Työkyvyttömyyseläkeläisiä, jotka viettää talvet poissa Suomesta?
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle vajaa vuosi sitten. Alku oli kovaa kyytiä henkisesti, että mitäs nyt sitten. Pikkuhiljaa ajatukset alkoivat kuitenkin asettua uomiinsa ja tajusin, että olen vapaa menemään periaatteessa minne vain, toki mieluiten yhtä kalliisiin tai halvempiin maihin kuin Suomi. Heräsi ajatus snowbird-elämästä.
Miten muut työkyvyttömyyseläkkeellä olevat olette ajatelleet käyttää loppuelämänne?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä ja huomioida mitä seuraa, kun määräysten mukaisesti ilmoittaa Kelalle oleskelunsa ulkomailla, mikäli yli puolet ajasta siellä viettää.
Tarkoitus olisi olla ulkomailla vuodesta aina maks.6kk vuodesta.
Tämän pitäisi olla melko helppoa Suomen oudolla tavalla laskea "Suomi-päiviä". Jos oli fyysisesti Suomessa edes minuutin jonain vuorokautena, se on Suomi-päivä. Jos käyt viikon hiihtolomalla vaikkapa Åressa, olet edelleen Suomessa jos käräjäoikeuteen on uskomista.
Elämän keskuksena Suomen pitäisi pysyä vankasti, sillä saathan sinä tulosi Suomesta ja kämppäsikin on Suomessa. Ei kai Suomi nyt sentään tulkitse lakia hyötymistarkoituksessa eri tavalla eri kansalaisille?
Kelan silmissä ulkomailla oleskelulaskuria ei voi nollata käymällä välillä Suomessa. Tai pätkiä se alle 3 kk jaksoihin. Näin olen itse käsittänyt.
Nykyisen 'vapaan liikkuvuuden' aikana tuntuu oudolta, että peruskansalainen ei voi vapaasti matkustella vuodessa niin paljon kuin kukkaro sietää vaikkei nosta mitään erityisiä tukia.