Suomalaisten sanavarasto on romahtanut - lapset eivät edes enää tiedä mikä on oja
Suomen kielen kuihtuminen kiihtyy, yhä useampi suomen kielen sana on jopa suomea natiivina äidinkielenä puhuvalle vieras ja tuntematon. Opettajien mukaan kyseessä on kriisi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hirvea-havainto-suomalaislasten-san…
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Ojahan on vähän puroa pienempi, mutta noroa isompi.
Ei se koosta ole kiinni. Oja on ihmisen kaivama uoma. Voi olla iso tai pieni tai peräti salaoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koosta ole kiinni. Oja on ihmisen kaivama uoma. Voi olla iso tai pieni tai peräti salaoja.
Ai myös Vantaalla olevan Mätäojan joku on käsin kaivanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanavarasto ei oikeasti kartu muuten kuin lukemalla. Puhekielessä säännöllisesti käytettyjen sanojen määrä on ihan yllättävänkin suppea. Myös ikään kuin kartamme erikoisempia sanoja puhekielessä, koska tuo voisi kuullostaa teennäiseltä tms.
Olet oikeassa,esim. Lause "pane se laukku tuonne"- niin onhan se nyt herran jumala seksistinen. Pane-verbi on oikein kätevä moneen paikkaan mutta eihän sitä nykyään voi käyttää.
Mites tuo liittyy sanavaraston kokoon?
Pan naan Menemään.
Jos tietyt sanat tai käsitteet ovat lähes tabuja tai epäkorrekteja niin kyllä se sanavarastoa supistaa
Oja-sanan kunniaksi lausuhen nyt runon:
Tuli syksy,satoi,ojat oli täynnä vettä.
Lasten kaunokirjallisuuskin on köyhtynyt siitä mitä se oli ennen. Verratkaapa jotain oikeasti vanhaa kirjaa ja sitten saman ikäisille suunnattua uutta kirjaa, mikä ero teksteissä on. Nykyään kaikki on oletuksena helpotettua, ja helpot kirjat ovat sitten vielä erikseen. Usein myös varotaan liikaa laittamasta tekstiin asioita jotka eivät ole lapsille entuudestaan tuttuja, joten eiväthän ne sitten niitä opikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai myös Vantaalla olevan Mätäojan joku on käsin kaivanut?
Mätäoja ei ole oja.
Lapset eivät enää lue Aku Ankkaa tai kirjoja, tässä seuraus. Väitän että pelkästään jo Aku Ankka antoi minun sukupolvelleni laajan sanavaraston vielä.
Unohtakaa Mätäoja.
Unohtakaa Persut, jotka totta kai on kiskaisi tähänkin ketjuun.
Lapsille pitää lukea paljon ja pienestä pitäen.
Heille myös pitää puhua paljon ja heidän kanssa pitää keskustella paljon.
Myös sanaleikit ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ero on siinä, että oja on ihmisen tekemä, nuo toiset luonnon muovaamia
Ei liity. Oja voi olla ihmisen tekemä tai luonnollinen.
Näyttäs n. 16000 (luonnon) ojaa olevan maanmittauslaitoksella nimettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ero on siinä, että oja on ihmisen tekemä, nuo toiset luonnon muovaamia
Monella joella ja purolla on myös pieniä laskuojia. Miten selität tuon? Luonnon muovaamia nekin ovat.
Tämä menee vähän saivarteluksi, mutta puron laskuoja on eri asia kuin oja
Mielestäni oja on ihmisen muovaama ja puro on luonnontilassa oleva. Kun on olemassa salaojia, mutta ei salapuroja. Turhapuroja kylläkin.
Koska kyseessä on koko määrre (kymi, joki, puro, oja, noro). Ainoan poikkeuksen tekee kanava joka on aina ihmisen tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten vanhemmat! Lukekaa lapsillenne monipuolisesti kirjallisuutta; tietokirjoja, lasten kaunokirjallisuutta, runoja ja loruja. Samoin siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa, lukekaa lukekaa lukekaa. Riimitelkää, käyttäkää synonyymejä.
Ja selittäkää siinä sivussa, mitä ne synonyymit ovat esimerkkien avulla. On ihan turha ajatella, etteikö pienelle lapselle voisi puhua myös sivistyssanoin.
Sivuhuomio. Ne vanhanaikaiset satukirjat, joita muuten sittemmin paheksuttiin, sisälsi ikä-sensuroimatonta eli ei-helpotettua sanastoa ja lauserakenteita. Uudemmat on hyvin yksinkertaistettua kieltä, ja teevee jotain kääk vau ääh puuh. Eikä ole uskottavaa sekään, että esim. englantia ymmärrettäisiin sen paremmin uutis- tai kaunokirjallisuuden tasolla.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Surullistahan tuo on, että äidinkieli rappeutuu. Mutta mihin tämän päivän lapset edes tarvitsevat sanaa "oja"? Varsinkaan kaupunkilaislapset? Omat isovanhempani syntyivät 1890-luvulla ja heidän sanavarastossaan takuulla oli paljon sanoja, joiden merkitystä minä en tiedä. Ja on myös uudempia sanoja. Tästä ei ole kovinkaan montaa päivää, kun palstalla oli yksi ketju, jossa kyseltiin sisustustauluista. Ennenkuin vastasin, kävin googlettamassa, mitä eroa on taululla ja sisustustaululla. Tällaiselle eläkeläismummelille kun kaikki taulut on osa sisustusta, mutta selvisipä sitten tuokin sana.
Niin. Kotisohvalla Voltaten ehkä ei tarvitse montaa muutakaan sanaa, mutta jos kotoasi poistut, näet ojia. Onhan se ihan yleissivistystä tietää mitä siellä tien vierellä näkyy.
Juuri näin. Tosin eipä esimerkiksi Helsingin keskustassa pahemmin ojia näe. Jos siellä on jokin pitkä kapea ura maassa, niin kyse on tietyöstä eikä ojasta. Mutta olet kyllä ihan oikeassa.
PS. Se on muuten woltaten eikä voltaten :D
Sorry, täällä metsän siimeksessä emme tilaa ruokaa. Ehkä siksi tuli väärä vee.
Olen kuullut, että Helsingin ytimessä saattaa elinpiiri olla huomattavan pieni, mutta että niin pieni, ettei ojia näe. Olen käynyt montakin kertaa siellä päin eikä kovin kauaa tarvitse bussissa istua, kun jo ojat näkyvät. Kyllä, tarkkailen ojia, koska niiden pientareilla kasvaa monen monituisia kukkia. Niitä tykkään katsella.
Meillä teinit tietää paljon sanoja, myös niitä vanhoja murresanoja. Ei meillä juuri ole luettu kotona, mutta puhutaan ja käytän itse paljon eri sanoja, samoin oma äitini.
Ex, eli lasten isä puhuu heille edelleen kuin pikkulapsille ja jotenkin vielä todella huonolla suomella. Vaikka ihan täysin suomalainen 50v mies kyseessä. Muutama ilmaisu sieltä onkin tarttunut lapsille ja en enää jaksa huomauttaa, joskus pieniä kun olivat niin koitin korjailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity. Oja voi olla ihmisen tekemä tai luonnollinen.
Näyttäs n. 16000 (luonnon) ojaa olevan maanmittauslaitoksella nimettynä.
Ehkä veden virtaaman määrä tai keräymä on otettu nimityksessä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Eivät nuo tunne sanoja tupa, rintama, sääty.
Mitään eivät tuossa menetä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö persu, mikä on maanpetturi? Sinä olet.
Miltä tuntuu vihvassu kun tiedät, että muutaman vuoden päästä pötkötät perheinesi joukkohaudassa tänne raahaamienne kulttuurilähettiläiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiedetään mikä on allahu ackbar
Tiedän tiedän. Olen ollut Rautatientorilla kun sitä huudettiin vieressä. Mutta minä en ollu huutaja.
Tietääkö persu, mikä on maanpetturi? Sinä olet.