Miksi naiset pitää erottuaan ex-miehen sukunimen?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla sama sukunimi kuin lapsilla?
Koska haluan niin ja olen tottunut näin olevan.
Miksi et antanut omaa nimeäsi lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Se on siinä vaiheessa naisen oma sukunimi.
Ei ole. Oman sukunimen voi antaa uudelle puolisolle, exältä saatua nimeä ei.
Ei jaksa nähdä sitä vaivaa, sukunimi on ihan kiva ja haluan että minulla on sama sukunimi kuin lapsillani.
Ei ole itselleni muuten niin väliä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kysymys. Lienee kiinni siitä, että on mahdollisuus valita sama sukunimi kuin lapsilla. Itse olen pitänyt tyttönimeni ja se tuli myös lapsille. Oli helppo erotessa.
Ja voihan mies ottaa vainon sukunimen. Senkin saa eron jälkeen pitää.
Soisin useamman naisen tekevän saman ratkaisun; äidin nimi lapsille niin koko porukalla on sama nimi sitten.
Vierailija kirjoitti:
ei kaikki naiset kuitenkaan kun niillä on oma nimi parempi kuin puolison. Ensimmäinen kirjain kirjoitetaan isolla.
Kaikki virkkeet myös aloitetaan isolla alkukrijaimella.
Vierailija kirjoitti:
Koska nainen alistuu
Sukunimilainsäädäntö alisti naisia vuoteen 1985 saakka. Sitä ennen naisen piti ottaa joko miehen sukunimi tai yhdistelmänimi tyyliin Mäkinen-Nieminen.
Nimen vaihtaminen on sen verran työlästä ja kallistakin, että jos avioliitossa saaduilla lapsillakin on sama nimi, minäkin harkitsin pitkään ennen kuin otin takaisin entisen sukunimeni. Se ei maksanut mitään, mutta passin ja ajokortin uusiminen maksoi, ja koska teen julkista työtä ja saan siitä tekijänoikeuskorvauksia, minun täytyy aina julkaisuluetteloani päivittäessäni tarkistaa kummalla nimellä esiinnyn.
Naisen sukunimi voi olla Enkeli ja miehen Kyttääjä.
Äitini halusi pitää saman sukunimen kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa kunnoitusta entistä perheensä päätä kohtaan.
Kiitos päivän nauruista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on sen naisen nimi. Se lukee kaikissa asiakirjoissa. Ja se voi olla lasten nimi. Itse kyllä otin takaisin tyttönimeni. Ap:lle, pakkomielteiselle aiheesta spämääjälle tiedoksi, että nimen vaihtaminen käy kalliiksi.
Miksihän mun entinen mieheni luopui omasta nimestään ja otti tilalle mummonsa tyttönimen?
Ei exän nimi ole oma nimi. Esim. jos menet myöhemmin uusiin naimisiin, uusi puoliso ei voi ottaa aiemman avioliiton kautta saamaasi nimeä. Jos taas otat oman nimesi takaisin niin sen voi antaa myös puolisolle.
Mutta toisaalta ex-kumppsani (tai hänen sukunsa/ läheisensä yhdessä tai erikseen) ei voi vaatia, että se nimi, joka on avioliiton kautta ollut mahdollsita toisen ottaa tulisi nyt viimeistään uuden avioliiton vuoksi mitötöidä sen käyttöoikeus niin, että avioliittoon menijällä olisivat kaikki samat oikeudet sukunimensö osalta kuin silloin kun hän meni ex-kumppaninsa kanssa avioon ja siten ei myöskään enää oikeutta pitää mahdollisesti vuosikymmeniäkin hänellä ollutta nimeä.
Eli palattaisiin ikäänkuin tilanteeseen, jossa hän oli silloin kun ensimmäsitsä kertaa solmi avioliiton.
- Minusta tällainen kuullostaisi pöljältä.
Sen kyllä saatan ymmärtää, että mahd uusi kumppani ei voi saada sitä nimeä, jonka toistamiseen (tai n. kertaa ) avioituva kumppani on saanut itselleen aiemman aviolittonsa perusteella.
Uskovainen mies
Itse sain lapsen avoliitossa ja kun isyydenselvitys oli tehty ja kaikki virallista lapsen sukunimeksi tuli isänsä sukunimi. Lapsi oli siis muutamia viikkoja mun sukunimellä ennen tuota. En ole koskaan kokenut ongelmaksi, että lapsella on eri sukunimi. Olen silti hänen äitinsä.
Menin myöhemmin naimisiin eri miehen kanssa enkä vaihtanut sukunimeä. Olin kuitenkin jo 37v ja totesin, että en ala enää tuon ikäisenä vaihtamaan sukunimeä. Onneksi en vaihtanut koska liitto päättyi eroon muutaman vuoden päästä. Eipä tarvinnut uusia passia yms.
Koska menivät naimisiin saadakseen kivan sukunimen?
Ei ollut ylimääräistä 170 euroa, eikä myöskään jaksua, uuden arjen rakentaminen vei voimat. Ajattelin myös että lapsille kiva, ettei liikaa muutoksia. Kyn erosta oli 7 vuotta aikaa, hoidin homman.
Asioihin on harvemmin yhtä syytä.
Ei exän nimi ole oma nimi. Esim. jos menet myöhemmin uusiin naimisiin, uusi puoliso ei voi ottaa aiemman avioliiton kautta saamaasi nimeä. Jos taas otat oman nimesi takaisin niin sen voi antaa myös puolisolle.