Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvisruokaa syövät vieraat? Miten järjestätte tarjoilut?

Vierailija
21.09.2026 |

Oletetaan, että saatte vieraaksenne henkilöitä jotka syövät vain kasvisruokaa ja teillä ollaan sekasyöjiä. Siirryttekö vierailun ajaksi itse kasvisruokaan vai teettekö eri ruuat?

Kommentit (567)

Vierailija
401/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole tarvinnu noin 35 vuoteen tämmöistä asiaa miettiä. Tuskin tarvii jatkossakaan. En nimittäin tunne yhtään vegaania, en edes kasvissyöjää.

Jännää. Itse tunnen neljä vegaania ja ehkä parikymmentä kasvissyöjää.

Vierailija
402/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalla kasvaa voikukkia ja nurmikkoakin voi mutustella. Kunhan ilmoittaa ajoissa, niin jätän ajamatta viikoksi. Riittää sitten märehdittävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehunsyöjät ei ole tervetulleita meille. Ihme nipottajia. Grillaan usein vieraille lihaa ja jälkiruoaksi vohveleita kermalla ja hillolla. Meillä mahdollisuus grillata ympäri vuoden, lämmin terassi. 

Minä kasvissyöjänä söisin mielelläni vohveleita kermalla ja hillolla. 

Vierailija
404/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fetapinaattipiirakkaa ja kahvia

Ei kelpaa feta noille. Tosin samalla ideologialla ei pitäisi käydä kahvikaan, se kun tuodaan toiselta puolen maapalloa. Samoin kuin soija ym. 

Siis jos ideologisista syistä haluaa syödä tietyllä tavalla, niin sitten pitäisi syödä vain itse omalla pihallaan kasvattamia kasviksia, eikä vain poimia rusinoita pullasta niin kuin nämä soijalaten litkijät tekee.

Kasvisruokavalioita on monenlaisia, eikä otsikko kerro, millaisesta kasvisruokavaliosta nyt on kysymys. Monelle kelpaa feta.

Eikä kasvissyönnissä likikään aika ole kysymys maapallon pelastamisesta, eli kahvi voi kelvata ihan hyvin, vaikka toiselta puolen maapalloa tuleekin. Maatalous on kyllä nykyään sellaista, että Suomessa ei voisi syödä yhtään mitään maataloustuotteita, jos toiselta puolen maapalloa tuleminen on esteenä, sillä oikeastaan kaikki perustuu öljyyn. Aika turha nipottaa, että syömäsi ruoka tulee muualta, jos sitä kotimaista ruokaa saadaksesi peltotyöt on tehty öljykäyttöisellä traktorilla ja pelto lannoitettu tuontilannoitteilla.

Häh? Enhän minä nipotakaan, vaan nämä maailmanhalaajat, joiden toiminnassa ja valinnoissa ei ole mitään logiikkaa. Joko seisot sen ideologiasi takana ja elät sen mukaan, tai sitten et. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

No jos ideologia on, että ei syö eläimiä, niin sen mukaan eläminen on sitä, että ei syö eläimiä. Mitään muita asioita siihen ei tarvitse sotkea. 

Joo outo idea tuo ettei muka voi vegaanina kahvia juoda. Eipä tuo kahvi ole eläin. Ainakaan kun kun viimeksi tarkistin.

Tosin on erikoiskahvia joka on kulkenut jonkun elukan suoliston läpi ja pavut kerätty sitten talteen. Sellaista en joisi 😊

Vierailija
405/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokia omiin astioihin ja lihat omiin astioihin. Ottaa mitä haluaa.

Ei se useinkaan toimi noin vaan liha on mukana jo ruoanlaiton aikana. Vai tarjoatko juustoraastetta ja kinkunviipaleita vegaaninen kasvispiirakan vieressä. 

Etkö voi tehdä kahta piirasta, toiseen kinkkua ja toiseen jätät kinkun pois. Kai siihen muutenkin jotain vihannesta tulee. Yleensähän se on niin, että jos noin toimii, kaikki ottavat sitä kasvispiirakkaa, siis lihaa syövätkin, se loppuu samantien ja kinkkuversio jää koskematta. En tiedä miksi, mutta kokemusta on monia kertoja tällaisesta tilanteesta.

Vierailija
406/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehunsyöjät ei ole tervetulleita meille. Ihme nipottajia. Grillaan usein vieraille lihaa ja jälkiruoaksi vohveleita kermalla ja hillolla. Meillä mahdollisuus grillata ympäri vuoden, lämmin terassi. 

Koska olet sekasyöjä mutta tunnet itsesi paremmaksi ihmiseksi kun kutsut itseäsi kasvissyöjäksi. Lihaa et syö, mutta eläinperäistä ruokaa kuitenkin, kasvissyöjä siis on väärä termi sinulle. Etkä nyt mitenkään parempi ole, tehotuotettujen eläinten maitoa tai maitotuotteita sekä kananmunia syöt. Häpeä!

Vierailija
407/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja emäntiä ketjussa: kutsuvat vieraita ja sitten eivät laita heille ruokaa!

Sukuni on Karjalasta ja meillä on tapana laittaa vieraille sopivaa ruokaa: maailmankatsomuksen, uskonnon tai allergioiden mukaan.

Vierailija
408/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet sekasyöjä mutta tunnet itsesi paremmaksi ihmiseksi kun kutsut itseäsi kasvissyöjäksi. Lihaa et syö, mutta eläinperäistä ruokaa kuitenkin, kasvissyöjä siis on väärä termi sinulle. Etkä nyt mitenkään parempi ole, tehotuotettujen eläinten maitoa tai maitotuotteita sekä kananmunia syöt. Häpeä!

En ole sekasyöjä, vaan kasvissyöjä. Ja mistä kumpuaa tuollainen kummallinen ajatus, että kasvissyöjä kuvittelisi olevansa parempi kuin muut. Itse kyllä ryhdyin kasvissyöjäksi aikoinaan ihan itsekkäistä syistä. En saanut lihaa syötyä, sen maku ja koostumus ällötti, ja lisäksi minulla oli aina ummetus ja suolistotulehdus. Kasvisruokavalio sai minut voimaan hyvin ja sitä olen jatkanut. 

Vierailija
409/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain täytettävää ruokaa. Tortilloihin on helppo laittaa mitä haluaa. Lihattomat jättävät lihan laittamatta.

Hyvä idea! Tortillat on helppo tehdä vegaanina. 
Täytteet vaan eri kuppeihin. Papuja tomaattikastikkeessa, tomaatti, salaatti, salsa, avokadomössö; kaikki käy vegaaneille. Muille voi laittaa lisäksi juustoa ja jauhelihaa.

Vierailija
410/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sekasyöjä, vaan kasvissyöjä. Ja mistä kumpuaa tuollainen kummallinen ajatus, että kasvissyöjä kuvittelisi olevansa parempi kuin muut. Itse kyllä ryhdyin kasvissyöjäksi aikoinaan ihan itsekkäistä syistä. En saanut lihaa syötyä, sen maku ja koostumus ällötti, ja lisäksi minulla oli aina ummetus ja suolistotulehdus. Kasvisruokavalio sai minut voimaan hyvin ja sitä olen jatkanut. 

Tämä. Tuo tuntuu melkein projisoinnilta.

Vierailija
411/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vohveliin kuuluu kananmuna ja maito ja jos kermavaahtoa vielä niin sekaruokaa se on, väität mitä tahansa. Ei kasvissyöjä eläimetkään syö munia tai maitoa. Voisitte jotain muuta termiä käyttää itsestänne jos sekasyöjä ei kelpaa. Nyt oikealle kasvissyöjälle ei ole mitään termiä, siis sellaiselle joka syö ainoastaan kasviksia. Vegaani ei ole sellainen, se on aate ja jos olet vegaani niin et voi esimerkiksi omistaa lemmikkieläintä joka syö eläinperäistä tai käyttää nahkakenkiä. Tai käyttää siitepöly lisäravinnetta sen takia että se on mehiläisten keräämää tai muutakaan kasvisperäistä jos sen tuotantoon on eläimiä käytetty.

Vierailija
412/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voissa paistettu Juustomunakas on oma lemppari kasvisruuista. Maito ruokajuomana. 

Vierailija
413/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta, miten juntti kysymys vielä 2026.. no onneksi ketjussa oltu tolkuissaan. Kasvisruoka on todella hyvää ja maukasta, jos vain vähänkään osaa kokata. Helppo laittaa vaikka erilliseen astiaan otettavaksi kalaa/kanaa/lihaa, ja muuten pöydässä kaikki kasvispohjaista.

T. Hetero lihaasyövä 50v mies

Vierailija
414/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kylässä käynti ole mikään ravintola jossa tilataan ruoat oman maun mukaan. Kylässä nautitaan vieraanvaraisuudesta ja syödään ilolla mitä tarjotaan. Samoin sitten itse on seuraavalla kerralla mukava tarjoilla kaikkia herkkuja vieraille.

Kasvissyönti ei yleensä ole makukysymys, vaan periaatteellinen valinta ja elämäntapa. 

Siksi sen ei pidäkään mennä kohteliaisuuden edelle. Jos ei kyse ole oikeasta allergiasta, niin mitään ehdotonta rajaa on tarpeetonta vetää jonkin ideologian vuoksi.

Arvojen ja moraalin ei pidä mennä kohteliaisuuden edelle? Onpa kummallinen maailmankuva. Suostuisitko sinä kohteliaisuudesta tekemään jotain, mikä olisi sinusta väärin? 

Minä en ole ikinä maistanutkaan lihaa, ja ikää on jo lähemmäs 50 vuotta. Epäilen, ettei olisi vointini kannalta turvallista yhtäkkiä syödä lihaa. En luultavasti edes osaisi tai pystyisi, en mistään kohteliaisuudesta. 

Voisin melkeinpä lyödä vetoa että takuulla olet maistanut lihaa elämäsi aikana. Jos olet 50v., ei sinun lapsuudessa lihaton ruokavalio todellakaan ollut yleistä. Jos vanhemmat olisikin olleet harvinaisia kasvisintoilijoita, niin kyllä tuohon aikaan viimeistään neuvolassa (ihan oikein) käytännössä pakotettiin antamaan lapselle sekaravintoa. Mitä söit koulussa? Ei siihen aikaan tehty koulussa eri annoksia lumihiutaleille. Etkö lapsena ikinä maistanut esim. kylässäkään lihaa? Aikuisena epähuomiossa valmiin sämpylän välissä kinkkua? Buffetissa salaattiottimista jäänteitä lihasta kun joku käyttänyt vääriä ottimia? En yksinkertaisesti usko että 50v. henkilönä et ole koko elämäsi aikana maistanut yhtään lihaa.

No kun en ole. Vanhemmat on kasvissyöjiä, ja ei tosiaankaan missään neuvolassa ole pakotettu syöttämään lihaa (eihän sellainen ole edes mahdollista, ei mikään neuvolahenkilökunta voi pakkosyöttää kenenkään lasta). 

Kouluruokailut oli tosiaan hieman hankalia, mutta kyllä silloinkin sai koulussa kasvisruokaa, taisi vaan tarvita lääkärin lausunnon siihen. Itseasiassa 90-luvulla minun luokalla oli jossain vaiheessa toinenkin kasvissyöjä, hänellä taisi olla kyse jostain uskonnollisesta lahkosta mihin kuuluivat. Ongelmana oli lähinnä se, etteivät koulun keittäjät oikein osanneet tehdä kasvisruokaa. Jossain vaiheessa oli vähän aikaa niin, että piti itse tuoda eväät kouluun, mutta sitten jossain vaiheessa se kiellettiin, ja sitten oli taas syötävä niitä koulun hyvin omituisia kasvisruokia. Aika usein tekivät minulle munakkaan. Kasviskeittoja oli kanssa, ohrapuuropäivänä en tietenkään tarvinnut erillistä ruokaa. 

En lapsena todellakaan suostunut maistamaan lihaa missään kylässä, vaikka sitä usein yritettiinkin tyrkyttää. 

Jos jostain salaattiottimesta olisi kulkeutunut joku lihahiukkanen ruokani sekaan, niin sellaisesta en tietenkään itse tietäisi mitään, eikä sitä nyt oikein voisi laskea. 

Että kyllä, ihan oikeasti olen elänyt koko ikäni täysin ilman lihaa. En tosin ole vielä 50, vaan kuten sanoin lähemmäs 50 v, eli pari vuotta sitä nuorempi. 

Joopa joo. Miten vanhempasi huolehtivat että sait lapsena kaikki tarvittavat hivenaineet? Epäuskottava tarina. Ei lapselle kuulu pakottaa omia ruokaideologioitaan.

Miten ihmiset ennen selvisi hengissä, kun lihaa syötiin korkeintaam kerran viikossa ja silloinkin vain pieni muru?  Näin vielä 70-luvulle saakka.Eikä ollut ongelmia ylipainosta.Eikä ollut leikkeleitä, malkaraa syötiin vain jouluna. 

Ja koskaan lihaa ei käytetty sellaisena, vaan se jatkettiin kasviksilla, sienillä ja hedelmillä. Näin tehtiin lihapullat, murekkeet jne. vielä 80-luvulle. 

Samaan aikaan kun lihan kulutus räjähti 90-luvulka, niin tuli ylipaino- ja suolisto-ongelmat ja sitä ennen kukaan ei niistä puhunut. 

Mun muistikuvat ulottuu jonnekin 60-luvun loppupuolelle asti ja vaikka lihaa syötiin paljon vähemmän kuin nykyisin, niin kyllä lihatuotteet kuuluivat pienessä määrin lähes joka päivään. Perunaa ja sianliha/lihapulla/makkarakastiketta. Makaroonilaatikko, kaalilaatikko, hernekeitto, jossa oli lihaa mukana, makkarakeitto, lihakeitto. Sen lisäksi sitten kalaa (jotka nekään eivät ole kasvisruokia): kalakeitto, silakkapihvit, silakkalaatikko. Kokolihaa karjalanpaistin muodossa sitten harvemmin. Aamulla voileipää, jossa oli lauantaimakkaraa päällä. Tämä oli ainakin meillä normaali ruokavalio silloin. Pinaattiletut, pinaattikeitto ja kesäkeitto olivat ainoita kasvisruokia, joita siltä ajalta muistan (siis sellaisia, joita syötiin varsinaisena ateriana). Muuten kasviksia ja etenkin juureksia oli mukana ruuissa enemmän. Ts vaikkapa makkarakeitto sisälsi paljon perunaa, lanttua, porkkanaa ja sitten vähän makkaraa.

Viimeiseen kohtaan komenttina, että miten se makkarakeitto sitten nykyään on erilainen? Ainakin itselläni keitossa on juureksia ja kasviksia pääosa. Ei se makkara ole siinä pääasiallinen komponentti, vaikka sitä makkarakeitoksi kutsuisikin. Yhtä lailla se voisi olla juureskeitto makkaralla. Ja itse asiassa ei se makkara edes ole pakollinen, ihan hyvää tulee jos keitossa on vain monia eri juureksia ja mm. paprikaa ja sipulia sekä paljon mausteita.

70-luvulla ruoka oli kallista, varsinkin se liha. Siksi vaikkapa lihakeitto tai makaroonilaatikko oli suosittua: halvemmalla lihalla jatkettiin sitä kasvisruokaa jotta lihaa riitti pikkuisen jokaiselle. Kokoliha kuten pihvit oli harvinaista herkkua. Yksi kana riitti kuuden henkilön perheelle.

Nykyään ruoka on suhteessa tuloihin halpaa ja kauppojen valikoima loistava.

Entisaikaan (150+ vuotta) syötiin sitten pääosin puuroja ja soppia, hyvin vähän lihaa. 

Tästä ovat muistona suomalaiset jouluruoat joista suurin osa on kasvisruokia: porkkanalaatikko, perunalaatikko, lanttulaatikko, rosolli, puurot (ohra tai riisi) sekä riisi- ja perunapiirakat.

Vierailija
415/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vohveliin kuuluu kananmuna ja maito ja jos kermavaahtoa vielä niin sekaruokaa se on, väität mitä tahansa. Ei kasvissyöjä eläimetkään syö munia tai maitoa. Voisitte jotain muuta termiä käyttää itsestänne jos sekasyöjä ei kelpaa. Nyt oikealle kasvissyöjälle ei ole mitään termiä, siis sellaiselle joka syö ainoastaan kasviksia. Vegaani ei ole sellainen, se on aate ja jos olet vegaani niin et voi esimerkiksi omistaa lemmikkieläintä joka syö eläinperäistä tai käyttää nahkakenkiä. Tai käyttää siitepöly lisäravinnetta sen takia että se on mehiläisten keräämää tai muutakaan kasvisperäistä jos sen tuotantoon on eläimiä käytetty.

Kasvissyöjät eivät syö itse eläintä, esim. lihaa, kalaa tai äyriäisiä, mutta voivat syödä niiden tuotteita, kuten munia, maitoa jne... pääruoka on kasvikset. 

Vierailija
416/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät eivät syö itse eläintä, esim. lihaa, kalaa tai äyriäisiä, mutta voivat syödä niiden tuotteita, kuten munia, maitoa jne... pääruoka on kasvikset. 

Tiedän kyllä, mutta miksi kutsuvat itseänsä kasvissyöjäksi jos ei sitä ole? Osa kutsuu itseään kasvissyöjäksi vaikka syö sitä kalaa ja äyriäisiäkin. Kuten sanoin niin nyt ei ole termiä oikealle kasvissyöjälle joka syö pelkästään kasviksia, ehkä teessä vaikka hunajaa, ettei ole kuitenkaan mikään uskonnollinen juttu. Olisihan se rasittavaa jos olisin oikea kasvissyöjä ja sanon että olen kasvissyöjä ja sitten joku tarjoaa jotain juustomunakasta.

Vierailija
417/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lattialle

Vierailija
418/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kutsuko syömään, jos on noin vaikeaa.

Vierailija
419/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, mutta miksi kutsuvat itseänsä kasvissyöjäksi jos ei sitä ole? Osa kutsuu itseään kasvissyöjäksi vaikka syö sitä kalaa ja äyriäisiäkin. Kuten sanoin niin nyt ei ole termiä oikealle kasvissyöjälle joka syö pelkästään kasviksia, ehkä teessä vaikka hunajaa, ettei ole kuitenkaan mikään uskonnollinen juttu. Olisihan se rasittavaa jos olisin oikea kasvissyöjä ja sanon että olen kasvissyöjä ja sitten joku tarjoaa jotain juustomunakasta.

Kasvissyönti eli vegetarismi on kattotermi. Siinä on alalajeja kuten veganismi, jossa ei syödä mitään eläinperäistä. 

Vierailija
420/567 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruoka kelpaa kun sanoo, että se on tehty soijarouheesta tms. Lasagnekin oli viimeksi ihan naudan jauhelihasta, mutta sanoin sen olevan soijarouhetta.

Sinulla tuskin käy minkäänlaisia vieraita.