Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti antaa teininsä käyttäytyä huonosti kaupassa. Ylen juttu

Vierailija
24.09.2026 |

Nyt on taas jokin uusi kasvatuskonsti käytössä nepsyille, joka kuulemma toimii. Siihen kuuluu mm. se, että nepsyteinit saavat pilkata asiakaspalvelijoita. Itsellänikin on nepsy-diagnoosi, mutta silti olen sitä mieltä, että kersojen ei pidä antaa kohdella myyjiä huonosti.

Jutun kommenteissa nimimerkki Koti Äiti 22.9. 22:56 lähettämässään kommentissa kertoo sen, miten itsekin ajattelen.

https://yle.fi/a/74-20247448

Kommentit (458)

Vierailija
281/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko myyjälle mukava olo tuommosen jälkeen. Antaa teinin käyttäytyä huonosti myyjää kohtaan ja sitten kotona molemmilla on mukava olo. Entä myyjä? Oliko myyjällä mukavaa? 

Ei myyjällä ollut mukavaa. Töissä ei ole aina mukavaa. Monet myyjätkään eivät ole mukavia eivätkä pyytele hekään anteeksi. Mutta, tässä artikkelissa (jos edes viitsit lukea) oli kyse siitä miten VANHEMPI voi suhtautua asiaan eri tavalla, koska ei se toinenkaan tapa ole toiminut, päinvastoin. Tällä luodaan TURVALLINEN tila nuorelle, ja sitten vasta keskutellaan asiat mitä ei hyväksytä, ei asioita siis JÄTETÄ niikseen. Onko ymmärretty?

Onko näin daijuja aikuisia keskutelussa ettei edes ymmärrä mistä kysymys? 

Kyllä äärimmäisen helppo ymmärtää. Se ei kuitenkaan tarkoita että hyväksyisi asian.  Se turvallinen ja mukava olo tulisi luoda jo ennen kauppaan lähtöä. Vanhemman selittää nuorelle että kaupassa tulee käyttäytyä asiallisesti ja nuoren tulee hyväksyä se jo ennen kauppaan menemistä. Tai sitten ei mennä kauppaan lainkaan.  En hyväksy huonon olon kohdistamista myyjiin jne millään verukkeella. 

Ei nämä vanhemmatkaan hyväksy. Mutta kai ymmärrät, että kyse on teineistä ja lapsista. Vaikka miten lupailisi että käyttäytyy niin tilanteet elää, varsinkin jos on muutenkin haasteita vihanhallinnan kanssa jne. 

Ymmärrätkö sinä, että aikuisetkin saattavat olla nepsyjä tai heillä on ongelmia vihanhallinnan kanssa, ja lyövät teiniltäsi ja lapseltasi hampaat suusta?

Vierailija
282/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Enkö siis saa kutsua järkkäriä, jos asiakas käyttäytyy huonosti? 🤔

Et saa. Jutussa lukee:

"NVR-menetelmä ei vaadi nuorelta kykyä yhteistyöhön, vaan ihmiset hänen ympärillään muuttavat käytöstään ja toimivat johdonmukaisesti."

Eli ihmisten on vain siedettävä nepsynuorten huonoa käytöstä.

Mitä nää nepsyapinat on, en jaksanut jonkun idio... vammaa alkaa goglettelemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis voi lol mä voin käyttäytä kuin full r e t a r d ku mulla on ACDC ADHD ABCD ja monta muuta itsediagnosoitua ongelmaa xD

Mitkään säännöt ei voi koskea mua ku mä ny oon vähä tämmöne xD

Autismi on jo pitkään ollut vapaakortti törkeään ja kusipäiseen käytökseen. 

Juu, on huomattu lähipiiristä. Mieheni siskonpojan vaimo on autisti- ja adhd-diagnoosin saanut reilu kolmekymppinen nainen, joka vttuilee kaikille ihmisille niin paljon kuin lystää. Erittäin rasittava ihminen, josta kukaan ei pidä, mutta jota on siedettävä aina silloin tällöin muutaman tunnin ajan olosuhteiden pakosta. 

Vierailija
284/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kenellä kuulostaa olevan joku vedenpitävä neuvo, että vain pysäytät nepsyn huonon käytöksen kaupassa niin nyt kerrotte tasan tarkkaan, että miten? 

Vierailija
285/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

"NVR-menetelmä ei vaadi nuorelta kykyä yhteistyöhön, vaan ihmiset hänen ympärillään muuttavat käytöstään ja toimivat johdonmukaisesti."

No saahan kutsua, tosin ei hekään ehdi kassalla koko aikaa päivystämään, kun moisia idiootteja riittää ihan  (ja yleensä) aikuisissakin. 

Eikä kaikissa kaupoissa todellakaan ole jatkuvasti järjestyksenvalvojia paikalla tai edes lähellä.

Oi, ihanaa joulunaikaa odottaessa...

Vierailija
286/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.

Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.

Vienyt pihalle lapsen? Ei tää mikään 5-vuotias ole, vaan 15. 

Minun käy tuota äitiä sääliksi. Mietin miltä hänestä tuntuu yrittää kasvattaa lasta, joka ei opi kuten muut. Varmasti tosi rankkaa ja raskasta kun lapsi ei ole helppo luontoinen. Helpompien lasten vanhemmat täällä kiillottaa sädekehäänsä vailla mitään armollisuutta. Muistakaa se sitten jos itse teette pienenkään virheen tai joku asia ei onnistu niin teihin saa suhtautua samoin. Ihmisiä ei edes hävetä nöyryttää ja lytätä tuota artikkelin äitiä vaikka hän ihan selvästi hakee ja etsii ammattilaisten kanssa jotakin ratkaisua lapsensa käytökseen. Kiusaajien kokoontumisajot taas käynnissä. Täytyy sanoa, että on kyllä rohkeita nuo äidit ketkä uskaltaa puhua avoimesti lastensa vaikeista haasteista ja ongelmista etenkin kun vastassa on räksyttävä rakkikoiralauma haukkumassa ja nälvimässä kommentikentissä. 

Minulla on ns nepsy eli Asperger, kummasti on oppinut käyttäytymään ihmisten ilmoilla, kun olen vaatinut käytöstapoja edes ihmisten ilmoilla. Kyllä jo 13- vuotiaana kävi itse ostamassa vaatteitaan. Se että on joku diagnoosi ei oikeuta raivoamaan myyjille eikä muille asiakaspalvelijoille, kun oli opetettu ettei huutamalla eikä raivoamalla onnistu mikään 

Lopeta se valehtelu. Et tiedä mitään nepsyjen haasteista ja siitä mitä vanhemmat joutuvat käymään läpi. On kuvottavaa kuinka jotkut pyrkivät esiintymään nepsyinä saadakseen kunnioitusta. 

Kuvottavaa on kyseenalaistaa toisen diagnoosi vain siksi, että hän pystyy toimimaan yhteiskunnan jäsenenä haasteistaan huolimatta. Googlaappa  neurokirjo. Se on muutakin kuin juuri sinun lapsesi. 

Kuvottavaa on se että tiedostaa sen olevan kirjo, ja silti sössöttää etten minä tai lapseni vaan aspina sellaista tekisi. Missä ymmärrys omaa kirjoaan kohtaan? 

Vierailija
287/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kenellä kuulostaa olevan joku vedenpitävä neuvo, että vain pysäytät nepsyn huonon käytöksen kaupassa niin nyt kerrotte tasan tarkkaan, että miten? 

Eivät he pärjää edes normien kanssa niin mitä suotta kysymään. 

Vierailija
288/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas agressiivinen keskustelu. Artikkeli ei enää taida olla aiheena vaan ymmärtäminen? Minulla ei ole erityis lapsia niin ihmettelenkin..miksi minun pitäisi ymmärtää näitä nepsyjä sekä heidän vanhempiaan?

Koska maailmassa on muitakin kuin sinä ja sun kakarat. Mikset opettaisi kakaroitasi hyväksymään erilaisuutta ja kaikki ettei kaikki ole identtisesti kuin mamilla ja papilla ja teidän perheessä kun kaikki on niin enkeleitä. Kaltaisiasi lapsellisia "aikuisia" kasvattaa tätä tulevaisuutta täälläkin Suomessa, sitten vielä sinä kehtaa ajatella että miksei empatiaa riitä jollekin kun itse ovat empaatittomia pas*aisia.

Jahas. Eli kaikki on nyt minun vikaani? pelkästään koska kysyin. Et taida ymmärtää ettei hyväksyminen tule huutamalla ja syyttelemällä. Jos pelkkään kysymykseen saa tuollaisen vastauksen, olet ansainnut kohtelusi.

Kyllä se heidän mielestä taitaa olla. Sinun tulee antaa heille jakamaton huomiosi ja ottaa samalla paskaa niskaan urakalla. On kummaa kuinka pitäisi ymmärtää ja hyväksyä. Sitten heitetään täyslaidallinen niskaan ja kuvitellaan että siihen on jonkinlainen oikeutus. 

Vierailija
289/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

Mitä nää nepsyapinat on, en jaksanut jonkun idio... vammaa alkaa goglettelemaan. 

Nyt tiedän mistä nepsyni on oppinut nuo sanat, sinun kaltaisiltasi kiusaajilta! Ihmettelin kun alkoi yhtäkkiä huudella apinaa ja idioottia, eli sinä olet syyllinen. Kotoaan ei ole oppinut. Häpeä käytöstäsi. 

Vierailija
290/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talutat sen kädestä pitäen pihalle. Siis pakkohan vanhemman on saada oma lapsensa tarvittaessa ulos kaupasta. 

Vierailija
291/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis voi lol mä voin käyttäytä kuin full r e t a r d ku mulla on ACDC ADHD ABCD ja monta muuta itsediagnosoitua ongelmaa xD

Juu, on huomattu lähipiiristä. Mieheni siskonpojan vaimo on autisti- ja adhd-diagnoosin saanut reilu kolmekymppinen nainen, joka vttuilee kaikille ihmisille niin paljon kuin lystää. Erittäin rasittava ihminen, josta kukaan ei pidä, mutta jota on siedettävä aina silloin tällöin muutaman tunnin ajan olosuhteiden pakosta. 

Ja jaksatte valittaa kun teillä itselläni ei diagnooseja ole. On teidätkin siunattu.... en kestäisi päivääkään seurassanne.

Vierailija
292/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsysekopäät taas vauhdissa. Sitä se amislaisten jälkikasvu on. Nepsyä, ruutua ja minimaalista kasvatusta.  Aippä voi sitten täällä vauvassa päteä kuinka "hyvä" on.

Autistisen lapseni autistinen isä on teknillisen fysiikan tutkijatohtori. 

Tiedeihmiset on usein aspergereja, yhden asian ihmisiä, ajatusmaailmassaan suuresti eläviä. Omakin älykkömieheni oli tällainen, ja pojat peri saman taipumuksen kaivautua johonkin asiaan.

En ymmärrä kun joku väitti, että nepsyt olisi amislaisten lapsia. Aika käsittämätön väite näin yläkoulun open silmissä. Kyllä löytyy kaikista sosiaaliryhmistä. 

Kotiolot voivat aiheuttaa adhd:tä kun lapsella synapsit aivoissa katkeilee esim. perheväkivallan keskellä, mutta ei aspergeria.

Monet nepsylasten vanhemmat ovat asiallisia, osallistuvia, huolestuneita ja väsyneitä. He kohtaavat saman ongelman kuin me opet: koulun resurssit eivät riitä. Pienryhmäpaikkaa koulussa  voi joutua odottamaan vuodenkin, eli vuosi menee hukkaan. Nuoruudessa se on paljon aikaa.

On varmasti raskasta olla nepsylapsen äiti, siitä vanhemmuuden ilo voi olla joskus kaukana. Ei lisätä heidän taakkaansa, vaan vaaditaan riittäviä resursseja peruskouluun. 

Vielä voisin lisätä sen, että viimeisinä työvuosina havaitsin, että Asperger-nuoret olivat yksilöllisempiä ja kiinnostavampia kuin ns. tavalliset nuoret, jotka somen tultua alkoivat kloonautua hyvin samankaltaisiksi niin pukeutumisen kuin ajattelutoiminnan osalta. Opettajan työ kävi aika tylsäksi sen takia. Yksilöllisyys on mystisesti alkanut kadota nuorista mutta Asperger-nuoret ovat yksilöllisiä. t. yläkoulun ope

Vierailija
293/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.

Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.

Minun käy tuota äitiä sääliksi. Mietin miltä hänestä tuntuu yrittää kasvattaa lasta, joka ei opi kuten muut. Varmasti tosi rankkaa ja raskasta kun lapsi ei ole helppo luontoinen. Helpompien lasten vanhemmat täällä kiillottaa sädekehäänsä vailla mitään armollisuutta. Muistakaa se sitten jos itse teette pienenkään virheen tai joku asia ei onnistu niin teihin saa suhtautua samoin. Ihmisiä ei edes hävetä nöyryttää ja lytätä tuota artikkelin äitiä vaikka hän ihan selvästi hakee ja etsii ammattilaisten kanssa jotakin ratkaisua lapsensa käytökseen. Kiusaajien kokoontumisajot taas käynnissä. Täytyy sanoa, että on kyllä rohkeita nuo äidit ketkä uskaltaa puhua avoimesti lastensa vaikeista haasteista ja ongelmista etenkin kun vastassa on räksyttävä rakkikoiralauma haukkumassa ja nälvimässä kommentikentissä. 

Minulla on ns nepsy eli Asperger, kummasti on oppinut käyttäytymään ihmisten ilmoilla, kun olen vaatinut käytöstapoja edes ihmisten ilmoilla. Kyllä jo 13- vuotiaana kävi itse ostamassa vaatteitaan. Se että on joku diagnoosi ei oikeuta raivoamaan myyjille eikä muille asiakaspalvelijoille, kun oli opetettu ettei huutamalla eikä raivoamalla onnistu mikään 

Lopeta se valehtelu. Et tiedä mitään nepsyjen haasteista ja siitä mitä vanhemmat joutuvat käymään läpi. On kuvottavaa kuinka jotkut pyrkivät esiintymään nepsyinä saadakseen kunnioitusta. 

Kuvottavaa on kyseenalaistaa toisen diagnoosi vain siksi, että hän pystyy toimimaan yhteiskunnan jäsenenä haasteistaan huolimatta. Googlaappa  neurokirjo. Se on muutakin kuin juuri sinun lapsesi. 

Kuvottavaa on se että tiedostaa sen olevan kirjo, ja silti sössöttää etten minä tai lapseni vaan aspina sellaista tekisi. Missä ymmärrys omaa kirjoaan kohtaan? 

Pointti ei ole se, mitä lapsi tekee vaan se mitä vanhempi tekee. Vanhempi voi poistaa sen oman nuoren tilanteesta tai sitten antaa jatkaa samalla linjalla. Valintoja.

Vierailija
294/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimpaan osaan ei kannata reakoida mitenkään.

Vierailija
295/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko myyjälle mukava olo tuommosen jälkeen. Antaa teinin käyttäytyä huonosti myyjää kohtaan ja sitten kotona molemmilla on mukava olo. Entä myyjä? Oliko myyjällä mukavaa? 

Ei myyjällä ollut mukavaa. Töissä ei ole aina mukavaa. Monet myyjätkään eivät ole mukavia eivätkä pyytele hekään anteeksi. Mutta, tässä artikkelissa (jos edes viitsit lukea) oli kyse siitä miten VANHEMPI voi suhtautua asiaan eri tavalla, koska ei se toinenkaan tapa ole toiminut, päinvastoin. Tällä luodaan TURVALLINEN tila nuorelle, ja sitten vasta keskutellaan asiat mitä ei hyväksytä, ei asioita siis JÄTETÄ niikseen. Onko ymmärretty?

Kyllä äärimmäisen helppo ymmärtää. Se ei kuitenkaan tarkoita että hyväksyisi asian.  Se turvallinen ja mukava olo tulisi luoda jo ennen kauppaan lähtöä. Vanhemman selittää nuorelle että kaupassa tulee käyttäytyä asiallisesti ja nuoren tulee hyväksyä se jo ennen kauppaan menemistä. Tai sitten ei mennä kauppaan lainkaan.  En hyväksy huonon olon kohdistamista myyjiin jne millään verukkeella. 

Ei nämä vanhemmatkaan hyväksy. Mutta kai ymmärrät, että kyse on teineistä ja lapsista. Vaikka miten lupailisi että käyttäytyy niin tilanteet elää, varsinkin jos on muutenkin haasteita vihanhallinnan kanssa jne. 

Ymmärrätkö sinä, että aikuisetkin saattavat olla nepsyjä tai heillä on ongelmia vihanhallinnan kanssa, ja lyövät teiniltäsi ja lapseltasi hampaat suusta?

Meneppä lyömään lasta niin löydät itsesi vankilasta. Näille keskustelupalstoille eksyy kaikki maan saasta ja narsistit väkivalta fantasioineen. Hyi mikä ihminen sinä olet. Ihminen saa olla nepsy, mutta ei tuollainen väkivaltaan yllyttävä narsisti kuin sinä. 

Vierailija
296/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa. Jutussa lukee:

Niinhän ne luulee. Ei kyllä toimi minun kohdallani alkuunkaan. Annan tulla samalla mitalla takaisin mukuloille ja vetoan tarpeen vaatiessa aikuisiän aadeehoodeehen, nepsyilyyn ja lapsuudessa saatuun summerhilliläiseen vapaaseen kasvatukseen. Värimerkkifledaiset mutsit, hox! 😘

tämä tuntuu olevan se lause jota nämä nepsymammat eivät kykene sulattamaan vaan meuhkaavat.

Niinpä. Oikeassa elämässä sitä kutsutaan vastuun pakenemiseksi. 

Vierailija
297/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jaksatte valittaa kun teillä itselläni ei diagnooseja ole. On teidätkin siunattu.... en kestäisi päivääkään seurassanne.

No yhyy, mikä menetys. 

Vierailija
298/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppä lyömään lasta niin löydät itsesi vankilasta. Näille keskustelupalstoille eksyy kaikki maan saasta ja narsistit väkivalta fantasioineen. Hyi mikä ihminen sinä olet. Ihminen saa olla nepsy, mutta ei tuollainen väkivaltaan yllyttävä narsisti kuin sinä. 

Eli juurikin sinunlaisia ihmisiä

Vierailija
299/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on täysi oikeus kyseenalaistaa valehtelu. Tuolla ei mitään diagnoosia ole. Minulla on kaksi nepsylasta ja minä tiedän nepsyjen haasteet. En tarvitse googlea siihen avuksi. 

Vierailija
300/458 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimpaan osaan ei kannata reakoida mitenkään.

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000011188502.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme