Raisa ja Antti erosivat dramaattisesti - Nyt heidän perheensä elää poikkeuksellisesti
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/9f1df62f-2554-4bb8-b757-1343…
Raisa Mattilan ja Antti Bergin suhde päättyi tavalla, joka on kuin kohtaus elokuvasta. Raisa ilmoitti puolisolleen ystävänpäivänä rakastuneensa toiseen ja haluavansa eron.
Tilannetta kärjisti vielä sekin, että oli heidän nuoremman yhteisen lapsensa 1-vuotispäivä.
Tähän päättyi kymmenen vuoden mittainen yhteinen taival. Viisi niistä oli vierähtänyt naimisissa. Antti olisi halunnut jatkaa suhdetta, ja ero herätti monenlaisia tunteita. Kielteisiäkin.
Nykyään entinen pariskunta on yhä toimivissa väleissä keskenään viisi vuotta eronsa jälkeen. He asuvat samassa kerrostalossa, kumpikin omassa asunnossaan uuden kumppaninsa kanssa. Yhdessä he junailevat arkea, johon kuuluvat bonusvanhemmat ja bonuslapset.
Raisa ja Antti ovat kirjoittaneet yhdessä eroaiheisen kirjan. Päätös – Erokirja lapsiperheen vanhemmille ilmestyi juuri Gummeruksen kustantamana. Yksi syy teoksen luomiseen oli halu ravistella tapaa, jolla eroperheistä puhutaan.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jättöpäivä sattui olemaan myös Ystävänpäivä eli Valentines Day, maailmalla päivä tunnetaan nimenomaan rakastavaisten päivänä. Raisa oli jo tehnyt eropäätöksen, eikä halunnut feikata tuota päivää aviomiehensä kanssa, koska tiesi, että haluaa eron, eikä rakasta. Ehkä pitkitti erosta kertomista ja tajusi Ystävänpäivänä, että nyt on pakko jättää tuo aviomies, joka yrittää ehkä jotain romanttista tuossa. Siis todella törkeästi vaimolta tehty, että venytti eropäätöksen nimenomaan tuohon päivään, joka vielä sattui olemaan heidän lapsensa syntymäpäiväkin. Nyt miehellä on pelkkiä epämiellyttäviä mielleyhtymiä koko loppuelämänsä tuohon Ystävänpäivään. Kun muualla hehkutetaan rakkautta ja ystävyyttä aina tuona päivänä, hän muistaa sen päivänä, jolloin hänet jätettiin katkerasti. Hän ei ikäänkuin pääse pakenemaan tuota jättöpäivää mitenkään muistoissaan. Ja jotenkin niin ironista - että hänelle se ystävänpäivä edustaa päivää, jolloin hänet jätettiin toisen takia, sanottiin, ettei rakasteta, kun muut ihmiset ja media päinvastoin hehkuttaa kyseistä päivää rakkauden päivänä.
Eikä pelkästään muistele asiaa vain tuona päivänä, vaan ne edeltävät viikot, kun kaupat pursuaa ystävänpäivätavaraa...
Uskomatonta kuinka sadistinen tuo nainen saattoikin olla puolisolleen.
Tiesi mitä teki ja suunnitteli sitä.
Odotti sopivaa hetkeä jotta tuho mahdollisimman suurta.
Mistä tuollainen tarve satuttaa puolisoaan oikein on syntynyt tuolle naiselle?
Verrokkina: olen tullut aviopuolisoni pettämäksi ja jättämäksi (oli lapseton avioliitto).
Kyllä se sattui silti aivan hirveästi, kun yhtenä päivänä puoliso vain tuli ilmoittamaan, että on onneton ja haluaa erota. Olin aivan puulla päähän lyöty, sillä pari viikkoa myöhemmin piti olla muuttamassa uuteen kotiin. Mies ei tietenkään halunnut selvittää asiaa, ei yrittää kanssani eikä ollut mitään mielenkiintoa kohdella minua arvostavasti, koska rakkaus oli hänen puoleltaan kuollut. Seuraavana päivänä toi avioeropaperit ja minä muutin paria viikkoa myöhemmin yksin asuntoon, johon meidän piti muuttaa yhdessä. Kaikki eroon liittyvä työ (yhteisten tilien lopettamiset, edellisen asunnon loppusiivoukset yms) jäivät minun hoidettavakseni. Eron jälkeen minulle selvisi, että miehellä oli ollut sivusuhde jo pitkään selkäni takana.
Oli tuo mielestäni aivan surkeasti hoidettu ero miehen puolelta ja todella olisin yhteisten vuosien jälkeen ansainnut sen, että ero olisi hoidettu paremmin. Minusta helvetissä on erityinen paikka näille ihmisille, jotka pettävät ja rumasti hylkäävät rakkaansa. Jos toista on joskus rakastanut, voisi sen eronkin hoitaa toista kunnioittavammin.
Vierailija kirjoitti:
Verrokkina: olen tullut aviopuolisoni pettämäksi ja jättämäksi (oli lapseton avioliitto).
Kyllä se sattui silti aivan hirveästi, kun yhtenä päivänä puoliso vain tuli ilmoittamaan, että on onneton ja haluaa erota. Olin aivan puulla päähän lyöty, sillä pari viikkoa myöhemmin piti olla muuttamassa uuteen kotiin. Mies ei tietenkään halunnut selvittää asiaa, ei yrittää kanssani eikä ollut mitään mielenkiintoa kohdella minua arvostavasti, koska rakkaus oli hänen puoleltaan kuollut. Seuraavana päivänä toi avioeropaperit ja minä muutin paria viikkoa myöhemmin yksin asuntoon, johon meidän piti muuttaa yhdessä. Kaikki eroon liittyvä työ (yhteisten tilien lopettamiset, edellisen asunnon loppusiivoukset yms) jäivät minun hoidettavakseni. Eron jälkeen minulle selvisi, että miehellä oli ollut sivusuhde jo pitkään selkäni takana.
Oli tuo mielestäni aivan surkeasti hoidettu ero miehen puolelta ja todella olisin yhteisten vuosien jälkeen ansainnut sen, että ero olisi hoidettu paremmin. Minusta helvetissä on erityinen paikka näille ihmisille, jotka pettävät ja rumasti hylkäävät rakkaansa. Jos toista on joskus rakastanut, voisi sen eronkin hoitaa toista kunnioittavammin.
Ei tuollaiset sukupuolesta riippumatta kunnioita ketään tai mitään.
He ovat loppu viimein kyvyttömiä aikuiseen rakkauteen.
Heille parisuhteilu on hyödyn hakemista.
Kuinkahan moni kommentoija täällä on eronnut riidellen ja tuskaisesti joskus jostakin kumppanistaan? Aivan uskomatonta jeesustelua taas. Puolet avioliitoista päättyy eroon. Tutkimusten mukaan ero on psyykkisesti parempi lapsille kuin riitelevä suhde. Olen itse eronnut vaikeissa olosuhteissa, lasten kanssa käytännöllisesti katsottuna paettiin juoppoa miestä. Parhaani olen tehnyt yksinäisenä yksinhuoltajana ilman mitään, mutta kyllä minulla on kanttia myöntää, että tuollainen ratkaisu, jossa ollaan sovussa ja lasten elämässä on paljon rakkaita sisaruksia ja neljä luotettavaa ja huolehtivaa aikuista, voi olla todella hyvä ja antaa paljon turvaa ja iloa elämään. Eroja nyt tulee monestakin syystä, ja mistään ei voi tietää, että tämä on jotenkin huono tilanne kenellekään. Se nyt on varmaan kaikille ihan selvää, että avioeron saa ottaa jos ei halua olla suhteessa, ja Raisa ei ole maailman ensimmäinen ihminen joka niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni kommentoija täällä on eronnut riidellen ja tuskaisesti joskus jostakin kumppanistaan? Aivan uskomatonta jeesustelua taas. Puolet avioliitoista päättyy eroon. Tutkimusten mukaan ero on psyykkisesti parempi lapsille kuin riitelevä suhde. Olen itse eronnut vaikeissa olosuhteissa, lasten kanssa käytännöllisesti katsottuna paettiin juoppoa miestä. Parhaani olen tehnyt yksinäisenä yksinhuoltajana ilman mitään, mutta kyllä minulla on kanttia myöntää, että tuollainen ratkaisu, jossa ollaan sovussa ja lasten elämässä on paljon rakkaita sisaruksia ja neljä luotettavaa ja huolehtivaa aikuista, voi olla todella hyvä ja antaa paljon turvaa ja iloa elämään. Eroja nyt tulee monestakin syystä, ja mistään ei voi tietää, että tämä on jotenkin huono tilanne kenellekään. Se nyt on varmaan kaikille ihan selvää, että avioeron saa ottaa jos ei halua olla suhteessa, ja Raisa ei ole maailman ensimmäinen ihminen joka niin tekee.
On eri asia jos suhteessa väkivaltaa tai päihdeongelmia.
Kommenttisi on tekopyhää pettämisen ja lennosta vaihtamisen oikeuttamista alusta loppuun oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on tekopyhää pettämisen ja lennosta vaihtamisen oikeuttamista alusta loppuun oikeasti.
En ole itse koskaan pettänyt tai vaihtanut lennosta, mutta se on erittäin tavallista, sitä tekee varmaan puolet ihmisistä jossain vaiheessa elämäänsä. Olen myös nähnyt niin paljon onnettomia ydinperheitä, että en pidä sellaista mitenkään aina niin ylivoimaisena järjestelynä. Jos tässä Raisan kuviossa on kaikilla hyvä olla, kuten he väittävät, niin mitä se on muita häiritsee. Ihmisiä vaan tuntuu täällä harmittavan kun jotkut uskaltavat elää oman näköistä elämää, ja eronkin yrittävät hoitaa ystävällisesti. Eihän tässä edes tiedä onko petetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on tekopyhää pettämisen ja lennosta vaihtamisen oikeuttamista alusta loppuun oikeasti.En ole itse koskaan pettänyt tai vaihtanut lennosta, mutta se on erittäin tavallista, sitä tekee varmaan puolet ihmisistä jossain vaiheessa elämäänsä. Olen myös nähnyt niin paljon onnettomia ydinperheitä, että en pidä sellaista mitenkään aina niin ylivoimaisena järjestelynä. Jos tässä Raisan kuviossa on kaikilla hyvä olla, kuten he väittävät, niin mitä se on muita häiritsee. Ihmisiä vaan tuntuu täällä harmittavan kun jotkut uskaltavat elää oman näköistä elämää, ja eronkin yrittävät hoitaa ystävällisesti. Eihän tässä edes tiedä onko petetty.
Missä piireissä oikein olet liikkunut kun kerran ”näet” niin paljon onnettomia yrinperheitä?
Toki jos jossain niitä on niin esimerkiksi sellaiset perheet jossa mies tullut meille vieraista kulttuureista ovat usein onnettomia johtuen patriarkaalisista rakenteista. Naisia siis alistetaan noissa ydinperheissä uskontoon ja kulttuuriin vedoten.
Tätä ei näe normaalien kant asuomalaisten ydinperheissä jotka ovat tasa-arvoisia.
Oudointa on että tuosta tietyt piirit haluavat vaieta. Ei näy somessa ”havaintoja” sellaisista jossa ulkomaalaistaustainen onneton ydinperhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on tekopyhää pettämisen ja lennosta vaihtamisen oikeuttamista alusta loppuun oikeasti.En ole itse koskaan pettänyt tai vaihtanut lennosta, mutta se on erittäin tavallista, sitä tekee varmaan puolet ihmisistä jossain vaiheessa elämäänsä. Olen myös nähnyt niin paljon onnettomia ydinperheitä, että en pidä sellaista mitenkään aina niin ylivoimaisena järjestelynä. Jos tässä Raisan kuviossa on kaikilla hyvä olla, kuten he väittävät, niin mitä se on muita häiritsee. Ihmisiä vaan tuntuu täällä harmittavan kun jotkut uskaltavat elää oman näköistä elämää, ja eronkin yrittävät hoitaa ystävällisesti. Eihän tässä edes tiedä onko petetty.
Väestöliiton tilastojen mukaan avioliitossa pettämisen yleisyys 10 prosentin luokkaa.
Mistä valheittesi hatusta vedit tuon puolet pettää argumentin?
Ei onneton ydinperhe tarkoita välttämättä sitä että ketään alistettaisiin tai pahoinpideltäisiin sellaisella tavalla joka rikkoo lakia, mutta en kyllä tiedä missä piireissä ne ihmiset liikkuvat, jotka ovat sitä mieltä että ydinperhe on aina niin mahtava ja onnellinen paketti. Kaikenlaista riitaisuutta, epäreiluutta, tunnekylmyyttä jne on monissa perheissä. On hyvä että ihmiset nykyisin eroavat mielummin kuin jäävät huonoon suhteeseen. Kyllä lapsetkin vaistoavat jos vanhemmat eivät rakasta toisiaan. Ei ole nykyaikaa ajatella että ero on joku virhe, missä menneisyydessä te oikein elätte.
Vierailija kirjoitti:
Ei onneton ydinperhe tarkoita välttämättä sitä että ketään alistettaisiin tai pahoinpideltäisiin sellaisella tavalla joka rikkoo lakia, mutta en kyllä tiedä missä piireissä ne ihmiset liikkuvat, jotka ovat sitä mieltä että ydinperhe on aina niin mahtava ja onnellinen paketti. Kaikenlaista riitaisuutta, epäreiluutta, tunnekylmyyttä jne on monissa perheissä. On hyvä että ihmiset nykyisin eroavat mielummin kuin jäävät huonoon suhteeseen. Kyllä lapsetkin vaistoavat jos vanhemmat eivät rakasta toisiaan. Ei ole nykyaikaa ajatella että ero on joku virhe, missä menneisyydessä te oikein elätte.
Missä oli sanottu että ydinperhe aina mahtava ja niin onnellinen?
Tilastojen mukaan ihmiset ovat onnettomampia uusperheissä. Lasten henkinen hyvinvointi niissä myös heikompaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään nykyaikaa glorifioida pettämistä, lennosta vaihtelua sekä puhdasta sadismia toisia kohtaan.
Sitähän jotkut tekivät. Kunnes siihen puututtiin.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on kokoontunut muutama henkilö, jotka eivät ole päässeet yli siitä, että ovat tulleet jätetyksi. Ei erot aina kauniisti mene, mutta ne eivät kuitenkaan läheskään aina pilaa elämää. Jutun nainen ei ole psykopaatti tai narsisti, jos on halunnut eron. Ollut uuden miehensä kanssa vuosia, ei siis mikään kukasta kukkaan hyppijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti nämä haluaa ettei eroista enää puhuttaisi surullisena asiana lapsiperheenkään kohdalla. Miksi se sitten lähes poikkeuksetta vaikuttaa niihin lapsiin negatiivisesti? Jos mitään jatkuvaa riitelyä ei parisuhteessa ole.
No mutta onhan se sopuisa ero herraisä lapsen edun mukainen, vai pelinappulanako pitäisi kohdella kuten yleensä? Tai toisen vanhemman hävitä kuin tuhka tuuleen?
Nämä jotka haluavat vaientaa keskustelun erojen lapsiin aiheutuvista negatiivisista vaikutuksia ovat usein itse heppoisin syin eronneita jotka triggeroituvat tosiasioista.
Koska keskustelu tuo ikäviä asioita heistä itsestään pintaan.
Ja he kun eivät kestä kohdata itseään ja tekojaan.Minä en ole eroperheestä, mutta olen sitä mieltä, että jos parisuhde päättyy eroon, riidelkööt vaikka hautaan asti, mutta jos on lapsia, niin silloin pitää osata käyttäytyä. Nimenomaan siksi, että lapsien negatiiviset kokemukset ja mahdolliset traumat pysyvät mahdollisimman pieninä. Minusta ei ole mitään hyväksyttävää syytä erota riidellen, jos on lapsia.
Totuus tulee kuitenkin kertoa lapsille ikätasoisesti. Aina.
Asioiden salaaminen on pelkkää teatteria. Joka on haitallista lapsille.
Ja kyllä vastuunsa tulee ihmisen ratkaisuistaan ja valinnoistaan kantaa. Eikä pakoilla sitä.Miksi ihmeessä vanhempien eron syy kuuluisi lapselle tai ylipäätään kenelläkään koskaan? Usein siihen eroon on monia eri syitä, joka voi sitten konkretiaoitua vaikka ulkopuolisena ihastuksena.
Ja miten tuo lapsi, joka on ollut vuoden vanha vanhempien erotessa, kärsii siitä perheestä, joka on aina ollut hänelle normaali? Huomioikaa kuitenkin se, että lapset usein pitävät asioita normaaleina, kunnes ulkopuolelta aletaan painostamaan, että joku asia ei olekkaan "normaali".
Ne jotka haluavat salata eronsa syyn lapseltaan/lapsiltaan peittelevät jotain sellaista joka saisi heidät näyttämään lasten silmissä todella pahalta ja tunnekylmältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on kokoontunut muutama henkilö, jotka eivät ole päässeet yli siitä, että ovat tulleet jätetyksi. Ei erot aina kauniisti mene, mutta ne eivät kuitenkaan läheskään aina pilaa elämää. Jutun nainen ei ole psykopaatti tai narsisti, jos on halunnut eron. Ollut uuden miehensä kanssa vuosia, ei siis mikään kukasta kukkaan hyppijä.
Missä oli sanottu että olisi diagnosoitu psyko tai narsku?
Niin. Ei. Missään.
Älä keksi juttuja jotka eivät pidä paikkaansa.
Minä kyllä uskon että tuollaisessa uusperheessä, jossa asutaan samassa talossa ja kaikki vetävät yhtä köyttä, on onnellista lasten kasvaa. En tiedä onko sellaista tilastoa että uusperheissä on onnettominta, mutta voin sen kyllä uskoa, että usein ne ovat vaikeita järjestelyjä ja vielä vaikeampia kuin ydinperheet. Itse olen siis sellainen erittäin tavallinen tapaus eli lähivanhempi, joka tekee yksin kaiken, ja ihailen näitä ihmisiä jotka pystyvät elämään rehellisinä eivätkä kaadu omien kaunojensa alle, vaan yhdessä yrittävät saada lasten asiat hyvin. Olisi ihanaa jos voisi luottaa siihen, että jos itselle vaikka kävisi jotain, niin kolme muuta aikusita olisi ottamassa koppia lapsista. En tunne näitä ihmisiä joten en väitä että heidän elämänsä on ruusuilla tanssimista mutta minusta tuo vaikuttaa paljon paremmalta kuin useimmat muut erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisako se täällä pettämistään perustelee ja puolustelee?
Montakoahan pettämisen ja salasuhteen kautta rikottua perhettä tuolla yhdellä pettämisen ja lennosta vaihtamisen puolustelijalla on jo ”vyöllään”?
2 lapsiperhettä? Vai riittääkö sekään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisako se täällä pettämistään perustelee ja puolustelee?
Joko hän tai sitten eräs alan ”ammattilainen”
Aika itsekästä aiheuttaa lapsille pysyviä traumoja "toiseen rakastumisen" takia. Perheiden rikkinäisyys synnytti USA:n jengit ja on varmaan osasyy talouskasvun puutteelle Suomessa
Eikä pelkästään muistele asiaa vain tuona päivänä, vaan ne edeltävät viikot, kun kaupat pursuaa ystävänpäivätavaraa...