Suomalaisten sanavarasto on romahtanut - lapset eivät edes enää tiedä mikä on oja
Suomen kielen kuihtuminen kiihtyy, yhä useampi suomen kielen sana on jopa suomea natiivina äidinkielenä puhuvalle vieras ja tuntematon. Opettajien mukaan kyseessä on kriisi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hirvea-havainto-suomalaislasten-san…
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Ristus ku sataa. Muutoon menisin pyörtänöötä haravoomahan.
Ja sitten juntua pitkin prunnille
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten vanhemmat! Lukekaa lapsillenne monipuolisesti kirjallisuutta; tietokirjoja, lasten kaunokirjallisuutta, runoja ja loruja. Samoin siellä laadukkaassa varhaiskasvatuksessa, lukekaa lukekaa lukekaa. Riimitelkää, käyttäkää synonyymejä.
Kyllä. Ja leikkikää lasten kanssa sana-assosiaatioleikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaani ovat kotimaista tuotantoa. Silti heillä on vaikeuksia ihan tavallisissa sanoissa. He eivät esimerkiksi ymmärrä mitä tarkoittaa runko, suurempi kuin, tyvi, silmu, ilmenee, taimi, kaarre, kuutio jne.
Käymme tunneilla aina läpi uudet käsitteet. Nykyään pitäisi olla aikaa myös niiden ympärillä olevien sanojen opettamiseen.
Mun lapsi kirjoitti laudaturin äikästä eikä se 18-vuotiaana tiennyt mikä on silmu 🙄
No empä olisi tiennyt itsekään ja olen 27. Luulin että se on joku silmukkatyyppinen juttu esim. ketjun osa pyörässä mutta tekoäly osasi informoida että liittyykin kasveihin. Tieto on nykyisin niin helposti saatavilla että tarvitseeko edes kaikkea ulkoa osatakaan?
No olisihan se ihan hyvä, että on itsellään laaja sanavarasto. Ei ole kovin helppoa lukea mitään, jos ei tiedä puolta sanastosta. Jos et osaa kovin hyvin ruotsia, mutta olet kuitenkin opetellut sitä koulussa, voit testata lukea vaikka ruotsinkielistä kirjaa.
Ojahan on vähän puroa pienempi, mutta noroa isompi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä sanavarasto mutta olen helevetin huono kirjoittamaan. Nopea sisäistävä lukija myös olen. Ei käy onnenlahjat tasan.
Harjoituksen puutetta. Taidot, niin kuin kirjoitustaito, paranevat harjoittelemalla. Eivät itsestään.
Turha sinänsä (kantis)lapsia haukkua osaamattomaksi, koska jos lapsi ei tiedä mikä on oja, niin ei silloin sitä ole aikuinen kertonut. Olen lukemattomat kerrat todistanut miten esim kaupassa taapero on kärryissä tabletin kanssa. Oma lapsi oppi katsomaan tv:tä ja tablettia vasta kolmevuotiaana ja silloinkin pidin ruutuajasta kiinni ja jos niiden sammuttaminen aiheuttaa tuskaa, niin vähintään pari päivää pidetään taukoa kaikist laitteista. Lapsi valitseekin ennemmin ulkoilun kuin tabletin edelleen eskari ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanavarasto ei oikeasti kartu muuten kuin lukemalla. Puhekielessä säännöllisesti käytettyjen sanojen määrä on ihan yllättävänkin suppea. Myös ikään kuin kartamme erikoisempia sanoja puhekielessä, koska tuo voisi kuullostaa teennäiseltä tms.
Olet oikeassa,esim. Lause "pane se laukku tuonne"- niin onhan se nyt herran jumala seksistinen. Pane-verbi on oikein kätevä moneen paikkaan mutta eihän sitä nykyään voi käyttää.
Mites tuo liittyy sanavaraston kokoon?
Ei kai se ihme ole kun tuntiopettajan kaikki resurssit menevät näihin S2 Ma-Ne opettamiseen. Ja tuloksetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki aikuisetkaan tunnu tietävän mikä on oja tai mikä on ojan tehtävä.
Tuota oja sanaa kun yrittää arvata, niin siinä joutuu helposti ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Näille lapsille se on ojasta allikkoon, ehkä parempikin etteivät tiedä mitä tuo tarkoittaa!
Niin osittain voi olla niin mutta on parempi heille selittää mitä tarkoittaa esim. se että kun juokset sutta pakoon niin tulee karhu vastaan.Kertoa että se vertaus ei välttämättä ole fyysinen eläinten kohtaaminen vaan liityy sinun jokapäiväiseen päätöksiin miten tätä elämänpeliä rakennat.
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijöiden lapsilla, erityisesti karjatilallisten ,on etuoikeus tutustua rikkaaseen kieleen; esim maho,hieho tiines,kanttura,odelma,ääressä,Valtaoja,kanava,hehto,halla,rumpu vaimo sanoo rumppu,lako,vihanta,sekuli...
MIten Esko tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Sanavarasto ei oikeasti kartu muuten kuin lukemalla. Puhekielessä säännöllisesti käytettyjen sanojen määrä on ihan yllättävänkin suppea. Myös ikään kuin kartamme erikoisempia sanoja puhekielessä, koska tuo voisi kuullostaa teennäiseltä tms.
Kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa,esim. Lause "pane se laukku tuonne"- niin onhan se nyt herran jumala seksistinen. Pane-verbi on oikein kätevä moneen paikkaan mutta eihän sitä nykyään voi käyttää.
Mites tuo liittyy sanavaraston kokoon?
Pan naan Menemään.
Vierailija kirjoitti:
Ojahan on vähän puroa pienempi, mutta noroa isompi.
Itse asiassa ero on siinä, että oja on ihmisen tekemä, nuo toiset luonnon muovaamia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaani ovat kotimaista tuotantoa. Silti heillä on vaikeuksia ihan tavallisissa sanoissa. He eivät esimerkiksi ymmärrä mitä tarkoittaa runko, suurempi kuin, tyvi, silmu, ilmenee, taimi, kaarre, kuutio jne.
Käymme tunneilla aina läpi uudet käsitteet. Nykyään pitäisi olla aikaa myös niiden ympärillä olevien sanojen opettamiseen.
Mun lapsi kirjoitti laudaturin äikästä eikä se 18-vuotiaana tiennyt mikä on silmu 🙄
Tuosta saat syyttää vain itseäsi, kun et ole kertonut, mikä vaihe puun lehdissä on ennen niiden puhkeamista. Häpeä mokoma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No empä olisi tiennyt itsekään ja olen 27. Luulin että se on joku silmukkatyyppinen juttu esim. ketjun osa pyörässä mutta tekoäly osasi informoida että liittyykin kasveihin. Tieto on nykyisin niin helposti saatavilla että tarvitseeko edes kaikkea ulkoa osatakaan?
Vain jos haluaa ulkoistaa ajattelun eikä itse ymmärrä mitään ilman koneen apua.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto tuhoaa aina yhteiskunnan, kulttuurin ja kielen, jonka jälkeen toiset joutuvat sen pelastamaan.
Poliittisen vasemmiston keinoja lisätä vasemmiston äänestäjiä, on pilata koko maan tulevaisuus ja näin saada lisää epätoivoisia vasemmiston äänestäjiä. Poliittinen vasemmisto elää epätoivon levittämisestä. Siksi vasemmisto tuo maan täyteen raiskareita ja uusia kehitysmaiden ongelmia.
Vasemmiston toiminta on itseään ruokkiva epätoivon syöksykierre, mikä lisää vasemmiston äänestäjiä, mutta maan ongelmat vaan kasautuvat.
Siksi vasemmisto lupaa enemmän kuin yhteiskunta kykenee lupausta lunastamaan. Tämä tiedetään vasemmiston johdossa, mutta siitä ei välitetä, koska se takaa vasemmiston menestyksen.
Melko ironista, kun persut on se taho, joka vastustaa Yleä ja suomenkielisrn kulttuurin tukemista, sekä taidetta ja kulttuuria noin ylipäätään.
Eikö silmu kuulu ihan ala asteen biologiaan? Näin ainskin 90-luvulla