Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset pitää erottuaan ex-miehen sukunimen?

Vierailija
09.09.2026 |

Tyyliin Anne Kukkohovi?

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä kuvitellaan.

Naimisiin mennessäni sukunimeni oli b, joka ei kuitenkaan ollut alkuperäinen sukunimeni vaan minulla on ollut elämäni aikana myös sukunimi a ennen nimeä b. Sattumalta aviopuolisoni sukunimi on myös tuo a, joten otin naimisiin mentyäni nimen b-a eli sukunimeni on toinen sukunimeni-ensimmäinen sukunimeni/aviopuolisoni sukunimi. En ole yhdistelmien fani, mutta käytin tilaisuuden, kun se tuli.

Suurin osa ihmisistä tietää minut nimellä a tai b, ja jo kauan ennen naimisiin menoa esittäydyin etunimi sukunimi b ja a, jos vastassa oli henkilö, joka tietää a suvun asiat. Naimisiin mentyäni en pitänyt melua yhdysnimestäni vaan annoin ihmisten itse huomata ja tietäjien saada hyvät naurut tajutessaan jutun juonen.

Erottuani mulla ei ole mitään syytä pudottaa sukunimeni jälkimmäistä osaa pois, koska olen käytännössä ollut b + a jo siitä saakka, kun b tuli viralliseksi sukunimekseni. 

Vierailija
122/123 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka niin ap? Minä vaihdoin tyttönimeeni heti kun sain  annettua luuseriäijälle lähtöpassit.

Passit siis uusittiin mun ja lasten passit tyttönimelleni.

Annoit vanhan passisi sekä lasten passit miehelle lähtöpasseiksi? Mihin päin suuntasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, jos eron jälkeen pitää exän sukunimen. Itsekin pitäisin miehen nimen, en kylläkään ole eroamassa tällä tietoa.

Mutta tätä en ymmärrä> nainen menee uusiin naimisiin ja pitää entisen liiton sukunimen. Vissiin haluaa noin korostaa uudelle miehelle ja muille mitä avioliittoa ja aviomiestä arvostaa. Noloa..Ja loukkaavaa uudelle miehelle.

Onhan noita julkkiksiakin entisten miesten nimillä uusissa naimisissa. Helena Karihtala, Niina Kuhta, Pipsa Pallasvess, Tanja Karpela..

Sanna Stellan on ihan kunnostautunut pitämällä ensimmäisen avioliiton nimen ja ollut jo kahdesti sen jälkeen naimisissa. Sannan tyttönimi Lehtonen Karviasta ei tietysti ole tarpeeksi hohdokas..

Päivi Lipponen piti exän nimen Hertzberg avioiduttuaan Paavo Lipposen kanssa ysärillä.Päivi oli vielä jättämälleen exälle sanonut, ettei nimestä koskaan luovu, kun nimi on niin hieno. No pääministerin rouva sai sen verran palautetta, että piti kuitenkin Lipposeksi ruveta. 

Mutta jännä  että ex-mies ei kelpaa, mutta sukunimi kelpaa kyllä. Voisiko joku exän nimellä uudelleen avioitunut kertoa miksi?

Niina Kuhta?eikö Kuhta olekaan sen tyttönimi!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä