Miksi naiset pitää erottuaan ex-miehen sukunimen?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia tapauksia on Nata Salmela. On jo uus ukko ja sen kanssa lapsi. Silti pitää lyhyen avioliittonsa aikaisen nimen. Kenties peitelläkseen venäläisen taustansa.
Mitä huvittavaa tuossa on? Minusta kerroit aivan ymmärrettävän syyn. Moni venäläistaustainen suomalaistaa nimensä, koska niin pärjää tässä maassa paremmin.
Koska se on sen naisen nimi. Se lukee kaikissa asiakirjoissa. Ja se voi olla lasten nimi. Itse kyllä otin takaisin tyttönimeni. Ap:lle, pakkomielteiselle aiheesta spämääjälle tiedoksi, että nimen vaihtaminen käy kalliiksi.
Miksihän mun entinen mieheni luopui omasta nimestään ja otti tilalle mummonsa tyttönimen?
Tunnen kolme naista, jotka pitivät eksän nimen. Kaksi heistä olivat naimisissa 30+ vuotta. Nimi oli heidän nimensä.
Kolmas oli naimisissa alle 10 vuotta, mutta on ihminen, joka ei saa aikaiseksi asioita. Piti vaihtaa, mutta ei tullut vaihtaneeksi ja sitten asia unohtui.
Susanna Sievinen oli sittemmin nimeltään Ingerttilä, on os. Keto.
Kirsi Alm-Siira
Miksi pitäisi olla sama sukunimi kuin lapsilla?
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan niin ja olen tottunut näin olevan.
Miksi joillekin, luultavasti miehille useammin kuin naisille on vaikea erottaa toisitaan se, mitä on saada itselleen omaksi ja mitä on saada lainaksi? - Avioliiton kautta niin nainen kuin mies voi ottaa ja saada käyttöönsä aviokumppaninsa nimen.
Kyse ei tällöin ole lainaesineen käyttöön otosta, jossa kumppanin nimi olisi tuo lainaesine, joka tulisi myöhemmin luovuttaa ja palauttaa sen alkuperäsielle haltijalle, kun liitto tavalla tai tosiella (yleensä joko avioeroon tai tosien kuoleman seurauksena) päättyy.
Liiton päätyttyä tai sen aikana toki voi halutessaan ottaa uuden nimen, joko kokonaan aivan uuden nimen tai ottaa aiemmin käytössä olleen nimensä ilman , että tarvitsisi kysyä kumppanilta tai keneltäkään muulta siihen suostumusta. - Kaiken kaikkiaan suomalainen nimilainsäädäntö on aika joustava, koska nimet voi halutessaan myös yhdisää ja saada ns. kaksoisnimen
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes naimisiin mennessä ottaa miehen sukunimeä?
Niin voisi se olla toki toisinpäinkin mutta, jos miehen (tai naisen) nimi tuntuu ja vaikuttaa itsestä mukavammalta, eihän kaikilla ole mitään erityistä tunnesidettä omaan sukunimeensä, joka saattaa tosinaan tuntua jopa kiusalliselta, niin miksei vaihtaisi, jos saa avioliiton solmimisen kautta hyvän mahdollsiuuden. -Tai sitte on vaihtamata, mikään pakko ei onneksi ole ja jos tulee tosiiin ajatuksiin, niin muuttaa vaikka sitten avioliiton aikana..
Uskovainen mies
Jokaisen oma asia miten tekee nimen kanssa, muutakin ja tärkeämpääkin mietittävää erotilanteessa
Se on siinä vaiheessa naisen oma sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olen pitänyt tyttönimen ja lapsilla on molemmilla oma sukunimi isän puolelta (vanhempi lapsi on avoliitosta, nuorempi avio-).
Ennen kuopuksen syntymää meillä oli 3 hengen perhe, ja kaikilla oma sukunimi.
Ei se ole enää vain miehen sukunimi vaan se on meidän perheen/lasten sukunimi. Tyttönimeni on erikoinen ja tämä nykyinen sukunimi on lyhyt ja tavis. Jos tulisi ero niin pitäisin nykyisen nimen koska se on ollut nimeni nyt jo 35 vuotta. Enemmän kuin siis tyttönimeni. Tyttönimeni on isäni sukunimi eikä minulla ole yhteyksiä siihen sukuun ja isäni on jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan sukunimilain oli pakko ottaa miehen nimi tai yhdistelmänimenä molempien sukunimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilla on se sukunimenä.
Tämä
Eikö lasten sukunimeä voi vaihtaa?
Mulla nimenvaihdon ratkaisee erotilanne. Jos exä oli mulqqu, niin todellakin vaihdan. Jos ok, en vaihda.
Miksi lasten sukunimeä edes pitäisi vaihtaa?
Siks kun eksän sukunimi kalskahti kulmahousulle
Tää on paras!
Parempi kysymys on, miksi naiset ylipäätään ottaa miehen sukunimen.
ei kaikki naiset kuitenkaan kun niillä on oma nimi parempi kuin puolison. Ensimmäinen kirjain kirjoitetaan isolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilla on se sukunimenä.
Jos nainen olisi pitänyt oman nimensä, se olisi lapsillakin eikä olisi "tarvetta" käyttää exän nimeä eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En ottanutkaan. Nyt on eron jälkeen jännä tilanne, kun mulla oli eri nimi kuin lapsilla ja mieskin vaihtoi nimensä isoäitinsä tyttönimeen. Mutta mitäs näistä, ei nimi ketään pahenna, ap.
Sulla on jotain häikkää päässä kun möyhäät tästä noin 10 kertaa vuodessa. On sulla varmaan muitakin pakkomielteitä. Onko nyt taas joku huonompi jakso menossa? Yritä parantua.
Mun äiti meni taas naimisiin ja pitää eksänsä sukunimeä nyt kaksoisnimenä. Alkuun perusteli, ettei sisko jää yksin nimensä kanssa. :D Sisko meni naimisiin ja otti miehensä sukunimen. Se siitä teoriasta.
Lähipiirissä on nainen, joka naimisiin mennessään otti miehensä sukunimen. Ero tuli ja nainen piti nimen. Tuli uusi mies ja tämän kanssa päätyivät naimisiin. Mies otti naisen nimen. Eli ensimmäisen aviomiehen sukunimen.
Itsehän tein sen, että kun omilleni muutin vaihdoin nimeni isoäidin tyttönimeen. Hiipumassa oleva sukunimi ja mulla oli isäpuolen sukunimi, jota en tuntenut omakseni koskaan. Isää ei ole maisemissa ollut, joten ei ollut järkeä kuulua siihenkään sukuun.
Mummo oli rakas ja sen nimen pidän, vaikkei hän tai äitikään ymmärtäneet asiaa ollenkaan.
En ole eroamassa, mutta en vaihtaisi nimeä vaikka näin kävisi. Olen tällä sukunimellä ollut jo pidempään kuin tyttönimellä ja haluan olla samanniminen kuin lapseni. Lisäksi mulla ei ole mitään tunnesidettä tyttönimeeni, olin iloinen kun pääsin siitä eroon joten miksi haluaisin sen takaisin.