Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Saako lapsi harrastaa, jos ei pysty olemaan ryhmässä?

Vierailija
08.09.2026 |

HS kolumnissa toimittaja kirjoittaa, kuinka vaikeaa on, kun hyvin vilkas 5-vuotias ei tule hyväksytyksi harrastuksissa. Perheessä on neljä lasta, ja yhteensä vähintään kymmenen harrastusmenoa viikossa. Nuorimmaisen kanssa on ollut vaikeaa, koska hänet on jo käännytetty käytöksensä vuoksi useammasta ryhmästä. Lapsi on saanut "viimeisen varoituksen" sekä lähikirjastossa että jalkapallokerhossa. Vilkas lapsi ei kuuntele ohjeita eikä keskity, ja äiti pohtii, mitä seurauksia sillä on, jos hyvin pienenä jää harrastuksista ulkopuolelle. "Hyvin vilkkaille lapsille opetetaan harrastuksissa, etteivät he kuulu joukkoon", äiti kirjoittaa.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012232357.html

Kommentit (551)

Vierailija
461/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltinkangas itse haukkuu nuoria itsekkääksi. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

Keltinkangas tuskin on tässä keskustelussa 

Vierailija
462/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisi lapsen olla. Elämässä on härdelliä ja aikatauluja ihan riittämiin muutenkin. Harrastaa ehtii vähän vanhempanakin. 

Yhdessäolo vanhempien kanssa on joskus parasta tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa Keltinkankaan ulostuloissa korostuu juurikin se, että hänen mielestä lapsista pitäisi kasvattaa miellyttäjiä. Hän sanoi jossakin podcastissa, että pitäisi pyrkiä siihen, että muut pitävät sinusta. Mutta tuo on täysin mahdotonta, kaikkia ei voi miellyttää eikä kaikki voi mitenkään tykätä jokaisesta ihmisestä. Tuon tausta ajatuksena on alistaa osa populaatiosta ns. palvelijaksi, jotka tekee just mahdollisimman pienellä palkalla yläluokan hyvän elämän mahdollistavan helpon elämän. Keltinkangas tarkoittaa, että ei saa olla mitään omia yksilöllisiä tavoitteita kuten sitä, että toteuttaa mitään omia unelmiaan yms. vaikka heidän sukupolvessa on kyllä paljon taiteilijoita ja kuinka monelta  löytyy omat mökit ja omakotitalot. Se on jännä, että nyt kun sitten milleniaalit ovat huomanneet, että ei ehkä haluakkaan koko elämäänsä olla matalapalkka työläinen eikä miellyttäjä niin vanhempi sukupolvi on kauhuissaan, että pitääkö noille 80 luvulla syntyneillekin muka olla samoja asioita (mökki, omakotitalo) tai edes jotakin muutakin kuin pelkkiä epämääräisiä määräaikaisia työsuhteita. 

Hei sinä, joka syystä näitä samoja Keltikangas-Järviseen kohdistuvia haukkumaviestejä:

1. Voitko olla spämmäämättä? Se, että kirjoitat yhä uudestaan haukkumaviestejä ei ole keskustelua. 

2. Viestisi tunnistaa helposti saman kirjoittajan kirjoittamiksi. Viestisi ei mene yhtään paremmin perille kirjoittamalla niitä paljon. 

Voisitko sinä olla mainitsematta joka välissä keltinkangasta? Jos esittää jonkun väitteen niin kyllä asianosaisilla on oikeus silloin omia puoliaan pitää. Kaikki meistä ei kuulu keltinkangas kulttiin kun osataan ajatella omillakin aivoilla ja muistetaan miten 80- luku ja 90 luku menivät eikä ne menneet siten että milleniaalit olisi voineet olla itsekkäitä. 

Haukut väärää puuta, tässä on useampi ihminen kirjoittamassa. Itse olen sitä mieltä että Keltikangas on relevantti yhteiskunnallinen keskustelija kun puhuta pienen lapsen käytöksestä julkisilla paikoilla / harrastuksissa sekä siitä, ketä lapsen vanhempi asiasta (lapsen kehityksestä ja yhteiskunnassa mukana pysymisestä) vastuuttaa.

En ymmärrä erään kommentoijan lamatraumaa tässä yhteydessä, enkä allekirjoita hänen sukupolvi- ja historiaselitystään. Pätkä- ja hätäaputöitä ovat joutuneet tekemään myös suurten ikäluokkien ihmiset, mutta se ei liity kyllä tähän lastenkasvatusasiaan mitenkään. Köyhimmistäkin mökeistä on saatu lapset koulutettua sotien jälkeen, luokkakoot 50-60 oppilasta, mutta se on todellakin edellyttänyt sitä, että luokassa ollaan hiljaa eikä häiritä muita. Tuolloin ymmärrettiin jotain selkeästi paremmin kuin nykyään. Ja tämän sanoo tässä 90-luvun laman lapsi ja nuori. Ei tarvitse olla ikäloppu arvostaakseen keltikankaan näkemyksiä.

Vierailija
464/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin päiväkoti-ikäisiä pidetään 10 tuntia hoidossa joka päivä. Sitten he tulee koululaisiksi, niin on koulupäivä + iltapäiväkerho, että taas on lapsi 9 tuntia pois kotoa. Sitten vanhempi pääsee töistä ja tulee kotiin, syödään ja lasta viedään 2 tunniksi jonnekkin harrastuksen.

Sitten ihmetellään, että mikä nykylapsia/nuoria oikein vaivaa.

No eipä ole minun ongelmani onneksi, ei ole omia lapsia eikä tule, niin voin syödä poppareita ja katsoa sivusta tätä hulluutta, käyttää omia koiria lenkillä, treenata niiden kanssa  ja pitää kainalossa sen jälkeen kun olen ollut 8,5h kotoa pois (arkipäivisin). Otin koiria, koska haluan olla niiden kanssa ja ne ovat minulle tärkeitä, minua ei saa työpäivän jälkeen jättämään koiria enää yksin.

Vierailija
465/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltinkangas itse haukkuu nuoria itsekkääksi. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

Minun luennassani keltikangas haukkuu KAIKKIA tietyllä tavalla ajattelevia ja toimivia itsekkäiksi. Ei se iästä ole kiinni, huono ja itsekäs käytös. Siihen hän toki ottaa kantaa, että itsekäs käytös ja ajattelu on yhteiskunnassa lisääntynyt. Ja kertoo syitäkin siihen.

Tämänpäiväinen Hesarin kolumni on monen lukemana nimenomaan esimerkki keltikankaan kuvaamasta itsekkyydestä ja itsekeskeisyydestä. 

Vierailija
466/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, vilkas lapseni jäi kaikesta ulkopuolelle. Hänellä on paljon energiaa, mutta suomi ehkä sitten haluaa mielummin hitaasti ja vähemmän tekeviä ihmisiä. Joten ollaan ehkä synnytty väärään valtioon ja oltaisiin oikeasti kuuluttu muualle. 

Tosi ymmärrettävää, että harmittaa. Mutta mitä sä sanoisit esimerkiksi minulle, joka yksinhuoltajana raavin jostain lapsen kalliit harrastusmaksut joka vuosi, ja sitten lapsen saama ohjaus jää tosi vähäiseksi, koska ryhmän vilkas vaatii opettajan huomion koko ajan? Vilkas lapsi juoksee, huutaa, ei kykene kuuntelemaan tai noudattamaan ohjeita, ja 14 muuta lasta katselevat, kun opettajalla kuluu jopa yli puolet tunnista siihen, että vilkas pystyy jotenkin olemaan.

Onko se sitten oikea paikka vilkkaalle lapselle? Onko se jokaisen harrastusryhmän tehtävä muuttua erityisryhmäksi, vai olisiko se vanhemman tehtävä koittaa etsiä itse lapselleen sellaista tekemistä, ettei se ole muilta pois?

Millä oikeudella se sinun lapsi saa olla harrastuksessa ja minun vilkkaan lapsen pitäisi olla vain yksin kotona ja ulkopuolelle jätettynä, ihan samalla tavalla minäkin olen maksanut veroja ja tehnyt töitä, ja maksanut myös siitä harrastuksesta. Et ole ainoa. Jos lapselle ei ole mitään harrastusta niin lapsi joutuu olemaan yksin kotona tai joutuu huonoon seuraan eikä ketään pidä sysätä tahallaan huonoon seuraan. Toivon sinulle ja perheellesi samaa, karmaa ehkä opit jotakin. 

Sillä oikeudella, että minun lapseni osaa käyttäytyä sen harrastuksen edellyttämällä tavalla. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
467/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsi mennä viulutunneille, jos ei pysy viulu kätösissä?

Vierailija
468/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin päiväkoti-ikäisiä pidetään 10 tuntia hoidossa joka päivä. Sitten he tulee koululaisiksi, niin on koulupäivä + iltapäiväkerho, että taas on lapsi 9 tuntia pois kotoa. Sitten vanhempi pääsee töistä ja tulee kotiin, syödään ja lasta viedään 2 tunniksi jonnekkin harrastuksen.

No eipä ole minun ongelmani onneksi, ei ole omia lapsia eikä tule, niin voin syödä poppareita ja katsoa sivusta tätä hulluutta, käyttää omia koiria lenkillä, treenata niiden kanssa  ja pitää kainalossa sen jälkeen kun olen ollut 8,5h kotoa pois (arkipäivisin). Otin koiria, koska haluan olla niiden kanssa ja ne ovat minulle tärkeitä, minua ei saa työpäivän jälkeen jättämään koiria enää yksin.

Ei sulla ole käynyt pienessä mielessä, että jotkut vanhemmat joutuu olemaan töissä. Kyllä omakin lapseni joutui olemaan joskus 10 tuntia päiväkodissa, koska jouduin jäämään ylitöihin ruuhka-aikana ja jos en jäänyt niin lapsettomat työkaverit sitten valitti, että kun tuo saa lähteä. Miten sinä olisit itse voinut miellyttää kaikkia? 

Vierailija
469/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, vilkas lapseni jäi kaikesta ulkopuolelle. Hänellä on paljon energiaa, mutta suomi ehkä sitten haluaa mielummin hitaasti ja vähemmän tekeviä ihmisiä. Joten ollaan ehkä synnytty väärään valtioon ja oltaisiin oikeasti kuuluttu muualle. 

Tosi ymmärrettävää, että harmittaa. Mutta mitä sä sanoisit esimerkiksi minulle, joka yksinhuoltajana raavin jostain lapsen kalliit harrastusmaksut joka vuosi, ja sitten lapsen saama ohjaus jää tosi vähäiseksi, koska ryhmän vilkas vaatii opettajan huomion koko ajan? Vilkas lapsi juoksee, huutaa, ei kykene kuuntelemaan tai noudattamaan ohjeita, ja 14 muuta lasta katselevat, kun opettajalla kuluu jopa yli puolet tunnista siihen, että vilkas pystyy jotenkin olemaan.

Onko se sitten oikea paikka vilkkaalle lapselle? Onko se jokaisen harrastusryhmän tehtävä muuttua erityisryhmäksi, vai olisiko se vanhemman tehtävä koittaa etsiä itse lapselleen sellaista tekemistä, ettei se ole muilta pois?

Millä oikeudella se sinun lapsi saa olla harrastuksessa ja minun vilkkaan lapsen pitäisi olla vain yksin kotona ja ulkopuolelle jätettynä, ihan samalla tavalla minäkin olen maksanut veroja ja tehnyt töitä, ja maksanut myös siitä harrastuksesta. Et ole ainoa. Jos lapselle ei ole mitään harrastusta niin lapsi joutuu olemaan yksin kotona tai joutuu huonoon seuraan eikä ketään pidä sysätä tahallaan huonoon seuraan. Toivon sinulle ja perheellesi samaa, karmaa ehkä opit jotakin. 

Meillä urheiluseurassa vilkkaat lapset siirtyvät kentän laidalle ja yhteisen tekemisen sijaan he juoksevat edestakaisin erillään muista. Siinä saa purkaa energiaansa, siinä on mukana ryhmässä, mutta ei ole muiden riesana taitoja opeteltaessa. 10 kertaa salin päädyssä edestakaisin, 2 minuutin tauko ja sama uudestaan, ei tarvitse olla yksin ja saa olla juuri niin vilkas kuin haluaa.

Millä oikeudella sinä kutsut jonkun toisen lasta riesaksi? Olet siis itse kaikenaisen kiusaamisen aloittaja ja johdat sitä etkä ymmärrä edes hävetä. Niin on tunneälysi puutteellista. Ei ne ns muut ole täydellisiä, sinä vain mielivaltaisesti annat heille enemmän armoa vaikka ne olisi mitä tyhmää tehneet. 

Joojoo mennyvittuun jo

Vierailija
470/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako lapsi mennä viulutunneille, jos ei pysy viulu kätösissä?

Ei varmaankaan, ei nykyisin kuulu enää opastaa lasta vaan lapsen pitää osata itseohjautuvasti osata soittaa jo sitä viulua viulutunnille mennessään. 

Vierailija
471/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla ole käynyt pienessä mielessä, että jotkut vanhemmat joutuu olemaan töissä. Kyllä omakin lapseni joutui olemaan joskus 10 tuntia päiväkodissa, koska jouduin jäämään ylitöihin ruuhka-aikana ja jos en jäänyt niin lapsettomat työkaverit sitten valitti, että kun tuo saa lähteä. Miten sinä olisit itse voinut miellyttää kaikkia? 

Ei mua kiin nosta, katson sivusta vaan hurjaa menoa.

Vierailija
472/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaankaan jos ei kykene sopeutumaan muiden joukkoon ja vain häiritsee muiden lasten osallistumista harrastukseen ja tuhlaa vetäjän aikaa. 

Aika monikin joka kokee olevansa joukossa kylläkin itse etenee kyynärpää taktiikalla mutta osaa tehdä sen vain ovelammin, minun kanssa ei kannata alkaa esittää viatonta. Tuttavani vilkas lapsi jätettiin pois jalkapallo joukkueesta kun hän oli tehnyt liikaa maaleja. Oli joku kateellinen alkanut ulista lahjakkuudelle. Siinä todellinen syy miksi vilkkaista halutaan eroon, että tiettyjen ihmisten omat saisi loistaa jotka ei yllä sen vilkkaan tasolle. 

Ei jätetty.

Vierailija
473/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että kaikki muut paitsi vanhemmat kasvattaa nykyään lapsia. Erikoinen ilmiö.

Vierailija
474/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaankaan jos ei kykene sopeutumaan muiden joukkoon ja vain häiritsee muiden lasten osallistumista harrastukseen ja tuhlaa vetäjän aikaa. 

Aika monikin joka kokee olevansa joukossa kylläkin itse etenee kyynärpää taktiikalla mutta osaa tehdä sen vain ovelammin, minun kanssa ei kannata alkaa esittää viatonta. Tuttavani vilkas lapsi jätettiin pois jalkapallo joukkueesta kun hän oli tehnyt liikaa maaleja. Oli joku kateellinen alkanut ulista lahjakkuudelle. Siinä todellinen syy miksi vilkkaista halutaan eroon, että tiettyjen ihmisten omat saisi loistaa jotka ei yllä sen vilkkaan tasolle. 

Ei jätetty.

Suomalainen pyrkii aina litistämään lahjakkuuksia, siksi täältä moni lahjakas lähtee ulkomaille ja saakin paremmat sopimukset. Totuus sattuu, että tänne jää keskinkertaisena. Turvallisinta siellä. Kun itse aloitin uuden harrastuksen enkä mitenkään häiriköinyt, mutta kun olin ihan hyvä siinä ja aloin saada huomiota ilmestyi yksi huomioon tottunut ihminen kimppuuni yrittäen syjiä. Ihan selvästi häntä harmitti kun joku muukin alkoi saada huomiota kuin hän ja hän pyrki juuri siihen, että painettaisiin alas näkymättömiin joku jonka näkee kilpailijana. Siksi suomi on nyt myös taloudellisesti tällaisessa jamassa. Ihmiset ei kestä sitä, että on joku joka  myös loistaa ei vain ne sisäpiirin nostetut henkilöt. 

Vierailija
475/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toiset tekee oikeita töitä ja sinä vaan seuraat sivusta. Valmistaudu siihen, että me 10 tuntisia työpäiviä tekevät ihmiset väistetään teitä sivusta seuraajia muille maille, niin loppuu se sivustaseuraamisen etu. 

Vierailija
476/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltinkangas nyt ei ole mikään 80-90 luvun ajan asiantuntija kun ei hän ole ollut silloin nuori eikä lapsi. Hän voi puhua sivusta, mutta ei kokemuksesta. Eikä näitä Keltinkanaan juttuja pidä ottaa ainoana totuutena, alkaa vaikuttaa jo siltä, että hänen ympärilleen on muodostumassa ihmeellinen kultti. Hän on yksi proffa muiden joukiossa. 80 ja 90- luvun lapset ovat joutuneet kokemaan laman seuraukset ja 80-luvulla syntyneitä nyt ei ole mitenkään asiallisesti kohdattu työelämässä vaan kun alkoi työttömyys ja irtisanomiset, työantaja puoli käytti sitä sumeilematta hyväkseen ja moni 80 luvulla syntynyt on joutunut tekemään ikänsä pätkätöitä, määräaikaisuuksia yms yms. Me 80 luvun lapset puhutaan itse omista asioista, ei me tarvita jotain vanhaa ihmistä kertomaan, joka väittää puuta heinää. Ei meillä 80 luvulla syntyneillä ole todellakaan ollut mitään mahdollisuutta itsekkyyteen. Päinvastoin, meidän on ollut pakko ottaa vastaan muruset mitä jäljelle jäi kuten pätkätöitä, vuokratyötä, määräkaikaisuuksia yms. Mutta me mielleniaalit olllaan kyllä kasvatettu omista lapsistamme hieman itsekkäämpiä kun huomattiin, että meitähän huijataan. Vanhempi sukupolvi projisoi omaa itsekkyyttään millenaaleihin, joilla ei todellakaan ollut mikään helppo aloitus työelämään, kun niitä työpaikkoja ei laman aikaan ollut muille kuin 70 luvulla syntyneille ja sitä vanhemmille. 

On ero kokemusasiantuntijan ja tohtorikoulutetun, pitkän tieteellisen uran tehneen tutkijan välillä. 

Keltikangas-Järvisen teokseen viittasi myös HS:n kolumnin yksi ensimmäisistä lukijakommentoijista saaden yli 200 peukutusta. Sittemmin kommentti on poistettu, ehkä siksi kun siinä mainostettiin  tuota kirjaa.

Jos kokemusasiantuntijuus nostetaan akateemista tutkimusta ylemmäksi, on koko yhteiskuntamme tuhon oma. Ehkä sillä selittyy osa nykyisestä lamasta.

Ja itsekkyydellä eli itsekeskeisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä jotain muuta kuin ihmisen työmarkkina-asemaa.

Meillä 80- luvulla syntyneillä ei ollut todellakaan varaa olla itsekkäitä. Meille sanottiin, että  nyt kun on lama ei ole työpaikkoja, opiskelkaa ja moni meistä joutui käymään useamman tutkinnon ennenkuin pääsi töihin. Vanhempi sukupolvi piti huolen siitä, että sai pitää omat työpaikkansa. Me ei todellakaan hyväksytä sitä, että kukaan edes asiantuntija alkaa pitää yllä tuollaista valheellista narratiivia kokonaisesta sukupolvesta. Keltikangas taitaa tarkoittaa sitä, että kun milleniaalit alkoivat jossakin vaiheessa myös vaatia omien unelmien toteutumista ja työpaikkoja, että se muka olisi jotenkin itsekästä vaikka se ei ole yhtään sen itsekkäämpää kuin muillakaan sukupolvilla vastaava toiminta. 

Eikö se siis ole mielestäsi itsekästä, että vanhempi ei välitä lapsensa riehumisesta kirjastossa ennen kuin tämä on saanut niin monta varoitusta että sanotaan jo olevan "viimeinen varoitus"? Ja että vanhempi syyllistää tästä muuta yhteiskuntaa, harrastusten vetäjiä, uimakoulun opettajaa...?

Ei meitä milleniaaleja ole otettu oikein mihinkään  kunnolla mukaan edes hyvällä käytöksellä, joten melkeimpä sivuseikka tuo vilkas käytös. Me milleniaalit muistetaan tämä, että jouduttiin tekemään pätkäöitä, määräaikaisuuksia ja saatiin lähinnä murusia keljuilun kera. Niin jos te itse annoitte meille pelkät muruset niin hmm.kaippa se on ihan oikeudenmukaista, että me annetaan myös teille murusia ja vähän sinneppäin asioita hoidetaan. 

Eiköhän me, jotka toivomme, että lapsia ei tuotaisi ryhmäharrastuksiin ennen kuin ovat siihen kypsiä, olla aika pitkälti milleniaaleja, jotkut voi olla jo Gen Z:täkin.

Vierailija
477/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toiset tekee oikeita töitä ja sinä vaan seuraat sivusta. Valmistaudu siihen, että me 10 tuntisia työpäiviä tekevät ihmiset väistetään teitä sivusta seuraajia muille maille, niin loppuu se sivustaseuraamisen etu. 

Taidat olla vähän outo.

Vierailija
478/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin lapsi, meidät vaan potkaistiin pihalle leikkimään keskenään. Kumpikin vanhempi kävi töissä, avain kaulassa käveltiin koulusta kotiin. Kotona he lähinnä huusivat sotkusta ja potkivat sinne ulos. Nykyään vanhemmat keskimäärin kasvattavat lapsiaan ja viettävät aikaa huomattavasti enemmän.

Vierailija
479/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että kaikki muut paitsi vanhemmat kasvattaa nykyään lapsia. Erikoinen ilmiö.

Sitä sanotaan "ulkoistamiseksi." 

Vierailija
480/551 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tarinassa on myös mielenkiintoista se, että vanhemman työpäivä lyheni, kun lapsi meni kouluun. Mielenkiintoinen ja oikea ilmiö sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi