyllä että tekee reissuja vaimonsa kanssa kahdestaan mutta esim kesällä ei lasten kaa reissannut ollenkaan. Mietin onko lapsilisä hänelle tarpeen jos raha ei mene sinne minnekä se kuuluu. Ite asun yksin lasten kanssa ja reissuja tehtiin kun lomarahat tuli ett ihan en ymmärrä miten ei mihinkään toisella osapuolella riitä rahat

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yrittäisin lähestyä asiaa niin, että sopiiko, jos hoidat jatkossa kaikki vaateostokset niillä lapsilisillä niin on ehkä helpompaa eikä tarvitse siirtää sitä rahaa edes takaisin.

Kyseessä on kuitenkin niin pieni summa ja jos tämä on ainoa "ongelma", niin tämä olisi mielestäni helppo ratkaisu, mihin ex saattaisi suostuakin. 

Ei lapsilisä kata kaikkia hankintoja ja se loppuu 17 vuotiaana. Isähän nyt ei ista enää mitään, vaan kaikki kaatuu äidille. Itse ottaisin yhteyden lastenvalvojaan, jos nyt on kuukausia mennyt ettei isä ole tehnyt lapselle hankintoja. 

Ei vaatteita jatkuvasti osteta. Perusvaatteet ja garderoobi kyllä pitää olla. Alusvaatteet ja kengät ja talvivaatteet tietysti. 

Paljonko vaatetukseen menee kuukaudessa? Entä hiustenleikkaus, meikit pesuaineet?

No ei tietenkään vaatteita jatkuvasti osteta, mutta kuka maksaa lahjat, puhelimen, liittymän, harrastukset, bussiliput, hygienian ym. Noita juoksevia kuukausittaisia kuluja on paljon. Lähikö ne maksaa ja sitten luovuttaa puolet lapsilisästä etävanhemmalle?

Miten kyse on etävanhemmasta jos fifti fifti lapsi tai lapset molemmilla vanhemmilla.

Eikö olisi, kai tytöstä on kyse, parempi, että äti huolehtii vaateostokset. Isä olkoon kimittämättä hygieniatuotteista ja meikeistä, joita siellä toisessa paikassa myös tarvitaan. 

Miten suuria puhelinlaskut ovat? Harrastukset pitäisi kyetä puolittamaan.

Vierailija
42/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yrittäisin lähestyä asiaa niin, että sopiiko, jos hoidat jatkossa kaikki vaateostokset niillä lapsilisillä niin on ehkä helpompaa eikä tarvitse siirtää sitä rahaa edes takaisin.

Kyseessä on kuitenkin niin pieni summa ja jos tämä on ainoa "ongelma", niin tämä olisi mielestäni helppo ratkaisu, mihin ex saattaisi suostuakin. 

No pieni summa olisi jos ei merkkivaatteet olisi kyseessä. Ottaisit nyt selvää mihin ne rahat menevät. Vähän ujosti ilmaiset, että menee muuhun. Onko kyse alkoholisteista, työttömistä sosiaalituella eläjistä?

Mitä? Eikö aloituksessa nimenomaan ollut kyse siitä, että vaatehankinnat kaatuu toiselle? Ja se lapsilisän puolikashan tässä pieni summa on. Se, miten pääsit tässä alkoholisteihin ja muihin menee jo täysin yli hilseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosimme lapsen ollessa 8v, jotain 6kk sitten. DNA-testin tulos paljasti etten ollut biologinen isä. Kommunikoin entisen vaimoni ja lapseni kanssa nykyään vain lakimiehen avustuksella. Vadin 80% lapsilisistä itselleni korvauksena vieraalle lapselle isän leikkimisestä. En tiedä saanko mitään, aika näyttää. Kumpaakaan en enää koskaan halua tavata.

Pakko kysyä että kun olet 8 vuotta ollut tuon lapsen isä, etkö sinä aikana muodostanut häneen minkäänlaista suhdetta? Eikö välillenne muodostunut minkäänlaista sidettä? Jotkut kuitenkin adoptoivat lapsia ja kykenevät näitä rakastamaan kuin omiaan. Lapsihan on täysin syytön tilanteeseen, itseni on vaikea ymmärtää minkälainen ihminen tekee lapselle noin. 

No tässähän on vaimon syrjähypystä kyse. Onko oikea isä saatu "kiinni"?

Tässä ei kukaan puolustellut äidin tekemisiä vaan ihmetteli tämän miehen ajatuksen kulkua. Lapsen rankaiseminen äitinsä virheistä on kyllä todella julmaa. 

Rajua se on kun DNA-testit pitää tehdä. Luottamus on liiton perusta ja rehellisyys. Luulen tässä olevan syvä loukkaantuminen kyseessä. Mikäli tämä juttu on todenperäinen. 

Elatusmaksujen maksaminen ei ole samaa kuin rakkaus toisen lasta kohtaan.

Vierailija
44/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan lapsilisät ja siirrän puolet lasten isälle. Maksan 100% kaikki lasten kulut. Isä lainaa silti lapsiltaan (viikkorahoista, jotka minä tietenkin maksan). 

Teen kahta työtä, lasten isä ei saa aikaiseksi hankkia sitä ensimmäistäkään. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä että pystyy lapsia edelleen pitämään vuoroviikoin, koska lapset niin haluavat. 

Joo joo, tein lapset väärän ihmisen kanssa. Merkit oli nähtävissä jo aikaisemmin. Lapsiani en voi katua, mutta tarkemmin olisi pitänyt miettiä kenen kanssa heidät teen. 

Älä siirrä lapsilisä, vaan annan lapsille ruokarahat mukaan. Mutta itse arvostan, että sinulla lapset menee edelle. Toisaalta kaksi työtä ei kuulosta lapsiystävälliseltä. Ja se oma väsyminen ja ajanpuute. 

Vierailija
45/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pieni summa olisi jos ei merkkivaatteet olisi kyseessä. Ottaisit nyt selvää mihin ne rahat menevät. Vähän ujosti ilmaiset, että menee muuhun. Onko kyse alkoholisteista, työttömistä sosiaalituella eläjistä?

Mitä? Eikö aloituksessa nimenomaan ollut kyse siitä, että vaatehankinnat kaatuu toiselle? Ja se lapsilisän puolikashan tässä pieni summa on. Se, miten pääsit tässä alkoholisteihin ja muihin menee jo täysin yli hilseen.

Pääsin, pääsin kun ei suoraan sanota onko "muihin asioihin" lapsen edun mukaista vai ei. Jotain mätää tuossa uudessa parisuhteessa on.

Vierailija
46/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, minä olen lähivanhempi ja lapsilisät tulee minulle ja käytän ne lapsen tarpeisiin. Mitä helv*tin perseilyä tuollainen on? Vaikka on 50-50 ei lapsilisiä jaeta mitenkään.

Tietenkin jaetaan. Tai sitten sovitaan, että vain toinen tekee hankinnat ym

No tuossa aloittaja tekee ne hankinnat, niin ehkä siinä kannattaa sopia se sitten niin. 

Vierailija
47/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsilisä kata kaikkia hankintoja ja se loppuu 17 vuotiaana. Isähän nyt ei ista enää mitään, vaan kaikki kaatuu äidille. Itse ottaisin yhteyden lastenvalvojaan, jos nyt on kuukausia mennyt ettei isä ole tehnyt lapselle hankintoja. 

Ei vaatteita jatkuvasti osteta. Perusvaatteet ja garderoobi kyllä pitää olla. Alusvaatteet ja kengät ja talvivaatteet tietysti. 

Paljonko vaatetukseen menee kuukaudessa? Entä hiustenleikkaus, meikit pesuaineet?

No ei tietenkään vaatteita jatkuvasti osteta, mutta kuka maksaa lahjat, puhelimen, liittymän, harrastukset, bussiliput, hygienian ym. Noita juoksevia kuukausittaisia kuluja on paljon. Lähikö ne maksaa ja sitten luovuttaa puolet lapsilisästä etävanhemmalle?

Miten kyse on etävanhemmasta jos fifti fifti lapsi tai lapset molemmilla vanhemmilla.

Eikö olisi, kai tytöstä on kyse, parempi, että äti huolehtii vaateostokset. Isä olkoon kimittämättä hygieniatuotteista ja meikeistä, joita siellä toisessa paikassa myös tarvitaan. 

Suomessa lapsella aina on se virallinen osoite. Toinen vanhempi on etävanhempi. Tässähän nyt ap:n ongelma on että isä ei ostele ainakaan vaatteita. Muisteta kuluista ei mainittu. Kyllä omilla lapsillani menee reilu satanen kuukaudessa liittymään, kuukausirahaan ja harrastuksiin. 

Vierailija
48/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosimme lapsen ollessa 8v, jotain 6kk sitten. DNA-testin tulos paljasti etten ollut biologinen isä. Kommunikoin entisen vaimoni ja lapseni kanssa nykyään vain lakimiehen avustuksella. Vadin 80% lapsilisistä itselleni korvauksena vieraalle lapselle isän leikkimisestä. En tiedä saanko mitään, aika näyttää. Kumpaakaan en enää koskaan halua tavata.

Pakko kysyä että kun olet 8 vuotta ollut tuon lapsen isä, etkö sinä aikana muodostanut häneen minkäänlaista suhdetta? Eikö välillenne muodostunut minkäänlaista sidettä? Jotkut kuitenkin adoptoivat lapsia ja kykenevät näitä rakastamaan kuin omiaan. Lapsihan on täysin syytön tilanteeseen, itseni on vaikea ymmärtää minkälainen ihminen tekee lapselle noin. 

Tässä ei kukaan puolustellut äidin tekemisiä vaan ihmetteli tämän miehen ajatuksen kulkua. Lapsen rankaiseminen äitinsä virheistä on kyllä todella julmaa. 

Rajua se on kun DNA-testit pitää tehdä. Luottamus on liiton perusta ja rehellisyys. Luulen tässä olevan syvä loukkaantuminen kyseessä. Mikäli tämä juttu on todenperäinen. 

"Kumpaakaan en enää koskaan halua tavata."

Vierailija
49/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä jotain todella mätää " isä lainaa viikkorahoista, jotka minä tietenkin maksan". 

Et kai sinä ruokarahoja lapselle ukaan laita. Hittolainen jotain on vialla tässä asiassa jos puole ja puolet ajasta on päätetty. 

Vierailija
50/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kumpaakaan en enää koskaan halua tavata."

Mitä sitten. Jos on maksanut ja maksaa edelleen toisen lapsesta niin on siinä petkutus tullut esiin. Miten siihen dna testiin päädyttiin?

Vierailija
51/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa siirtämästä isälle puolet. Mikään laki ei vaadi vanhempia jakamaan lapsilisiä. Miksi olet edes suostunut tuollaiseen?

Koska näin sovittiin erotessa ja silloin asiat sujui hyvin. Isä hommasi lapsille tarvittavat vaatteet eikä tarvinnut teiniltä kuulla minun luokse tullessa että isin luona ei ole  vaatteita ja kulkenut samoissa housuissa koko viikon kun muita ei ole. Nyt siis tuollaista ja koen ett homma ei toimi enää kun lapsilisät ei vaatteisiin mene vaan jonnekin ihan muualle. 

Haluaisin olla väleissä ja tiedän että jos lopetan rahan siirtämisen ollaan sodassa kun tulee sitä sit ett heillä ei raha riitä elämiseen. Miettinyt kyllä lastenvalvojan mukaan ottamista joka hänen tulonsa laskettaisiin ja huomaisi itekin ettei lapsilisät ole hänelle tarpeen kun ei niillä lasten kuluja maksa.

Jos heitä kerran kaksi työssäkäyvää ja elämä kiinni muutamista kympeistä niin miten siinä taloudessa oikein eletään? Onko yleensäkään enää sopiva ympäristö lapsille? 

Vierailija
52/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin mieheltä perintään takautuvasti kuuden vuoden ajalta.  Lapsi nyt 12v ja mies otti ne koko ajan.  Eli puolet tuosta kuuluu mulle.

Vierailija
53/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin mieheltä perintään takautuvasti kuuden vuoden ajalta.  Lapsi nyt 12v ja mies otti ne koko ajan.  Eli puolet tuosta kuuluu mulle.

Lapselle

Vierailija
54/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa siirtämästä isälle puolet. Mikään laki ei vaadi vanhempia jakamaan lapsilisiä. Miksi olet edes suostunut tuollaiseen?

Koska näin sovittiin erotessa ja silloin asiat sujui hyvin. Isä hommasi lapsille tarvittavat vaatteet eikä tarvinnut teiniltä kuulla minun luokse tullessa että isin luona ei ole  vaatteita ja kulkenut samoissa housuissa koko viikon kun muita ei ole. Nyt siis tuollaista ja koen ett homma ei toimi enää kun lapsilisät ei vaatteisiin mene vaan jonnekin ihan muualle. 

Haluaisin olla väleissä ja tiedän että jos lopetan rahan siirtämisen ollaan sodassa kun tulee sitä sit ett heillä ei raha riitä elämiseen. Miettinyt kyllä lastenvalvojan mukaan ottamista joka hänen tulonsa laskettaisiin ja huomaisi itekin ettei lapsilisät ole hänelle tarpeen kun ei niillä lasten kuluja maksa.

Ota lastenvalvoja mukaan, ehdottomasti. Hyvin alkanut systeemi, jossa te molemmat hankitte tarvittavat asiat lapsille, ei selvästikään enää isän puolelta toimi. Häviäjinä ovat nyt lapset.

Ja se lastenvalvoja tekee mitä? Toruu sitä isää soo soo, sinä olet nyt tuhma poika. Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia. 

Vierailija
55/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lapsella aina on se virallinen osoite. Toinen vanhempi on etävanhempi. Tässähän nyt ap:n ongelma on että isä ei ostele ainakaan vaatteita. Muisteta kuluista ei mainittu. Kyllä omilla lapsillani menee reilu satanen kuukaudessa liittymään, kuukausirahaan ja harrastuksiin. 

Ei tuo nyt maailmaa kaada 50 euroa ja 50 euroa molemmilta vanhemmilta. Siinä olisi yksi asia hoidettu ilman riitaa. Mutta tuo lapselta lainaaminen, maksaako isä sen takaisin, ja mihin sitä rahaa lainataan? Kerro nyt.

Vierailija
56/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi lippis.

Lidlin keltainen ei maksa kuin 2.20e.

Vierailija
57/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota lastenvalvoja mukaan, ehdottomasti. Hyvin alkanut systeemi, jossa te molemmat hankitte tarvittavat asiat lapsille, ei selvästikään enää isän puolelta toimi. Häviäjinä ovat nyt lapset.

Ja se lastenvalvoja tekee mitä? Toruu sitä isää soo soo, sinä olet nyt tuhma poika. Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia. 

Ennenkuin lastenvalvojan jutut etenee niin lapset ovat jo aikuisia. Huonon nimen siitä vain saa. 

Sinä teet kahta ryötä ja ex-mies ei ensimmäistäkään, siis työtön. Onko uusi vaimo edes töissä?

Vierailija
58/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle

Oho, tietysti lapselle. Mutta miten todistat ettei rahat menneet lapselle?

Vierailija
59/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle

Oho, tietysti lapselle. Mutta miten todistat ettei rahat menneet lapselle?

Tiedän, että lapsi itse voi periä kai lapsilisä ja kei myös elatusmaksua jos on laiminlyöntejä tapahtunut. Siinä onkin sitten hulttio vanhempi vaikeuksissa kun maksaa jälkikäteen maksuja.

Vierailija
60/82 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos heitä kerran kaksi työssäkäyvää ja elämä kiinni muutamista kympeistä niin miten siinä taloudessa oikein eletään? Onko yleensäkään enää sopiva ympäristö lapsille? 

Otan Ap suojiini, tuskin tässä lapset ovat kiistakapulana, vaan vanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi