Äiti antaa teininsä käyttäytyä huonosti kaupassa. Ylen juttu
Nyt on taas jokin uusi kasvatuskonsti käytössä nepsyille, joka kuulemma toimii. Siihen kuuluu mm. se, että nepsyteinit saavat pilkata asiakaspalvelijoita. Itsellänikin on nepsy-diagnoosi, mutta silti olen sitä mieltä, että kersojen ei pidä antaa kohdella myyjiä huonosti.
Jutun kommenteissa nimimerkki Koti Äiti 22.9. 22:56 lähettämässään kommentissa kertoo sen, miten itsekin ajattelen.
Kommentit (458)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla sellainen "laki", että myyjä saa poistaa huonosti käyttäytyvän asiakkaan, tai kutsua vartijan sitä varten. Ettei tarvitse sanaakaan kuunnella haukkumista.
Myyjä voi kieltäytyä palvelemasta. Ja jos urputus jatkuu niin vartija paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on iskenyt nepsymammojen hermoon pahasti. Eivät kykene mitenkään hahmottamaan sitä tosiasiaa ettei muiden ihmisten tarvitse piitata heidän rikkinäisistä lapsista. Mistä helvetistä sitä edes tietää onko joku sekopää nepsy vai muuten vaan perus teini? Pitäisikä nuo nepsyt merkata jotenkin, vaikka lipulla.
Miksi kenenkään tarvitsee välittää sinusta tai sinun lapsistasi? Ei niin, ei kenenkään, turhia olette.
Mutta miksi kirjoittaa nepsy ketjuun ellei välitä?
Koska minä en ainakaan vä hä jär kis tä kersaasi ala kasvattamaan, vetäsen läpsyn jos tulee aukomaan päätään.
Ei mulla ole kersoja ei edes lapsia. Miksi käyttäydyt huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.
Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.
Vienyt pihalle lapsen? Ei tää mikään 5-vuotias ole, vaan 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on iskenyt nepsymammojen hermoon pahasti. Eivät kykene mitenkään hahmottamaan sitä tosiasiaa ettei muiden ihmisten tarvitse piitata heidän rikkinäisistä lapsista. Mistä helvetistä sitä edes tietää onko joku sekopää nepsy vai muuten vaan perus teini? Pitäisikä nuo nepsyt merkata jotenkin, vaikka lipulla.
Nepsymammat elää kuplassa jossa on hän itse ja hänen vammainen mukulansa. Koko maailman pitäisi toimia heidän kalenterin mukaan ja ymmärtää heitä on ehdotonta. Eilen oli oikein loistava keskustelu nepsyistä ja useasti nämä äidit tuovat esille että ovat itsekin diagnoosien haltijoita. Nepsy kasvattaa nepsyä. Ei ihme etteivät kykene hoksaamaan että suurin osa on ihan normaaleja. Tätä eivät vain pysty, eivät kykene ymmärtämään.
Missä kuplassa? Yritän vain selvitä tästä elämästä kun lapsen nepsy isä lähti ja hylkäsi lapsensa. En ole ammattilainen,vain tavis äiti. En voi lapsen diagnoosille mitään, peri sen isältään. Olisin halunnut ydinperheen ja kaksi tervettä lasta. Vaikka arki on raskasta en voi hylätä lastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään tarvitsee välittää sinusta tai sinun lapsistasi? Ei niin, ei kenenkään, turhia olette.
Koska minä en ainakaan vä hä jär kis tä kersaasi ala kasvattamaan, vetäsen läpsyn jos tulee aukomaan päätään.
Olet vapaa käyttäytymään kuten tahdot mutta tässä yhteiskunnassa sillä on seurauksensa jos pahoinpitelet vammaista lasta. Sanallinen nimittely tms on eri asia kuin lyöminen. Oletko kenties nepsy kun et sitä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla sellainen "laki", että myyjä saa poistaa huonosti käyttäytyvän asiakkaan, tai kutsua vartijan sitä varten. Ettei tarvitse sanaakaan kuunnella haukkumista.
Kyllä saa. Kauppa voi itse valita asiakkaansa ja poistaa vapaasti tiloistaan nämä ongelmatapaukset. Toki monet asiakaspalvelijat ovat niin kilttejä, että eivät sitä tee. Mitä tahansa paskaa ei tarvitse keneltäkään kuunnella, vaikka olisi millä työpaikalla.
Minusta on inhottavaa, että myyjän pitäisi muka vaan kestää työpaikallaan huonoa kohtelua siksi, että joku diagnoosilapsi ei osaa käyttäytyä. Harjoitelkaa niitä kohtaamisia jonkun ammattilaisen kanssa, että sivulliset eivät joudu kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei prkl! Vanhat kasvatustavat kunniaan, silloin ei ollut mitään nepsuja tai näpsyjä. Selkäsauna pennulle ja oppi olemaan. Vai käyttääkö kaikki nykyään raskausaikana alkoholia/huumeita että jälkikasvu on pilalla?
Kiitos vain mutta olen yhä adhd vaikka opettaja hakkasi karttakepillä ja vanhemmat vyöllä.
Seurauksena on paskana ja olen alkoholisti mutta adhd ei ole kadonnut mihinkään.
T. Nainen 50v
Sekakäyttäjä olet myös. Sulla on "sairauteen" lääkkeet jotka on vahvaa huumetta mitä haluatkin. Eihän sulla huonosti mene.
Ompas agressiivinen keskustelu. Artikkeli ei enää taida olla aiheena vaan ymmärtäminen? Minulla ei ole erityis lapsia niin ihmettelenkin..miksi minun pitäisi ymmärtää näitä nepsyjä sekä heidän vanhempiaan?
Olen nepsymamma, mutta itselläni ei ole nepsydiagnoosia. Lapsi peri sen isältään. Ymmärrän molemmat puolet asiaan normaalin näkökulman, mutta ymmärrän myös sen, ettei nepsy lapsi toimi samoin kuin me normaalit. Keskusteluista huomaa kyllä jos ihminen on päässyt liian helpolla ja elää omassa kuplassaan siten, että ei tiedä mitä sen nepsyyden kanssa on elää. Kyllä se on niinpäin, että me normaalit saadaan elää kuplassa. Nepsyt on enemmän alttiita kaikelle epäonnistumiselle jatkuvasti elämässään kun se aivojen toiminta on niin erilaista. Ei todellakaan ole niin yksinkertaista. Kannattaa hankkia asioista edes perustiedot ennenkuin huutelee nepsyvihaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ompas agressiivinen keskustelu. Artikkeli ei enää taida olla aiheena vaan ymmärtäminen? Minulla ei ole erityis lapsia niin ihmettelenkin..miksi minun pitäisi ymmärtää näitä nepsyjä sekä heidän vanhempiaan?
Oletko sinä täydellinen ihminen? Varmaan samaan tapaan kuin toivot ihmisten ymmärtävän myös sinua heikkona hetkenäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei prkl! Vanhat kasvatustavat kunniaan, silloin ei ollut mitään nepsuja tai näpsyjä. Selkäsauna pennulle ja oppi olemaan. Vai käyttääkö kaikki nykyään raskausaikana alkoholia/huumeita että jälkikasvu on pilalla?
Kiitos vain mutta olen yhä adhd vaikka opettaja hakkasi karttakepillä ja vanhemmat vyöllä.
Seurauksena on paskana ja olen alkoholisti mutta adhd ei ole kadonnut mihinkään.
T. Nainen 50v
Sekakäyttäjä olet myös. Sulla on "sairauteen" lääkkeet jotka on vahvaa huumetta mitä haluatkin. Eihän sulla huonosti mene.
Otas lääkkeesi ja mene nukkumaan. Varaa vaikka huomiseksi poliaika juttelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nykyajan suomalaislapsissa, ja yleensä pojissa, on vialla, kun ne vääntelee naamaa miten sattuu irvistyksestä virneeseen päät kierossa, tekee outoja liikkeitä aivan kuin yrittäisivät robottitanssia, juttelevat keskenään jotain "eeeeööö", "äääähh", "ööööeeeiii" äännähdyksin kuin olisivat vajaaälyisiäkin vajaälyisempiä??!
Onko tuo jokin uus huomionhakuinen muoti???
Kaksi tuollaista noin 9-10 ikäistä poikaa istahti viereeni bussipysäkillä, tuijottivat kännyköitään, tönivät toisiaan ja pitivät tuota ääntä, kunnes kolmas kaverinsa tuli ja sanoi niille että lopettakaa tuo sairas ääntely kun ei kehtaa olla niiden seurassa. Nuo kaksi tuijotti vaan sitä kaveriaan suut auki, kuin vajaaälyiset tosiaan, ja toinen alkoi hörppiä energiajuomaa isosta tölkistä.
Onko nuo energiajuomat sulattaneet niiden aivot?
Näin samanlaisia ostarin edessä, katsoivat tiktok videota ja tekivät pakkoliikkeitä ja vääntelivät naamojaan.
Säälittää opettajat jotka joutuu katsoa ja kuunnella tuota päivät pitkät.
Ystävättäreni miehen autossa on tallentavat kamerat, laittaa ne päälle pysäköintipaikalla, parkkihalleissa jne. Kamerat lähtee automaattisesti tallentamaan lähempää kokonaisessa 360 asteessa jos joku tulee liian lähelle autoa. Tuollainen vääntelehtijä irvinaamainen luikero pentu, ala-asteikäinen, oli seissyt liian lähellä autoa, heilunut kuin joku räppäri, nykinyt päätään ja lopulta sylkäissyt auton ikkunan, potkaissut lujaa autoa kohti ja huutanut "v _tttu!". Ympärillä ei näkynyt muita, oli yksin. Minäkin näin tuon tallenteen, ihan aivotonta touhua ja häpeäisin silmät päästäni jos lapseni käyttäytyisi noin. Autossa oli naarmu juuri siinä kohtaa joten tuo tallenne lähti poliisille, selkeine naamoineen, myös vaatteet näkyi selvästi värikuvassa, ja tuota touhua kesti noin minuutin. Ei voi erehtyä henkilöstä, joka saadaan 100% varmuudella selville.
Siinä uusavuttomat nepsyvanhemmat saa mukavan yllätyksen kun viranomaiset ottaa yhteyttä ja korvausvaatimus seuraa perässä, eikä siinä auta itkut että kun heidän lapsi sattuu olemaan nepsy ja kuvitellaan ettei tarvitse ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsymammat elää kuplassa jossa on hän itse ja hänen vammainen mukulansa. Koko maailman pitäisi toimia heidän kalenterin mukaan ja ymmärtää heitä on ehdotonta. Eilen oli oikein loistava keskustelu nepsyistä ja useasti nämä äidit tuovat esille että ovat itsekin diagnoosien haltijoita. Nepsy kasvattaa nepsyä. Ei ihme etteivät kykene hoksaamaan että suurin osa on ihan normaaleja. Tätä eivät vain pysty, eivät kykene ymmärtämään.
Jonkun rangaistuksen sietäisivät saada kun huolehtivat lapsistaan! Yh äidit ja varsinkin vammaisten lasten yh äidit ovat alinta pohjasakkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen jos kersa on törkeä muille niin ei sillä kuulukaan olla kiva kauppareissu. Kiva loppuu siihen. Sinänsä varmaan ihan hyvä tekniikka joohinkin tilanteisiin, ettei vaan huudeta kilpaa sen teinin kanssa, mutta muiden ihmisten kohtelua huonosti ei kyllä saa vanhempi katsoa läpi sormien.
Niin että asiasta ei voi puhua ja hoitaa kotona kun tilanne rauhoittunut? Että pitää vielä lisää provosoida ja mennä mykkänä autoon istumaan? Eiköhän nuo temput ovat noikin vanhemmat kokeillut ja se ei vain toimi.
Niin että unohdetaan vallan ne muut ihmiset, joita lapsi on loukannut ja ollaan vaan niin kuin ei oltaisikaan? Että ei tarvitse ajatella kenenkään muun tunteita kuin se perseilevän teinin. Kyyyllä tätä systeemi on varmaan tosi kiva lumihiutaleille. Oikea maailmannapatekniikka.
Kuka on unohtanut ja ketä? Mistä tiedät ettei ole pyydetty anteeksi ja käsitelty asiaa niin että sama ei toistuisi? Kova olet tuomitsemaan kun itse täällä kiusaat muita.
Ei ole pyydetty anteeksi ei mitään, pääasia että raivopäällä on kivaa, näin sitä kasvatetaan itsekkäitä kuspäitä muilla ei ole väliä kunhan itsellä on kivaa
"Eräs ryhmän äiti kertoi, miten sovelsi ohjetta käytännössä. Perheen nuori käyttäytyi huonosti vaatekaupan myyjää kohtaan. Aiemmin äiti olisi antanut nuoren kuulla kunniansa ja keskeyttänyt yhteisen ostosreissun. Nyt äiti ei provosoitunut nuoren käytöksestä, ja päivästä tuli lopulta mukava ja molemmille tärkeä. Äiti otti huonon käytöksen puheeksi sitten, kun molemmat olivat rauhallisia."
"Eräs ryhmän äiti kertoi, miten sovelsi ohjetta käytännössä. Perheen nuori käyttäytyi huonosti vaatekaupan myyjää kohtaan. Aiemmin äiti olisi antanut nuoren kuulla kunniansa ja keskeyttänyt yhteisen ostosreissun. Nyt äiti ei provosoitunut nuoren käytöksestä, ja päivästä tuli lopulta mukava ja molemmille tärkeä. Äiti otti huonon käytöksen puheeksi sitten, kun molemmat olivat rauhallisia."
Mitä tuosta et ymmärtänyt?
Ja ei, raivopäällä ei ole kivaa. Raivoatko sinä useinkin kun on mukava olla?
Ainut vaan, että nepsynuori olisi pitänyt viedä kauppaan rauhoittuneessa mielentilassa pyytämään anteeksi myyjältä. Siitä ei puhuttu artikkelissa mitään. Miksei myös voi laittaa sähköpostia liikkeen johdolle ja pyytää välittämään anteeksipyynnön. Kyse on vuorovaikutuksen oppimisesta: jos teet pahaa jollekulle, se täytyy yrittää korjata. Eikö nepsyillekin pidä opettaa normaalia vastuuta omasta käytöksestä pienin keinoin?
Toivottavasti en kohtaa näitä raivoavia nepsyjä missään, ei huvittaisi yhtään olla jonkun teinin raivon kohteena ties mistä syystä.
Siis anteeksipyyntöä täällä nyt jumankauta toitotetaan. Oletko itse pyytänyt kaiken anteeksi, AINA? Lapsena, nuorena ja aikuisena? Ei jestas. Jos oisin myyjä ja joku teini tulee aukomaan naamaa, nepsy tai ei niin mulle olisi ainakin ihan sama pyytääkö anteeksi, se ei ole edes se mitä ajattelisin vaan menisin vaan kotiin ja toteasin että sellainen työpäivä tänään. Luuletko että se vaatemyyjä itkee nyt kotona anteeksipyyntöä?
En ole koskaan käyttäytynyt epäasiallisesti kaupan myyjää kohtaan. En lapsena, en teininä, enkä aikuisena. Ei ole mitään anteeksipyydettävää. Mutta pyytäisin kyllä anteeksi, jos olisin käyttäytynyt huonosti. Niin normaalit ihmiset toimivat. Huolestuttavaa, jos näille ongelmalapsille ei opeteta käytöstapoja. Itse olisin laittanut nuoren vaikka seuraavana päivänä rauhoituttuaan menemään kauppaan ja pyytämään anteeksi perseilyään. Ei se vanhemman pikku keskustelu nuorta kiinnosta. Jos kiinnostaisi, niin ei käyttäytyisi tavalla, josta tulee seuraamuksia.
Tämä. Luulisi sen aiheuttavan riittävästi häpeää, että joutuu menemään kauppaan ja pyytämään anteeksi huonoa käytöstään, että muistaa kenties paremmin käyttäytyä seuraavalla kertaa. Mikään päähän taputtelu auta.
Saavat vielä pahasti nekkuun, kun menevät joku kaunis päivä aukomaan päätä väärälle ihmiselle. Noh, siperia opettaa, jos vanhempi ei sitä tee.
" Jos vanhempi ei sitä tee" täällä taas besserwisserit vauhdissa jakamassa luulotautiaan. Luultavasti vanhemmat kokeileen kaikkien kaikki mahdolliset neuvot, myös huonot sellaiset jota sivusta mielellään jaellaan. Sivusta seuraajat ei saa seuraavassa elämässä olla sivussa vaan saatte olla päätähtenä...sinä ihmisenä joka yrittää kasvattaa sitä nepsy lasta...
No siinä tapauksessa kyseinen lapsi on ns laitoskamaa, jos vanhemmat ei hänen kanssaan pärjää, vaikka kaikki konstit on kokeiltu. Silloin on ammattilaisen vuoro ottaa tilanne haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet turha ihminen. Monilla on haasteita varsinkin ihmismassojen keskellä ja silloin ympärillä olevien pitää näyttää mallia ja käyttäytyä.
Tästä kommentista näkyy keneltä on käytös opittu. Sinä et hauku muita turhiksi ihmisiksi. Tuo on todella loukkaavasti sanottu. Pyydä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä täydellinen ihminen? Varmaan samaan tapaan kuin toivot ihmisten ymmärtävän myös sinua heikkona hetkenäsi.
En ole täydellinen, en läheskään. Mutta joo, eikohän se ymmärtäminen voida unohtaa jatkossa. Sitä ei taideta tarvita.
Nyt joku roti ja vastuu tähän nipsu-hullutukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole kersoja ei edes lapsia. Miksi käyttäydyt huonosti?
Koska musta tuntuu että mulla on tourette. Ihan varmasti on.
Nepsysekopäät taas vauhdissa. Sitä se amislaisten jälkikasvu on. Nepsyä, ruutua ja minimaalista kasvatusta. Aippä voi sitten täällä vauvassa päteä kuinka "hyvä" on.
" Jos vanhempi ei sitä tee" täällä taas besserwisserit vauhdissa jakamassa luulotautiaan. Luultavasti vanhemmat kokeileen kaikkien kaikki mahdolliset neuvot, myös huonot sellaiset jota sivusta mielellään jaellaan. Sivusta seuraajat ei saa seuraavassa elämässä olla sivussa vaan saatte olla päätähtenä...sinä ihmisenä joka yrittää kasvattaa sitä nepsy lasta...