Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Makaronilaatikko oli ennen yksi halvimmista ruuista valmistaa. Ei ole enää.

Vierailija
24.09.2026 |

Enää ei raaski kauhean usein makaronilaatikkoa valmistaa, kun jauhelihat on niin järettömissä hinnoissa. Aiemmin oli joka viikkoista herkkua.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroonipussi muutamat kymmenet centit. Sipuli. Kerma. Mausteet. Jauheliha 400 gr noin 3-4 euroa. En laita munaa. Siitä tulee iso vuoka. Saan monta kerta-annosta pakastimeen.

Käytän perus-torinoa ja sikanauta-jauhelihaa. 

Jossain muussa ruuassa käytän kalliimpia raaka-aineita. 

Taidat olla yksineläjä? Meillä menis tuo annos yhdessä päivässä, meillä on nimittäin neljä suuta syötettävänä.  Ja sikanautaa-en voi edes kuvitella syöväni, paistettu jauheliha haisee ihan navetalle. Yäk! Ap

Taas ihminen, joka tuskin on iällään käynyt navetassa rääkyy navetanhajusta. Älä apinoi joidenkin teeveekokkien sanomisia vaan käytä välillä omia aivojasikin. Tuo väittämäsi haju kertoo vain siitä, että et osaa paistaa sitä oikein.

Vierailija
82/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naudanpaisti saman hintaista kuin jauheliha. Pitääkö alkaa itse jauhaa sitä lihaa, samalla lihan laatukin paranee.

Kuinka se siitä paranee kun alkeellisilla ja likaisilla kotimyllyilläsi ja veitsilläsi  yrität hinkata lihan jauhelihaksi?

Mulla on sähköinen lihamylly.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko makaronilaagikkoon pakko laittaa jauhelihaa?

Itse oon jo vuoden korvannu puolet jauhelihasta soijarouheella. Kun laittaa lihaliemikuutiota ja mausteita, ei huomaa eroa.

Tämä on muuten ihan totta. Kannattaa testata omalla perheellä. Ei mun mies tai lapset huomanneet mitään eroa. 

Vierailija
84/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheella saa halpaa, ja siinä on sama aminohappokoostumus kuin lihassa. Mausteita, ja tummasta soijarouhetta, niin et erota lihasta. 

Itse teen aina soijarouheesta, ja kukaan perheessä ei erota sitä normimakaronilaatikosta. 

Sitten heiltä on makuaisti mennyt.

Vierailija
85/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä muu sitten maistuisi yhtä hyvältä? Ei oo tullu koskaan kokeiltua muulla kuin jauhelihalla. Ap

Minä korvaan 3/4 jauhelihasta pavuilla ja vihanneksilla. Tämä ei ole rahakysymys, vaan niin tulee yksinkertaisesti paljon parempaa. 

Vierailija
86/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soijarouheella saa halpaa, ja siinä on sama aminohappokoostumus kuin lihassa. Mausteita, ja tummasta soijarouhetta, niin et erota lihasta. 

Itse teen aina soijarouheesta, ja kukaan perheessä ei erota sitä normimakaronilaatikosta. 

Eivät ilkeä kritisoida kokkia. Tietävät, että kritisoinnista tulee jotakin muuta sanktiota, esim. vielä entistä kamalampaa ruokaa, jota on pakko syödä.

Vierailija
87/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naudanpaisti saman hintaista kuin jauheliha. Pitääkö alkaa itse jauhaa sitä lihaa, samalla lihan laatukin paranee.

Kuinka se siitä paranee kun alkeellisilla ja likaisilla kotimyllyilläsi ja veitsilläsi  yrität hinkata lihan jauhelihaksi?

Veitset ja lihamyllyt kuuluu pestä hyväksi käytön jälkeen, tiedoksi sottapytylle.

Vierailija
88/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ilkeä kritisoida kokkia. Tietävät, että kritisoinnista tulee jotakin muuta sanktiota, esim. vielä entistä kamalampaa ruokaa, jota on pakko syödä.

Kuka pakottaa toiset syömään? Meillä ainakin kaikkilla on vapaus laittamaan itselleen sitä ruokaa joka maistuu.

Vierailija
89/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee soijarouheesta

Vierailija
90/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa huomaa mitä ihmiset ostavat, ainakin meilläpäin. Sikanautaa on lihakaapissa monia laatikollisia,  kalliita jauhelihoja hyllyllä pienet pinot.

Jos tekisin vaikka lihapullia,  ehkä ostaisin kalliimpaa jauhelihaa. Mun mielestä makaroonilaatikossa menee tuo halvinkin.

Miksi ihmiset ei saisi ostaa juurii sitä (jauhelihaa) mitä.haluavat?

Vierailija
91/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prismassa huomaa mitä ihmiset ostavat, ainakin meilläpäin. Sikanautaa on lihakaapissa monia laatikollisia,  kalliita jauhelihoja hyllyllä pienet pinot.

Jos tekisin vaikka lihapullia,  ehkä ostaisin kalliimpaa jauhelihaa. Mun mielestä makaroonilaatikossa menee tuo halvinkin.

Miksi ihmiset ei saisi ostaa juurii sitä (jauhelihaa) mitä.haluavat?

Niinhän he tietysti tekevätkin. Mikä kolahti ajatuksesta että sitä on isot laatikot täyteen mitä eniten myydään?

Vierailija
92/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa toiset syömään? Meillä ainakin kaikkilla on vapaus laittamaan itselleen sitä ruokaa joka maistuu.

Ai myös alle kouluikäiset ipanat? Sinussa taitaa olla sadistin vikaa.

Vierailija
93/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen isomman satsin, ja raastan sekaan porkkanaa jauhelihan jatkoksi. 4-henkinen perhe syö 2-3 päivää. 

Kestäisipä meilläkin 2-3 päivää , mutta teinipoika syö päivässä yksin makaronilaatikon jossa 1 pussi makaronia, jauhelihaa ym :D 

Muistan ajan jolloin meillä oli 4 teinipoikaa. Seuraavaksi päiväksi tekemäni makaronilaatikko (1kg makaronipussista) hupeni harkkojen jälkeisenä iltapalana.

Vierailija
94/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai myös alle kouluikäiset ipanat? Sinussa taitaa olla sadistin vikaa.

Harvemmi meillä on alle kouluikäisiä syömässä.

Tää palsta on kyllä hauska kun tehdään heti oletuksia muista verraten sitä omaan elämään. Enemmän noi kommentit kertoo kirjoittajasta kuin hänestä josta olrtus tehdään.

Vierailija
95/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaton makaroonilaatikko kuuluu meillä joulun aikaan Tapaninpäivän pöytään yhdessä karjalanpaistin kanssa jonka liemi imeytyy ihanasti siihen. 

Lihamakaroonilaatikko on asia erikseen ja teen sitä säännöllisesti, harmi vain etten saa siitä koskaan niin suussa sulavan herkullista kuin mitä karjalaismummoni teki, muistan sen maun ikuisesti, taivaallista.

Itse käytän paistijauhelihaa jossa hieman rasvaa mukana (ehkäpä pitäisi olla rasvaisempaa, mutta se ei oikein houkuttele) tai Snellmanin jauhelihaa jossa hernettä mukana.

Perusmausteet kuten maustepippuri kuuluu asiaan ja ehta kerma, tosin luulen, että mummoni ei kermaa käyttänyt vaan punaista maitoa.

Snellmanin hernejauhista minäkin käytän. Kerman sijasta mustaa koskenlaskijaa. Ei munia.

Vierailija
96/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaista sika-nauta jauheliha 23 % 400 g  n. 3,65 €/9,13 €/kg

Myllyn Paras Makaroni 400g  0,55 €/1,38 €/kg

+maito+muna, vajaa 5e maksaa koko makaronilaatikko. Siitä tulee kuusi annosta, yhden annoksen hinta on n. 85 senttiä.

Sika-nauta jauheliha 3,79/400gr

Mararoni 0,55€

Täysmaito 1,49€, 

Kananmunia tarvii vähintään 2 kpl = 0,33€

Lisäksi sipulia jauhelihan sekaan n. 0,35€ ja mausteita, tekee n. 6,60€. 

Noi on lähikaupan hintoja.

Minä pieniruokaisena naisena söisin tuosta 12 kertaa n. 0,55€/kerta, tosin syön vähän kalliimmalla, koska laitan lihamakaronilaatikkoon myös purjosipulin, Aurajuustoa ja pinnalle juustoraastetta.

Sinun laatikkosi maksaa enemmän kuin 5 euroa. 80 sentillä et saa maitoa ja munia. 

Halpaa ruokaa se tosin on ja hyvää! Sen innoittamana otin juuri sulamaan 0,4 litran laatikon, josta syön 2 päivää. Ja muuten, se foliovuokakin maksaa n. 20 senttiä/kpl!

Vierailija
97/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka halpaa ruoan oikein pitää olla jos makaronilaatikko on liian kallista?

Vierailija
98/98 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä muu sitten maistuisi yhtä hyvältä? Ei oo tullu koskaan kokeiltua muulla kuin jauhelihalla. Ap

Ennen makaronilaatikkoon ei laitetettu jauhelihaa lainkaan, vaan reilusti munamaitoa. ja edelleen jauhelihaton makaronilaatikko kuuluu karjalaiseen juhla-ja pitopöytään.  Joskus laitan myös sekavihanneksia tai porkkanaa. 

"Ennen makaronilaatikkoon ei laitetettu jauhelihaa lainkaan, vaan reilusti munamaitoa. ja edelleen jauhelihaton makaronilaatikko kuuluu karjalaiseen juhla-ja pitopöytään.  Joskus laitan myös sekavihanneksia tai porkkanaa. "

Joo, mutta tuo lihaton tehtiin lisukkeeksi lihan kanssa syötäväksi. Itsekin ollut karjalaistaustaisen hautajaisissa, jossa tuota oli tarjolla karjalanpaistin lisukkeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi