Makaronilaatikko oli ennen yksi halvimmista ruuista valmistaa. Ei ole enää.
Enää ei raaski kauhean usein makaronilaatikkoa valmistaa, kun jauhelihat on niin järettömissä hinnoissa. Aiemmin oli joka viikkoista herkkua.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se oikeiston työläisen paratiisi.
Nykyään duunilla kahvitauolla puhutaan sähkön ja ruuan hinnoista. Ollaan kuitenkin teollisuuden ihan ok palkkaisia toimihenkilöitä.
Meininki on 1:1 kommunismista tuttua. Aina pieni porukka pärjää. Meillä ne on omistajat. Kommareilla se puolueen johto. Loput raataa, koska kaikki työ on arvokasta.
Äänestäkää oikeistoa lisää. Älkää niitä kommareihin vahtako, jos joku kirjoitusta niin tulkitsee.
Äänestäkää demareita. Ne on tylsiä ja tekee tyhmiä päätöksiä. Demarit siitä huolimatta tuottaa lopputuloksena hyvinvointivaltioita.
Ahhahahhahahahahahahahahah 🤣
Prismassa huomaa mitä ihmiset ostavat, ainakin meilläpäin. Sikanautaa on lihakaapissa monia laatikollisia, kalliita jauhelihoja hyllyllä pienet pinot.
Jos tekisin vaikka lihapullia, ehkä ostaisin kalliimpaa jauhelihaa. Mun mielestä makaroonilaatikossa menee tuo halvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itse makaronisi. Jauho on halpaa.
MQAKARONI ei ole kallista, jauheliha on!
Soijarouheen voi maustaa maustepippurilla.
Eikä porsaat kärsi minun ostosten takia kivesten poistosta ilman kipulääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko makaronilaagikkoon pakko laittaa jauhelihaa?
TÄSSÄ VANHANAJAN MAKARONILAATIKKO:
https://www.martat.fi/reseptit/vanhan-ajan-makaronilaatikko/
Ohjeessa lukee : Tarjoa liha- tai kalaruokien lisäkkeenä.
niin, sitä jauhelihaa ei sotketa sinne sekaan
S-marketissa on nyt tarjous atrian jauheliha nauta-sika vähän alle 4 euroa 400 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä törkeää, että jauhelihasta kiskotaan tuollaisia hintoja kuin nykyään. Ennen oli niin että jauheliha oli vähän ns. "huonompaa" tai arkisempaa lihaa ja laadukkaampi liha kuten sisä- ja ulkofilee tai pihvit oli kalliimpaa. Esim. jauhelihakeittoa ei pidetty yhtä hienona ruokana kuin "kunnon lihasta" eli palalihasta tehtyä keittoa.
Nyt on se jauhelihakin jo suunnilleen yhtä kallista kuin ne fileet.
Sitä kun laiska kansa ostaa vaikka kokoliha olisi halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä törkeää, että jauhelihasta kiskotaan tuollaisia hintoja kuin nykyään. Ennen oli niin että jauheliha oli vähän ns. "huonompaa" tai arkisempaa lihaa ja laadukkaampi liha kuten sisä- ja ulkofilee tai pihvit oli kalliimpaa. Esim. jauhelihakeittoa ei pidetty yhtä hienona ruokana kuin "kunnon lihasta" eli palalihasta tehtyä keittoa.
juttu on siinä, ettei kukaan osaa sitä kokolihaa paistaa oikein, tulee kengänpohjaa!
Kotimaista naudan jauheliha 17 % 400 g n. 6,25 €/15,63 €/kg
Myllyn Paras Makaroni 400g 0,55 €/1,38 €/kg
+maito+muna, vajaa 8 e maksaa koko makaronilaatikko. Siitä tulee kuusi annosta, yhden annoksen hinta on n. 1,3e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juttu on siinä, ettei kukaan osaa sitä kokolihaa paistaa oikein, tulee kengänpohjaa!
Sen voi myös jauhaa itse tai pilkkoa siivuiksi jonka tyhmempikin saa kypsäksi.
Olen siirtynyt syömään lähinnä linssi-makaronimössöä. Siihen tarvitaan (mieluiten tummaa) makaronia, punaisia (tai mikä ettei muunkinvärisiä) linssejä, sipulia, mausteita ja öljyä paistamiseen. Valmistaminen on tosi helppoa ja makukin on kohdillaan, kunhan mausteet on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies osaa kyllä paistaa erinomaisesti ja käyttää monipuolisesti. Pitkään ollaan jo ostettu ulko- ja sisäfilettä ja tehty siitä monenlaista, kun jauhelihan hinnat on ihan poskettomat. Vielä kun investoisi lihamyllyyn niin saisi tehtyä itse jauhelihatkin, on sitä jo harkittukin.
Ruoanlaittotaidon oppii harjoittelemalla siinä missä kaiken muunkin. Oppaitakin löytyy runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta makaroonilaatikkoon sopii juuri se halpa , rasvainenkin sikanauta. Ruskistamiseen ei tarvitse öljyä, voita tms. Ja antaa makaroonille uunissa eri säväyksen, maukkaamman, kuin soijarouhe. Makuasia tietenkin. Ja tietysti jotkut ei syö lihaa.
Siihen pitääkin olla rasvaisempi jauheliha, ihan sama, onko nautaa vai sikanautaa. Rasva sitoo aineksia yhteen ja tulee mehevä ruoka. Rasvattomalla jauhiksella tulee vain kuivaa koppuraa tai sitten siihen pitää lisätä jotain muuta rasvaa. Itse käytän enimmäkseen sikanautaa.
Vierailija kirjoitti:
S-marketissa on nyt tarjous atrian jauheliha nauta-sika vähän alle 4 euroa 400 grammaa.
Ei se arvon ap:lle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Naudanpaisti saman hintaista kuin jauheliha. Pitääkö alkaa itse jauhaa sitä lihaa, samalla lihan laatukin paranee.
Kuinka se siitä paranee kun alkeellisilla ja likaisilla kotimyllyilläsi ja veitsilläsi yrität hinkata lihan jauhelihaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu sitten maistuisi yhtä hyvältä? Ei oo tullu koskaan kokeiltua muulla kuin jauhelihalla. Ap
Parasta makaronilaatikko on kun siinä on pelkkää makaronia ja munamaito ja mausteet.
Se onkin oikeaa makaronilaatikkoa. Jos siinä olisi jauhelihaa, silloinhan se olisikin lihamakaronilaatikkoa.
Liha-makaronilaatikko se on. Oikeakielisyys kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu sitten maistuisi yhtä hyvältä? Ei oo tullu koskaan kokeiltua muulla kuin jauhelihalla. Ap
Parasta makaronilaatikko on kun siinä on pelkkää makaronia ja munamaito ja mausteet.
Varmaan, kun se tarjotaan karjalanpaistin kanssa.
En oikein pidä karjalanpaistista joten en sekoittai sitä tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtynyt syömään lähinnä linssi-makaronimössöä. Siihen tarvitaan (mieluiten tummaa) makaronia, punaisia (tai mikä ettei muunkinvärisiä) linssejä, sipulia, mausteita ja öljyä paistamiseen. Valmistaminen on tosi helppoa ja makukin on kohdillaan, kunhan mausteet on kunnossa.
Anteeksi vaan mutta sanon yöks.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheella saa halpaa, ja siinä on sama aminohappokoostumus kuin lihassa. Mausteita, ja tummasta soijarouhetta, niin et erota lihasta.
Itse teen aina soijarouheesta, ja kukaan perheessä ei erota sitä normimakaronilaatikosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen isomman satsin, ja raastan sekaan porkkanaa jauhelihan jatkoksi. 4-henkinen perhe syö 2-3 päivää.
Kestäisipä meilläkin 2-3 päivää , mutta teinipoika syö päivässä yksin makaronilaatikon jossa 1 pussi makaronia, jauhelihaa ym :D
Halpa sikanauta haisee kynttiläntalilta.
Hyi.