Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten sanavarasto on romahtanut - lapset eivät edes enää tiedä mikä on oja

Vierailija
09.09.2026 |

Suomen kielen kuihtuminen kiihtyy, yhä useampi suomen kielen sana on jopa suomea natiivina äidinkielenä puhuvalle vieras ja tuntematon. Opettajien mukaan kyseessä on kriisi.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hirvea-havainto-suomalaislasten-san…

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se paikka, mihin oppi ei kaada.

Jos kuitenkin on kaatunut, sieltä voi tiktok-opin kautta päätyä myös allikkoon.

Vierailija
22/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta englantia moni suomalainen lapsi ja nuori osaa nykyään jopa lähes natiivisti ja meidän pitäisi tosissaan olla siitä onnellisia j ylpeitä koska oli aika jolloin englanti oli vain harvan taito ja me suomalaiset sönkötimme noloa ralli-englantia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta puhelimet pois. Eivät ne siellä koulussa mitään opi jos tunnit menee ruutua tuijoaaen ja opettajat puhuvat kuuroille korville.

24/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontosanaston romahdukseen lienee syynä se että lapset eivät enää käy lomilla mummolassa maaseudulla yhtä paljon kuin ennen? Minä ja sisarukseni opimme lapsena luontosanastoa niin että kuulimme maalla asuvien isovanhempiemme puhuvan arkisista asioista, ja ne liittyivät paljolti ympäröivään luontoon, eläimistöön ja mm. läheisen maatilan peltotöihin. Mummolassa vietettiin niin kesälomia kuin hiihtolomia.

Tämä muutos suomalaisessa elämänmenossa on yksi kaikkein surullisimmista. Sillä on kauaskantoiset seuraukset muuhunkin kuin sanavarastoon.

Vierailija
25/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijöiden lapsilla, erityisesti karjatilallisten ,on etuoikeus tutustua rikkaaseen kieleen; esim maho,hieho tiines,kanttura,odelma,ääressä,Valtaoja,kanava,hehto,halla,rumpu vaimo sanoo rumppu,lako,vihanta,sekuli...

Vierailija
26/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääressä...siis äpäres

Vierailija
27/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavarasto ei oikeasti kartu muuten kuin lukemalla. Puhekielessä säännöllisesti käytettyjen sanojen määrä on ihan yllättävänkin suppea. Myös ikään kuin kartamme erikoisempia sanoja puhekielessä, koska tuo voisi kuullostaa teennäiseltä tms. 

Vierailija
28/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto tuhoaa aina yhteiskunnan, kulttuurin ja kielen, jonka jälkeen toiset joutuvat sen pelastamaan. 

Poliittisen vasemmiston keinoja lisätä vasemmiston äänestäjiä, on pilata koko maan tulevaisuus ja näin saada lisää epätoivoisia vasemmiston äänestäjiä. Poliittinen vasemmisto elää epätoivon levittämisestä. Siksi vasemmisto tuo maan täyteen raiskareita ja uusia kehitysmaiden ongelmia.

Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat. 

Siksi vasemmisto lupaa enemmän kuin yhteiskunta kykenee lupausta lunastamaan. Tämä tiedetään vasemmiston johdossa, mutta siitä ei välitetä, koska se takaa vasemmiston menestyksen.

Vierailija
29/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota AP ne sanat käyttöön äläkä pistä varastoon.

Vierailija
30/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä sanavarasto mutta olen helevetin huono kirjoittamaan. Nopea sisäistävä lukija myös olen. Ei käy onnenlahjat tasan.

Vierailija
31/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristus ku sataa. Muutoon menisin pyörtänöötä haravoomahan. 

Vierailija
32/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille lapsille se on ojasta allikkoon, ehkä parempikin etteivät tiedä mitä tuo tarkoittaa!

Vierailija
33/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaani ovat kotimaista tuotantoa. Silti heillä on vaikeuksia ihan tavallisissa sanoissa. He eivät esimerkiksi ymmärrä mitä tarkoittaa runko, suurempi kuin, tyvi, silmu, ilmenee, taimi, kaarre, kuutio jne.

Käymme tunneilla aina läpi uudet käsitteet. Nykyään pitäisi olla aikaa myös niiden ympärillä olevien sanojen opettamiseen.

Mun lapsi kirjoitti laudaturin äikästä eikä se 18-vuotiaana tiennyt mikä on silmu 🙄

Vierailija
34/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhemmat! Lukekaa lapsillenne monipuolisesti kirjallisuutta; tietokirjoja, lasten kaunokirjallisuutta, runoja ja loruja. Samoin siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa, lukekaa lukekaa lukekaa. Riimitelkää, käyttäkää synonyymejä.

Ja selittäkää siinä sivussa, mitä ne synonyymit ovat esimerkkien avulla. On ihan turha ajatella, etteikö pienelle lapselle voisi puhua myös sivistyssanoin.

Vierailija
35/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laota on verbi, jota z-sukupolvi ei tunnista lainkaan. 

Vierailija
36/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta englantia moni suomalainen lapsi ja nuori osaa nykyään jopa lähes natiivisti ja meidän pitäisi tosissaan olla siitä onnellisia j ylpeitä koska oli aika jolloin englanti oli vain harvan taito ja me suomalaiset sönkötimme noloa ralli-englantia

Puolikielisyys on susta ihanne? Lapset ja nuoret voi ääntää hyvin, ei tosin läheskään kaikki sanoo englanninopettajakaverini, mutta muuten kielitaito ei ole lähelläkään natiivia.

Natiivikielitaitoa ei voi saavuttaa asumalla Suomessa, paitsi jos on kaksikielinen. Youtube finglish puolikielisyyden toki. 

Vierailija
37/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Luontosanaston romahdukseen lienee syynä se että lapset eivät enää käy lomilla mummolassa maaseudulla yhtä paljon kuin ennen? Minä ja sisarukseni opimme lapsena luontosanastoa niin että kuulimme maalla asuvien isovanhempiemme puhuvan arkisista asioista, ja ne liittyivät paljolti ympäröivään luontoon, eläimistöön ja mm. läheisen maatilan peltotöihin. Mummolassa vietettiin niin kesälomia kuin hiihtolomia.

Tämä muutos suomalaisessa elämänmenossa on yksi kaikkein surullisimmista. Sillä on kauaskantoiset seuraukset muuhunkin kuin sanavarastoon.

Olen 80-luvulla syntynyt ja kaupungissa asunut eikä mulla ole yhtään kaveria, joka olisi jotain lomia viettänyt jossain maaseudulla. Silti opittiin ihan hyvin luontoon ja peltotöihin liittyvät sanat. Näkee niitä puita täällä kaupungissakin, joten aika huonosti menee, jos maalle joutuu mennä oppiakseen, mikä on "runko".

Vierailija
38/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Mummola on nykyään kerrostalossa ja ukkila toisessa kerrostalossa. 

Vierailija
39/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan siitä taitaa olla vuosikymmeniä kun oppilaat saivat tehtäväkseen piirtää kalan, ja joku piirsi kalapuikkoja.

Vierailija
40/115 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppilaani ovat kotimaista tuotantoa. Silti heillä on vaikeuksia ihan tavallisissa sanoissa. He eivät esimerkiksi ymmärrä mitä tarkoittaa runko, suurempi kuin, tyvi, silmu, ilmenee, taimi, kaarre, kuutio jne.

Käymme tunneilla aina läpi uudet käsitteet. Nykyään pitäisi olla aikaa myös niiden ympärillä olevien sanojen opettamiseen.

Mun lapsi kirjoitti laudaturin äikästä eikä se 18-vuotiaana tiennyt mikä on silmu 🙄

No empä olisi tiennyt itsekään ja olen 27. Luulin että se on joku silmukkatyyppinen juttu esim. ketjun osa pyörässä mutta tekoäly osasi informoida että liittyykin kasveihin. Tieto on nykyisin niin helposti saatavilla että tarvitseeko edes kaikkea ulkoa osatakaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi