Siivooja, mikä siivous olisi sinusta kamalinta? Kotisiivous? Tehdassiivous? Toimistosiivous?
Itselläni on ollut ruokakaupan siivous. Niitä lihamyllyjä ja tuoretiskejä oli ihan kamala puhdistaa, ja tiskata niitä pohjaanpalaneita astioita. Ei enää ikinä.
Kommentit (68)
Kotisiivous olisi varmaan karseinta, kun siinä ollaan yksityistiloissa ja maksaja vielä mahdollisesti paikalla. Toimisto voisi olla ihan jees sulkemisajan jälkeen. Ehkä myös osa tehtaista, jos on sellaista et saa vaan painepesurilla vetää puhtaaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Mikä se nykyään sitten on? Ap
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Sanotaanko enää teräväkuivain?
Ehkä, sanoin että kun olin. En ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit varmaan, että siivoojilta vaaditaan puhtaita luottotietoja. Ainakin pankit vaatii kuten OP-pankki. Siivoojan palkka on vaan niin pieni ettei sillä palkalla kauaa luottareita pidetä puhtaina.
Nyt on foliohattu kireällä.
Kaikki sotealan paikat ihan pelkästään henkilökunnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Lattiakuivain tai teräväkärkikuivain
Vierailija kirjoitti:
Baarien siivous on pahinta. Baarit täynnä ppaskaa varsinkin miesten vessat. Hyi vattu
Mä oon muutamaa pubia siivonnut, mutta kasarin lopulla. Veskit oli suunniteltu siten, että pysty lasettamaan painepesurilla aineen vaikuttamaan ja sitten puoli välissä suihkutus ja mahdollinen harjaus. Lopussa käytiin kuivaamassa isoimmat kosteikot. Olihan ne tosiaan todella törkysiä.
Silloin löyty hyvin rahaa salin puolelta. Ihan 50 ja satasen seteleitä viikottain. Eikä kukaan kaivannut. Kovin höveliä porukkaa silloin. Sitten iski ysärilama ja "tipit" loppu kuin seinään. Ihmiset alkoivat olemaan tarkempia rahan kanssa.
Sitten olin jonkin aikaa tiimissä, joka teki erikoispesuja. Rafloissa ei yleensä kokolattiamattoja ja sohvia keretty normiarjessa pesemään kunnolla. Se paskan määrä, kun puolivuosittain käytiin pesemässä. Huh. Vielä viidennelläkin pesulla imurista kaadettiin mustaa vettä pois.. aika ei aina riittänyt, että olis kirkkaaksi saakka saanut pestyä.
Nykyään ei tupakoida ravintolassa ja kankaista on luovuttu sisustuksessa.. tai ovat kehittyneet ja irroitettavia päällisiä.
Rikkalapiosetin lasta on
puolipitkävartinen lakaisinkuivain 35cm:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Ja sen käyttö eroaa lastasta miten, tämän ammattimaisen nimenmuutoksen myötä? Ei ihme, ettei siivoojille ole vara maksaa parempaa palkkaa, kun rahat hassataan tällaiseen "keksitään työvälineille uusia nimiä".
Se muuttui 90-luvulla.
Sellaisen paikan siivous olisi kaikista pahinta, missä on ollut ku_olleen ihmisen ruu_mis, joka mädäntynyt. Se haju ja muut eritteet:( Toinen melkein yhtä paha olisi kauhen rik_ospaikan siivous sen jälkeen, kun siellä poliisin tutkinta lopetetaan. Joku kai nekin joskus siivoaa ja mm pesee aivot jne seiniltä?
Vierailija kirjoitti:
No, mä en ole koskaan kouluttautunut siivoojaksi, vaan hain peruskoulun ohelle duunia. Pääsin siivoamaan hissitehtaalle toimistoja. Sitten siirryin pubeihin..
Siivoisin sitten kymmenisen vuotta, kunnes lähdin oman alan hommiin.
Lasta se on ja rätillä pyyhitään. Vaikka joku joskus sanoi, että siivousliina. 😄
Aikoinaan toimistosiivous oli mielestäni muka pahinta, silloin oli vielä 30 vuotta sitten reippaasti paperiroskaakin, jota piti keräykseen kärrätä. Asiakkaat olivat myös aina miltei läsnä työssäoloaikanani. Myöhemmin parin laboratorion siivous oli aika stressaavaa, kun työntekijät ottivat jatkuvasti koenäytteitä bakteereista kaikilta tasoilta eikä vain lattioilta. No, siinä ainakin oppi, miten siivota puhtaaksi. Nykyään sanoisin, että mikä tahansa siivoustyö, jossa joutuu siivoamaan asiakkaiden keskellä, ansaitsee hatunnoston, oli se sitten sairaala, kauppa tai koulu. En ole enää tuossa ammatissa itse, mutta mielelläni nostaisin reippaasti siivoajien palkkoja, jos voisin, etenkin alalle kouluttaneiden laitoshuoltajien.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen paikan siivous olisi kaikista pahinta, missä on ollut ku_olleen ihmisen ruu_mis, joka mädäntynyt. Se haju ja muut eritteet:( Toinen melkein yhtä paha olisi kauhen rik_ospaikan siivous sen jälkeen, kun siellä poliisin tutkinta lopetetaan. Joku kai nekin joskus siivoaa ja mm pesee aivot jne seiniltä?
Yäk! Nyt tuli mielikuva siitä, että mm sellaiset kämpät joissa joku on paloiteltu niin joku joutuu siivoamaan! Eihän niitä joo pysyvästi sinetöidäkään. Hei hele.
Tai semmoinen siivouskohde ja semmoinen firma ettei ole varaa ostaa siivousvälineitä eikä varaa pestä pyykkejä. Samalla likaisella pyyhkeellä pitää siivota viikkotolkulla pesemättä sitä ollenkaan ja yhdellä ja samalla pyyhkeellä pyyhitään niin pöydän tasot, vessat kuin lattiat.
Vierailija kirjoitti:
Niihin on erikoisporukka. Ei siihen touhuun sattumalta päädy.
Yleensä vielä pieni firma, joka näitä tekee.. Kalmaryhmä.
Käyttävät kerrakäyttösiä valkoisia haalareita ja sinisiä suojaimia, kuten poliisin teknikotkin.
Patologian laitos oli aikalailla visto paikka siivota
Ammattisanasto eli jargon löytyy lähes jokaisesta ammatista.
Siivosin ennen julkisia liikennevälineitä, pääasiassa junia. Juhlapyhä esim vappu lähiliikenteen junassa.... tarviiko selittää enempää? Tai junan pohjarakenteiden eli telien painepesurointi kun juna on ajanut ihmiset tai ison eläimen yli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen käyttö eroaa lastasta miten, tämän ammattimaisen nimenmuutoksen myötä? Ei ihme, ettei siivoojille ole vara maksaa parempaa palkkaa, kun rahat hassataan tällaiseen "keksitään työvälineille uusia nimiä".
Ja muissa ammateissa ei ole ammattisanastoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä en ole koskaan kouluttautunut siivoojaksi, vaan hain peruskoulun ohelle duunia. Pääsin siivoamaan hissitehtaalle toimistoja. Sitten siirryin pubeihin..
Siivoisin sitten kymmenisen vuotta, kunnes lähdin oman alan hommiin.
Lasta se on ja rätillä pyyhitään. Vaikka joku joskus sanoi, että siivousliina. 😄
Väärin. Liina on pöydällä, pöytäliina, se on siivouspyyhe, sillä pyyhitään. Microkuitupyyhe. 👌
Sanotaanko enää teräväkuivain?