Siivooja, mikä siivous olisi sinusta kamalinta? Kotisiivous? Tehdassiivous? Toimistosiivous?
Itselläni on ollut ruokakaupan siivous. Niitä lihamyllyjä ja tuoretiskejä oli ihan kamala puhdistaa, ja tiskata niitä pohjaanpalaneita astioita. Ei enää ikinä.
Kommentit (90)
Kyllä huomaa taas että siivoustyötä ei arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi esim. likaisuutensa takia ylitsepääsemättömän kamala. Sehän on vain tyydyttävää, kun pääsee kuuraamaan oikein kunnon likaa. Inhottavia ovat lähinnä liian kireälle aikataulutetut kohteet, joissa työaika venyy ja hommia jää silti tekemättä tai huonolle hoidolle, ja sellaiset joissa on tarkat ajat eri paikkojen siivoukselle, ja joutuu kellon kanssa suhaamaan taloa päästä päähän jonkun yksittäisen huoneen siivouksen perässä. Ja kerran oli yksi rappusiivoojan sijaisuus, jossa kohteissa ei ollut minkäänlaista moppia käytössä, vaan portaat oli tarkoitus siivota lastan ja lattiapyyhkeen kanssa. En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot.
Huh, enpä ole ikinä kuullut tuota siivojan sanovan, että mitä likaisempi sitä parempi...
Elintarvikejätöksiä on varmaan vaikein ehtiä aikataulussa tekemään. Hain tällaista työpaikkaa mutta myöhemmin olin varma etten (vaikka olisin valittu siihen) sittenkään olisi ottanut sitä hommaa. Toimistosiivous varmaan helpoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi esim. likaisuutensa takia ylitsepääsemättömän kamala. Sehän on vain tyydyttävää, kun pääsee kuuraamaan oikein kunnon likaa. Inhottavia ovat lähinnä liian kireälle aikataulutetut kohteet, joissa työaika venyy ja hommia jää silti tekemättä tai huonolle hoidolle, ja sellaiset joissa on tarkat ajat eri paikkojen siivoukselle, ja joutuu kellon kanssa suhaamaan taloa päästä päähän jonkun yksittäisen huoneen siivouksen perässä. Ja kerran oli yksi rappusiivoojan sijaisuus, jossa kohteissa ei ollut minkäänlaista moppia käytössä, vaan portaat oli tarkoitus siivota lastan ja lattiapyyhkeen kanssa. En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot.
Huh, enpä ole ikinä kuullut tuota siivojan sanovan, että mitä likaisempi sitä parempi...
Likaisen siivouksessa näkee oman työnsä jäljen. Siitin siivoamisessa, jossa näkymätöntä likaa ei nää.
Ne mitoitusajathan tehdään jollain tietokoneohjelmalla eli tarkoittaa jotain teoreettisia robottisuorituksia joita ei kukaan oikeasti ehdi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Mikä se nykyään sitten on? Ap
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Ja sen käyttö eroaa lastasta miten, tämän ammattimaisen nimenmuutoksen myötä? Ei ihme, ettei siivoojille ole vara maksaa parempaa palkkaa, kun rahat hassataan tällaiseen "keksitään työvälineille uusia nimiä".
Ja muissa ammateissa ei ole ammattisanastoa?
On toki. Aika monissa ammateissa on tavallista käyttää työvälineistä erilaisia epävirallisia lempinimiä, joita voidaan väännellä esim. valmistajan nimestä (ja käyttää sitten samaa sanaa myös kilpailijoiden tuotteista). Siivousalalla osa on hirveän tarkkoja siitä, että käytetään vain ja ainoastaan täsmällisen virallisia termejä, koska väärän sanan käyttäminen jotenkin alentaisi työn arvoa. Nimitykset muuttuvat aina silloin tällöin, eri firmoissa käytetään vähän erilaisia, ja sitten vasta hankalaksi meneekin, jos yrittää jossain vauvapalstalla kirjoittaa niin että myös alan ulkopuoliset saisivat suht oikean käsityksen! Aika kieli keskellä suuta saa olla esim sijaisena, ja helpoimmalla pääsee kun ei edes yritä nimetä mitään, kysyy vain että TÄLLÄkö teillä on ollut tapana pöydät pyyhkiä. T. se joka erehtyi sanomaan teräväkuivainta lastaksi sivulla 1 :) (kuinka moni alan ulkopuolinen lukija olisi yhtään hahmottanut mikä on teräväkuivain?)
Kalmasiivous, henkilö oli ollut kuolleena jonkin aikaa. Pelkkä haju oli kamalinta. Ei enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tai vastaavasti, mikä on kamalin paikka/kohde, mitä olet joutunut siivoamaan? Ap
Attendo. Henkilökunta täynnä hirviöitä
Raivaussiivoukset on rankkoja henkisesti kun näkee mimmoisissa asunnoissa ihmisiä elää. Astiat homeessa, likaa joka puolella. Tulee olo että miten asiat on päässyt tähän pisteeseen.
Aika monenlaista kohdetta on tullut siivottua silloin kun sitä työkseni vielä tein.
Kerroshoitajana hotellissa kun kohdalle osuu se pommi huone ja koko päivän aikataulu k*see sen takia, usein tämä kävi vielä viikonloppuisin kun ei voinut pyytää ketään apuun ja kaikkiin huonesiin oli tulossa asukkaat, siinä ei auttanut kun oikoa vähemmän likaisten huoneiden osalta.. ei oikein, mutta mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Toimistosiivous paikoissa mihin oli mentävä silloin kun porukka on siellä töissä, monessa kohteessa henklöstö ei voinut väistää sen vertaa että olisi saanut huoneen siivottua, todella raskasta yrittää väijyä tilaisuutta tehdä työnsä..
Ruokakauppa missä henkiökunnan olisi itse kuulunut hoitaa suurin osa lihatiskin tiskeistä, käytännössä minua odotti joka ilta koko päivän tiskit, lihatiskin, myllyn yms. pesu. Työaika per päivä oli 2h, ei riittänyt edes tuohon tiskaamiseen se ja myymälä, sosiaalitilat yms olisi myös pitänyt ehtiä siivota. Sain kerran huudot kun en ehtinyt myymälästä ulos ennenkuin hälyt meni päälle ja vartiointi liike oli soittanut kauppiaalle. Onneksi olin vain kesäloman tuuraaja tuossa kohteessa joka oli juuri tullut uutena kohteena siivousfirmalle missä olin kesätöissä..
Kotisiivoukset ns. sosiaalisiivoset mitkä sossu tilasi asiakkailleen, niissä on käytännössä lapiotu sitä itseään kämpästä ja asukas pahimmassa tapausessa on ollut pätemässä paikalla ihan päällikkönä.. voiko turhempaa työtä tehdä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likaisen siivouksessa näkee oman työnsä jäljen. Siitin siivoamisessa, jossa näkymätöntä likaa ei nää.
Hupsis, mikä kirotusvihre
Vierailija kirjoitti:
Ammattisanasto eli jargon löytyy lähes jokaisesta ammatista.
Joo, mutta joidenkin siivousfirmojen siivousvälineet ovat niin surkeassa kunnossa, ettei hienolta kuulostava ammattisanasto niistä sen ihmeempiä tee. On kohteita, missä rätti todellakin muistuttaa rättiä, ei siivousliinaa. Lattiakuivain/tereväkärkikuivain saattaa olla parsittu sen seitsemästä kohdasta, että pysyy jotenkuten kasassa ja kumiosa niin haperoitunut, ettei sillä mitään lattioita ole saanut kuivattua enää aikoihin.
Joo ja ämpäri on ämpäri. Rätillä vähän lääppästään ja ne on siivouskärryt, eikä vaunut kuin kuninkaallisten hevosilla.
Yläpölyhärpäke, lattialasta, taulumoppi, eikä mikään pyyhin. Lattialuutu, ei lattiapyyhin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
No, mä en ole koskaan kouluttautunut siivoojaksi, vaan hain peruskoulun ohelle duunia. Pääsin siivoamaan hissitehtaalle toimistoja. Sitten siirryin pubeihin..
Siivoisin sitten kymmenisen vuotta, kunnes lähdin oman alan hommiin.
Lasta se on ja rätillä pyyhitään. Vaikka joku joskus sanoi, että siivousliina. 😄
Olen ollut samaisessa hissitehtaassa muinoin siivoamassa, peruskoulun ohessa itsekin.
Kauheinta on ollut ruokakaupassa siivous, juurikin ne lihatiskit ym, kotisiivous, hotellisiivous, lomamökkien siivous ja vanhainkodin siivous (eritteitä, hoitajat v*ittumaisia ämmiä) ei paljon jää jäljelle, mikä olisi siedettävää. Koulusiivous lähinnä. Toimistot kivoja, sairaalassa en halua siivota.
Hei mikä siinä toimistosiivouksessa ärsyttää? En halua olla siivojan tiellä, mutta olen yleensä uppoutunut johonkin työtehtävään niin, että en ehkä älyä milloin pitäisi väistää. Sanokaa ihmeessä, että imuroin/ moppaan nyt työpöytäsi alta tms. Kukaan siivooja ei meillä ole imuroinut pöydän alta ellei itse sitä ole pyytänyt. Itse olen sen verran arka, että en kehtaa pyytääkään ettei kukaan ajattele että jakelen jotain käskyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se nykyään sitten on? Ap
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Ja sen käyttö eroaa lastasta miten, tämän ammattimaisen nimenmuutoksen myötä? Ei ihme, ettei siivoojille ole vara maksaa parempaa palkkaa, kun rahat hassataan tällaiseen "keksitään työvälineille uusia nimiä".
Ja muissa ammateissa ei ole ammattisanastoa?
On toki. Aika monissa ammateissa on tavallista käyttää työvälineistä erilaisia epävirallisia lempinimiä, joita voidaan väännellä esim. valmistajan nimestä (ja käyttää sitten samaa sanaa myös kilpailijoiden tuotteista). Siivousalalla osa on hirveän tarkkoja siitä, että käytetään vain ja ainoastaan täsmällisen virallisia termejä, koska väärän sanan käyttäminen jotenkin alentaisi työn arvoa. Nimitykset muuttuvat aina silloin tällöin, eri firmoissa käytetään vähän erilaisia, ja sitten vasta hankalaksi meneekin, jos yrittää jossain vauvapalstalla kirjoittaa niin että myös alan ulkopuoliset saisivat suht oikean käsityksen! Aika kieli keskellä suuta saa olla esim sijaisena, ja helpoimmalla pääsee kun ei edes yritä nimetä mitään, kysyy vain että TÄLLÄkö teillä on ollut tapana pöydät pyyhkiä. T. se joka erehtyi sanomaan teräväkuivainta lastaksi sivulla 1 :) (kuinka moni alan ulkopuolinen lukija olisi yhtään hahmottanut mikä on teräväkuivain?)
Tuli mieleen tuosta pöytien pyyhkimisestä, kun olin aikoinaan hotellissa kokoustiloja siivoamassa. Moppasin pitkät pöytärivit tavanomaiseen tapaani ja myöhemmin sain esimieheltä puhelun miten hotellinväki oli soitellut miten siellä siivooja pisti pöydät lattiamopilla mopaten.
Semmonen muisto ja kurantti tapa pyyhkiä pöytärivit.
- sivusta sivumennen sanoen
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä siinä toimistosiivouksessa ärsyttää? En halua olla siivojan tiellä, mutta olen yleensä uppoutunut johonkin työtehtävään niin, että en ehkä älyä milloin pitäisi väistää. Sanokaa ihmeessä, että imuroin/ moppaan nyt työpöytäsi alta tms. Kukaan siivooja ei meillä ole imuroinut pöydän alta ellei itse sitä ole pyytänyt. Itse olen sen verran arka, että en kehtaa pyytääkään ettei kukaan ajattele että jakelen jotain käskyjä.
Käväse, vaikka veskissä, kun siivooja tulee niin saa hetken työrauhan.
En ole siivooja, mutta luulen kotisiivouksen olevan haasteellisin, sillä siellä ei päde mitkään viidakon lait.
Ja vaativin ja osaamista vaativin on rakennussiivous ja jotkut sairaalat, kun siellä voi aiheuttaa satojentuhansien vahingot ja sairaaassa pahimillaan ihmishengen menetykset.
Olen siivonnut toimistoja, pankkeja, autokorjaamoja, koteja ja kamalin kaikista oli ravintola/yökerhon siivous.