Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä johtaa siihen, että nainen kontrolloi parisuhteessa käytännössä kaikkea?

Vierailija
13.09.2026 |

Jos mies yrittää tehdä päätöksiä tai hoitaa asioita, seurauksena on aina kritiikki. Koskaan ei ole tarpeeksi hyvä tai mies ei koskaan ole tarpeeksi hyvä. Mikään ei kelpaa. 

"Sori pitää kysyä vaimolta ensin" mies saattaa sanoa, kun ei uskalla itsenäisesti tehdä ratkaisuja vaan kaikkeen tarvitaan naisen hyväksyntä. 

Kysynkin nyt, millainen mies antaa asioiden mennä tuohon pisteeseen? 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaton lapsuus.

Jännästi teillä miehillä turvaton lapsuus haittaa vielä 90-vuotiaanakin. Ei kehityskykyä, puuttuvat aivot.

Auuttsss!! ;) 

Vierailija
42/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän olla kritisoimatta, kun mies pyörittää puoliksi täytettyä tiskikonetta tai kerää pyykit vasta sitten, kun makuuhuoneen lattialla ei mahdu kävelemään. Mutta: 

Minä ehkä vaikutan kontrolloivalta työkavereiden edessä, kun soitan baariin seitsemältä ja sanon, että miehen olisi paras tulla kotiin, koska lupasi tulla kuuteen mennessä - jos odotus siitä, että mies pitää lupauksensa, on kerta kontrollointia. 
Tai kun laitan miehelle kauppalistan, mitä pitää ostaa. Ehkä se on sitten kontrollointia, kun haluan itse valita, mitä minä teen ruoaksi. Koska jos minä en kokkaa, ei kukaan muukaa kokkaa. 

Enpä osaa sanoa, miten tähän on ajauduttu.

Miksi teet miehelle kauppalistan? 
Miksi aikuisella miehelläsi on kotiintuloajat?

Miksi sinä kokkaat aina, älä kokkaa! 

Kauppalistan teen, koska mies mkäy meillä kaupassa. Minä maksan laskut ja mies ostaa ruoan. Vain kokki tietää, mitä tarvitsee.

Kokkaan, koska

A) tykkään kokkaamisesta

B) olen hyvä kokki

C) en halua syödä miehen tekemää ruokaa.

Miehellä on kotiintuloaika, jos on sopinut, mitä tehdään klo xx.   Samalla tavalla katson itse itseni tilivelvolliseksi olemaan tiettynä kelloaikana kotona, jos olen niin luvannut.

Oletko ikinä kysynyt mieheltäsi haluaisiko hän välillä kokata? Tyhmäähän se tietysti on ettei aikuinen mies vaan itse sano sinulle että hän haluaa itse kokata, mutta jos on jo alistettu nurkkaan niin sieltä on vaikea enää huudella. 

Entä jos miehesikin mielummin kokkaisi kun kävisi kaupassa? Vai vaihtelisi näitä rooleja mielellään? 

Entä jos miehesi haluaisi kaupassa ollessaan päättää mitä ruokaa teillä syödään, eikä suorittaa sinun tiukkaa kauppalistaasi? 

Eikö teillä ikinä saa aikuiset lähteä ulos ilman Kotiintuloaikaa? Ihan vaan lähteä kavereiden kanssa ulos ja tulla sitten kun haluaa? Kamalan kuuloista olisi jos minun pitäisi mennä kavereiden kanssa ulos kelloa tuijottaen, meillä jos toinen lähtee ulos niin saa olla rauhassa niin pitkään kuin haluaa. 

kuulostaa todellakin, että olet pitttihirmu! Mutta en syytä tilanteestanne vain sinua. Miehesi on myös päästänyt suhteen jo tolle tasolle missä hän on ikään kuin lapsi jota toinen käskyttää. Surullista. 

Mies ei halua kokata. Hän on ihminen, joka on eniten elämässään syönyt ravintoloissa. 

Kyllä minä häneltä kysyn, mitä haluaa syödä, mutta ehdotus on aina sama:  entrecotea ja fetasalaattia. Ja sitä kuule syödään monta kertaa kuukaudessa.

Voisimme vaihtaa homman päinvastoin: mies maksaisi laskut ja minä ruoat. Mutta miksi? Sitten minä olen se kuormajuhta, joka raahaa kauppakassit kotiin. 

Totta kai mies saa tehdä mitä haluaa. Kirjoitin, että jos olemme sopineet jotain, niin haluan, että sopimuksesta pidetään kiinni. Mies ei nykään ole kotona, ka minulle on ihan sama kauan on. Koska: meillä ei ole sovittu mitään illaksi.

Ei mies ole alistettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä raskaana ollessa nainen tarvitsee apua ja palveluksia, sitten kun lapsi syntyy, niin sama jatkuu, eikä se sitten lopukkaan. Monella ystävälläni on käynyt näin ja saan kuulla kuinka he eivät enää arvosta miehiään. 

Velapari

Vierailija
44/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän olla kritisoimatta, kun mies pyörittää puoliksi täytettyä tiskikonetta tai kerää pyykit vasta sitten, kun makuuhuoneen lattialla ei mahdu kävelemään. Mutta: 

Minä ehkä vaikutan kontrolloivalta työkavereiden edessä, kun soitan baariin seitsemältä ja sanon, että miehen olisi paras tulla kotiin, koska lupasi tulla kuuteen mennessä - jos odotus siitä, että mies pitää lupauksensa, on kerta kontrollointia. 
Tai kun laitan miehelle kauppalistan, mitä pitää ostaa. Ehkä se on sitten kontrollointia, kun haluan itse valita, mitä minä teen ruoaksi. Koska jos minä en kokkaa, ei kukaan muukaa kokkaa. 

Kauppalistan teen, koska mies mkäy meillä kaupassa. Minä maksan laskut ja mies ostaa ruoan. Vain kokki tietää, mitä tarvitsee.

Kokkaan, koska

A) tykkään kokkaamisesta

B) olen hyvä kokki

Miehellä on kotiintuloaika, jos on sopinut, mitä tehdään klo xx.   Samalla tavalla katson itse itseni tilivelvolliseksi olemaan tiettynä kelloaikana kotona, jos olen niin luvannut.

Oletko ikinä kysynyt mieheltäsi haluaisiko hän välillä kokata? Tyhmäähän se tietysti on ettei aikuinen mies vaan itse sano sinulle että hän haluaa itse kokata, mutta jos on jo alistettu nurkkaan niin sieltä on vaikea enää huudella. 

Entä jos miehesikin mielummin kokkaisi kun kävisi kaupassa? Vai vaihtelisi näitä rooleja mielellään? 

Entä jos miehesi haluaisi kaupassa ollessaan päättää mitä ruokaa teillä syödään, eikä suorittaa sinun tiukkaa kauppalistaasi? 

Eikö teillä ikinä saa aikuiset lähteä ulos ilman Kotiintuloaikaa? Ihan vaan lähteä kavereiden kanssa ulos ja tulla sitten kun haluaa? Kamalan kuuloista olisi jos minun pitäisi mennä kavereiden kanssa ulos kelloa tuijottaen, meillä jos toinen lähtee ulos niin saa olla rauhassa niin pitkään kuin haluaa. 

kuulostaa todellakin, että olet pitttihirmu! Mutta en syytä tilanteestanne vain sinua. Miehesi on myös päästänyt suhteen jo tolle tasolle missä hän on ikään kuin lapsi jota toinen käskyttää. Surullista. 

Luetun ymmärtäminen on taitolaji. Kommentoija sanoi, että kotiintuloaika on silloin kun jotain on SOVITTU klo xx. Yllättävän moni mies ei hahmota ajan kulua tai muista asioita.

Vierailija
45/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkaan, koska

A) tykkään kokkaamisesta

B) olen hyvä kokki

Luitko ollenkaan viestiä johon vastasit vai oletko vain yksinkertainen? 

Vierailija
46/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naisena Ap:n kanssa samaa mieltä. Ihmeissäni olen seurannut ystävieni parisuhteita joissa nainen määrää tyyliin kaiken ja mies on assistentti. En voisi itse ikinä elää sellaisessa suhteessa. 

Naisena en voisi olla miehen kanssa joka altistuisi tahtoani kuin joku tahdoton ameeba. Se olisi niin epäseksikästä että siitä tuskin ikinä parisuhdetta tulisi. 

Ja jos olisin se osapuoli jolle koko ajan annettaisiin ohjeita ja nalkutettaisiin korvan vieressä kaikesta, niin lähtisin siitä suhteesta hyvin nopeasti asumaan ihan itsekseni ja tekemään asiat omaan tahtiini ja omalla tavallani. 

Molemmat puolet tuollaisessa suhteessa ovat mielestäni todella outoja! 

Valitettavasti se yleensä menee juuri tuohon kun nainen ei kestä sitä että kaikki ei mene niin kuin hän haluaa ja mies ei jaksa sitä jatkuvaa kiukuttelua ja nalkuttamista kun nainen ei saa kaikkea mitä tahtoo niin mies pääsee huomattavasti helpommalla että tekee niin kuin nainen haluaa kun siihen se menee joka tapauksessa. Niin hän te naiset itse sanotte että naisen ei kannata jäädä suhteeseen missä kaikki ei mene niin kuin nainen haluaa kun millään muulla ei ole merkitystä kuin sillä että kaikki on täydellistä naiselle

Henkisesti heikot miehet toimivat noin ja lisäksi keskustelutaidot on niin heikot ettei osata edes puolijaan pitää vaan alistutaan kun muuten suhdetta ei olisi.

Vierailija
47/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viidakonsanonta pitää tässä paikkansa: kellä vtu sillä valta

Vierailija
48/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkaan, koska

A) tykkään kokkaamisesta

B) olen hyvä kokki

Olet selvästi se määräävä ja päättävä osapuoli suhteessa. Vaikka ehkä luulet, että yhdessä on sovittu.

Vierailija
49/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet jotka ovat ap kuvaamassa tilanteessa eivät halua ottaa vastuuta suhteessa. Anettaan naisen päättää kun itse ei viitsitä ottaa asioista selvää. Nainen ottaa selvää ja mies laiskuuttaan hyväksyy, nainen kyllästyy vätys mieheen ja alkaa harmistuksissaan nalkuttamaan. Kierre on valmis! Joillakin miehillä on myös ns. huono kuulo, pitää sanoa asiat monta kertaa ennenkuin viesti menee oerille ja sitten se koetaan nalkuttamisena.

Vierailija
50/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkaan, koska

A) tykkään kokkaamisesta

B) olen hyvä kokki

Olet selvästi se määräävä ja päättävä osapuoli suhteessa. Vaikka ehkä luulet, että yhdessä on sovittu.

Ehkä, mutta kerro toki, mistä asioista sinä tuon päättelet?

Vierailija
51/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todettu, että miehille sopii se, että nainen päättää kotiasioista. Näin mieheltä vapautuu kapasiteettia muuhun. Eikä mies viitsi kyseenalaistaa päivittäin naisen työtapoja. Vanhan vitsin mukaan sopu kotona säilyy, kun mies pysyy hiljaa. Esim. aiempi kommentoija ei halunnut syödä miehen tekemää ruokaa. Tämä on jo aika kärjistetty mieliöide, mutta sillä saa taatusti miehen pysymään pois keittiöstä. Miehelle on annettu puotipuksun, juoksupojan tehtävä: ei tarvi miettiä, mitä tarvii ostaa, kun on täsmälista handussa. Sorry, mutta naisena ei rupeaisi tuommoiseen. 

Vierailija
52/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallanhalu ja itsekkyys. Näitä on molemmissa sukupuolissa. Kannattaa kiertää kaukaa, jos haluaa normaalin parisuhteen.

Vierailija
53/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todettu, että miehille sopii se, että nainen päättää kotiasioista. Näin mieheltä vapautuu kapasiteettia muuhun. Eikä mies viitsi kyseenalaistaa päivittäin naisen työtapoja. Vanhan vitsin mukaan sopu kotona säilyy, kun mies pysyy hiljaa. Esim. aiempi kommentoija ei halunnut syödä miehen tekemää ruokaa. Tämä on jo aika kärjistetty mieliöide, mutta sillä saa taatusti miehen pysymään pois keittiöstä. Miehelle on annettu puotipuksun, juoksupojan tehtävä: ei tarvi miettiä, mitä tarvii ostaa, kun on täsmälista handussa. Sorry, mutta naisena ei rupeaisi tuommoiseen. 

Olen tuo, johon viittaat. Kerroin jo, että minä maksan laskut ja mies maksaa ruokalaskun ja raahaa ostoskassit kotiin. Jos minä vielä kävisin ruokakaupassakin, niin sitten maksaisin kaikki laskut - olisiko se sitten reilua? 

Ja miksi meillä on juuri työnjako, niin mies itse ehdotti sitä 13 vuotta sitten.

kyllä mies osaa tehdä munakasta ja pasta bologneseja. Juuri tänään katsoin, kun teki munakkaan. Hän laittoi pannulle puoli desiä oliiviöljyä… ei kiitos. Ei, en kritisoinut.

Vierailija
54/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vihellä ap poikki se suhde siihen sun naiseen. Helppoa kuin heinänteko.

Helppoa vain kylmälle palstamammalle.

Eikä ap kirjoittanut olevansa mies kyseisenlaisessa suhteessa.

Vierailija
55/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun minulla on kokemusta vain siitä, että miehen sana määrää loppukädessä kaikesta. Vain siinä on eroja ollut, miten he sen tuovat ilmi, että heidän sanansa ratkaisee.

Vierailija
56/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko esimerkkejä? Jos päätökset koskevat heidän yhteistä kotia (esim. vierailut/remontit/hankinnat) tai yhteisiä lapsia, niin eiköhän vaimokin konsultoi ensin miestä, ennen kuin menee itsekseen tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat muihinkin.

Ei todellakaan ko sultpi vaan diktatorisoi ne päätökset yksin ja yleensä vielä sillä tavalla että mies toteuttaa yksin ne mitä nainen haluaa. Naiset haluaa ja naiset päättää, miehelle jaa vain toteuttajan ja maksajan roolit

Miksi mies alistuu siihen?

Miehet ovat luonnostaan alistuvia.

Kyllä. Se on luonnollista. Mies tarvitsee johtajan kukoistaakseen ja toteuttaakseen luontaista mieheyttään.

Vierailija
57/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jatkuva kritiikin pelko ja jatkuvan moittimisen, uhkailun, vähättelyn jne. kohteena oleminen on henkistä väkivaltaa. Tällainen tilanne näyttäisi olevan lähipiirissä pidempään. Ennen tosi elämästä innostuneen läheisen (miehen) olemus on muuttunut totaalisesti ja tuntuu tosi pahalta seurata tilannetta sivusta. Vastauksena kysymykseen: En todella tiedä mistä naisen käytös johtuu, sitä olen kovasti koittanut pohtia. N

Vierailija
58/58 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko esimerkkejä? Jos päätökset koskevat heidän yhteistä kotia (esim. vierailut/remontit/hankinnat) tai yhteisiä lapsia, niin eiköhän vaimokin konsultoi ensin miestä, ennen kuin menee itsekseen tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat muihinkin.

Ei todellakaan ko sultpi vaan diktatorisoi ne päätökset yksin ja yleensä vielä sillä tavalla että mies toteuttaa yksin ne mitä nainen haluaa. Naiset haluaa ja naiset päättää, miehelle jaa vain toteuttajan ja maksajan roolit

Miksi mies alistuu siihen?

Miehet ovat luonnostaan alistuvia.

Kyllä. Se on luonnollista. Mies tarvitsee johtajan kukoistaakseen ja toteuttaakseen luontaista mieheyttään.

Mahdatkohan huomata kommenttisi sisältämää ristiriitaa. Mieheltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi