Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkeläisiä, jotka viettää talvet poissa Suomesta?

Vierailija
26.09.2026 |

Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle vajaa vuosi sitten. Alku oli kovaa kyytiä henkisesti, että mitäs nyt sitten. Pikkuhiljaa ajatukset alkoivat kuitenkin asettua uomiinsa ja tajusin, että olen vapaa menemään periaatteessa minne vain, toki mieluiten yhtä kalliisiin tai halvempiin maihin kuin Suomi. Heräsi ajatus snowbird-elämästä.

Miten muut työkyvyttömyyseläkkeellä olevat olette ajatelleet käyttää loppuelämänne?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä ja huomioida mitä seuraa, kun määräysten mukaisesti ilmoittaa Kelalle oleskelunsa ulkomailla, mikäli yli puolet ajasta siellä viettää.

Vierailija
2/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa perehtyä ja huomioida mitä seuraa, kun määräysten mukaisesti ilmoittaa Kelalle oleskelunsa ulkomailla, mikäli yli puolet ajasta siellä viettää.

Tarkoitus olisi olla ulkomailla vuodesta aina maks.6kk vuodesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän pitäisi olla melko helppoa Suomen oudolla tavalla laskea "Suomi-päiviä". Jos oli fyysisesti Suomessa edes minuutin jonain vuorokautena, se on Suomi-päivä. Jos käyt viikon hiihtolomalla vaikkapa Åressa, olet edelleen Suomessa jos käräjäoikeuteen on uskomista. 

Elämän keskuksena Suomen pitäisi pysyä vankasti, sillä saathan sinä tulosi Suomesta ja kämppäsikin on Suomessa. Ei kai Suomi nyt sentään tulkitse lakia hyötymistarkoituksessa eri tavalla eri kansalaisille?

Vierailija
4/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko kelalle ilmoittaa Vaikka eläke tulee muualta? Ihmettelen kyllä jos ei mitään seurantaa ole. Kyllä se työkyky voi palautuakkin ja työkyvyttömänä saa tehdä myös töitä jota ihmettelen suuresti. 

Onnea ap, jos sulla on hyvä eläke ja toimintakykyä. 

Vierailija
5/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työkyvyttömyyseläke tule Kelalta joten miksi siitä pitäisi Kelalle ilmoittaa?

Vierailija
6/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei pitäisi kai tulla ongelmia ainakaan sairausvakuutukseen. Ja yksityinen matkavakuutuskin voimassa, mutta päivien lukumäärähän noissa varsin rajattu. Euroopassahan uskaltaisi olla julkisenkin terveydenhuollon varassa akuuttijutuissa. Työeläkettähän saa vaikka olisi pysyvämminkin ulkomailla.

Vierailija
7/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä! Mutta sitten sulta katkeaa kaikki tuet suomesta.
-Työkyvyttömyyseläkelläinen.

Vierailija
8/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova eläke sulla kun ottaa huomioon sen että on suomessa ympärivuoden paikka ja sen lisäksi matkaliput ja asuminen ulkomailla.
Mun 1500 kokonais tuilla ei ole varaa edes henkilökorttiin.

Vierailija
9/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa työeläkkeen lisäksi mitään tukia, joten mikään ei katkea.

Vierailija
10/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työkyvyttömyyseläkkeellä saa asua ulkomailla vaikka koko vuoden. 

Vierailija
11/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkyvyttömyyseläkkeestä riittää tuollaiseen elämäntapaan niin on siinä leikattavaa paljon. Ei normaaleilla työssäkäyvilläkään ole varaa tuollaiseen elämään.

Vierailija
12/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko kelalle ilmoittaa Vaikka eläke tulee muualta? Ihmettelen kyllä jos ei mitään seurantaa ole. Kyllä se työkyky voi palautuakkin ja työkyvyttömänä saa tehdä myös töitä jota ihmettelen suuresti. 

Jo pelkkä Kelan sairausvakuutus ja oikeus sairaanhoitoon EU:ssa sekä ihan normilääkekorvaukset ovat jo sinällään oleskeluperusteisia etuuksia. Eli asia "kuuluu" kelalle vaikkei mitään ns. tukia nostaisikaan. Jos toimii määräysten mukaan. Kiinnijäämisen riski, jos ei on sitten oma lukunsa.

Vierailija
13/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova eläke sulla kun ottaa huomioon sen että on suomessa ympärivuoden paikka ja sen lisäksi matkaliput ja asuminen ulkomailla.
Mun 1500 kokonais tuilla ei ole varaa edes henkilökorttiin.

Mikään pakkohan ei ole pitää Suomessa asuntoa, jossa ei ole. Ne rahat siirtyy sitten kohdemaassa käytettäväksi.

Vierailija
14/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu ulkomailla yli 6kk katsotaan että on muuttanut maasta. Itse kierrän tuon niin että olen 2-3kk kerrallaan ja käyn välillä Suomessa. Näin olen matkoilla, en asumassa 

Vierailija
15/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkkä Kelan sairausvakuutus ja oikeus sairaanhoitoon EU:ssa sekä ihan normilääkekorvaukset ovat jo sinällään oleskeluperusteisia etuuksia. Eli asia "kuuluu" kelalle vaikkei mitään ns. tukia nostaisikaan. Jos toimii määräysten mukaan. Kiinnijäämisen riski, jos ei on sitten oma lukunsa.

Saa kai sitä matkustaa ulkomaille, mikä sitten on matka ja mikä asumista? Eli AP käsittääkseni ajatteli matkustaa ulkomaille talven ajaksi tai talvella, mikäli oikein ymmärsin. 

Vierailija
16/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu ulkomailla yli 6kk katsotaan että on muuttanut maasta. Itse kierrän tuon niin että olen 2-3kk kerrallaan ja käyn välillä Suomessa. Näin olen matkoilla, en asumassa 

Mutta eläke maksetaan ulkomaille, jos sinne pysyvästi muuttaa. 

Vierailija
17/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa työeläkkeen lisäksi mitään tukia, joten mikään ei katkea.

Vakuutusturvasi kelasta katkeaa lähtöpäivästä lukien, mikäli olet yli 6 kk. (Alle 6 kk ei ongelmaa.) Ainakin Ifin matkatapaturmavakuutus on voimassa vain kelan piirissä oleville. 

Vierailija
18/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläke maksetaan ulkomaille, jos sinne pysyvästi muuttaa. 

Kyllä, ainakin työeläke. Kelan eläkkeissä näin ei vissiin ole.

Vierailija
19/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela puhuu oleskelusta yli 6 kk poissa Suomesta. Ei erittele onko lomailua vai asumista/muuttamista. Mutta ns. kiinnijääminen lähinnä teoreettista.

Vierailija
20/22 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI (Gemini), kokemuksemme mukaan menee noin:

Kun asut ulkomailla yli 6 kuukautta vuodesta, muutto katsotaan vakinaiseksi. Tällöin yleinen asumisperusteinen Kela-turvasi päättyy pääsääntöisesti heti lähtöpäivästä. [1, 2, 3]

Vaikka varsinainen Kela-korttisi lakkaa olemasta voimassa, pelkällä työeläkkeellä olevan vakuutusturva ja terveydenhoito järjestyvät ulkomailla asuessa eri tavalla riippuen siitä, mihin maahan muutat. [4, 5]

1. Muutto EU/ETA-maahan, Sveitsiin tai Iso-Britanniaan

Jos muutat Euroopan alueelle, tilanteesi on sairaanhoidon osalta erittäin hyvä, sillä Suomi vastaa edelleen sairaanhoidon kustannuksistasi, vaikka et enää asu Suomessa. [6]

Sairaanhoito asuinmaassa (S1-lomake): Hae Kelasta ennen muuttoa S1-hoito-oikeustodistus (lomake SV 140). Kun rekisteröit tämän todistuksen uuden asuinmaasi sosiaaliturvavirastossa, saat käyttöösi maan julkisen terveydenhuollon täysin samoin ehdoin ja asiakasmaksuin kuin paikalliset asukkaat. [7, 8]

Sairaanhoito Suomessa vieraillessa: Kela myöntää sinulle erityisen eläkeläisen Eurooppalaisen sairaanhoitokortin (vihreätaustaisen) sekä "Todistuksen oikeudesta hoitoetuuksiin Suomessa". Kun vierailet Suomessa (esim. kesälomalla), sinulla on oikeus kaikkeen tarvitsemaasi julkiseen sairaanhoitoon paikallisen kuntalaisen asiakasmaksulla. [6, 9]

Lääkekorvaukset: Menetät tavallisen apteekin Kela-suorakorvauksen Suomessa. Jos ostat lääkkeitä Suomesta, maksat ne ensin itse ja haet korvausta jälkikäteen Kelasta. Asuinmaassasi lääkekorvaukset menevät paikallisen järjestelmän mukaan.

2. Muutto EU-alueen ulkopuolelle (esim. Thaimaa, Espanjan Aurinkorannikko "epävirallisesti")

Jos asut yli 6 kuukautta vuodesta EU/ETA-alueen ulkopuolella (tai vietät siellä niin paljon aikaa, että Kela katsoo katkaisevansa sosiaaliturvasi Suomessa): [10]

Kaikki Kelan vakuutusturva ja hoito-oikeus päättyvät. Et ole enää oikeutettu Suomen julkiseen terveydenhuoltoon (paitsi hätätilanteissa täyteen omakustannushintaan) etkä saa Kelasta sairaanhoitokorvauksia.

Yksityinen vakuutus on välttämätön: Sinun on ostettava kattava, kansainvälinen sairaus- ja tapaturmavakuutus omalla kustannuksellasi tai hakeuduttava kohdemaan paikallisen järjestelmän piiriin (jos mahdollista).

Mitkä muut Kelan tuet päättyvät yli 6 kk ulkomailla oleskeluun?

Koska olet vakinainen ulkomailla asuja, et voi saada seuraavia Kelan asumisperusteisia etuuksia: [2]

Asumistuki (yleinen asumistuki tai eläkkeensaajan asumistuki) päättyy.

Kansaneläke ja takuueläke päättyvät (kuten aiemmin todettiin).

Vammaistuet / Eläkkeensaajan hoitotuki lakkaavat pääsääntöisesti olemasta voimassa. [11]

Mitä sinun täytyy tehdä?

Sinulla on lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa Kelaan, jos oleskelet ulkomailla yli 3–6 kuukautta. Kela tekee ilmoituksesi pohjalta virallisen päätöksen siitä, kuulutko enää Suomen sosiaaliturvaan ja miten hoito-oikeutesi järjestetään. [4, 12, 13, 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi