Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten sanavarasto on romahtanut - lapset eivät edes enää tiedä mikä on oja

Vierailija
09.09.2026 |

Suomen kielen kuihtuminen kiihtyy, yhä useampi suomen kielen sana on jopa suomea natiivina äidinkielenä puhuvalle vieras ja tuntematon. Opettajien mukaan kyseessä on kriisi.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hirvea-havainto-suomalaislasten-san…

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuoden kuluttua suomalaisen sivistyksen ja sanankäytön huippua edustaa koraanin ulkoa osaaminen. 

Vierailija
62/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä se oja on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanavarasto ei oikeasti kartu muuten kuin lukemalla. Puhekielessä säännöllisesti käytettyjen sanojen määrä on ihan yllättävänkin suppea. Myös ikään kuin kartamme erikoisempia sanoja puhekielessä, koska tuo voisi kuullostaa teennäiseltä tms. 

Kuulostaa.

Meidän murteessa se on kuullostaa. Sitä paitsi, tuosta saa joka tapauksessa selvän, mitä se tarkoittaa, toisin kuin varsinaissuomalaisten ketä-sanasta. Suomeksi: ihan turhaan länkytät täysin turhasta asiasta.

Näytä aiemmat lainaukset

Surullistahan tuo on, että äidinkieli rappeutuu. Mutta mihin tämän päivän lapset edes tarvitsevat sanaa "oja"? Varsinkaan kaupunkilaislapset? Omat isovanhempani syntyivät 1890-luvulla ja heidän sanavarastossaan takuulla oli paljon sanoja, joiden merkitystä minä en tiedä. Ja on myös uudempia sanoja. Tästä ei ole kovinkaan montaa päivää, kun palstalla oli yksi ketju, jossa kyseltiin sisustustauluista. Ennenkuin vastasin, kävin googlettamassa, mitä eroa on taululla ja sisustustaululla. Tällaiselle eläkeläismummelille kun kaikki taulut on osa sisustusta, mutta selvisipä sitten tuokin sana. 

Vierailija
65/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaani ovat kotimaista tuotantoa. Silti heillä on vaikeuksia ihan tavallisissa sanoissa. He eivät esimerkiksi ymmärrä mitä tarkoittaa runko, suurempi kuin, tyvi, silmu, ilmenee, taimi, kaarre, kuutio jne.

Käymme tunneilla aina läpi uudet käsitteet. Nykyään pitäisi olla aikaa myös niiden ympärillä olevien sanojen opettamiseen.

Mun lapsi kirjoitti laudaturin äikästä eikä se 18-vuotiaana tiennyt mikä on silmu 🙄

No empä olisi tiennyt itsekään ja olen 27. Luulin että se on joku silmukkatyyppinen juttu esim. ketjun osa pyörässä mutta tekoäly osasi informoida että liittyykin kasveihin. Tieto on nykyisin niin helposti saatavilla että tarvitseeko edes kaikkea ulkoa osatakaan?

Vain jos haluaa ulkoistaa ajattelun eikä itse ymmärrä mitään ilman koneen apua.

Jopa lentäjä voi tehdä silmukan koneellaan ilmassa.Kutoessa käytetään myös silmukka sanaa, heh pujotetaan silmukka kaulaan....jatkuu...

Vierailija
66/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaani ovat kotimaista tuotantoa. Silti heillä on vaikeuksia ihan tavallisissa sanoissa. He eivät esimerkiksi ymmärrä mitä tarkoittaa runko, suurempi kuin, tyvi, silmu, ilmenee, taimi, kaarre, kuutio jne.

Käymme tunneilla aina läpi uudet käsitteet. Nykyään pitäisi olla aikaa myös niiden ympärillä olevien sanojen opettamiseen.

Vanhempien tehtävä on nyt jäänyt tekemättä. Nuo ovat aivan perussanoja, jotka oppii jo pikkulapsena. Lukemista ja siinä yhteydessä sanojen selitykset sekä yleinen monipuolinen juttelu. Siinä avaimet kunnolliseen sanavarastoon. 

Vierailija
67/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi kirjoitti laudaturin äikästä eikä se 18-vuotiaana tiennyt mikä on silmu 🙄

No empä olisi tiennyt itsekään ja olen 27. Luulin että se on joku silmukkatyyppinen juttu esim. ketjun osa pyörässä mutta tekoäly osasi informoida että liittyykin kasveihin. Tieto on nykyisin niin helposti saatavilla että tarvitseeko edes kaikkea ulkoa osatakaan?

Tuossa esimerkissä et ajattele vaan käyt keskustelua koneen kanssa.

”Sokrates: Määritteletkö ajattelemisen samalla tavoin kuin minä?
Theaitetos: Miten siis?
Sokrates: Keskusteluksi, jota sielu käy tarkasteltavanaan olevasta asiasta oman itsensä kanssa. …Minusta tuntuu, että ajatellessaan sielu nimenomaan keskustelee, kyselee itseltään ja antaa vastauksia, myönteisiä ja kielteisiä. …käsityksen muodostaminen on keskustelua ja käsitys on toteamus, joka on lausuttu, ei kuitenkaan ääneen kenellekään toiselle vaan äänettömästi omalle itselle.” (Platon, Theaitetos 189e–190a.)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa lentäjä voi tehdä silmukan koneellaan ilmassa.Kutoessa käytetään myös silmukka sanaa, heh pujotetaan silmukka kaulaan....jatkuu...

Silmu ja silmukka on kuitenkin kaksi aivan eri sanaa. Ei ne lentäjät silmuja tee. 

Vierailija
69/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ojahan on vähän puroa pienempi, mutta noroa isompi.

Itse asiassa ero on siinä, että oja on ihmisen tekemä, nuo toiset luonnon muovaamia

Monella joella ja purolla on myös pieniä laskuojia. Miten selität tuon? Luonnon muovaamia nekin ovat.

Vierailija
70/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa sana, minkä muistan herättäneeni ipanassa kummastusta vielä 17-vuotiaana, oli auer. Autere. Sekin on nyt jo opittu.

Lukekaa. Lukekaa, lukekaa, lukekaa.

Vierailija
71/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä poloinen edes ymmärrä, mikä on silmun ja silmukan ero? Jäikö sinulta koulunkäynti jotenkin vaiheeseen?

Vierailija
72/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää lapsiltanne tietävätkö mikä on sokkeli.

Vierailija
73/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aviomies on viisikymppinen maisteri ja se ei tiennyt mitä tarkoittaa juoksettuminen

Vierailija
74/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ero on siinä, että oja on ihmisen tekemä, nuo toiset luonnon muovaamia

Monella joella ja purolla on myös pieniä laskuojia. Miten selität tuon? Luonnon muovaamia nekin ovat.

Tämä menee vähän saivarteluksi, mutta puron laskuoja on eri asia kuin oja

Vierailija
75/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko ironista, kun persut on se taho, joka vastustaa Yleä ja suomenkielisrn kulttuurin tukemista, sekä taidetta ja kulttuuria noin ylipäätään.

Suomen kieltä ja -kulttuuria vaalivaa Suomalaisuuden Liittoa johtaa tälläkin hetkellä väitellyt avaruusfyysikko Tiera Laitinen. Väitöskirjan aihe käsitteli rekonnektiota maan magnetosfäärissä. Päivätyö Ilmatieteen laitoksella yhtenä esimiehistä.

Marinin hallitus katkaisi ko. liiton  valtionrahoituksen heti valtaan tultuaan mutta muisti toivottaa hyvää ramadania ja tukea sadoilla tuhansilla euroilla keskenään riitelevien somaliklaanien kymmeniä ns. kulttuuriyhdistyksiä. 

Vierailija
76/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto tuhoaa aina yhteiskunnan, kulttuurin ja kielen, jonka jälkeen toiset joutuvat sen pelastamaan. 

Poliittisen vasemmiston keinoja lisätä vasemmiston äänestäjiä, on pilata koko maan tulevaisuus ja näin saada lisää epätoivoisia vasemmiston äänestäjiä. Poliittinen vasemmisto elää epätoivon levittämisestä. Siksi vasemmisto tuo maan täyteen raiskareita ja uusia kehitysmaiden ongelmia.

Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat. 

Siksi vasemmisto lupaa enemmän kuin yhteiskunta kykenee lupausta lunastamaan. Tämä tiedetään vasemmiston johdossa, mutta siitä ei välitetä, koska se takaa vasemmiston menestyksen.

Melko ironista, kun persut on se taho, joka vastustaa Yleä ja suomenkielisrn kulttuurin tukemista, sekä taidetta ja kulttuuria noin ylipäätään. 

Persut vastustavat Yleä sen aatteellisuuden vuoksi. Kulttuuriin persut eivät laita rahaa, koska siihen ei ole varaa. Suomi kun on Marinin hallituksen ansiosta peeaa.

Vierailija
77/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Surullistahan tuo on, että äidinkieli rappeutuu. Mutta mihin tämän päivän lapset edes tarvitsevat sanaa "oja"? Varsinkaan kaupunkilaislapset? Omat isovanhempani syntyivät 1890-luvulla ja heidän sanavarastossaan takuulla oli paljon sanoja, joiden merkitystä minä en tiedä. Ja on myös uudempia sanoja. Tästä ei ole kovinkaan montaa päivää, kun palstalla oli yksi ketju, jossa kyseltiin sisustustauluista. Ennenkuin vastasin, kävin googlettamassa, mitä eroa on taululla ja sisustustaululla. Tällaiselle eläkeläismummelille kun kaikki taulut on osa sisustusta, mutta selvisipä sitten tuokin sana. 

Niin. Kotisohvalla Voltaten ehkä ei tarvitse montaa muutakaan sanaa, mutta jos kotoasi poistut, näet ojia. Onhan se ihan yleissivistystä tietää mitä siellä tien vierellä näkyy. 

Vierailija
78/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa sana, minkä muistan herättäneeni ipanassa kummastusta vielä 17-vuotiaana, oli auer. Autere. Sekin on nyt jo opittu.

Lukekaa. Lukekaa, lukekaa, lukekaa.

Kysykää teini-ikäiseltä mikä on penger. On yllättävän vaikea sana lukioikäisillekin. Entä osaako lapsesi selittää sanan salmi merkityksen? 

Vierailija
79/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta englantia moni suomalainen lapsi ja nuori osaa nykyään jopa lähes natiivisti ja meidän pitäisi tosissaan olla siitä onnellisia j ylpeitä koska oli aika jolloin englanti oli vain harvan taito ja me suomalaiset sönkötimme noloa ralli-englantia

En ole törmännyt moiseen, bro.

Vierailija
80/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee vähän saivarteluksi, mutta puron laskuoja on eri asia kuin oja

Ja vielä monimutkaisemmaksi asia menee murteissa. Länsimurteissa oja tarkoittaa samaa kuin puro. Siksi kartat on täynnä oja-loppuisia nimiä ja ne on luonnonmuodostamia vesistöjä, ei ihmisen tekemiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi