Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset pitää erottuaan ex-miehen sukunimen?

Vierailija
09.09.2026 |

Tyyliin Anne Kukkohovi?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain lapsen avoliitossa ja kun isyydenselvitys oli tehty ja kaikki virallista lapsen sukunimeksi tuli isänsä sukunimi. Lapsi oli siis muutamia viikkoja mun sukunimellä ennen tuota. En ole koskaan kokenut ongelmaksi, että lapsella on eri sukunimi. Olen silti hänen äitinsä.

Menin myöhemmin naimisiin eri miehen kanssa enkä vaihtanut sukunimeä. Olin kuitenkin jo 37v ja totesin, että en ala enää tuon ikäisenä vaihtamaan sukunimeä. Onneksi en vaihtanut koska liitto päättyi eroon muutaman vuoden päästä. Eipä tarvinnut uusia passia yms.

Kyllä oot tyhmä. Lapsi-parka.

Itse olet tyhmä. Miten helvetissä tästäkin voi vetää tuollaista paskaa.

Vierailija
62/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oleellisempi kysymys on se, miksi ylipäätään vaihtaa oma sukunimensä toiseen vain koska menee naimisiin? Ne samat tyypit jotka vaihtaa nimen, on niitä jotka haluaa että lapsilla on sama sukunimi ynnämuuta typerää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä halusin.

Vierailija
64/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes naimisiin mennessä ottaa miehen sukunimeä?

Näin minä mietin, ja tätä jotkut ihmetteli että "Mikä sinun nimeksi nyt tulee" Ja minä vain ihmettelin että no samana sen aion pitää. Miksi minun pitäisi käydä läpi rahaa ja vaivaa vievää paperisotaa vain ollakseni eri niminen? Ei sitä mieheltäkään odoteta, tai pidetä vähemmän sitoutuneena vaikka 95-99% ei naisen sukunimeä ota. Jokaisen oma valinta tietenkin, mutta minusta turhaa vaihtaa nimeään, jos tykkää omasta sukunimestään.

Vierailija
65/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin ihan laiskuuttani kunnes menin toisen kerran naimisiin. Tyttönimeni on vaikea. Exmieskin otti uuden vaimonsa nimen avioituessaan toisen kerran, joten vuosikaudet oltiin tilanteessa, jossa lapsella ja vanhemmilla oli kaikilla kolmella eri sukunimi. Aiheutettiin hämmennystä monessa koulussa. Lapsi on aikuinen jo, tästä on hetki.

Vierailija
66/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavimpia tapauksia on Nata Salmela. On jo uus ukko ja sen kanssa lapsi. Silti pitää lyhyen avioliittonsa aikaisen nimen. Kenties peitelläkseen venäläisen taustansa. 

Ei Nata Salmela ole naimisissa Jontte Heinon kanssa. Pariskunta ovat kyllä. 

Vierailija
67/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun ensimmäisestä avioliitosta eronnut menee uudelleen naimisiin, ottaa uuden puolison sukunimen, mutta leskeytyy. Solmii vielä kolmannen avioliiton, mutta pitää toisen puolison sukunimen. 

Vierailija
68/123 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama virsien laulamisesta kouluissa. Miksi laulaa niitä siellä? Kirkossa voi laulaa.

Vierailija
69/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön syistä, tottumuksesta tai siksi, että on sama sukunimi kuin lapsille. Tokihan nainen ja lapset yhdessä voivat ottaa naisen vanhan sukunimen erossa, mutta et varmaan siitäkään vaihtoehdosta pitäisi?

Vierailija
70/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sukunimestä. Jos nykyinen on Heikkinen, Moilanen, Juntunen, Virtanen, Pyykkönen jne., niin mielellään ottaa entisen sukunimen takaisin.

Vierailija
71/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sukunimestä. Jos nykyinen on Heikkinen, Moilanen, Juntunen, Virtanen, Pyykkönen jne., niin mielellään ottaa entisen sukunimen takaisin.

Tästä on juuri kysymys. Ei kukaan nainen pidä exän sukunimeä, jos se on joku Löppönen tai muu möttönen. Sen sijaan, jos exältä sattuu jäämään joku fiinimpi nimi kuin omasta suvusta, niin silloin nimi pidetään. Varsinkin, jos exän sukunimi on ruotsia (näitä löytyy monelta ihan umpisuomenkielisiltä) tai muuta germaanista alkuperää.

Vierailija
72/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on juuri kysymys. Ei kukaan nainen pidä exän sukunimeä, jos se on joku Löppönen tai muu möttönen. Sen sijaan, jos exältä sattuu jäämään joku fiinimpi nimi kuin omasta suvusta, niin silloin nimi pidetään. Varsinkin, jos exän sukunimi on ruotsia (näitä löytyy monelta ihan umpisuomenkielisiltä) tai muuta germaanista alkuperää.

Höpö höpö. Tässä on useampi selittänyt pitää sukunimen koska lapsilla on tuo sukunimi. Kyllä on naisia jotka pitää eron jälkeen ihan tavallisen sukunimen. 
Lapsellisia oletuksia teillä. Ei, en itse vaihtanut sukunimeä, kun menin naimisiin ja lapsellani on eri sukunimi kuin minulla. 

Vierailija
73/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisen tarvitsee vaihtaa OMAA sukunimeään vain eron takia? Ei kyse ole mistään miehen nimestä enää tuossa vaiheessa. Nimi on liian iso osa identiteettiä ollakseen joku lainaehtoinen ratkaisu.

Vierailija
74/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni oli naimisissa alle vuoden, ei lapsia. Ero tuli niin nainen piti miehen nimen? 

Itse pidän oman nimeni koska se on huomattavasti mieheni sukunimeä parempi. 

Vierailija
75/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavimpia tapauksia on Nata Salmela. On jo uus ukko ja sen kanssa lapsi. Silti pitää lyhyen avioliittonsa aikaisen nimen. Kenties peitelläkseen venäläisen taustansa. 

Entäs Tanja Karpela?

Vierailija
76/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimen vaihto on hirveä show, kun se on joka paikassa ja paprussa.

Jouduin aikoinaan uusimaan kaikki ammattipätevyyssertifikaatit uudelle nimelle, oli ihan tyyris ralli. Miesvaltaisella alalla kun nimiä harvemmin vaihdellaan, niin siellä piti olla kaikessa ajan tasalla yksilöintitiedot eikä ollut tullut kellään mieleenkään tämmöinen.

Miksi muutit nimen mennessäsi naimisiin? Sekin maksaa.

Vierailija
77/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttönimeni oli 19 vuotta käytössä nykyinen on ollut 42 vuotta. En vaihtaisi

Vierailija
78/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolmatsova, kamala nimi.

Vierailija
79/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa panna niin kauan kuin ex-vaimolla on hänen sukunimensä.

Vierailija
80/123 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs Tanja Karpela?

Niin, tämä täti otti sukunimekseen Saarelasta erottuaan exänsä nimen, eikä suinkaan omaa nimeään. On avioitunut myöhemminkin, mutta jätti vielä tuon exän nimen itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan