Miksi naiset pitää erottuaan ex-miehen sukunimen?
Kommentit (123)
Mun mielestä oleellisempi kysymys on se, miksi ylipäätään vaihtaa oma sukunimensä toiseen vain koska menee naimisiin? Ne samat tyypit jotka vaihtaa nimen, on niitä jotka haluaa että lapsilla on sama sukunimi ynnämuuta typerää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes naimisiin mennessä ottaa miehen sukunimeä?
Näin minä mietin, ja tätä jotkut ihmetteli että "Mikä sinun nimeksi nyt tulee" Ja minä vain ihmettelin että no samana sen aion pitää. Miksi minun pitäisi käydä läpi rahaa ja vaivaa vievää paperisotaa vain ollakseni eri niminen? Ei sitä mieheltäkään odoteta, tai pidetä vähemmän sitoutuneena vaikka 95-99% ei naisen sukunimeä ota. Jokaisen oma valinta tietenkin, mutta minusta turhaa vaihtaa nimeään, jos tykkää omasta sukunimestään.
Mä pidin ihan laiskuuttani kunnes menin toisen kerran naimisiin. Tyttönimeni on vaikea. Exmieskin otti uuden vaimonsa nimen avioituessaan toisen kerran, joten vuosikaudet oltiin tilanteessa, jossa lapsella ja vanhemmilla oli kaikilla kolmella eri sukunimi. Aiheutettiin hämmennystä monessa koulussa. Lapsi on aikuinen jo, tästä on hetki.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia tapauksia on Nata Salmela. On jo uus ukko ja sen kanssa lapsi. Silti pitää lyhyen avioliittonsa aikaisen nimen. Kenties peitelläkseen venäläisen taustansa.
Ei Nata Salmela ole naimisissa Jontte Heinon kanssa. Pariskunta ovat kyllä.
Entä kun ensimmäisestä avioliitosta eronnut menee uudelleen naimisiin, ottaa uuden puolison sukunimen, mutta leskeytyy. Solmii vielä kolmannen avioliiton, mutta pitää toisen puolison sukunimen.
Sama virsien laulamisesta kouluissa. Miksi laulaa niitä siellä? Kirkossa voi laulaa.
Käytännön syistä, tottumuksesta tai siksi, että on sama sukunimi kuin lapsille. Tokihan nainen ja lapset yhdessä voivat ottaa naisen vanhan sukunimen erossa, mutta et varmaan siitäkään vaihtoehdosta pitäisi?
Riippuu sukunimestä. Jos nykyinen on Heikkinen, Moilanen, Juntunen, Virtanen, Pyykkönen jne., niin mielellään ottaa entisen sukunimen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sukunimestä. Jos nykyinen on Heikkinen, Moilanen, Juntunen, Virtanen, Pyykkönen jne., niin mielellään ottaa entisen sukunimen takaisin.
Tästä on juuri kysymys. Ei kukaan nainen pidä exän sukunimeä, jos se on joku Löppönen tai muu möttönen. Sen sijaan, jos exältä sattuu jäämään joku fiinimpi nimi kuin omasta suvusta, niin silloin nimi pidetään. Varsinkin, jos exän sukunimi on ruotsia (näitä löytyy monelta ihan umpisuomenkielisiltä) tai muuta germaanista alkuperää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on juuri kysymys. Ei kukaan nainen pidä exän sukunimeä, jos se on joku Löppönen tai muu möttönen. Sen sijaan, jos exältä sattuu jäämään joku fiinimpi nimi kuin omasta suvusta, niin silloin nimi pidetään. Varsinkin, jos exän sukunimi on ruotsia (näitä löytyy monelta ihan umpisuomenkielisiltä) tai muuta germaanista alkuperää.
Höpö höpö. Tässä on useampi selittänyt pitää sukunimen koska lapsilla on tuo sukunimi. Kyllä on naisia jotka pitää eron jälkeen ihan tavallisen sukunimen.
Lapsellisia oletuksia teillä. Ei, en itse vaihtanut sukunimeä, kun menin naimisiin ja lapsellani on eri sukunimi kuin minulla.
Miksi naisen tarvitsee vaihtaa OMAA sukunimeään vain eron takia? Ei kyse ole mistään miehen nimestä enää tuossa vaiheessa. Nimi on liian iso osa identiteettiä ollakseen joku lainaehtoinen ratkaisu.
Tuttuni oli naimisissa alle vuoden, ei lapsia. Ero tuli niin nainen piti miehen nimen?
Itse pidän oman nimeni koska se on huomattavasti mieheni sukunimeä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia tapauksia on Nata Salmela. On jo uus ukko ja sen kanssa lapsi. Silti pitää lyhyen avioliittonsa aikaisen nimen. Kenties peitelläkseen venäläisen taustansa.
Entäs Tanja Karpela?
Vierailija kirjoitti:
Nimen vaihto on hirveä show, kun se on joka paikassa ja paprussa.
Jouduin aikoinaan uusimaan kaikki ammattipätevyyssertifikaatit uudelle nimelle, oli ihan tyyris ralli. Miesvaltaisella alalla kun nimiä harvemmin vaihdellaan, niin siellä piti olla kaikessa ajan tasalla yksilöintitiedot eikä ollut tullut kellään mieleenkään tämmöinen.
Miksi muutit nimen mennessäsi naimisiin? Sekin maksaa.
Tyttönimeni oli 19 vuotta käytössä nykyinen on ollut 42 vuotta. En vaihtaisi
Vierailija kirjoitti:
Tolmatsova, kamala nimi.
Mies saa panna niin kauan kuin ex-vaimolla on hänen sukunimensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs Tanja Karpela?
Niin, tämä täti otti sukunimekseen Saarelasta erottuaan exänsä nimen, eikä suinkaan omaa nimeään. On avioitunut myöhemminkin, mutta jätti vielä tuon exän nimen itselleen.
Itse olet tyhmä. Miten helvetissä tästäkin voi vetää tuollaista paskaa.