Mies sanoi, että jos kumppani muuttaa hänen omistusasuntoonsa, alkaa hän periä vuokraa
Onko teillä kokemusta seuraavasta tilanteesta (joko omakohtaisia tai läheisten kokemuksia): jos olet muuttanut seurustelukumppanin omistusasuntoon, niin millä tavalla olet osallistunut asumiskuluihin? Oletko tehnyt vuokrasopparin tai maksanut vain esim. osan yhtiövastikkeesta ja osan vesi-/sähkölaskuista jne?
Minulle eräs 40+ ikäinen mies, jolla on kaksi esiteini-ikäistä lasta vuoroviikoin, sanoi, että hän ei aio tästä nykyisestä omistusasunnosta muuttaa mihinkään niin kauan kuin lapset asuvat hänen luonaan (ihan ymmärrettävää) eli noin 7-8 vuoteen ja jos hän joskus ottaisi seurustelukumppanin asumaan hänen luokseen, niin hän tekisi vuokrasopimuksen hänelle.
Mietin vaan, että onko tuo ihan normaalia? Siis että seurustelukumppani muuttaa vuokralle avopuolisonsa omistusasuntoon? Mä olen siinä käsityksessä, että yleisintä on se, että asuntoon muuttava henkilö maksaa osan yhtiövastikkeesta ja osansa sähkö-/vesilaskuista (tässäkin tapauksessa miehellä on kaksi isoa lasta, jotka kuluttvat vettä oman osansa, niin mun mielestä silloin miehen kuuluut maksaa yli puolet vesilaskusta). Tässäkin tapauksessa se mies oli varsin hyväpalkkaisessa työssä (ei mikään juristi, mutta kuitenkin varsin hyvät tulot) eli fyrkkaa pitäisi olla.
Kommentit (177)
No et muuta.
Vuokralaisen kanssa tehdään kirjallinen vuokrasoppari eikä häntä hyväksikäytetä seksuaalisesti eikä kotitaloudellisesti.
Vuokratulo ilmoitetaan verottajalle.
Sun kantsii ilmiantaa mies Verottajalle pimeästä vuokratulosta. Tuskin oot eka.
Vierailija kirjoitti:
Kertoiko tämä +40v mies millaista vuokraa hän meinaa periä?
Jos vuokra on esim puolet yhtiövastikkeesta, niin todennäköisesti se voi olla jopa edullisempi diili kuin osuus kaikista kuluista.
Joten tämä määrittää aika paljon sitä, onko se ns. kohtuullista ja siten onko se "normaalia" Jos se vuokra on hyvinkin kohtuullinen, niin mikä sopimuksesta tekisi erityisen huonon talouteen muuttavalle?
m45
Raiskailu.
Itse en maksa vuokraa.
Miehestä on lisätyötä, tekee pitkää päivää. Viikko menisi tiski ja pyykkivuoren kasvaessa, myös moni viikonloppu. Söisi vaan leipää ja mikroruokaa.
Nyt on talo aina siisti, ruoka valmiina. Teen lounaat töihin.
Diabetes 2 ei tarvitse enää lääkitystä eikä uniapnea vaikeuta elämää. Masennus tiessään.
Voi vapaalla olla vapaalla, ei tiskivuoren raivaamista, pyykkiä, lakanoiden vaihtoa jne
Parisuhteen sisällä sovittaviin asioihinhan tämä kuuluu.
Me asumme minun talossani, minä maksan kaikki taloon ja asumiseen liittyvät laskut. Mies maksoi yhdessä tehdyn remontin.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitko AP itse jonkun ilmaiseksi asumaan asuntoosi?
Aivan.
No kumppani ei ole "joku".
Vaan ethän sinä sellaista ymmärrä.
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Eli jos minä (nainen) ottaisin omistusasuntooni asumaan uuden miesystäväni, niin olisiko reilua, että mies maksaisi vain puolet vastikkeesta eli 150 eur ja oman vesiosuutensa 20 eur/kk? Ja minä maksan noiden lisäksi lainan lyhennyksen 800 eur. Onko mielestänne reilu jako?
Ei reilua koska olet nainen.
Miehen pitäs maksaa kulut,kaikki kulut, ja sun shoppailut.
Eli jos puolison kanssa sopii jotain kirjallisesti rahasta, puoliso muuttuu kerrasta epäseksuaaliseksi koneiston rattaaksi johon ei enää synny minkäänlaista tunneyhteyttä?
Ilmankos siitä rahasta tulee niin paljon riitoja, kun asiat lopulta solmuun menevät. :D
Vierailija kirjoitti:
Tää on palstan vakiojankkausaihe. Perhanan outoa miten kukaan täällä onnistuu elämään samassa taloudessa. Jos kaikki ratkaisut on jollain tapaa vääriä, joissa ei molemmat hoida asioitaan / kulujaan 100% täysin itse. :D
Ja se mitä näissä itse ihmettelen on se, että näille on täysin ok, jos maksavat asunnon omistavalle puolisolle 300 euroa / kk vesi- ja sähkölaskun maksuun.
Mutta jos se toinen maksaakin sähkölaskut itse ja käyttääkin sen 300 euroa lainan lyhennykseen, niin eiiihh!! Täysin väärin!! Ei noin saa tehdä!! Hyötyy minusta ja ksettaa!!1!
Ne lapset työllistää sua eli en muuttaisi yhteen. Siitä hyvästä maksat vielä vuokraa.
Kuulostaa ehkä siltä, että tällä miehellä on ollut aiemmissa suhteissa riitaa rahasta? Ehkä jopa saanut kynsilleen jonkin verran, ja haluaa siten suojata selustansa, ja varmistaa että tulevalla kumppanillakin on samat realiteetit ja aikomukset suhteen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra on esim puolet yhtiövastikkeesta, niin todennäköisesti se voi olla jopa edullisempi diili kuin osuus kaikista kuluista.
Joten tämä määrittää aika paljon sitä, onko se ns. kohtuullista ja siten onko se "normaalia" Jos se vuokra on hyvinkin kohtuullinen, niin mikä sopimuksesta tekisi erityisen huonon talouteen muuttavalle?
m45
Riippuu toki siitä mitä muita palveluksia mies odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ehkä siltä, että tällä miehellä on ollut aiemmissa suhteissa riitaa rahasta? Ehkä jopa saanut kynsilleen jonkin verran, ja haluaa siten suojata selustansa, ja varmistaa että tulevalla kumppanillakin on samat realiteetit ja aikomukset suhteen osalta.
Tai puolido lähtenyt karkuun pihiä miestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia tämä vuokrasopimusjärjestely. Minun korviini tämä kuullostaa hyvin vahvasti narsistiselta mieheltä, joka pyrkii hyötymään toisesta ensisijaisesti vain taloudellisesti. Manipuloi ja pelaa tunteilla oman taloudellisen aseman parantamiseksi. Tämä vuokrasopumus on ehkä vain ensimmäinen askel. Itse ainakin vähän miettisin tarkemmin koko kuviota tuollaisen ehdotuksen edessä.
Mitä sitten sanoisit, jos nainen olisi niin narsistinen, että vaatisi puolisoltaan osan asumiskuluista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m45
Riippuu toki siitä mitä muita palveluksia mies odottaa?
Mitä tarkoitat palveluksilla? Seksi ja kotityöt lienevät osa suurimman osan yhdessä asuvien parien parisuhteita.
Ne katoavat samalla kun muste kuivuu vuokrasopparissa?
Provoahan tämä "keskustelu" on. Mutta ihan viihdyttävä seurata ihmisten ajatuksen kulkua asian tiimoilta. :D
m45
Aikoinaan mun isäpuoli maksoi äidille vuokraa.
Mutta myös extraa siitä että ei siivoa eikä tee ruokaa. Pyykkäsi omat vaatteensa.
Teki silti ruokaa ja tiskasi kun oli lomalla.
Muistan kuinka olin ihmeissäni teininä kun hän jynssäsi kylppäriä.
Maksoi etelän reissut ja mökkilomat.
Asuvat nykyään yhdessä rakentamassaan talossa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos puolison kanssa sopii jotain kirjallisesti rahasta, puoliso muuttuu kerrasta epäseksuaaliseksi koneiston rattaaksi johon ei enää synny minkäänlaista tunneyhteyttä?
Ilmankos siitä rahasta tulee niin paljon riitoja, kun asiat lopulta solmuun menevät. :D
Erittäin kummallisia päätelmiä. Miksi joku haluaisi muuttaa yhteen kanssasi kirjallisella sopimuksella tai ilman.
Onhan tuo nyt jokseenkin typerää maksaa asumiskuluista vielä välistä veroa, vai pimeästikö meinasi vuokran maksattaa.
Herranjestas mikä mies, häpeällistä. Joko hän haluaa että muutatte yhteen tai sitten ette. Jos alkaa vuokrasopparista kitiseminen niin en muuttaisi, vaan jäisin asumaan omaani ja keksisin harrastuksia paljon. Katsoisin haluaako sut oikeasti, koska tuo on naurettavaa nillitystä. Onko hällä kenties asperger?
Aikuiset voi sopia, että maksat vaikka ruokakuluja enemmän. Vai lasketaanko nämäkin energiankulutuksen ja grammamäärien ja mahdollisten erikoisruokavalioiden mukaan ja jyvitetään tasan 4viikkoa/kk yhdessä asuvan 2 aikuisen ja 14vrk taloudessa asuvan teinin,yhden kissan ja välikatolla asuvan oravan kesken? Itse ehkä voisin ehdottaa myös vastineeksi tuollaista kirjallista sopparia. Ettei tarvi maksaa ei-sinulle geneettisesti sukua olevien olioiden kustannuksia, sehän olisi niinkun fair play sitten. Muistakaa myös bonuksien vaikutus!
m45