Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti antaa teininsä käyttäytyä huonosti kaupassa. Ylen juttu

Vierailija
24.09.2026 |

Nyt on taas jokin uusi kasvatuskonsti käytössä nepsyille, joka kuulemma toimii. Siihen kuuluu mm. se, että nepsyteinit saavat pilkata asiakaspalvelijoita. Itsellänikin on nepsy-diagnoosi, mutta silti olen sitä mieltä, että kersojen ei pidä antaa kohdella myyjiä huonosti.

Jutun kommenteissa nimimerkki Koti Äiti 22.9. 22:56 lähettämässään kommentissa kertoo sen, miten itsekin ajattelen.

https://yle.fi/a/74-20247448

Kommentit (363)

Vierailija
261/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on iskenyt nepsymammojen hermoon pahasti. Eivät kykene mitenkään hahmottamaan sitä tosiasiaa ettei muiden ihmisten tarvitse piitata heidän rikkinäisistä lapsista. Mistä helvetistä sitä edes tietää onko joku sekopää nepsy vai muuten vaan perus teini? Pitäisikä nuo nepsyt merkata jotenkin, vaikka lipulla.

Nepsymammat elää kuplassa jossa on hän itse ja hänen vammainen mukulansa. Koko maailman pitäisi toimia heidän kalenterin mukaan ja ymmärtää heitä on ehdotonta. Eilen oli oikein loistava keskustelu nepsyistä ja useasti nämä äidit tuovat esille että ovat itsekin diagnoosien haltijoita. Nepsy kasvattaa nepsyä. Ei ihme etteivät kykene hoksaamaan että suurin osa on ihan normaaleja. Tätä eivät vain pysty, eivät kykene ymmärtämään.  

Jonkun rangaistuksen sietäisivät saada kun huolehtivat lapsistaan! Yh äidit ja varsinkin vammaisten lasten yh äidit ovat alinta pohjasakkaa! 

Meidän kanssaihmistenhän  niitä pitäisi ymmärtää ja kasvattaa.

Vierailija
262/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt joku roti ja vastuu tähän nipsu-hullutukseen! 

Joillakin näköjään on vähän turhaa aikaa puuttua muiden elämään tietämättä siitä yhtään mitään. Kaikkea ei kannata kommentoida jos oma tieto perustuu pelkkiin oletuksiin joten siirrytään seuraavaan aiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nepsymamma, mutta itselläni ei ole nepsydiagnoosia. Lapsi peri sen isältään. Ymmärrän molemmat puolet asiaan normaalin näkökulman, mutta ymmärrän myös sen, ettei nepsy lapsi toimi samoin kuin me normaalit. Keskusteluista huomaa kyllä jos ihminen on päässyt liian helpolla ja elää omassa kuplassaan siten, että ei tiedä mitä sen nepsyyden kanssa on elää. Kyllä se on niinpäin, että me  normaalit saadaan elää kuplassa. Nepsyt on enemmän alttiita kaikelle epäonnistumiselle jatkuvasti elämässään kun se aivojen toiminta on niin erilaista. Ei todellakaan ole niin yksinkertaista. Kannattaa hankkia asioista edes perustiedot ennenkuin huutelee nepsyvihaansa. 

Ei nepsyys ole mikään automaatio huonoon käytökseen. 

Tämä. Nyt lopettakaa tuo uhriutuminen. Nepsyä voi kasvattaa. Joo, raivareita voi tulla vaikka kaupassa ja itsekseen voi myös huutaa, mutta siinä vaiheessa kun käytös kohdistuu toiseen ihmiseen, niin kyllä vanhemman tehtävä on se tilanne pysäyttää just siihen. Ei pelkästään ulkopuolisten takia, vaan myös sen rakkaan lapsen tulevaisuuden takia, että se oppii, että yhteiskunnassa on tietyt rajat ja säännöt mitä ei ylitetä. 

T. Nepsy itsekin

Vierailija
264/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.

Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.

Vienyt pihalle lapsen? Ei tää mikään 5-vuotias ole, vaan 15. 

Minun käy tuota äitiä sääliksi. Mietin miltä hänestä tuntuu yrittää kasvattaa lasta, joka ei opi kuten muut. Varmasti tosi rankkaa ja raskasta kun lapsi ei ole helppo luontoinen. Helpompien lasten vanhemmat täällä kiillottaa sädekehäänsä vailla mitään armollisuutta. Muistakaa se sitten jos itse teette pienenkään virheen tai joku asia ei onnistu niin teihin saa suhtautua samoin. Ihmisiä ei edes hävetä nöyryttää ja lytätä tuota artikkelin äitiä vaikka hän ihan selvästi hakee ja etsii ammattilaisten kanssa jotakin ratkaisua lapsensa käytökseen. Kiusaajien kokoontumisajot taas käynnissä. Täytyy sanoa, että on kyllä rohkeita nuo äidit ketkä uskaltaa puhua avoimesti lastensa vaikeista haasteista ja ongelmista etenkin kun vastassa on räksyttävä rakkikoiralauma haukkumassa ja nälvimässä kommentikentissä. 

Minulla on ns nepsy eli Asperger, kummasti on oppinut käyttäytymään ihmisten ilmoilla, kun olen vaatinut käytöstapoja edes ihmisten ilmoilla. Kyllä jo 13- vuotiaana kävi itse ostamassa vaatteitaan. Se että on joku diagnoosi ei oikeuta raivoamaan myyjille eikä muille asiakaspalvelijoille, kun oli opetettu ettei huutamalla eikä raivoamalla onnistu mikään 

Vierailija
265/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nepsymamma, mutta itselläni ei ole nepsydiagnoosia. Lapsi peri sen isältään. Ymmärrän molemmat puolet asiaan normaalin näkökulman, mutta ymmärrän myös sen, ettei nepsy lapsi toimi samoin kuin me normaalit. Keskusteluista huomaa kyllä jos ihminen on päässyt liian helpolla ja elää omassa kuplassaan siten, että ei tiedä mitä sen nepsyyden kanssa on elää. Kyllä se on niinpäin, että me  normaalit saadaan elää kuplassa. Nepsyt on enemmän alttiita kaikelle epäonnistumiselle jatkuvasti elämässään kun se aivojen toiminta on niin erilaista. Ei todellakaan ole niin yksinkertaista. Kannattaa hankkia asioista edes perustiedot ennenkuin huutelee nepsyvihaansa. 

Ei nepsyys ole mikään automaatio huonoon käytökseen. 

Kyllä se pitää muiden ymmärtää ja hyväksyä ettei nepsy usein pysty hillitsemään itseään. 

Höpöhöpö. Voitte ymmärtää siellä kotona, muiden ei tarvitse siitä kärsiä.

Vierailija
266/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nepsy ei pärjää kaupassa saamatta hepulikohtauksia, niin silloin jätetään kersa kotiin! Miksi raahata nepsy mukaan julkisille paikoille, jos se ei osaa käyttäytyä siellä? Silloin EI kuulu ottaa ihmistä mukaan reissuun, jos hän ei siellä pärjää ja osaa olla ihmisiksi.

T. Nepsy itsekkin.

Tämä on totta, että millekkään kovin pitkille kauppareissuille nepsyä ei kannata ottaa kauppareissuun mukaan, mutta joskus on myös pakko tilanne jolloin joutuu jonkun ruuan hakea kaupasta. Nepsy pitää myös opettaa käymään kaupassa, että osaa sitten aikuisena käydä siellä. Opettaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pienenä pieninä annoksina. Itse olen tehnyt niin, että nepsy on jo 4 vuotiaasta lähtien saanut osallistua, eli hän saa vähän rahaa ja katsoa mitä ostaa ja maksaa sen. Hän on todella hyvin oppinut kaupassa käymisen säännöt, että ei saa varastaa vaan aina pitää maksaa. Hän myös huomaa jos jotakin meinaa jäädä käteen ja menee heti takaisin, että tämä vielä pitää maksaa. On tosi tarkkana ja rehellinen. Osallistuu tavaroiden pakkaamiseen jne. Muutamia kertoja on saanut kaupassa kunnon itkupotkuhepulit, mutta pääsääntöisesti sujuu nykyisin jo aika hyvin ja lapsi eskari. Opettamisen voi aloittaa pienistä asioista. Käy yhdessä ostamassa vain jonkun yhden jutun, vaikka tikkarin. Nepsyn kanssa ei kannata tehdä mitään älyttömiä ostoskeskus maratooneja. 

Vierailija
267/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas agressiivinen keskustelu. Artikkeli ei enää taida olla aiheena vaan ymmärtäminen? Minulla ei ole erityis lapsia niin ihmettelenkin..miksi minun pitäisi ymmärtää näitä nepsyjä sekä heidän vanhempiaan?

Koska maailmassa on muitakin kuin sinä ja sun kakarat. Mikset opettaisi kakaroitasi hyväksymään erilaisuutta ja kaikki ettei kaikki ole identtisesti kuin mamilla ja papilla ja teidän perheessä kun kaikki on niin enkeleitä. Kaltaisiasi lapsellisia "aikuisia" kasvattaa tätä tulevaisuutta täälläkin Suomessa, sitten vielä sinä kehtaa ajatella että miksei empatiaa riitä jollekin kun itse ovat empaatittomia pas*aisia.

Jahas. Eli kaikki on nyt minun vikaani? pelkästään koska kysyin. Et taida ymmärtää ettei hyväksyminen tule huutamalla ja syyttelemällä. Jos pelkkään kysymykseen saa tuollaisen vastauksen, olet ansainnut kohtelusi.

Vierailija
268/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko artikkelin. Ainoa pikkujuttu mikä tässä kusahtaa että koko maailman pitäisi olla mukana. Nyt kuvitellaan että nämä häirikköpennut kuuntelevat vanhempia sitten illalla kun ovat rauhoittuneet. Penskat nyt vaan ottavat kaiken irti siitä että voi käyttäytyä miten haluaa, ketä kohtaan vain. Siinä on turha illalla järkeillä teinin kanssa kun on ottanut pannuun päivällä.

Nynny ilmiantaa. No kuitenkin, tuo on sinun olettamus. Keksitkö useinkin kuviteltua asioita jotka sopivat mielipiteisiisi ja tuomisemiseesi? Pitäisikö siihen saada jotain apua? :/

Sinähän olet aivan kaheli. Et kyllä mitenkään ole lukenut artikkelia. On ok että käyvät ryhmäistunnoissa, on ok että vanhemmat antavat tilanteen laueta ennen keskustelua mutta se ei ole ok, että tätä odotetaan muilta ympärillä olevilta. Jos pentu on penikka käyttäytyy heikosti muita ihmisiä, tuntemattomia, kohtaan  niin et voi vaatia että hyväksyvät kaiken ja antavat tämän jatkaa. Joku tekee jossain vaiheessa tällaiselle pennulle jotain. 

Ei tietenkään. Mutta sille ei voi vanhempi mitään. Voi vain tehdä parhaansa. Onhan näitä väkivalta ja pahoinpitelyjuttuja päivittäin mediassa. Sitten oikeudessa selvitetään kun asiakaspalvelija pahoinpiteli nepsynuoren ja nuoren diag selvitetään

Ymmärrätkö, että se asiakaspalvelija saattaa itsekin olla nepsy?

Vierailija
269/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.

Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.

Minun käy tuota äitiä sääliksi. Mietin miltä hänestä tuntuu yrittää kasvattaa lasta, joka ei opi kuten muut. Varmasti tosi rankkaa ja raskasta kun lapsi ei ole helppo luontoinen. Helpompien lasten vanhemmat täällä kiillottaa sädekehäänsä vailla mitään armollisuutta. Muistakaa se sitten jos itse teette pienenkään virheen tai joku asia ei onnistu niin teihin saa suhtautua samoin. Ihmisiä ei edes hävetä nöyryttää ja lytätä tuota artikkelin äitiä vaikka hän ihan selvästi hakee ja etsii ammattilaisten kanssa jotakin ratkaisua lapsensa käytökseen. Kiusaajien kokoontumisajot taas käynnissä. Täytyy sanoa, että on kyllä rohkeita nuo äidit ketkä uskaltaa puhua avoimesti lastensa vaikeista haasteista ja ongelmista etenkin kun vastassa on räksyttävä rakkikoiralauma haukkumassa ja nälvimässä kommentikentissä. 

Minulla on ns nepsy eli Asperger, kummasti on oppinut käyttäytymään ihmisten ilmoilla, kun olen vaatinut käytöstapoja edes ihmisten ilmoilla. Kyllä jo 13- vuotiaana kävi itse ostamassa vaatteitaan. Se että on joku diagnoosi ei oikeuta raivoamaan myyjille eikä muille asiakaspalvelijoille, kun oli opetettu ettei huutamalla eikä raivoamalla onnistu mikään 

Nepsyyttä on eri asteista, joten turhaa sinä siinä omaa sädekehääsi kiillotat. Sinun lapsen oireilu on luultavasti lievempää ja artikkelin äidin lapsella vaikeampi haaste. Tuskin pärjäisit itsekkään häntä paremmin vaikka nyt siinä sulla oma kehu haiseekin. 

Vierailija
270/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Enkö siis saa kutsua järkkäriä, jos asiakas käyttäytyy huonosti? 🤔

Et saa. Jutussa lukee:

"NVR-menetelmä ei vaadi nuorelta kykyä yhteistyöhön, vaan ihmiset hänen ympärillään muuttavat käytöstään ja toimivat johdonmukaisesti."

Eli ihmisten on vain siedettävä nepsynuorten huonoa käytöstä.

Niinhän ne luulee. Ei kyllä toimi minun kohdallani alkuunkaan. Annan tulla samalla mitalla takaisin mukuloille ja vetoan tarpeen vaatiessa aikuisiän aadeehoodeehen, nepsyilyyn ja lapsuudessa saatuun summerhilliläiseen vapaaseen kasvatukseen. Värimerkkifledaiset mutsit, hox! 😘

Vierailija
271/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsysekopäät taas vauhdissa. Sitä se amislaisten jälkikasvu on. Nepsyä, ruutua ja minimaalista kasvatusta.  Aippä voi sitten täällä vauvassa päteä kuinka "hyvä" on.

Autistisen lapseni autistinen isä on teknillisen fysiikan tutkijatohtori. 

Ja isäni on jeesus.

Vierailija
272/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on iskenyt nepsymammojen hermoon pahasti. Eivät kykene mitenkään hahmottamaan sitä tosiasiaa ettei muiden ihmisten tarvitse piitata heidän rikkinäisistä lapsista. Mistä helvetistä sitä edes tietää onko joku sekopää nepsy vai muuten vaan perus teini? Pitäisikä nuo nepsyt merkata jotenkin, vaikka lipulla.

Miksi kenenkään tarvitsee välittää sinusta tai sinun lapsistasi? Ei niin, ei kenenkään, turhia olette.

Mutta miksi kirjoittaa nepsy ketjuun ellei välitä?

Koska minä en ainakaan vä hä jär kis tä kersaasi ala kasvattamaan, vetäsen läpsyn jos tulee aukomaan päätään.

Olet vapaa käyttäytymään kuten tahdot mutta tässä yhteiskunnassa sillä on seurauksensa jos pahoinpitelet vammaista lasta. Sanallinen nimittely tms on eri asia kuin lyöminen. Oletko kenties nepsy kun et sitä ymmärrä? 

Vammaisia kyllä kaikki ymmärtää, mutta on ihan eri asia olla kehitysvammainen joku s**tanan nepsy. 

Vierailija
273/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se valehtelu. Et tiedä mitään nepsyjen haasteista ja siitä mitä vanhemmat joutuvat käymään läpi. On kuvottavaa kuinka jotkut pyrkivät esiintymään nepsyinä saadakseen kunnioitusta. 

Vierailija
274/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen empatiaa tuota äitiä kohtaan. Varmasti rankkaa elämä tuollaisen kanssa. Siitä huolimatta ei ole kohtuullista odottaa, että muutkin joutuvat vaan kärsivällisesti sietämään sitä ongelmalasta ja hänen huonoa käytöstä. Lapsi pysyy kotona, jos käyttäytyy aggressiivisesti kodin ulkopuolella. Siedätystä voi sitten tehdä vaikka ammattilaisten kanssa, eikä laittaa muita kärsimään huonoa käytöstä.

Vierailija
275/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö joku tilasto, että paljonko näiden aakkosdiagnoosien määrä on kasvanut viimeisen 30 vuoden aikana? Tuntuu, että joka toisella on joku erityislapsi. Vai onko nämä vaan kaverivanhempien lapsia, jotka on kasvattanut tabletin vilkkuva ruutu?

Ihan oikeasti ihmettelen tätä määrän kasvua. Omassa lapsuudessa parikyt vuotta sitten en tuntenut yhtäkään nepsylasta. Kaikki pärjäsi peruskoulussa aivan ok:sti, vaikka itselläkin joitakin hyvin vahvoja adhd-piirteitä (ei kylläkään diagnoosia, enkä haluakaan).

Etkö tiedä että psykologian ja neurotieteen vuoksi on piikkejä kaikessa kun uutta tietoa ja tutkimusta tehdään ja nimetään kyseisiä piirteitä? Ja lisäksi naiset ovat kautta aikain tippuneet diagnostiikasta koska miehiä ja poikia on vain tutkittu. Nyt se näkyy kun sentään otetaan enemmän tosissaan. 

Vierailija
276/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

"NVR-menetelmä ei vaadi nuorelta kykyä yhteistyöhön, vaan ihmiset hänen ympärillään muuttavat käytöstään ja toimivat johdonmukaisesti."

Niinhän ne luulee. Ei kyllä toimi minun kohdallani alkuunkaan. Annan tulla samalla mitalla takaisin mukuloille ja vetoan tarpeen vaatiessa aikuisiän aadeehoodeehen, nepsyilyyn ja lapsuudessa saatuun summerhilliläiseen vapaaseen kasvatukseen. Värimerkkifledaiset mutsit, hox! 😘

tämä tuntuu olevan se lause jota nämä nepsymammat eivät kykene sulattamaan vaan meuhkaavat.

Vierailija
277/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

Aina voi sanoa että tourette iski päälle ja haistattaa vtut äipällä ja kakaralla. Työnantajakaan ei uskalla erottaa kun on "nepsy" :D

Vierailija
278/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko artikkelin. Ainoa pikkujuttu mikä tässä kusahtaa että koko maailman pitäisi olla mukana. Nyt kuvitellaan että nämä häirikköpennut kuuntelevat vanhempia sitten illalla kun ovat rauhoittuneet. Penskat nyt vaan ottavat kaiken irti siitä että voi käyttäytyä miten haluaa, ketä kohtaan vain. Siinä on turha illalla järkeillä teinin kanssa kun on ottanut pannuun päivällä.

Nynny ilmiantaa. No kuitenkin, tuo on sinun olettamus. Keksitkö useinkin kuviteltua asioita jotka sopivat mielipiteisiisi ja tuomisemiseesi? Pitäisikö siihen saada jotain apua? :/

Sinähän olet aivan kaheli. Et kyllä mitenkään ole lukenut artikkelia. On ok että käyvät ryhmäistunnoissa, on ok että vanhemmat antavat tilanteen laueta ennen keskustelua mutta se ei ole ok, että tätä odotetaan muilta ympärillä olevilta. Jos pentu on penikka käyttäytyy heikosti muita ihmisiä, tuntemattomia, kohtaan  niin et voi vaatia että hyväksyvät kaiken ja antavat tämän jatkaa. Joku tekee jossain vaiheessa tällaiselle pennulle jotain. 

Ei tietenkään. Mutta sille ei voi vanhempi mitään. Voi vain tehdä parhaansa. Onhan näitä väkivalta ja pahoinpitelyjuttuja päivittäin mediassa. Sitten oikeudessa selvitetään kun asiakaspalvelija pahoinpiteli nepsynuoren ja nuoren diag selvitetään

Ymmärrätkö, että se asiakaspalvelija saattaa itsekin olla nepsy?

Voi vit tu.

Vierailija
279/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään tarvitsee välittää sinusta tai sinun lapsistasi? Ei niin, ei kenenkään, turhia olette.

Mutta miksi kirjoittaa nepsy ketjuun ellei välitä?

Koska minä en ainakaan vä hä jär kis tä kersaasi ala kasvattamaan, vetäsen läpsyn jos tulee aukomaan päätään.

Olet vapaa käyttäytymään kuten tahdot mutta tässä yhteiskunnassa sillä on seurauksensa jos pahoinpitelet vammaista lasta. Sanallinen nimittely tms on eri asia kuin lyöminen. Oletko kenties nepsy kun et sitä ymmärrä? 

Vammaisia kyllä kaikki ymmärtää, mutta on ihan eri asia olla kehitysvammainen joku s**tanan nepsy. 

Nepsyllä voi olla joskus myös lievä älyllinen kehitysvamma sen nepsyyden lisäksi. Ei toki kaikilla, mutta joillakin on monta diagnoosia. Älä myöskään kiroile ja puhu halventavasti kiitos. 

Vierailija
280/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen empatiaa tuota äitiä kohtaan. Varmasti rankkaa elämä tuollaisen kanssa. Siitä huolimatta ei ole kohtuullista odottaa, että muutkin joutuvat vaan kärsivällisesti sietämään sitä ongelmalasta ja hänen huonoa käytöstä. Lapsi pysyy kotona, jos käyttäytyy aggressiivisesti kodin ulkopuolella. Siedätystä voi sitten tehdä vaikka ammattilaisten kanssa, eikä laittaa muita kärsimään huonoa käytöstä.

Miten nuori oppii käyttäytymään ulkona ihmisten parissa jos ei siellä ole? Make it make sense. Eristys olisi siis sun mielestä parasta hoitoa... olisit pärjännyt hyvin aikakaudella kun naiset tuupattiin pehmustettuihin huoneisiin ihan norrmaalista inhimillisestä käyttäytymisestäkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi