Tyhmä maksaa 400 euroa kuukaudessa bensasta kun samalla rahalla ajaa upouudella Teslalla
Ei ihme että köyhä pysyy köyhänä kun ajaa halvalla polttiksella. Äly hoi
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesloja saa ilmaiseksi? Jos otit auton lainarahalla, laske korkokulut ja nopea arvonlasku sekä lyhyt käyttöikä, jos käteisellä ostit, laske lisäksi rahan menetetty tuotto-odotus.
Alkaa 15K€:n Toyota vaikuttamaan aika edulliselta, eikö? Vai eikö patteriautoilija pysty vispiläuskoltaan näkemään koko totuutta.
Eihän sähköautoja osteta, ne otetaan 3-5 vuodeksi käyttöön leasingillä.
Normihinta leasingille on joku 450-550€/kk johon sitten saa 170€/kk sähköauton leasintukea, jolloin maksettavaksi jää 280-380€/kk. Tuohon kun lisää sitten ne sähkökulut, niin puhutaan tuosta reilusti alle 400€/kk kokonaiskustannuksesta täysin uudella autolla.
Avvatko tuota "leasingtukea" mistä sitä saa?
Meidän Teslassa on yhä alkuperäiset jarrupalat, vaikka mittarissa on jo 292000 km. Moottori on vaihdettu takuuseen. Se olisi maksanut 7200€, eli noin kolmanneksen polttomoottorin hinnasta. Kiaan olisi maksanut 19700€ ja sekin oli vasta kustannusarvio. Kia lähti kierrätykseen.
Kun velattomalla dieselillä ajaa niin ei paljon pääomakustannukset ja rahoituslyhennykset vaivaa. Vielä 300 000tkm ja 10v edessä, kattellaan ehkä sitten sitä sähköautoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka maksaa 400€ bensasta. Sillä saa ajella jo aikasta paljon, vaikka bensa nyt suht kallista onkin.
Minulla tulee helposti 3000km kuukaudessa kun on 50km työmatka.
Kun haluan ajaa kunnollisella riittävän isolla perheautolla niin edelliset bensa-autoni ovat kuluttaneet noin 7ltr/100km.
Silloin bensaa kuluu kuukaudessa noin 200-210 litraa mikä nykyhinnoilla tekee noin 400€.
Myin velattoman bensa-auton pois ja otin velkaa tuplasti kalliimman sähköauton ostamiseen. Nyt maksan lainanlyhennystä 350€/kk ja sähköön menee 50€/kk.
Autoilun kulut eivät muuttuneet, mutta nyt on reilusti laadukkaampi, mukavampi, suorituskykyisempi ja uudempi auto alla.
Unohdat kokonaan sen tärkeimmän. ARVON ALENEMA!
Eikä se auto monesti muutu lainkaan mukavammaksi ja laadukkaammaksi ajaa vaikka vaihtaa 20 vuotta uudempaan. Esim vaikka volkkarin ed, aivan järkyttävä ajettava oli vaikka aivan uus. Mitä enemmän tutkia sitä perseempi on ajaa. Junnaa 50 alueella oikeasti 50 kun liikenne kulkee 70 satasen alueella ovat tukkoina 100km/h kun liikenne kulkee 120km/h
Ei minua oikeastaan kiinnosta autoni arvonalenema.
Tarkoitus on pitää tätä autoa niin pitkään kuin mahdollista. Silloin arvonalenemalla ei juuri ole merkitystä.
Lisäksi pitää mainita, että ostin autoni 3v ajettuna vuosi sitten, ja nyt tuosta näyttäisi saavan 3-4 tonnia ENEMMÄN kuin mitä itse maksoin.
ja uudella laatuautolla vasta onkin mukava ajella noilla ruuhkaisilla teillä. Laitan heti maantielle päästyäni autopilotin päälle, otan mukavan asennon ja kuuntelen äänikirjaa, musiikkia tai osallistun etäyhteydellä työkokoukseen.
Jätän junnaamisesta ja ruuhkista huolehtimisen auton vastuulle, ja keskityn itse nauttimaan matkasta hiljaisessa ja tasaisesti kulkemassa autossa.
Sanoppa missä sähköautossa arvo nousee vuodessa 3-4 tonnia ylöspäin? Kyllä on ihme satuilua täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tesla on vaan paska auto. Esim.BMW on noin miljoona kertaa parempi sähköauto. Teslalla ajajat ovat vähän h i n t i n näköisiäkin.
Eilen katsoin Lidlin parkkiksella, että miten on noin muovisen ja lelun näköinen musta sähköauto, jolla kuski ei meinannut uskaltaa peruuttaa pois ruudusta. Kun tulin lähemmäs näin, että se oli bemari. Nolo kuski ja nolo auto. Tapahtui Tampereella.
Ei, vaan tyhmät käy töissä. Itse ajan hybridi-katumaasturilla, vaikken käy töissä lainkaan. Meillä kaksi autoa ja asumme Helsingissä.
Kaikkein hölmöin maksaa tuon bensasta ja siihen vielä lyhennys päälle.
Vierailija kirjoitti:
2500€ menee vuodessa bensaan, olen seurannut jo vuosia paljonko kuluu.
Ja ajattele - kotilatauksella ja pörssisähkösopimuksella voisit selvitä samoista ajeluista jollain 300-400€ summalla.
Nämä entiset bemarimiehet on siirtynyt tesloihin. Kuppanen asenne ja pienet vehkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla on niin muoviauto etten halua ajaa sellaisella!
Eihän se pakko oo jos ei taho
Muovinen ratti missä kaksi nappia kuin lasten leluautossa! Minä en sellaisella aja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas sähköautolla ajavat aina harvinaisen katkeria ja ilkeitä ihmisiä. Mikseivät aja hymyssä suin sillä sähköautolla vaan pitää potkia muita päähän? Säteileekö se akusto aivoihin vai mistä tämä ilkeys johtuu?
Suunsoiton aloittaa aina bensalenkkarit. Juupaseipäsketjut ovat parasta viihdettä. Facessa parasta huumoria ovat pohjanmaanmurteella kirjoittavat esiboomeri-ikäiset viiksekkäät lippalakkimiehet.
Yleensä nää ketjut on aina sitä että ihmiset jotka ilmeisesti eivät ole ikinä sähköautolla ajaneet vänkäävät että sähköauto ei voi olla muuta kuin aivan pska, ja keksivät mitä mielikuvituksellisempia riskejä ja uhkia mitä sähköautoiluun voi liittyä.
Tässä muutama yleisin:
- sähköautot ovat liian kalliita
- sähköauton arvo romahtaa
- sähköautot syttyvät itsestään tuleen
- sähköautoon tarvitsee kalliit erikoisrenkaat
- sähköauton vakuutus maksaa miljoonia
- sähköauto menee lunastukseen jos ajaa kuoppaan
- sähköautolla ei voi ajaa mökkitietä
- sähköautoa pitää koko ajan ladata
- ei voi ajaa lappiin
- ei voi vetää peräkärryä
- sähköautojen jousitukset eivät kestä
- sähköautolla ei voi ajaa moottoritiellä kuin max 70km/h ettei akku lopu
- 5v käytön jälkeen range on romahtanut 100 kilometriin
- akkuja pitää vaihtaa ja se maksaa 50000€/kerta
- törmäyksessä sähköauton ovet menevät lukkoon ja auto syttyy palamaan. Aina.
Sitten kun omat käytännön kokemukset sähköautosta ova pelkästään positiivisia, niin tuollaiset pelot ja uhkakuvat alkavat vaikuttamaan ihan naurettavilta.
Lähes jokainen sähköautoilija on aiemmin ajanut polttiksella, joten kun he sanovat että heidän mielestään sähköauto on parempi asioissa A, B ja C niin se perustuu kokemukseen molemmista.
Tyypillinen bensalenkkari taas ei ilmeisesti ole koskaan sähköautolla edes ajanut saati sellaista omistanut, joten hänen mielipiteensä perustuu lähinnä omiin ennakkoluuloihin ja esson baarin juttuihin.
Sitä voi miettiä kumpaa ryhmää haluaa uskoa.
Aika harvassa taitavat olla sellaiset ihmiset jotka olisivat vaihtaneet sähköautosta takaisin polttomoottoriin. Sekin kertoo jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesloja saa ilmaiseksi? Jos otit auton lainarahalla, laske korkokulut ja nopea arvonlasku sekä lyhyt käyttöikä, jos käteisellä ostit, laske lisäksi rahan menetetty tuotto-odotus.
Alkaa 15K€:n Toyota vaikuttamaan aika edulliselta, eikö? Vai eikö patteriautoilija pysty vispiläuskoltaan näkemään koko totuutta.
Eihän sähköautoja osteta, ne otetaan 3-5 vuodeksi käyttöön leasingillä.
Normihinta leasingille on joku 450-550€/kk johon sitten saa 170€/kk sähköauton leasintukea, jolloin maksettavaksi jää 280-380€/kk. Tuohon kun lisää sitten ne sähkökulut, niin puhutaan tuosta reilusti alle 400€/kk kokonaiskustannuksesta täysin uudella autolla.
Avvatko tuota "leasingtukea" mistä sitä saa?
Sähköauton vapaassa autoedussa työnantajan kustantaessa ajosähköt kuukausittaisesta verotusarvosta vähennetään yhteensä 290 euroa, joka koostuu 170 euron nollapäästövähennyksestä ja 120 euron käyttökustannusvähennyksestä. Tämä alentaa merkittävästi verotusarvoa polttomoottoriautoihin verrattuna ja säästää suoraan työntekijän nettopalkkaa.
Sähköauton käyttöedussa, jossa työntekijä maksaa itse ajosähkönsä, verotusarvosta vähennetään ainoastaan 170 euron nollapäästövähennys ilman käyttökustannusvähennystä. Vaikka työnantaja ei korvaa sähkökuluja, autoetu on edelleen kuukausitasolla 170 euroa edullisempi vastaavaan polttomoottoriautoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Nämä entiset bemarimiehet on siirtynyt tesloihin. Kuppanen asenne ja pienet vehkeet.
Hei ei saa yleistää. Mä siirryin bensa-bemarista polestariin! Olen erilainen nuori.
Bemari oli marginaalisesti parempi ajaa, mutta en silti vaihtaisi takaisin. Polestar on kaikin tavoin muuten ylivoimainen.
Kaikenkaikkiaan minulla on ollut elämäni aikana käytössä parillakymmentä eri autoa jotka edustavat eri merkkejä skodasta hyundain ja toyotan kautta volkswageniin. Lisäksi vähintään saman verran lyhytaikaisessa käytössä olleita vuokra- ja muita laina-autoja ml useampia jenkkiautoja.
Kallein oma autoni on maksanut 65000€ ja halvimmasta sain myydessä 350€.
Lisäksi on tullut omistettua puolentusinaa moottoripyörää ja kaikenlaisia muita härveleitä erilaisilla voimanlähteillä. Ajokortin olen saanut 16 vuotiaana ja kilometrejä tulee vuodessa noin 28-32 tuhatta vähän työajojen määrästä riippuen. Olen myös harrastanut moottoriurheilua ja ajanut radalla.
Oletan siis omaavani jotain kokemusta autoista ja muista moottoroiduista kulkuvälineistä.
Paras ajettavuus missään autossani on ollut 3 sarjan bemari bensakoneella. Moottoritiellä ja pitkällä maantiematkalla paras on ollu C mallin mersu.
Yleisesti paras käyttöauto kaikkeen arkikäyttöön on kuitenkin ollut nykyinen polestar 2 joka on ajettavuudeltaan melkein yhtä hyvä kuin bemari, mutta paljon käytännöllisempi ja erityisesti pitkällä matkalla myös mukavampi ja hiljaisempi.
Plussaa sähköautossa on myös se, ettei tarvitse ikinä tankata kun autossa on aina aamulla akku täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vähäisillä ajoilla sähköauto säästää polttoainekuluissa niin paljon, että noin 6-7 pitoajan jälkeen se on jo tullut halvemmaksi kuin vastaava polttisauto, vaikka sähköauton arvo olis tasan 0€. Ja koska arvo ei mene nollaan, se tulee reilusti halvemmaksi kuin polttis. Katso vaikka mitä pyydetään esim. 10 vuotta vanhoista Tesloista nettiautossa ja hämmästy.
Usko sähköauton lyhyestä käyttöiästä on varsin yleinen harhaluulo, joka perustuu Esson baarin nurkkapöydän tietotoimistoon. Mikään faktatieto ei tuota tue.
Tesla sinänsä on niin nolo auto (koska Trump ja Musk), että mun heikolla itsetunnolla ei sellaisella ajeta. En koske pitkällä tikullakaan. Muuten kyllä sähköautoilu maistuu.
Käykö se Tesla pyhällä hengellä, vai pitääkö
se kuitenkin jotenkin ladata? Kaliilla sähköllä.
Auton hankintahinta on isoin este ostaa uusi Tesla. Minulla ei ole sellaisia rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka maksaa 400€ bensasta. Sillä saa ajella jo aikasta paljon, vaikka bensa nyt suht kallista onkin.
Minulla tulee helposti 3000km kuukaudessa kun on 50km työmatka.
Kun haluan ajaa kunnollisella riittävän isolla perheautolla niin edelliset bensa-autoni ovat kuluttaneet noin 7ltr/100km.
Silloin bensaa kuluu kuukaudessa noin 200-210 litraa mikä nykyhinnoilla tekee noin 400€.
Myin velattoman bensa-auton pois ja otin velkaa tuplasti kalliimman sähköauton ostamiseen. Nyt maksan lainanlyhennystä 350€/kk ja sähköön menee 50€/kk.
Autoilun kulut eivät muuttuneet, mutta nyt on reilusti laadukkaampi, mukavampi, suorituskykyisempi ja uudempi auto alla.
Unohdat kokonaan sen tärkeimmän. ARVON ALENEMA!
Eikä se auto monesti muutu lainkaan mukavammaksi ja laadukkaammaksi ajaa vaikka vaihtaa 20 vuotta uudempaan. Esim vaikka volkkarin ed, aivan järkyttävä ajettava oli vaikka aivan uus. Mitä enemmän tutkia sitä perseempi on ajaa. Junnaa 50 alueella oikeasti 50 kun liikenne kulkee 70 satasen alueella ovat tukkoina 100km/h kun liikenne kulkee 120km/h
Ei minua oikeastaan kiinnosta autoni arvonalenema.
Tarkoitus on pitää tätä autoa niin pitkään kuin mahdollista. Silloin arvonalenemalla ei juuri ole merkitystä.
Lisäksi pitää mainita, että ostin autoni 3v ajettuna vuosi sitten, ja nyt tuosta näyttäisi saavan 3-4 tonnia ENEMMÄN kuin mitä itse maksoin.
ja uudella laatuautolla vasta onkin mukava ajella noilla ruuhkaisilla teillä. Laitan heti maantielle päästyäni autopilotin päälle, otan mukavan asennon ja kuuntelen äänikirjaa, musiikkia tai osallistun etäyhteydellä työkokoukseen.
Jätän junnaamisesta ja ruuhkista huolehtimisen auton vastuulle, ja keskityn itse nauttimaan matkasta hiljaisessa ja tasaisesti kulkemassa autossa.Sanoppa missä sähköautossa arvo nousee vuodessa 3-4 tonnia ylöspäin? Kyllä on ihme satuilua täällä.
Ensimmäisen sukupolven Tesla MS ja MX ovat vuodessa nousseet enemmänkin kuin 3-4 tonnia. Viime vuonna sellaisen sai 12000 eurolla ja nyt on halvin pyynti 17900€. Mutta myös vanhat Leafit 40kwh akulla ovat kallistuneet selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Käykö se Tesla pyhällä hengellä, vai pitääkö
se kuitenkin jotenkin ladata? Kaliilla sähköllä.
Kotona kun lataa öisin, ei sähkö ole kallista. Muutama viikko sitten uteliaisuuttani laskin viimeisen 12 kk:n pörssisähkön keskihinnan öisin klo 01-05. Se oli reilut neljä senttiä per kwh, saattoi olla 4,5 muttei enempää. Ja siis tuohon jaksoon sisältyy viime tammi-helmikuu, jolloin sähkö oli sikakallista. Tuohon pitää lisätä siirto + sähkövero, jotka mulla on yhteensä 5,5 snt/kwh. Lataussähkön keskihinta vuoden ajalta siis 10 snt/kwh. Jos auton keskikulutus vuoden mittaan on 18kwh satasella, tulee vaikka 15000 km vuotuisen ajon hinnaksi 270€. Koko vuoden "polttoainekustannus" siis suunnilleen sama kuin parilla tankillisella bensaa. Jos tuo on kallista, niin ei voi mitään.
400 e? Ei multa ainakaan mene kuin 40 e. Eikä tarvii huolehtia patterin virrasta.