Leena saa jatkuvasti kuulla olevansa pahannäköinen
"Toisten ilmeisiin puututaan yhä liian herkästi, tietää Leena Lumilampi omasta kokemuksestaan."
"Nyt Leena toivoo, että jokainen saisi naamarauhan"
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/f74fae30-1d64-4255-8f31-0e5eadb43dc3
Hyvä Leena! Pärstäpositiivisuutta kaikille!
Kommentit (135)
Itsekin olen aika ilmeetön. Varsinkin miehillä on usein vaikkapa baarissa kova hinku kommentoida että miksen hymyile tai hymyilisi nyt vähän
Jos haluat saada toisen hymyilemään niin hymyile itse hänelle ja ole ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sataprosenttisen varma, että Leena ei kuule jatkuvasti toisilta ihmisiltä olevansa pahannäköinen.
Keksitty juttu.
Joku mielisairas tai vanhuuden höppänä voi tuollaista sanoa.
Kuulostaa vanhusten puheelta tuo "pahannäköinen". Ei kukaan alle 70-vuotias käytä tuollaista termiä.
Ja silloin ennenvanhaan pahannäköinen tarkoitti myös kovan näköistä, eikä välttämättä rumaa.
Resting bitch face (RBF) on englanninkielinen, epävirallinen ilmaus tilanteelle, jossa henkilön neutraali kasvonilme näyttää muiden silmissä ärtyneeltä, kyllästyneeltä, vihaiselta tai tylyltä, vaikka henkilö ei oikeasti tuntisi niin.
Kummallista, että joku kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Resting bitch face (RBF) on englanninkielinen, epävirallinen ilmaus tilanteelle, jossa henkilön neutraali kasvonilme näyttää muiden silmissä ärtyneeltä, kyllästyneeltä, vihaiselta tai tylyltä, vaikka henkilö ei oikeasti tuntisi niin.
Tällä Leenalla on todellakin tää : )
...eikun siis : (
Joo sama. Töissä jatkuvasti kysellään mikä hätänä, onko kaikki hyvin, oonko vihainen tms. Ja kun kokeilin hymyillä enemmän niin saan kommenttia että hymyilen koko ajan. Ei mikään kelpaa. Ja itekki oon autisti.
Leena43v. Kertokaa onko 50-v täyttäneissä enää ihmistä jonka perusilme ei olisi maahan päin vetävä?
Aivan - ei ole!
Ihan ok naama, tatuoinnit turn off. M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa kaikki saisivat naamarauhan. Multa on muutamaan otteeseen miesten toimesta käsketty/pyydetty hymyilemään, kun olen vaan ollut ostoksilla tai kävellyt mietteissäni. Yksikään mies ei vaatisi toiselta mieheltä moista ja tämmöinen toisten käskeminen pitäisi tuomita huonona käytöksenä. En minäkään käske miehiä heittämään kärrynpyöriä, kun he ovat ostoksilla tai vaan kävelevät kadulla.
Suomessa on syntyvyyskriisi, joten nuo vihjeet hymyilyyn tarkoittavat vain hyvää, koska hymyillen viehättäisit miehiä enemmän, voisit löytää puolison ja perustaa perheen.
Ota siis kritiikki opettavaisesti vastaan.
Mulla ei ole tarvetta viehättää täysin vieraita miehiä. Miksi minun pitäisi viehättää satunnaista miestä silloin, kun kävelen kadulla, olen käsityökurssilla, käyn kirjastossa, istahdan leikkipuistossa, olen kauppajonossa, haen asuntolainaa tai olen vain olemassa julkisella paikalla? Mulla ei ole tarvetta satunnaiselle käskijälle, joka haluaa kontrolloida ilmeitäni, kotoa löytyy ihana mies, joka ei koe moista houkkamaisuutta tarpeelliseksi.
Ei ole ok käskeä toisia, eikä kukaan halua kontrollifriikkiä suhteeseen, joten ottakoot kritiikin opettavaisesti vastaan.
Joskus oli aika, jolloin tuleva kumppani tavattiin elävässä elämässä, mikä tarkoitti flirttailua kokeilua ja romantiikkaa. Tiktok- ja Tindersukupolvi ei jaksa keskittyä tähän kauniiseen tanssiin, vaan pitää saada melaa mekkoon tässä ja nyt, bang bang, thank you ma'am.
Toki hymyilen, jos aihetta on, mutta Stubbin kaltainen leveä irvistyshymy nyt ei ole usean perusilme eikä ketään tulisi käskeä hymyilemään. Mikään ei tapa flirttiä, romantiikkaa ja tahdikkuutta niin kuin joku käskemässä "hymyile vähän".
Naama norsuntortulla ilveilykö sitten saa romantiikan liekehtimään?
Miksi liekehtivää romantiikkaa pitäisi olla satunnaisen kadunkulkijan kanssa silloin, kun vien koiraa ulos tai silloin, kun menen ostamaan viikonlopun ruoat, menen hammaslääkärin vastaanotolle, menen salille tai vaan olen olemassa? Varsinkaan, jos en halua mitään romantiikkaa jonkun satunnaisen kanssa.
On kohteliasta ottaa muut huomioon myös koiraa ulkoiluttaessa tai kauppareissulla.
Ja tietenkin muut otetaan huomioon, kassaa tervehditään ja kiitetään. Miksei se riitä? Miksi naisilta oletetaan myös hymyä, mutta miehelle on ihan ok olla mykkä mörrimöykky?
Ei ole otettu muita huomioon, jos tuntemattomienkin pitää huomauttaa käytöstavoista.
Tällaisella pikkujutuista vieraalle huomattelijalla ne käytöstavat itsellään on kyllä hukassa. Rajatonta.
Naisia kohtaan tällaista ennemmän harrastetaan kuin miehiä kohtaan. Jotkut kokee oikeudekseen puuttua naisen ulkonäköön ja olemukseen. Usein siellä taustalla on sovinistisia ajatusmalleja.
Itse olen mies, enkä ole koskaan huomauttanut mitään kenenkään ulkonäöstä. Olen itsekin vakavailmeinen, enkä osaa hymyillä tuntemattomille. Hymyäni on kehuttu, joten varmaan kannattaisi, mutta en vaan osaa. Ehkä, jos viettäisin jatkuvasti ihmisjoukoissa aikaa ja opettelisin hymyilemään vieraille, niin siitä voisi tulla luontevampaa. Mutta miksi tekisin sen? Se ei ole minua, eikä minulla ole tarvetta väkisin muuttaa itseäni vain, koska jonkun sosiaalisen koodiston mukaan niin kuuluisi tehdä. Elän mieluummin itseni näköistä elämää, ja olen todennut sen parhaaksi tavaksi elää oma elämänsä.
Mutta sinä itse et ole siis saanut negatiivista huomauttelua vakavuudesta kuitenkaan, vai? Moni nainen kertoo vastaavasta saavansa.
Minusta tuollainen pelkkä hymyn kehuminehan on ihan ok.
Mutta eihän sitä tarvi hymyillä jos ei halua, ja on hyvä olla oma itsensä eikä teeskennellä minunkin mielestäni, kunhan osaa käyttäytyä silti ok muita kohtaan. Jotkut meinaan käyttää tuota "olen vain oma itseni", tekosyynä ikävään itsekkääseen käytökseen muita kohtaan: "Minä vaan olen tällainen (mukero)".
Kyllä olen läpi elämäni saanut siitä huomauttelua. Myös ihan sanaton viestintä. Sen huomaa välillä muiden käytöksestä, että he vähän karttavat vakavaa ilmettä. Kehut on tietenkin ihan ok. Eikä ilkeä käytös tai toisten ulkonäöstä negatiivisesti huomauttelu tietenkään ole koskaan ok. Itseäni juuri häiritsee sukupuoleen katsomatta, että pitäisi olla tietynlainen sosiaalinen olento, että olisi hyväksytty. Tätä vastaan olen loppuun asti. Ihmiset sosialisoikoon ja olkoon ilmeettömiä tai ilmeellisiä omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskittykää uutisen sanomaan älkääkä ulkonäköön.
Uutinen ei keskity ulkonäköön🤔
On kyllä purramainen ilme.
Vierailija kirjoitti:
Joo sama. Töissä jatkuvasti kysellään mikä hätänä, onko kaikki hyvin, oonko vihainen tms. Ja kun kokeilin hymyillä enemmän niin saan kommenttia että hymyilen koko ajan. Ei mikään kelpaa. Ja itekki oon autisti.
Tuo on ikävää. Ja tuollaisista kommenteista tulee itselle välittömästi olo, että näyttää ilmeisesti vihaiselta tai sairaalta, vaikka itsestä tuntuu normaalilta. Tästä seuraa se, että aina muiden seurassa on vähän ristiriitainen olo, että nuo muut luulevat minun taas olevan jotenkin "ei ok".
Rentona siis suupielet jää hiukan alaspäin, jota ei toisille ihmisille välttämättä tapahdu? Tapahtuu muutamille? Joillakin taas -hymyillessä- menee vähän alaspäin suupielet, joka on hiukan eri juttu. Ja ei ole pakko hymyillä aina. Kasvot on erilaisia ihmisillä. Ehkä muu ystävällinen ele luo vaikutelmaa että ei ole "tylynä", mutta tuskin kukaan ehtii kaikille moikata ja puhua. Vakavia kaikki on ilmeeltä Suomessa, ellei ole virkeä ja into.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös, perusilme on sellainen resting bitch face. Myös äidilleni on kirjattu ihan lääkäritietoihin vastaanotolle, että on ilmeettömät kasvot.
Haaveilen usein itselleni resting b face tuotteista tai Resting Witch Face. Koriste, kuppi tai muu. Ei löydy. Pitääkö itse valmistaa tai tilata. Kivoja ideoita.
No joo, asiatonta tosiaan käskeä hymyilemään, mutta kyllähän tietty ystävällisyys kuuluu nimenomaan asiakaspalvelijan ammattitaitoon.