Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi on sijoitettuna, ei huostaanotettuna sijaisperheessä, niin voivatko he vaatia influenssarokotuksen ottoa? Vanhemmat ovat kuitenkin

Vierailija
18.09.2026 |

kuitenkin ovat lapsen huoltajia. Lapsi ei ole riskiryhmää eikä ole koskaan saanut influenssarokotteita eikä halua nytkään. Jos rokotteen ottamisessa vedottaisiin perhehoitajien tai heidän lähisukunsa olevan riskiryhmässä. Miten tämä lain mukaan menee, sossuthan ovat aina kaikessa perhehoitajien puolella. Tätä nyt en ole sossulta siis kysynyt, mutta kaikessa, ihan kaikessa ovat perhehoitajien puolella.

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kai saattaa olla kehitysvammainen ja asuu perhekodissa sen takia. Rokotuksen suhteen kannattaa myös miettiä sitä, että rokottamattoman sairaus saattaa muut perhekodin asukkaat sairastumisvaaraan.

Vierailija
22/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta ei ilmeisesti yhtään haittaa, jos sijaisperheessä on joku riskiryhmään kuuluva ja lapsi kantaa influenssan sijaisperheeseensä ap:n kodista? Sijaisperheessä saavat vaikka kuolla mieluummin kuin ap:n lapsi ottaa täysin turvallisen rokotteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mennyt elämässä niin pieleen, ettei pysty edes omasta lapsesta huolehtimaan?

Näköjään toisille tulee yllätyksenä, että elämässä voi tosiaan mennä kaikenlaisia asioita pieleen.

Ei tule yhtään yllätyksenä. Olen tietoinen, että ihmiset hankkivat lapsia, vaikka eivät kykene huolehtimaan edes itsestään. 

Vierailija
24/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä influenssarokotetta ei voi ottaa?

Toiset ihmiset haluavat itse päättää, mitä heihin ruiskutetaan ja mitä ei.

Vierailija
25/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdet ystäväni toimivat sijaisperheenä. Juuri satuttiin keskustelemaan, että sos.huolto päättää rokotuksista, ei lasten biovanhemmat.

Ei päätä sosiaalihuolto, vaan lapsi itse ja huoltajat. 

Lapsi itse ei päätä, jos on vaikkapa 3v. Sijaisvanhemmat voi päättää, mutta bio ei, kun on kerta sijoitettuna.

Vierailija
26/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko parasta ottaa lapsi kokonaan asumaan kotiin, kun ei ole huostassa. Silloin te itse päätätte kaikesta. 

Miten sen ottaa, sossut hakevat poliisin kanssa jos omatoimisesti vie. Vanhempien eikä lapsen toiveilla asiassa ole väliä. Sossuilla tuntuu olevan ihan rajaton valta.

Voiko poliisi hakea lapsen vanhemmilta, jos lapsi ei ole huostaanotettu vaan sijoitettu?

Vierailija
27/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdet ystäväni toimivat sijaisperheenä. Juuri satuttiin keskustelemaan, että sos.huolto päättää rokotuksista, ei lasten biovanhemmat.

Ei pidä paikkaansa. Eli tässäkin tapauksessasi perhehoitajat ovat vaatineet rokotetta ja sossu suostunut. Vaikka se perhehoitajia niin kismittääkin, oikeilla vanhemmillakin on oikeutensa. 

Jos sijaisperheessä on joku riskiryhmäläinen niin ei vanhempien mielipiteellä ole mitään väliä. On kun huutaisi tuuleen. 

Vierailija
28/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap tartuttanut lapseesi rokotehysterian faktapohjaisen rationaalisen ajattelun sijaan?

Vierailija
29/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko parasta ottaa lapsi kokonaan asumaan kotiin, kun ei ole huostassa. Silloin te itse päätätte kaikesta. 

Miten sen ottaa, sossut hakevat poliisin kanssa jos omatoimisesti vie. Vanhempien eikä lapsen toiveilla asiassa ole väliä. Sossuilla tuntuu olevan ihan rajaton valta.

Jos jonkun lapsi asuu sijaiskodissa, vanhempien on viisasta tehdä yhteistyötä sijaisperheen ja lastensuojelun kanssa. Jos lapsen isä tai äiti vastustaa lapsen elämään liittyviä asioita ja on "riidanhaluinen", se on ikävää lapselle.  Muille ihmisille tulee mielikuva henkilöstä, joka on hankala ja jopa vahingollisnen. Siitä voi olla haittaa lapselle pitkällä aikavälillä. Vrt avioeroperheisiin, joissa toinen vanhempi haukkuu toista selän takana tai sekoilee tapaamisten kanssa. Hän tulee paljon sovittua myöhemmin tai ei tule ollenkaan, vaikka lapsi odottaa toiveikkaana. Vähintä olisi ilmoittaa puhelimella, että anteeksi, mutta isi tai äiskä ei nyt tulekaan. Vanhempi haluaa kiusata eksää, mutta itse asiassa hän vahingoittaa omaa lastaan.

Vierailija
30/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mennyt elämässä niin pieleen, ettei pysty edes omasta lapsesta huolehtimaan?

Näköjään toisille tulee yllätyksenä, että elämässä voi tosiaan mennä kaikenlaisia asioita pieleen.

Ei tule yhtään yllätyksenä. Olen tietoinen, että ihmiset hankkivat lapsia, vaikka eivät kykene huolehtimaan edes itsestään. 

Itse olen sillä tavalla ratkaisukeskeinen ihminen, että ongelmat pyritään ratkaisemaan, kun niitä tulee, eikä maata maassa ulisemassa voi kauhia paikka, voi kauhia paikka kun asiat menevät perseelleen. En siis ymmärrä tuota näkemystä, että kiukutellaan netissä asioista, joihin ei enää voi vaikuttaa. Tärkeämpi on ratkaista käsillä oleva tilanne.

Vierailija
31/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Eli tässäkin tapauksessasi perhehoitajat ovat vaatineet rokotetta ja sossu suostunut. Vaikka se perhehoitajia niin kismittääkin, oikeilla vanhemmillakin on oikeutensa. 

Jos sijaisperheessä on joku riskiryhmäläinen niin ei vanhempien mielipiteellä ole mitään väliä. On kun huutaisi tuuleen. 

Sijaisperheellä ei ole oikeuksia vaatia mitään. Rokotukset eivät estä taudin kantamista ja tartuttamista edelleen. 

Vierailija
32/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta ei ilmeisesti yhtään haittaa, jos sijaisperheessä on joku riskiryhmään kuuluva ja lapsi kantaa influenssan sijaisperheeseensä ap:n kodista? Sijaisperheessä saavat vaikka kuolla mieluummin kuin ap:n lapsi ottaa täysin turvallisen rokotteen?

Miksi sitten ryhtyy perhehoitajaksi jos on niin huonokuntoinen ja sairas. Luulisi siihenkin jotkut kriteerit olevan. Rahahan se on syy miksi perhehoitajaksi ryhdytään vaikka aina väitetään ettei siitä paljon mitään tienaa. Aluksikin he saavat aloitusrahan jolla voi ostaa kaiken tarvittavan, hoitopalkkion, kulukorvaukset, harrasterahaa, lääkkeet ilmaiseksi ja mitä lie vielä. 

Vierailija
33/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap tartuttanut lapseesi rokotehysterian faktapohjaisen rationaalisen ajattelun sijaan?

Minä en tiedä, mitä ketjun aloittaja on tehnyt, mutta kiitos, kun kysyit.

Vierailija
34/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssarokotuksia ei oteta sen takia, että influenssa voi mennä rokottamattomalla parin viikon kovalla kuumeella ja jälkitaudilla ohi vaan siksi, että influenssa voi eskaloitua pahaksi ja viedä hengen hyväkuntoiselta nuoreltakin ihan yks kaks. Tytön perusterve koulukaveri menehtyi influenssaan. Äkillinen oli lähtö ja se oli kamalaa aikaa sen jälkeen ja jokainen voi kuvitella mitkä tunnelmat ovat menehtyneen perheessä. Toi oli se tapahtuma joka muutti minut jonkinlaisesta rokotevastustajasta rokotteen kannattajaksi.

Ehdottomasti rokote. Onhan se rokotettuna paljon mukavampaa, että influenssa menee oireetta tai viikon siedettävällä kuumeella ohi eli varsinaista influenssaa ei silloinkaan kehity. Taudin iskiessä rokotetta ei enää voi ottaa eikä siihen ole lääkettä.

TIEDÄN, että rokotteissakin on pieni riski, mutta sillä voi pienentää paljon suurempaa riskiä. Ehdottomasti kannattaa se influenssarokotus hankkia. Todella ikävä tauti sairastaa ilman, olin itsekin sairaalan osastolla 11 päivää influenssan takia ja sitä ennen en edes tiennyt miten kipeäksi se tauti voi tehdä.

"Kannattaa ehkäistä se mihin ei ole lääkettä."

Ei varmasti ollut perusterve lapsi, ehkä vaan et tiennyt hänen sairauksiaan. 

Suomessa on kuollut aiemmin perusterveitä lapsia influenssaan, mutta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan tapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia

Suurin osa influenssaan liittyvistä kuolemantapauksista kohdistuu iäkkäisiin ja vakavia perussairauksia sairastaviin henkilöihin. Tilastokeskuksen kuolemansyytilastojen mukaan kaikista 2000-luvulla influenssaan kuolleista alle 18-vuotiaita lapsia on ollut vajaa kaksi prosenttia. 

Vakavat tilanteet ja kuolemantapaukset perusterveillä lapsilla liittyvät yleensä influenssan aiheuttamiin rajuihin jälkitauteihin tai komplikaatioihin, kuten:

Vakavat bakteeriperäiset jälkitaudit, kuten influenssan heikentämälle elimistölle kehittyvä aggressiivinen keuhkokuume.

Harvinaiset yleisinfektiot tai virusinfektion laukaisemat vakavat keskushermosto- ja elinkomplikaatiot.

Vierailija
35/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssarokotuksia ei oteta sen takia, että influenssa voi mennä rokottamattomalla parin viikon kovalla kuumeella ja jälkitaudilla ohi vaan siksi, että influenssa voi eskaloitua pahaksi ja viedä hengen hyväkuntoiselta nuoreltakin ihan yks kaks. Tytön perusterve koulukaveri menehtyi influenssaan. Äkillinen oli lähtö ja se oli kamalaa aikaa sen jälkeen ja jokainen voi kuvitella mitkä tunnelmat ovat menehtyneen perheessä. Toi oli se tapahtuma joka muutti minut jonkinlaisesta rokotevastustajasta rokotteen kannattajaksi.

Ehdottomasti rokote. Onhan se rokotettuna paljon mukavampaa, että influenssa menee oireetta tai viikon siedettävällä kuumeella ohi eli varsinaista influenssaa ei silloinkaan kehity. Taudin iskiessä rokotetta ei enää voi ottaa eikä siihen ole lääkettä.

TIEDÄN, että rokotteissakin on pieni riski, mutta sillä voi pienentää paljon suurempaa riskiä. Ehdottomasti kannattaa se influenssarokotus hankkia. Todella ikävä tauti sairastaa ilman, olin itsekin sairaalan osastolla 11 päivää influenssan takia ja sitä ennen en edes tiennyt miten kipeäksi se tauti voi tehdä.

"Kannattaa ehkäistä se mihin ei ole lääkettä."

Ei varmasti ollut perusterve lapsi, ehkä vaan et tiennyt hänen sairauksiaan. 

Perusterveellä henkilöllä voi iskeä sytokiininen sokki, eli elimistö reagoi radikaalin ylimitoitetusti taudinaiheuttajaa vastaan. Tätä ei käy immuunipuutteisille, vaan hyväkuntoisille nuorille ihmisille.

Vierailija
36/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko poliisi hakea lapsen vanhemmilta, jos lapsi ei ole huostaanotettu vaan sijoitettu?

Käsittääkseni voi, ainakin olen kuullut näin tapahtuneen. Huostaanottoa oli haettu mutta ei vahvistettu, tähänhän voi mennä yli vuosi. Sen välin lapsi on sijoitettuna. Henkilökohtaisesti en tunne tapausta, mutta kyllä tässä tapauksessa sossut poliisi apunaan olivat menneet hakemaan. 

Vierailija
37/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi asuu sijaisperheessä hänet on huostaanotettu ja sijaisperhe tekee päätökset lapsen hyvinvointiin liittyen, myös rokotteiden osalta. Influenssa rokotus on suositeltavaa antaa ainakin 6kk-6v lapsille. Pienille lapsille influenssa voi olla vaarallista sairastaa. 

Vierailija
38/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi asuu sijaisperheessä hänet on huostaanotettu ja sijaisperhe tekee päätökset lapsen hyvinvointiin liittyen, myös rokotteiden osalta. Influenssa rokotus on suositeltavaa antaa ainakin 6kk-6v lapsille. Pienille lapsille influenssa voi olla vaarallista sairastaa. 

Sijaisperhe ei tee mitään päätöksiä. Vain huoltajat ja sosiaalityöntekijät päättävät lapsen asioista. Sijaisperhe toteuttaa vain asiakassuunnitelmassa sovittuja asioita. 

Vierailija
39/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL

Huostaanotetun lapsen rokotuksista päättää ensisijaisesti lapsi itse, jos hän on ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenevä ymmärtämään rokotuksen merkityksen. Jos lapsi ei vielä kykene päättämään asiasta itse, päätösvalta kuuluu lapsen virallisille huoltajille (yleensä vanhemmille), sillä huostaanotto ei automaattisesti lakkauta huoltajuutta.

Vierailija
40/135 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avohuollon sijoituksessa vanhemmat tekevät päätökset, ainakin minulta on luvat pyydetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän