Mika Aaltolasta, 58 v, tulee isä
Kun lapsi on 12 v, Mika on 70 v. Kuka opettaa lapsen pyöräilemään, luistelemaan, uimaan, pelaa jalkapalloa jne? En voi ymmärtää näitä pappaisiejä. Oma mies on 40v ja jaksaa liikkua ja aktivoida 10 v ja 8 v lapsiamme. Ja jis Mika jää yksinhuuoltajaksi ja vaimo lähtee,,miten jaksaa yksin huolehtia lapsesta?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 70-vuotias ei jaksaisi opettaa lasta pyöräilemään, uimaan tmv.?
Niin. Itse olen 70-vuotias ja pyöräilen jatkuvasti ja uin luonnonvesissä paljon. Olen kyllä nainen. Kommentoija on varmaan joku nuori, niillä ei ole oikein käsitystä, millainen ihminen on yli kuusikymppinen. Eräänlainen vanhuus-fobia.
Tosin nykynuoret ei varmaan seitsenkymppisenä enää pyöräile eivätkä ui, vaan makaavat hoivaosastolla. Aiempen vuosien lihavuus sen saa aikaan, tai anorektinen laihuus, normaalipainoisia nuorissa on vähän. Ja ala-arvoinen ravinto.
Olen 45 v,ja kyllä, mielestäni 58 v on liian vanha isäksi. Mitä isommaksi omat lapset kasvavat sen selvemmin tajuaa mitä kaikkea lasten elämässä on edessä mihin tarvitsevat vanhempien tukea. Erittäin itsekästä tehdä lapsi tietoisesti 58 vuotiaana. Jos nainen tekisi saman, mielipiteet olisivat toisenlaiset. Ja on syytä kysyä miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuossa on? Mies hoitaa siementämisen ja akka hoitaa kakarat.
Näinhän se ei ole nykyään miesasiamiesten mielestä. Vanhemmuus on 50/50 vauvasta lähtien, eron tullessa on vierottamista jos ei taaperon ai vauvan vuoroviikot eivät sovi äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa sen verran fiksulta ja vastuulliselta ihmiseltä että kaikenlaiset "mitä jos" kysymykset on varmasti käyty läpi. On totta että lapsi voi mahdollisesti menettää vanhemman nuorena, mutta jos muut asiat ovat kunnossa ja lapsella on jäljellä muitakin aikuisia (sukua tms) kuin äiti niin ei se välttämättä maailmanloppu ole.
Entä jos äiti olisi 55 v? Kirjoittausitko saman? Jos et,niin miksi? Onko äitiys ja äidin jaksaminen tärkeämpää kuin isän? Eikö vanhemmat ole molemmat lapselle yhtä tärkeitä?
Jos lapsen onnistuu saamaan tuossa iässä (melkoinen poikkeus) niin uskoisin että biologinen ikäkin on silloin alempi kuin muilla samanikäisillä.
Onneksi luono hoitaa sen ettei sen ikäinen nainen luonnollisesti tule raskaaksi, kuin poikkeuksellisesti, tyyliin kuin 1 / miljoonasta
Olettepa säälittävän kateellisia, surunvalitteluni !
Nää jotka tekee vanhemmlla iällä tekee jonkun egon takia ei ne ees varmaan mieti et miten tulevaisuudessa kun lapsi voi kasvaa ilman isää
Mikä teitä naisia vaivaa kun pitää vanhojen ukkojen kanssa tehdä lapsia? mitä tuossakin nariseva äänisessä ukossa muija näkee että piti antaa rojut laskee sisään. Tai tosiasiassa tuon ikäiset ukot pitäs olla jo steriloituja!
En ymmärrä en.
Itse olen 55v ja ei tulis mieleenkään lisääntyä enää
T: setämies
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyl hieman outoa jos itse olisin ollut 10v ja isä 68v. Isän kuuluu jaksaa reissata ja puuhata lapsensa kanssa.
Niin. Olen vasta 67 ja nytkin kesän reissasin matkailuautolla 11v pojanpojan kanssa noin 4000km ei Espanjaa kauempana kyllä. Onneksi tuli lähdettyä kun ensi kesänä en millään jaksa kun 68v. Se on se kriittinen ikä.
Lapsi lähtee kouluun ja Mika eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa sen verran fiksulta ja vastuulliselta ihmiseltä että kaikenlaiset "mitä jos" kysymykset on varmasti käyty läpi. On totta että lapsi voi mahdollisesti menettää vanhemman nuorena, mutta jos muut asiat ovat kunnossa ja lapsella on jäljellä muitakin aikuisia (sukua tms) kuin äiti niin ei se välttämättä maailmanloppu ole.
Entä jos äiti olisi 55 v? Kirjoittausitko saman? Jos et,niin miksi? Onko äitiys ja äidin jaksaminen tärkeämpää kuin isän? Eikö vanhemmat ole molemmat lapselle yhtä tärkeitä?
Jos lapsen onnistuu saamaan tuossa iässä (melkoinen poikkeus) niin uskoisin että biologinen ikäkin on silloin alempi kuin muilla samanikäisillä.
Onneksi luono hoitaa sen ettei sen ikäinen nainen luonnollisesti tule raskaaksi, kuin poikkeuksellisesti, tyyliin kuin 1 / miljoonasta
Luuletko että tässä tapauksessa tai muissa raskaus on alkanut luonnollisesti? Tätä ei miehille kerrota jostakn syystä mutta sperman laatu heikkenee 40 v jälkeen ja miehen ikä vaikuttaa enemmän on kuin aiemmin tiedetty. Jostain syystä monet miehet haluavat ajatella hedelmällisyytensä säilyvän ikuisesti, naiset on realisteja nuoresta tässäkin asiassa.
Tässä kannattaa muistaa että nämä Aaltolat, Niinistöt, yms. eivät ole mitään perusisejä, vaan itsestään huolehtivia todella aikaansaavia miehiä. Nämä ovat ihan eri porukkaa kuin 150 kiloiset perusisit, jotka on jo nelikymppisinä hajalla.
Itse olen kanssa saanut lapseni melko iäkkäänä (nuorempi vaimo) vaikka näin ei tod alun perin ollut tarkoitus. Itse en näe energian riittämisessä mitään ongelmaa, koska olen valinnut melko kevyen työn ja säännöllisen elämänrytmin. Veikkaanpa että olen näin yli viisikymppisenä paremmassa kondiksessa kuin suurin osa kolmikymppisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyl hieman outoa jos itse olisin ollut 10v ja isä 68v. Isän kuuluu jaksaa reissata ja puuhata lapsensa kanssa.
Niin. Olen vasta 67 ja nytkin kesän reissasin matkailuautolla 11v pojanpojan kanssa noin 4000km ei Espanjaa kauempana kyllä. Onneksi tuli lähdettyä kun ensi kesänä en millään jaksa kun 68v. Se on se kriittinen ikä.
Niin. Sehän et ole kasvatusvastuussa lapsenlapsestasi. 68 v isä tahii arjen joka päivä läpi murrosiän ja teinivuosien ja tukee maailmalle lähtevää ja opintonsa aloittavaa, siis jos on hyvä isä.
Sukupolvien välinen kuilu on liian iso jos saa 58 v iässä lapsen. On täysin eri ikäpolvea lapsensa kanssa. Isovanhemmuus on eri asia. Tällä palstalla kirjoittelee paljon eläkeläisiä joiden oikea palsta olisi Et lehden palsta, teidän juna meni jo.
Yleistä ilmapiiriä vääristää Suomessa ikäihmisten suuri määrä ja,se vaikuttaa moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on 74-vuotias, timmi ja skarppi mies, joka urheilee, vetää leukoja ja nostelee painoja ja perustaitojen lisäksi on käsistään kätevä, voi opettaa yhtä ja toista. Moni kolmikymppinen on laiskanpulskea, ei välttämättä edes pyöräile ja kädentaidot loistavat poissaolollaan.
Nii mut ei se jaksa valvoa
No ei kai enää yli kymmenenvuotiaan kanssa tarvitse valvoa öitä. Isäni kyllä jaksaa valvoa enemmän kuin minä.
Pikkulapsi valvominen ei ollut mitään, mutta lasten tullessa n. 18 vuotiaiksi valvominen vasta alkoikin. Elävät ihan omassa rytmissä ja kolina kuuluu yöt ja päivät. Menossa on myös mukana tyttö/poikaystävät. Koville ottaa näin 50 vuotiaana.
Aaltolaan en ota kantaa. Hän tehköön lapsensa miten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivttavasti Mika ottaa yösyöttövuorot, että äiti saa levätä kunnolla. Ja täydet vanhempainvapaat isukille.
mitä helvettiä. Ei mies voi yösyöttää. Ellei tarkotuksella ruoki vauvaa vaan korvikkeella. Ja se on huono juttu.
No mitä helvettiä. Se äiti voi myös pumpata maitoa valmiiksi. Ja korvike ruokinta ei ole mitenkään huono juttu, kaikki ei vaan pysty imettämään 🙄
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien välinen kuilu on liian iso jos saa 58 v iässä lapsen. On täysin eri ikäpolvea lapsensa kanssa. Isovanhemmuus on eri asia. Tällä palstalla kirjoittelee paljon eläkeläisiä joiden oikea palsta olisi Et lehden palsta, teidän juna meni jo.
Yleistä ilmapiiriä vääristää Suomessa ikäihmisten suuri määrä ja,se vaikuttaa moneen asiaan.
Puhut ihan täyttä p*skaa. Tuo sukupolvien välinen kuilu oli ennenvanhaan iso ja oikeastikin merkittävä tekijä, mutta esim. 70-luvulla syntyneet ovat kasvaneet jo varsin räväkän nuorisokulttuurin pareissa, eikä heitä hetkauta oikeastaan mitkään "uudet" jutut, koska niitä uusia juttuja ei oikeastaan edes ole. Päinvastoin, hieman vanhempana on paljon helpompi tunnistaa mikä on roskaa ja mikä kestävää, koska on kokemusta ja tietämystä asioista ihan eri tavalla kuin puhelimentuijotussukupolvilla.
Siis tilannehan on siinä mielessä ihanteellinen, että eläkkeelle jäädessään lapsella on harrastusmenoja ja perhe elää niitä ruuhkavuosia. Mutta Mikan perheelle ne eivät ehkä ole ruuhkavuosia, sillä isällä on aikaa lapselle, sekä kotona, että olla mukana harrastuksissa. Myös iän myötä jää turha häslääminen ja muiden edessä suorittaminen. Eikä taloudellisesti vakaa asema haittaa, pystyvät myös matkustamaan ja maksamaan elämyksistä.
Kyllä ne lapset pitää tehdä viimeistään 35vuotiaana
Mikä ongelma tuossa on? Mies hoitaa siementämisen ja akka hoitaa kakarat.