Siivooja, mikä siivous olisi sinusta kamalinta? Kotisiivous? Tehdassiivous? Toimistosiivous?
Itselläni on ollut ruokakaupan siivous. Niitä lihamyllyjä ja tuoretiskejä oli ihan kamala puhdistaa, ja tiskata niitä pohjaanpalaneita astioita. Ei enää ikinä.
Kommentit (68)
Siivosin joskus nuorena poliisilaitosta ja siis myös putkia. Pikkukaupungissa oli tosin pääsääntöisesti tosi "siistiä" asiakaskuntaa. Perusjuopot kävi nukkumassa siellä, eikä ne mitään sotkua tehneet. Mutta kyllähän sinne aina joskus osui joku sekopää, joka päätti jättää jotain jäynää kun kuvitteli että vartijat siivoaa... Huh.
Tavallisista paikoista tylsintä oli vakkaripaikassa toimistosiivous. Samat huoneet, taukotilat jne. viikosta toiseen.
Leffateatterin siivous oli hirveää, koska työajassa ei oltu huomioitu sitä, että sen näytössalin penkinaluset voi olla täynnä täysiä popparilaatikoita, täysiä tai kaatuneita limuja... Ihmiset vaan jätti paskat sinne penkin alle kun lähti. Siinä ei paljoa mopilla työntely auttanut.
Kivoja oli jostain syystä päiväkodit, siellä oli jotenkin mukava tunnelma tyhjänäkin. Ja junavaunujen perussiivous korjauksen jälkeen, vaikka olikin rankkaa.
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Opiskeluaikaan siivosin konepajaa.
Oli kauhee, koska sellasta metallispiraalia joka paikassa. Oli jotenkin vaikea käsitellä. Toisaalta kukaan ei ollut liian tarkka.
Toinen kaupan kalatiskin kipot. Kauhee haju, tuntui että jää ainiaaksi omaan ihoon kiinni se haju, vaikka piti vain huuhdella ja laittaa pesukoneeseen ne astiat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi esim. likaisuutensa takia ylitsepääsemättömän kamala. Sehän on vain tyydyttävää, kun pääsee kuuraamaan oikein kunnon likaa. Inhottavia ovat lähinnä liian kireälle aikataulutetut kohteet, joissa työaika venyy ja hommia jää silti tekemättä tai huonolle hoidolle, ja sellaiset joissa on tarkat ajat eri paikkojen siivoukselle, ja joutuu kellon kanssa suhaamaan taloa päästä päähän jonkun yksittäisen huoneen siivouksen perässä. Ja kerran oli yksi rappusiivoojan sijaisuus, jossa kohteissa ei ollut minkäänlaista moppia käytössä, vaan portaat oli tarkoitus siivota lastan ja lattiapyyhkeen kanssa. En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot.
"En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot."
Itse tein niin, että leikkasin reiän siihen pyyhkeen keskelle ja pujotin lastan varren siitä . Pomo ei tykännyt, mutta mulle yksi hailee.
Vierailija kirjoitti:
Lasta? Sitä sanaa käytettiin 80-luvulla. Kouluttatunut alan ammattilainen käyttää ammattisanastoa.
Mikä se nykyään sitten on? Ap
Mikä tahansa kohde, missä joutuu siivoamaan samaan aikaan kun siellä on asiakkaita. Esim kaupat, sairaala jms..
Baarien siivous on pahinta. Baarit täynnä ppaskaa varsinkin miesten vessat. Hyi vattu
Unohdit varmaan, että siivoojilta vaaditaan puhtaita luottotietoja. Ainakin pankit vaatii kuten OP-pankki. Siivoojan palkka on vaan niin pieni ettei sillä palkalla kauaa luottareita pidetä puhtaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole tullut vastaan sellaista, joka olisi esim. likaisuutensa takia ylitsepääsemättömän kamala. Sehän on vain tyydyttävää, kun pääsee kuuraamaan oikein kunnon likaa. Inhottavia ovat lähinnä liian kireälle aikataulutetut kohteet, joissa työaika venyy ja hommia jää silti tekemättä tai huonolle hoidolle, ja sellaiset joissa on tarkat ajat eri paikkojen siivoukselle, ja joutuu kellon kanssa suhaamaan taloa päästä päähän jonkun yksittäisen huoneen siivouksen perässä. Ja kerran oli yksi rappusiivoojan sijaisuus, jossa kohteissa ei ollut minkäänlaista moppia käytössä, vaan portaat oli tarkoitus siivota lastan ja lattiapyyhkeen kanssa. En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot.
"En ikinä saanut sitä pyyhettä pysymään lastan ympärillä edes yhden kerrosvälin rappuja kerrallaan, vaan aina sai pysähtyä kieputtamaan sen uudestaan paikalleen. Siinä meni hermot."
Itse tein niin, että leikkasin reiän siihen pyyhkeen keskelle ja pujotin lastan varren siitä . Pomo ei tykännyt, mutta mulle yksi hailee.
Mitä tarkoittaa hailee?
Vierailija kirjoitti:
Baarien siivous on pahinta. Baarit täynnä ppaskaa varsinkin miesten vessat. Hyi vattu
Vadelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Kotisiivous. Siis mennä jonkun kotiin siivoamaan. En ole tehnyt, koska kieltäydyin. Tuntui todella epämiellyttävältä ajatukselta.
Rappusiivouksesta en tykännyt, vaikka vaan yhtä pientalofirmaa siivosin.
Kaupassa taas viihdyin neljä vuotta. :D Mukavaa iltahommaa, vaikka grillattua broileria en ole sen jälkeen enää syönyt.
Nykyään kaupoilla kun käy ja on grillauspäivä, niin jo ovelta tunkee se marinadi löyhkä.. eikä muut välttämättä edes huomaa. Se on pikanen reissu, ellen käänny kannoiltani. Tarjouslohi myös ylköttää. Se liman määrä, en ole kasvatettua kalaa syönyt.
Sittemmin ryhdyin kokiksi, että tiskata on kyllä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit varmaan, että siivoojilta vaaditaan puhtaita luottotietoja. Ainakin pankit vaatii kuten OP-pankki. Siivoojan palkka on vaan niin pieni ettei sillä palkalla kauaa luottareita pidetä puhtaina.
Mitä ihmettä höpiset?
Arkkotehtitoimisto käsikytluvulla ennen tietokoneita. Sitä lyijyvärin määrää.
Olen kokeillut vähän kaikkea. Tehdassiivous, elintarvikesiivous, puhdastilasiivous, laitoshuoltaja terveyskeskuksessa, rappusiivous ja kotisiivous.
Kotisiivous ja rappusiivous ei mukavaa.
En tykkää myöskään tylsästä toimistosiivouksesta.
Siivoojilla pitää olla puhdas rikosrekisteri, ei luottotiedot 🤣
Toimistosiivouksessakin vaadittiin vähintään vuoden aikaisempaa kokemusta. Nykyään varmaan viiden vuoden. Niin, että ei sinne noin vaan mennä.
lääkäri asema siivous ja toimisto siivous kevyintä mutta vaaditaan tarkkuutta.
tehdas ja rappusiivus on todella raskasta liian isot alueet.
siivouspaikan ihmiset voi olla tosi mukavia tai kamalia. vaihtelua paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanasto on uusittu 2025. Kun olin laitoshuoltaja niin se oli silloin lattiakuivain.
Ja sen käyttö eroaa lastasta miten, tämän ammattimaisen nimenmuutoksen myötä? Ei ihme, ettei siivoojille ole vara maksaa parempaa palkkaa, kun rahat hassataan tällaiseen "keksitään työvälineille uusia nimiä".
Sulla on hyvä pointti noiden kulmien osalta, ne ovat usein hankalia mopilla, mutta lastan ja pyyhkeen kanssa siivotessa pitäisi ehdottomasti olla sellaiset välineet, että pyyhe pysyy paikallaan. Ja perehdytyksessä pitäisi näyttää, miten se saadaan pysymään (mulle tuo oli ihan ensimmäisiä siivouskokemuksia ja perehdyttäjä sen kyllä tiesi). Jotkuthan leikkaavat pyyhkeeseen reiän keskelle ja vetävät varren siitä läpi, mutta ei sellaiseenkaan uskalla sijaisena ryhtyä.