Tyhmä maksaa 400 euroa kuukaudessa bensasta kun samalla rahalla ajaa upouudella Teslalla
Ei ihme että köyhä pysyy köyhänä kun ajaa halvalla polttiksella. Äly hoi
Kommentit (129)
Tesla on niin muoviauto etten halua ajaa sellaisella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesloja saa ilmaiseksi? Jos otit auton lainarahalla, laske korkokulut ja nopea arvonlasku sekä lyhyt käyttöikä, jos käteisellä ostit, laske lisäksi rahan menetetty tuotto-odotus.
Alkaa 15K€:n Toyota vaikuttamaan aika edulliselta, eikö? Vai eikö patteriautoilija pysty vispiläuskoltaan näkemään koko totuutta.
Eihän sähköautoja osteta, ne otetaan 3-5 vuodeksi käyttöön leasingillä.
Normihinta leasingille on joku 450-550€/kk johon sitten saa 170€/kk sähköauton leasintukea, jolloin maksettavaksi jää 280-380€/kk. Tuohon kun lisää sitten ne sähkökulut, niin puhutaan tuosta reilusti alle 400€/kk kokonaiskustannuksesta täysin uudella autolla.
Pieniä cityautoja ja kevythybridejä. Kilometriraja 10 000 kilometriä vuosi.
Tuolla kilometrimäärällä suurimman säästön tekee kun jättää sen auton kokonaan kauppaan
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pakko oo jos ei taho
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka maksaa 400€ bensasta. Sillä saa ajella jo aikasta paljon, vaikka bensa nyt suht kallista onkin.
Minulla tulee helposti 3000km kuukaudessa kun on 50km työmatka.
Kun haluan ajaa kunnollisella riittävän isolla perheautolla niin edelliset bensa-autoni ovat kuluttaneet noin 7ltr/100km.
Silloin bensaa kuluu kuukaudessa noin 200-210 litraa mikä nykyhinnoilla tekee noin 400€.
Myin velattoman bensa-auton pois ja otin velkaa tuplasti kalliimman sähköauton ostamiseen. Nyt maksan lainanlyhennystä 350€/kk ja sähköön menee 50€/kk.
Autoilun kulut eivät muuttuneet, mutta nyt on reilusti laadukkaampi, mukavampi, suorituskykyisempi ja uudempi auto alla.
Unohdat kokonaan sen tärkeimmän. ARVON ALENEMA!
Eikä se auto monesti muutu lainkaan mukavammaksi ja laadukkaammaksi ajaa vaikka vaihtaa 20 vuotta uudempaan. Esim vaikka volkkarin ed, aivan järkyttävä ajettava oli vaikka aivan uus. Mitä enemmän tutkia sitä perseempi on ajaa. Junnaa 50 alueella oikeasti 50 kun liikenne kulkee 70 satasen alueella ovat tukkoina 100km/h kun liikenne kulkee 120km/h
Ei minua oikeastaan kiinnosta autoni arvonalenema.
Tarkoitus on pitää tätä autoa niin pitkään kuin mahdollista. Silloin arvonalenemalla ei juuri ole merkitystä.
Lisäksi pitää mainita, että ostin autoni 3v ajettuna vuosi sitten, ja nyt tuosta näyttäisi saavan 3-4 tonnia ENEMMÄN kuin mitä itse maksoin.
ja uudella laatuautolla vasta onkin mukava ajella noilla ruuhkaisilla teillä. Laitan heti maantielle päästyäni autopilotin päälle, otan mukavan asennon ja kuuntelen äänikirjaa, musiikkia tai osallistun etäyhteydellä työkokoukseen.
Jätän junnaamisesta ja ruuhkista huolehtimisen auton vastuulle, ja keskityn itse nauttimaan matkasta hiljaisessa ja tasaisesti kulkemassa autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköau... anteeksi leluautoa kehuu henkilöt, jotka ei osaa alkeellistakaan apukoulujen matematiikkaa. Jokainen huononkin laskupään omistava osaa kyllä ynnäillä että 1000 birssi ja muutama satasen bensat per kuukausi on paljon taloudellisempi juttu ja ennen kaikkea, vain 45 euron akku voidaan joutua kustantamaan leluautoihin verrattuna. Leluautoihin menee niihinkin samoja niveliä ym. Osia. No, jakopään remppaa ei tarvita mutta moottoriremontteja vaihteisto ongelmia tulee niihinkin. Ja mikä pahinta. Itse ei pysty kuin renkaat vaihtaan. Jos sitäkään... Siksi edes itse tekevä ei voi säästää. ja renkaatkin hitsin paljon kalliimmat kuin vanhaan tojatsuun esim.
Tuosta tulikin mieleen, että niiden renkaat on sitten myös kaksi kertaa kalliimpia kuin tavallisten polttomoottoriaujoen renkaat ja sekin pitää ottaa huomioon, jos aletaan puhumaan tällaisista kulutuslukemista, kuin mitä tämän jutun aloituksessa vihjataan
käykö, niin kin entisaikojen mersumiehen, joka kiertää rengasliikkeitä käytettyjen renkaiden perässä? mutta onhen se niin ihana ajettava
Ihan saman maksoi renkaat kuin polttikseenkin. Lopetahan jo aamusatusi.
Ihan eri vaatimkset on raskaalle sähköauton renkaille kuin puolet kevyemmän polttiksen
Lisäksi kun vielä vinguttelet paskat housuissa aina liikkeelle lähtiessä niillä renkailla, niin vaihdat vielä useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköau... anteeksi leluautoa kehuu henkilöt, jotka ei osaa alkeellistakaan apukoulujen matematiikkaa. Jokainen huononkin laskupään omistava osaa kyllä ynnäillä että 1000 birssi ja muutama satasen bensat per kuukausi on paljon taloudellisempi juttu ja ennen kaikkea, vain 45 euron akku voidaan joutua kustantamaan leluautoihin verrattuna. Leluautoihin menee niihinkin samoja niveliä ym. Osia. No, jakopään remppaa ei tarvita mutta moottoriremontteja vaihteisto ongelmia tulee niihinkin. Ja mikä pahinta. Itse ei pysty kuin renkaat vaihtaan. Jos sitäkään... Siksi edes itse tekevä ei voi säästää. ja renkaatkin hitsin paljon kalliimmat kuin vanhaan tojatsuun esim.
Tuosta tulikin mieleen, että niiden renkaat on sitten myös kaksi kertaa kalliimpia kuin tavallisten polttomoottoriaujoen renkaat ja sekin pitää ottaa huomioon, jos aletaan puhumaan tällaisista kulutuslukemista, kuin mitä tämän jutun aloituksessa vihjataan
käykö, niin kin entisaikojen mersumiehen, joka kiertää rengasliikkeitä käytettyjen renkaiden perässä? mutta onhen se niin ihana ajettava
Ihan eri vaatimkset on raskaalle sähköauton renkaille kuin puolet kevyemmän polttiksen
Lisäksi kun vielä vinguttelet paskat housuissa aina liikkeelle lähtiessä niillä renkailla, niin vaihdat vielä useammin.
Ei ole, mene nyt vttuun jo jauhamasta paskaa.
18-tuumainen, aivan sama rengas meni alle kuin polttikseenkin.
Toki se maksaa enemmän kuin sun paskatojotan 14-tuumainen kottikärrynrengas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesloja saa ilmaiseksi? Jos otit auton lainarahalla, laske korkokulut ja nopea arvonlasku sekä lyhyt käyttöikä, jos käteisellä ostit, laske lisäksi rahan menetetty tuotto-odotus.
Alkaa 15K€:n Toyota vaikuttamaan aika edulliselta, eikö? Vai eikö patteriautoilija pysty vispiläuskoltaan näkemään koko totuutta.
Normihinta leasingille on joku 450-550€/kk johon sitten saa 170€/kk sähköauton leasintukea, jolloin maksettavaksi jää 280-380€/kk. Tuohon kun lisää sitten ne sähkökulut, niin puhutaan tuosta reilusti alle 400€/kk kokonaiskustannuksesta täysin uudella autolla.
Pieniä cityautoja ja kevythybridejä. Kilometriraja 10 000 kilometriä vuosi.
Tuolla kilometrimäärällä suurimman säästön tekee kun jättää sen auton kokonaan kauppaan
No mun on 5,2m pitkä, 5 hengen auto jossa kaikilla on runsaasti jalkatilaa ja tavaroitakin mahtuu peräkonttiin ihan mukavasti. 30000km vuodessa ja leasing hinta tuen jälkeen 320€/kk.
Saa niitä pikkuautojakin leasailla jos tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta 400e/kk se on aivan jäätävän paljon, tai riippuu vähän siitä, kuinka paljon ja kuinka tärkeitä ajot ovat.
Useimmilla ei ole juurikaan välttämättömiä ajoja, töissäkin ollaan etänä tai sinne voisi yhtä hyvin mennä vaikka pyörällä, samalla ei paisuisi kuin pullataikina, tulisi sitäkin hyöytyä samalla.
Mulla on siis polttiksessa bensakulut noin 20e/kk, kun vain muutamia lyhyitä ajoja ja lyhennys 0e/kk, joten ei minun tapauksessa ole mitään järkeä maksaa 400e/kk summia.
Ja saahan sitä maksella, mikäs siinä jos on hyvä palkka ja rahaa on, mutta tuolla pihalla kun kuuntelee, niin kaikki narisee tyyliin "ei tässä ole kohta kahvipakettiakaan enää varaa ostaa" ja samalla maksavat 400e/kk autosta?
Vierailija kirjoitti:
Ässä on alumiinikorinen. Ei ruostu vanhemmissa on sisusta aitoa nahkaa. Muovia on hyvin vähän. Näyttö on riittävän kokoinen ja tilat mukavan väljät. Kolmonen ja Y ovat rahvaalle suunnattuja halpiksia. Kaikki keskiluokan nykyautot ovat muovisia ja heppoisia. Volvotkin nitisevät ja natisevat kuin joku tojota.
Eihän sitä sähköäkään saa ilmaiseksi, joten mikä maksaa
Teslaan en pistäisi lanttiakaan, ruma kuin mikä eikä täyssähköauto kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka maksaa 400€ bensasta. Sillä saa ajella jo aikasta paljon, vaikka bensa nyt suht kallista onkin.
Minulla tulee helposti 3000km kuukaudessa kun on 50km työmatka.
Kun haluan ajaa kunnollisella riittävän isolla perheautolla niin edelliset bensa-autoni ovat kuluttaneet noin 7ltr/100km.
Silloin bensaa kuluu kuukaudessa noin 200-210 litraa mikä nykyhinnoilla tekee noin 400€.
Myin velattoman bensa-auton pois ja otin velkaa tuplasti kalliimman sähköauton ostamiseen. Nyt maksan lainanlyhennystä 350€/kk ja sähköön menee 50€/kk.
Autoilun kulut eivät muuttuneet, mutta nyt on reilusti laadukkaampi, mukavampi, suorituskykyisempi ja uudempi auto alla.
Unohdat kokonaan sen tärkeimmän. ARVON ALENEMA!
Eikä se auto monesti muutu lainkaan mukavammaksi ja laadukkaammaksi ajaa vaikka vaihtaa 20 vuotta uudempaan. Esim vaikka volkkarin ed, aivan järkyttävä ajettava oli vaikka aivan uus. Mitä enemmän tutkia sitä perseempi on ajaa. Junnaa 50 alueella oikeasti 50 kun liikenne kulkee 70 satasen alueella ovat tukkoina 100km/h kun liikenne kulkee 120km/h
Ei minua oikeastaan kiinnosta autoni arvonalenema.
Tarkoitus on pitää tätä autoa niin pitkään kuin mahdollista. Silloin arvonalenemalla ei juuri ole merkitystä.
Lisäksi pitää mainita, että ostin autoni 3v ajettuna vuosi sitten, ja nyt tuosta näyttäisi saavan 3-4 tonnia ENEMMÄN kuin mitä itse maksoin.
ja uudella laatuautolla vasta onkin mukava ajella noilla ruuhkaisilla teillä. Laitan heti maantielle päästyäni autopilotin päälle, otan mukavan asennon ja kuuntelen äänikirjaa, musiikkia tai osallistun etäyhteydellä työkokoukseen.
Jätän junnaamisesta ja ruuhkista huolehtimisen auton vastuulle, ja keskityn itse nauttimaan matkasta hiljaisessa ja tasaisesti kulkemassa autossa.
Juuri tuollaisia pitäisi vain kiilata naapurimaan tyyliin lepikkoon. Tukkoina resuineen tiellä ettei liikenne pääse kulkemaan
Onpas sähköautolla ajavat aina harvinaisen katkeria ja ilkeitä ihmisiä. Mikseivät aja hymyssä suin sillä sähköautolla vaan pitää potkia muita päähän? Säteileekö se akusto aivoihin vai mistä tämä ilkeys johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Onpas sähköautolla ajavat aina harvinaisen katkeria ja ilkeitä ihmisiä. Mikseivät aja hymyssä suin sillä sähköautolla vaan pitää potkia muita päähän? Säteileekö se akusto aivoihin vai mistä tämä ilkeys johtuu?
Emme me katkeria ole.
Meitä vain naurataa se äärettömän halpa ajaminen ja pienet kokonaiskäyttökustannukset.
Toki välillähän se pistää vakavaksi kun kertoo ilosanomaa muille ja asia ei mene jakeluun. Kun sitä ymmärtää että kaikkien henkiset kyvyt eivät riitä siihen että ymmärtäisi näinkin yksikertaisen asian, tulee ihan vakavaksi ja menettää palan uskostaan ihmiskuntaan. Mutta ehkä tukiopetus vaikkapa polttoaineverojen noston muodossa auttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oiotaan nyt edes pahimmat asiavirheet.
Minkälaisia moottori- ja vaihteisto-ongelmia luulet tulevan autoon jossa on sähkömoottori eikä lainkaan perinteistä vaihteistoa vaan pelkkä alennusvaihde? Mikä osa siinä mielestäsi kaipaa huoltoa ja korjausta enemmän kuin polttomoottoriauton voimansiirto? Sähköauto ei kaipaa samanlaista jatkuvaa huoltoa ja öljynvaihtoja kuin polttomoottorit.
Toinen asia on tuo itse huoltaminen.
Mikä ihme muka estää osaavaa tekemästä sähköautoon samoja huoltoja kuin polttomoottoriautoon? Ainoa osa johon kotimekaanikko ei voi koskea on korkeajännitejärjestelmä, ja se taas on huoltovapaa osa.
Ei sähköauton ja polttisauton huollossa ole mitään muuta eroa kuin moottori ja akusto, ja niille taas ei yleensä tarvitse tehdä mitään.
Sähköautossa huoltoa tarvitsevat osat ovat pyörienripustus, laakerit ja jarrut. Polttomoottoriautossa huoltoa tarvitsevat nämä täysin samat osat, ja niiden LISÄKSI vielä monta kymmentä (tai sataa) kohdetta moottorissa, voimansiirrossa ja pakokaasujärjestelmässä.
Jos sulla on bensakulut 20€/kk niin se tarkoittaa että ajat kuukaudessa noin 150km….
Tulee tosi kalliit kilometrit jos omistat auton tuon takia. Ajaisit taksilla niin tulisi halvemmaksi jos ei ole tuon enempää ajoja.
No mulla menee viikossa 20-30e bensaan ja ajelen vanhalla Toyotan rouskulla, jonka maksoin käteisellä. Eikä maksanut kuin 1500e.
Vierailija kirjoitti:
Suunsoiton aloittaa aina bensalenkkarit. Juupaseipäsketjut ovat parasta viihdettä. Facessa parasta huumoria ovat pohjanmaanmurteella kirjoittavat esiboomeri-ikäiset viiksekkäät lippalakkimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää näistä täysin erilaisista rengasvaatimuksista. Kuulostaa mielenkiintoiselta.
Tesla model 3:n omamassa on mallista riippuen noin 1700-1800 kiloa.
Vertailun vuoksi vaikka polttismoottorinen Volvo V90 D5 AWD painaa 1900kg. Saman verran painaa dieselmoottorinen E sarjan mersu tai bemarin X5.
Puhumattakaan pakettiautoista jotka lähes kaikki painavat 2 tonnista ylöspäin.
Ei sähköautojen paino ole mikään uusi ja ihmeellinen asia joka vaatisi kalliita erikoisrenkaita.