Kela-muutos meni läpi eduskunnassa: etuuksiin ja maksuihin tulee nyt täysin uusi linja
Lakimuutosten taustalla on hallituksen tavoite uudistaa sosiaaliturvaa siten, että järjestelmä on yksinkertaisempi ja työhön kannustavampi.
Etuuksien perusteet ja määrät säilyvät ennallaan, mutta muutosten myötä etuuksien käsittelyä selkiytetään ja varmistetaan, että eri etuuksissa toimitaan mahdollisimman yhdenmukaisella tavalla, Kela kertoo.
Sairausvakuutuslain mukaisia päivärahaetuuksia koskevaan lainsäädäntöön lisätään säännöksiä päätösten antamisesta sekä siitä, miten päivärahojen maksamista voidaan tarkistaa asiakkaan tilanteen muuttuessa.
Hyviä muutoksia. Työnteon tulee olla aina kannattavaa. Työikäisen ihmisen tulee elättää itsensä ja perheensä palkallaan
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee AP:lla sekaisin perheensä elättäminen ja työnteko, joilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Anna kun Aki setä kertoo:
"jos me tehdään niin, että kaikki tulisivat palkallaan toimeen, meillä jäisi työpaikkoja syntymättä ihan hirveästi, Kangasharju totesi eilen tiistaina Ylen Ykkösaamu-radio-ohjelmassa."
Jos ei yksi työpaikka elätä niin ottaa lisätyön. Vuorokaudessa on 24 tuntia
Suomessa ei ole sitä yhtäkään työpaikkaa mutta täähän ei broilereita tai suojatöissään pönöttäviä virkamiehiä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Yli 65 v hakee töitä niin luetaanko työttömäksi.?
Eläkkeellä olevat pois työelämästä
Vierailija kirjoitti:
"Työhön kannustava" on olkiukko. Olkiukkoa käytetään kun ollaan häviöllä väittelyssä. Olkiukkoa voi käyttää myös narsisti sumuttaessaan. Koska tällä hetkellä ei ole kyse siitä, etteikö työtön haluaisi töihin. Häntä ei siis tarvitse erikseen kannustaa mihinkään.
Töitä ei ole riittävästi. 450 000 työtöntä, 35 000 avointa työpaikkaa.
Miksei työttömät luo itse työpaikkojaan, miksi odotetaan kotona että joku tekee kaiken työn ja tarjoaa "tule tänne".
Käytännössä tarkoittaa mitä?
Itse olen harjoittelemassa työpaikalla
Tiedän etten työllisty koskaan siellä on ulkomaalaisia ( tutkinnot kesken mut vaki) ja eläkeläisiä ( puutteelliset tutkinnot) niin miksi ihmeessä vaivata itseensä ja opiskella.
Älkää yli 50v lähtekö enää kouluun, hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työhön kannustava" on olkiukko. Olkiukkoa käytetään kun ollaan häviöllä väittelyssä. Olkiukkoa voi käyttää myös narsisti sumuttaessaan. Koska tällä hetkellä ei ole kyse siitä, etteikö työtön haluaisi töihin. Häntä ei siis tarvitse erikseen kannustaa mihinkään.
Miksei työttömät luo itse työpaikkojaan, miksi odotetaan kotona että joku tekee kaiken työn ja tarjoaa "tule tänne".
Miksi yrittäjät ei itse pärjää vaan vinkuvat valtiolta rahaa joka välissä "anna tänne".
Mikä ihmeen ctrl C ctrl V -aivovaurioinen täällä pyörii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joka ainoasta oma-aloitteisuuden rippeestäkin työttömälle jaetaan rahallinen rangaistus/karenssi tai jopa tukiaisten menetys kokonaan. Siksi työttömät on hyvin passiivisia loppujenlopuksi.
Voit kysyä miksi työttömät pakkopassivoidaan ja samalla kutsutaan sitä aktivoinniksi, mutta tuon logiikan ymmärtämiseen taidetaan tarvita ihan erilaiset aivot kuin minulla on.
Suomeen tarvitaan perustulo, koska tekoäly tulee ja työttömyys nousee aivan uusiin ulottuvuuksiin.
Keskustelun fokuksen keskittäminen työttömän oletettuihin kielteisiin ja työtävieroksuviin ominaisuuksiin on yksiselitteisesti pahuutta. Ei sitä voi enää muuksi kutsua. Törkeä valehtelu olisi toinen ilmaisu. Tai narsistista sumuttamista, harhauttamista. Kun kyse on yhteiskunnan kyvyttömyydestä järjestää kaikille työpaikkoja.
Olen huomannut, että tällainen propaganda menee monelle koulutetullekin läpi. Jos on itse ollut onnekas ja päässyt opintojen jälkeen työputkeen, sieltä voi monen olla vaikea nähdä ulos. Tosi moni tuttukin elää jossakin vaaleanpunaisessa lalalandiassa, josta käsin työtön on paha, laiska ja tyhmä, eikä vain suostu menemään töihin. He kuvittelevat, että työpaikkoja haetaan, sitten mennään haastatteluun ja sitten päästään töihin kun ollaan yhtä ahkeria ja hienoja kuin he.
Tosiasiaa he eivät näe. Sitä, että töitä ei ole. EI OLE TÖITÄ, joita hakea. Työttömiä on kohta 500 000. Avoimia työpaikkoja n. 30 000-40 000. Laskekaa siitä jo äly antaa myöten.
Jes joko ne otti kaikki tuet pois? Täysin kokonaan? :D aloittavat varmaan huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa eikä kykene siihen? Miksi kuvittelet että kaikki pystyy siihen? Katsoppas huvikseen moniko töissä käyvistä on muilla töissä. Oliko joku 17% ainoastaan jotka elättää istensä omalla firmalla. Saatan muistaa väärin mutta alle 20% numero oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo muuta käytännössä mitään, hoh hoijaa.
Noh, täytyyhän hallituksen nyt päästä esittämään olevansa tärkeä ja vaikutusvaltainen🤭🤭
Tämä keskustelu pistää niin vihaksi. On strateginen valinta keskittää keskustelu oletettuihin työttömän ominaisuuksiin. Ihan täysin silkkaa sadismia. Sillä viedään huomio pois mm. hallituksen massiivisesta epäonnistumisesta.
Entäs ne työttömät, jotka eivät elä Kela-etuuksilla; miten heitä kannustetaan?
Näkyvät tilastoissa yhtälailla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu pistää niin vihaksi. On strateginen valinta keskittää keskustelu oletettuihin työttömän ominaisuuksiin. Ihan täysin silkkaa sadismia. Sillä viedään huomio pois mm. hallituksen massiivisesta epäonnistumisesta.
Syynä yrittää potkia työttömiä töihin. Jopa oman egon nostamiseksi ja että se on heidän mielestä hauskaa.
Kelasta tulee unelmaduunipaikka koulukiusaajille. Stubbilakin voisi olla edellytyksiä. Kielitaidosta etua ja laskutaidottomuus vain plussaa
Sos.turva ei vaikuta siihen, palkkaako kukaan sinut vai ei.
Mutta palkka tekee sen usein sen, että haetaanko kyseistä paikkaa vai ei, samoi muut työ edut ja ehdot ym.
Lakimuutosten taustalla on hallituksen tavoite uudistaa sosiaaliturvaa siten, että järjestelmä on yksinkertaisempi ja työhön kannustavampi.
Jos pitää paikkansa. Niin tulevaisuudessa leikkauksia on luvassa. Vaikka nyt ei niitä tekisikään.
Onko kukaan ajatellut, miksi koulutetut ihmiset eivät istu jossain vartija/valvontakopissa tai vahtimestarina jossain tyhjän museon aulassa ja pyörittele stressittömästi peukaloita.
Koske he haluavat enemmän palkkaa ja tämän takia tekevät vapaaehoisesti enemmän sitä työtä ja pidempää päivää ja kantavat vastuuta ja vaika mitä ja kaikkihan on siis vapaaehtoista, johon palkka ohjaa.
Eli valtaosa ihmisistä kyllä valitsee työläämmän tien, jos vain korvaus on sen mukainen, joten asiaa korjataan täysin väärästä päästä.
"työhön kannustavampi" tuppaa tarkoittamaan sitä, että virkamies valvoo entistä raivokkaammin ettei se työtön nyt vaan saa päähänsä olla ominpäin oma-aloitteinen ja omii itselleen sen päätöksen että mitä työttömän on tehtävä näyttääkseen systeemissä aktiiviselta.
Suomibyrokratia on kuin kafkan ja orwellin rakkauslapsi.