Siivooja, mikä siivous olisi sinusta kamalinta? Kotisiivous? Tehdassiivous? Toimistosiivous?
Itselläni on ollut ruokakaupan siivous. Niitä lihamyllyjä ja tuoretiskejä oli ihan kamala puhdistaa, ja tiskata niitä pohjaanpalaneita astioita. Ei enää ikinä.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi esim. likaisuutensa takia ylitsepääsemättömän kamala. Sehän on vain tyydyttävää, kun pääsee kuuraamaan oikein kunnon likaa. Inhottavia ovat lähinnä liian kireälle aikataulutetut kohteet, joissa työaika venyy ja hommia jää silti tekemättä tai huonolle hoidolle, ja sellaiset joissa on tarkat ajat eri paikkojen siivoukselle, ja joutuu kellon kanssa suhaamaan taloa päästä päähän jonkun yksittäisen huoneen siivouksen perässä. Ja kerran oli yksi rappusiivoojan sijaisuus, jossa kohteissa ei ollut minkäänlaista moppia käytössä, vaan portaat oli tarkoitus siivota lastan ja lattiapyyhkeen kanssa. En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot.
Mä taas en enää moppiin haluaisi porrassiivouksessa koskea! Meillä on tosin lastassa siinä päällä sellaiset karkeat tarrat, niin lattiapyyhe pysyy hyvin paikallaan. Mopilla ei saa pyyhittyä portaiden kulmia eikä mahdollisia lattialistoja yhtä hyvin kuin lasta + pyyhe -yhdistelmällä.
Sulla on hyvä pointti noiden kulmien osalta, ne ovat usein hankalia mopilla, mutta lastan ja pyyhkeen kanssa siivotessa pitäisi ehdottomasti olla sellaiset välineet, että pyyhe pysyy paikallaan. Ja perehdytyksessä pitäisi näyttää, miten se saadaan pysymään (mulle tuo oli ihan ensimmäisiä siivouskokemuksia ja perehdyttäjä sen kyllä tiesi). Jotkuthan leikkaavat pyyhkeeseen reiän keskelle ja vetävät varren siitä läpi, mutta ei sellaiseenkaan uskalla sijaisena ryhtyä.
Ei, ja siinä liinassa on neljä siistiä puolta, joten jos siinä on reikä keskellä, niin pyyhettä voi käyttää paljon vajaavaisemmin. Sen tekniikan kun oppii, niin ei tarvitse edes käsillä korjailla, vaan saa venkslattua lastaa ja pyyhettä "hyppyyttämällä" siistimpää pintaa, ettei lopputulema ole se, että liinassa on vain neljä ohutta, likaista ruskeaa viivaa sen sijaan, että koko pyyhkeen pinta-alaa on hyödynnetty. Tuntuu ihan mahdottomalta selittää tällei, kyllä se pitäisi perehdytyksessä ainakin käydä läpi ja sitten itse kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi esim. likaisuutensa takia ylitsepääsemättömän kamala. Sehän on vain tyydyttävää, kun pääsee kuuraamaan oikein kunnon likaa. Inhottavia ovat lähinnä liian kireälle aikataulutetut kohteet, joissa työaika venyy ja hommia jää silti tekemättä tai huonolle hoidolle, ja sellaiset joissa on tarkat ajat eri paikkojen siivoukselle, ja joutuu kellon kanssa suhaamaan taloa päästä päähän jonkun yksittäisen huoneen siivouksen perässä. Ja kerran oli yksi rappusiivoojan sijaisuus, jossa kohteissa ei ollut minkäänlaista moppia käytössä, vaan portaat oli tarkoitus siivota lastan ja lattiapyyhkeen kanssa. En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot.
Huh, enpä ole ikinä kuullut tuota siivojan sanovan, että mitä likaisempi sitä parempi...
Likaisen siivouksessa näkee oman työnsä jäljen. Siitin siivoamisessa, jossa näkymätöntä likaa ei nää.
Eikö siivous ole tarkkaa aikataulutettu ja kilpailu kovaa? Meidän taloyhtiössä 4 krs ja pesutupa ja sauna ja siivoukseen varattu maksettu aika 20 minuuttia/5pv viisa ja 2x vuodessa 2h ylim Siitä maksetaan
Vierailija kirjoitti:
Toimistosiivous, missä oli toimistotyöntekijät kokoajan paikalla.
Mä saisin kirjan kirjoitettua kaikista kokemuksista,mutta tässä muutama.
Eräs sano et hän on pölylle allerginen ja toimisto koppi pitäs aina siivota todella hyvin. Pöytätasoja ei edes nähnyt kaiken pölyä keräävän koriste esineen alta.
Pomolle valitettiin, että en ole kuukauteen tyhjentänyt roskista kun työntekijä on ollut lomalla. Roska-astiassa oli vain yksi joulukortti.
Ekana työpäivänä toimistotyöntekijä minut nähtyään ehdotti seksisuhdetta.
Avokonttorissa oli valot pois,laitoin päälle että näkee siivota. Taistelin tästä yhden toimistotyöntekijän kanssa hetken,hän aina sammutti valot. Sitten lähdin siivousvaunujen kanssa ja huusin perään, että en näe pimeässä siivota. Nähdään viikon päästä. Kaikki about 30 henkilöä oli siellä hiljaa kun lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Olisit sitten ammattilaisena (?) samantien kertonut mikä se oikea termi sitten on, tuollainen viisastelu ei auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, enpä ole ikinä kuullut tuota siivojan sanovan, että mitä likaisempi sitä parempi...
No onhan se hemmetin turhauttavaa siivota jotain toimistoa, minne ei tunnu kertyvän edes pölyä kun toimistolaiset itsekin huolehtii niin hyvin huoneistaan. Sitten heräät ennen aamua tai menet iltatöihin tällaiseen paikkaan, jossa ei edes liinat likaannu.
En silti ihan allekirjoita tuota "mitä likaisempi sitä parempi", vaan joku hyvä keskitie, ettei tunnu turhalta muttei myöskään hajota itseään ihan täysin.
t: eri
Kotisiivous ja ravintoloiden keittiöisennsiivous. Ekassa se kodin omistajien tympeys, tokassa rasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Olisit sitten ammattilaisena (?) samantien kertonut mikä se oikea termi sitten on, tuollainen viisastelu ei auta yhtään.
Ai teräväkulmakuivain? 😂 joo lasta se on
Vierailija kirjoitti:
Tota noin, ei. Ammattisanastoon kuuluu meillä kyllä WC allas. Mutta mene sanomaan sitten asiakkaalle sairaalassa, että mene vaikka oksentamaan WC altaaseen. Ei hän tiedä, että sillä tarkoitetaan pönttöä, sitten se oksennus on siellä lavuaarissa,anteeksi käsienpesualtaassa. Siis oksennuspusseja meillä on,mutta ei voi käyttää ammattisanastoa,mitä ihmiset ei oikeasti tiedä. Meil käytetään ihan rätei,lumpui ja riepui pääkaupunkiseudulla. Ja rikkakihveli ja yläpöly härpäke. Jos pomo ei tykkää, antakoon kenkää ja pitäkööt tilalla sitten työntekijät, jotka ei suomea osaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä siinä toimistosiivouksessa ärsyttää? En halua olla siivojan tiellä, mutta olen yleensä uppoutunut johonkin työtehtävään niin, että en ehkä älyä milloin pitäisi väistää. Sanokaa ihmeessä, että imuroin/ moppaan nyt työpöytäsi alta tms. Kukaan siivooja ei meillä ole imuroinut pöydän alta ellei itse sitä ole pyytänyt. Itse olen sen verran arka, että en kehtaa pyytääkään ettei kukaan ajattele että jakelen jotain käskyjä.
Niin, olet uppoutunut työtehtävään, enkä silloin tule sinua häiritsemään. Jos et edes noteeraa imuroinnista lähtevää ääntä, tuskin noteerat sitä siivoojaakaan sen verran, että poistuisit hetkeksi työpisteeltäsi ja antaisit vuorostaan siivoojan "uppoutuvan" omaan työhönsä.
Työajan mitoitus on kamalinta. Työkohteella ei ole väliä jos työaikaa on kohtuullisesti työn määrään nähden. Yhtä Time Attackia jokainen työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä siinä toimistosiivouksessa ärsyttää? En halua olla siivojan tiellä, mutta olen yleensä uppoutunut johonkin työtehtävään niin, että en ehkä älyä milloin pitäisi väistää. Sanokaa ihmeessä, että imuroin/ moppaan nyt työpöytäsi alta tms. Kukaan siivooja ei meillä ole imuroinut pöydän alta ellei itse sitä ole pyytänyt. Itse olen sen verran arka, että en kehtaa pyytääkään ettei kukaan ajattele että jakelen jotain käskyjä.
Niin, olet uppoutunut työtehtävään, enkä silloin tule sinua häiritsemään. Jos et edes noteeraa imuroinnista lähtevää ääntä, tuskin noteerat sitä siivoojaakaan sen verran, että poistuisit hetkeksi työpisteeltäsi ja antaisit vuorostaan siivoojan "uppoutuvan" omaan työhönsä.
Kerran oli toimistotyöntekijä niiiiin keskittynyt tietokone ruutuun, että ei tajunnut et sen selän takana tyhjensin roskiksen melko hiljaa kun hiiri. Pidin pokkani ja menin käytävälle nauraa kovaan ääneen,kun se keskittyminen oli bornossa. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kotisiivous. Ahtaissa kämpissä jatkuva pelko persiissä, että rikot jotakin tärkeää siinä häärätessä ja omat paikat hajalla raahatessa painavia mattoja tuulettumaan, samalla siirrellen painavia kalusteita ja lattioilla kontaten imuroit sängyn/sohvan alusia.
Älytöntä että jossain vielä viedään mattoja ulos, imuri on keksitty.
Tehdassiivouksesta tykkäsin, vaikka oli raskasta, toimistoistakin jos asiakkaat ystävällisiä. Ravintolat olivat raskaita, makeat juomat tarttuivat lattiaan, vessat törkykunnossa...
Kotisiivousta en ole tehnyt, mutta uskon että se olisi pahinta, etenkin jos asiakas kyttäisi vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Meillä oli ohje että työntekijöitä ei pyydetä siirtymään. Jos haluavat puhtaan konttorin niin siirtyvät itse. Myöskään ei pyyhitty pöytiä kuin vapaana olevat tilat jos sinne on laitettu papereita ja kaikkea muuta sälää niin pöytä jää pyyhkimättä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkalapiosetin lasta on
puolipitkävartinen lakaisinkuivain 35cm:
Voi vit tu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en enää moppiin haluaisi porrassiivouksessa koskea! Meillä on tosin lastassa siinä päällä sellaiset karkeat tarrat, niin lattiapyyhe pysyy hyvin paikallaan. Mopilla ei saa pyyhittyä portaiden kulmia eikä mahdollisia lattialistoja yhtä hyvin kuin lasta + pyyhe -yhdistelmällä.
Sulla on hyvä pointti noiden kulmien osalta, ne ovat usein hankalia mopilla, mutta lastan ja pyyhkeen kanssa siivotessa pitäisi ehdottomasti olla sellaiset välineet, että pyyhe pysyy paikallaan. Ja perehdytyksessä pitäisi näyttää, miten se saadaan pysymään (mulle tuo oli ihan ensimmäisiä siivouskokemuksia ja perehdyttäjä sen kyllä tiesi). Jotkuthan leikkaavat pyyhkeeseen reiän keskelle ja vetävät varren siitä läpi, mutta ei sellaiseenkaan uskalla sijaisena ryhtyä.
Ei, ja siinä liinassa on neljä siistiä puolta, joten jos siinä on reikä keskellä, niin pyyhettä voi käyttää paljon vajaavaisemmin. Sen tekniikan kun oppii, niin ei tarvitse edes käsillä korjailla, vaan saa venkslattua lastaa ja pyyhettä "hyppyyttämällä" siistimpää pintaa, ettei lopputulema ole se, että liinassa on vain neljä ohutta, likaista ruskeaa viivaa sen sijaan, että koko pyyhkeen pinta-alaa on hyödynnetty. Tuntuu ihan mahdottomalta selittää tällei, kyllä se pitäisi perehdytyksessä ainakin käydä läpi ja sitten itse kokeilla.
Neljä puolta joo,mutta meillä on niin tiukat aikataulut, jos kukaan ei katso niin siinä on 8 puolta. Silläkin säästää sekunteja, et olis toivoa tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä en ole koskaan kouluttautunut siivoojaksi, vaan hain peruskoulun ohelle duunia. Pääsin siivoamaan hissitehtaalle toimistoja. Sitten siirryin pubeihin..
Siivoisin sitten kymmenisen vuotta, kunnes lähdin oman alan hommiin.
Lasta se on ja rätillä pyyhitään. Vaikka joku joskus sanoi, että siivousliina. 😄
Tasoliina.
Toimistoissa voisi alkaa v-tuttamaan kovapalkkaiset mutta selvästikin laiskat virkaköpit ja jakkukalkkunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se nykyään sitten on? Ap
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Ja sen käyttö eroaa lastasta miten, tämän ammattimaisen nimenmuutoksen myötä? Ei ihme, ettei siivoojille ole vara maksaa parempaa palkkaa, kun rahat hassataan tällaiseen "keksitään työvälineille uusia nimiä".
Ja muissa ammateissa ei ole ammattisanastoa?
Puolukka pil lussa vai hiekkaa ?
Ei siivooja tule pöydän alusta siivoamaan ja pyytämään jalkojen nostelua jos työntekijä ei "näe" että samaan tilaan on tullut siivooja.
Monet osaavat nähdä siivoojan ja siirtyä pariksi minuutiksi pois, toiset taas ei.. Nämä henkilöt kyllä oletettavasti näkevät jos huoneeseen tulee kollega tai esihenkilö?