Arttu aloitti opiskelun, kela rankaisi.
https://yle.fi/a/74-20244925?fbclid=IwY2xjawUjHUhleHRuA2FlbQIxMQBwZG9mB…
Ei kannata opiskella eikä tehdä mitään. Työtön on aina rikollinen kelan mielestä kun haluaa parantaa työmahdollisuuksia.
Kommentit (52)
Samoin kävi minulle lähes 30 vuotta sitten, piti jättää opiskelut (pe ilta ja lauantai) kesken kun en sitten saanutkaan opiskella eli samaa 💩 edelleen.
Kela toimii kuin joku v_tun stasi, vain mielisairaat larppaavat kelan toimintaa tai työskentelevät siellä.
Artulle ja vastaaville tiedoksi, että tulevaisuudessa opiskelkaa avoimia kursseja. Älkääkä menkö kertomaan niistä opinnoista viranomaisille ja saatte nostaa työttömyys tai toimeentulotukea kaikessa hiljaisuudessa. Kun sitten menette kouluun niin saatte kunnolla hyväksilukuja. Ei tartte velkaantua liikaa.
P.S perskokkareet ja muut ilkkujat voivat imeä lers siä. Sori tästä, ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kaikki opiskelu olla sallittua koska muuten ulkomailta tulee tänne muita jotka vie työpaikan.
Tänne muuttaa myös opiskelijoita ulkomailta jotka saa Kelasta opintotukea ja asumistukea ja he saavat tuoda myös perheensä tänne, ja perhe saa kelan tuet.
Tässä ei ongelmaa nähdä…
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömänä saisi opiskella niin kaikki kynnelle kykenevät laittautuisivat työttömiksi ennen opintojen alkua koska työttömyyskorvaus on enemmän kuin opintotuki. Miksi se on enemmän?
Kaiken voi tehdä myös porrastetusti. Hieman typerää esittää vaihtoehtona kärjistettyjä ääripäitä.
Voisihan sääntö olla myös niin, että yli 30-vuotias
voi opiskella työttömyystuella, mutta nuoret ei.
Tuskin lähes kaikki nuoret jäisivät odottamaan tuota ikää.
Myös se että opiskelijat joilla maksuhäiriö, eivät joudu ottamaan opintolainaa on herättänyt närää?
No, tuossakin voisi olla joku järki ja kohtuus eli et saa oikeutta TT-tukeen, jos velkoja vähäinen määrä ettei joku nyt vaan hanki sitä maksuhäiriötä, jotta ei tarvitse opiskella opintolainalla. Ei siinä ole järkeä.
Onhan se melkoinen ero ottaa lainaa 700 kk tai ei, usean vuoden ajan.
Ei siinäkään ole järkeä, että joku yli 30-vuotias opiskelija jolla velkaa vaikka kuinka paljon, joutuu ottamasn lainaa 700kk jotta saa saman summan elämiseen kun työttömänä.
Samoin naureskellut jankkausta ylimenevien asumiskulujen hyväksymisestä. Ihan kun ainoat vaihtoehdot olisu: Hyväksyä koko summa tai edes osa siitä tai ei hyväksyä yhtään ylimenevästä summasta.
Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kela toimii kuin joku v_tun stasi, vain mielisairaat larppaavat kelan toimintaa tai työskentelevät siellä.
Artulle ja vastaaville tiedoksi, että tulevaisuudessa opiskelkaa avoimia kursseja. Älkääkä menkö kertomaan niistä opinnoista viranomaisille ja saatte nostaa työttömyys tai toimeentulotukea kaikessa hiljaisuudessa. Kun sitten menette kouluun niin saatte kunnolla hyväksilukuja. Ei tartte velkaantua liikaa.
P.S perskokkareet ja muut ilkkujat voivat imeä lers siä. Sori tästä, ei mulla muuta.
Nykyhallitus salli avoimen kurssien opiskelun. Vasurihallitusta ei kiinnostanut tuonkaan korjauksen teko.
Eli ime vaan itseäsi kuten tähänkin asti olet tehnyt.
Kuuluu kelan ns. vittuilumoodiin. Jälleen joku kelan metriperse tienasi lisäbonuksen sekä purra-tarran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aloittanut tutkintoon johtavat opinnot ja nyt YLLÄTYKSENÄ tuli, ettei saa työttömyystukea.
Suomisysteemi on siitä outo, että jossain tapauksessa tuollainen hyväksytään ja toisessa sitten ei. Asiakas ei vaan sitä päätä koska se hyväksytään vaan työkkärin porukat omilla mystisillä kriteereillään. Kela ei muuta tee kun joko maksaa tai sitten ei ihan työkkärin lausunnon perusteella.
Niin. Ja tuo selvitetään etukäteen.
Sen sijaan tuo jutun sankari oli aloittanut opinnot ennen kuin odotti työkkärin selvitystä.
Hei kerran sain työkkäriltä luvan opiskella merkonomiksi. Sanottiin ettei työttömyysraha katkea. Olin opiskellut 5 kuukautta kun tuli kirje työkkkäristä että tuet katkee jos jatkaan opiskelua. Vitutti sairaasti ja olin saanut jo hyviä arvosanoja ja opiskelu sujui hyvin. En minä mitää lainarahalla ala opiskelee koska välttelen velkaantumista aina. Työkkäriin ei voi koskaan luottaa ja ne ei itse tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu kelan ns. vittuilumoodiin. Jälleen joku kelan metriperse tienasi lisäbonuksen sekä purra-tarran.
Sori mutta sosiaaliturvaministerinä on kokoomuksen sanni g-l eli suuntaa sinne ja petterille nää kela ja muut sosiaaliturvan leikkauskritiikit.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samaa mieltä tavallaan, että tää olisi ensin pitänyt kyllä varmistaa TE-toimistolta mutta itsekin kyllä tässä mietin sitä (jo toistamiseen omalla opiskelu-uralla), että miksi näissä ei voida katsoa vähän tilannekohtaisestikin. Mutta joo, ymmärrän, että noissa on säännöt.
Teen nimittäin ihan samaa tutkintoa kuin tuo henkilö (muisti nähneeni nimen zoomissa ja hänen kommentoineen joskus, että hänellä on aikaa opiskella, koska on työtön). Mutta siis, itse teen sen 8 tuntia töitä / päivä ja silti siis kykenen ihan samoihin opintoihin. Tradenomitutkinnonkin aikanaan kävin iltaopintoina ja silloinkin oli osalla opiskelukavereista ongelmia työkkärin kanssa, koska kyse on tutkintoon johtavasta koulutuksesta. Ja samaan aikaan toiset tekee samaa tutkintoa ihan oman normaalin työnsä ohessa.
Säännöt on silti sääntöjä, ja jos niiden rikkomisesta jää kiinni, se on ihan oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen samaa mieltä tavallaan, että tää olisi ensin pitänyt kyllä varmistaa TE-toimistolta mutta itsekin kyllä tässä mietin sitä (jo toistamiseen omalla opiskelu-uralla), että miksi näissä ei voida katsoa vähän tilannekohtaisestikin. Mutta joo, ymmärrän, että noissa on säännöt.
Teen nimittäin ihan samaa tutkintoa kuin tuo henkilö (muisti nähneeni nimen zoomissa ja hänen kommentoineen joskus, että hänellä on aikaa opiskella, koska on työtön). Mutta siis, itse teen sen 8 tuntia töitä / päivä ja silti siis kykenen ihan samoihin opintoihin. Tradenomitutkinnonkin aikanaan kävin iltaopintoina ja silloinkin oli osalla opiskelukavereista ongelmia työkkärin kanssa, koska kyse on tutkintoon johtavasta koulutuksesta. Ja samaan aikaan toiset tekee samaa tutkintoa ihan oman normaalin työnsä ohessa.
Säännöt on silti sääntöjä, ja jos niiden rikkomisesta jää kiinni, se on ihan oma moka.
Kuten kirjoitinkin, ymmärrän, että näissä on säännöt.
Ne vaan tuntuu näin työn ohessa opiskelevan kannalta katsottuna omituisilta, sillä ei se tutkinnon suorittaminen haittaa päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Sä va jakki et ymmärrä mikä rooli Kelalla on työkkärin lausunnon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että onks säännöt oikee sääntöi. Kyl sä oot yks vi tun lässyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitinkin, ymmärrän, että näissä on säännöt.
Ne vaan tuntuu näin työn ohessa opiskelevan kannalta katsottuna omituisilta, sillä ei se tutkinnon suorittaminen haittaa päivätyötä.
Ei ehkä päivätyötä, mutta entä vuorotyötä? En ymmärrä sitäkään valitusta ettei Kelan tai työkkärin mielestä saa tehdä mitään. Kyllä saa, mutta niiden sääntöjen puitteissa mitkä on tukien ehtona.
Niin. Opiskelijan ensisijainen tuki on opintotuki ja opintolaina. Artttu voi käyttää niitä, kuten kaikki muutkin opiskelijat. Opiskelu on opiskelijan työ, eikä hän ole silloin käytettävissä työmarkkinoilla, lähtökohtaisesti.
Mitähän osaa Arttu ei tässä ymmärrä?
Tuttu opiskelee työttömänä, kun on aloittanut opinnot kokoaikaisen työssäolonsa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että onks säännöt oikee sääntöi. Kyl sä oot yks vi tun lässyttäjä.
Kyllä ne on. Jos haluat opiskella työttömyystuella, selvitä ensin onko se mahdollista. Jos ei ole ja haluat silti opiskella, hae opintotukea äläkä itke kun juuri sinua ei kohdella spesiaalitapauksena.
Kelan (ja entisen työkkärin) tavoite on pitää köyhät ja työttömät kurissa. Jo reilut kakskytäviis vuotta samoilla linjoilla menneet ja aina joku hölmö luulee, että voi tehdä jotain (hyödyllistä) ollessaan työtön. Maksumieheksi joutuu ja perintään päätyy. Et tee mitään ja jos teet et kerro siitä. Muutoin harrastukset muuttuvat työksi ja niin edelleen.
-asiantuntija
Opiskelin puilipäiväisesti Kelan tyött korvauksella 2009. Kysyin sitä, lupa annettiin.
Nyt on kiristetty eikä työtön saa tehdä mitään. Huononnus.