@@@ TAMMITENAVAT VKO 22 @@@
Huomenta!
Mitkäs on fiilikset näin toukokuun viimeisellä viikolla?
Itse odotan perjantain ekaa neuvolaa ja ultrausta. Jotenkin on hiipinyt sellainen epäilys, että jospa kaikki ei ookaan ihan kohdallaan. On ollut tosi voimakasta kipua alavatsalla, jollaista en ainakaan ekasta raskaudesta muista. Samaten alaselkä on välillä kuin tulessa. Pianhan se nähdään!
Raskausoireetkaan ei oo enää niin voimakkaat. Rinnat toki on edelleen kipeät, muttei ehkä niin kipeät kuin aluksi. Pahoinvointia ei juuri ole enää ollut. Siksikin olen vähän skeptisellä mielellä.
Aurinkoista viikkoa kaikille :D
plumeria rv 8+6 (vieläkään ei työnimeä keksitty enkä tiedä keksitäänkökään)
Kommentit (105)
Olemme vuoden yrittäneet saada ensimmäistä lasta ja meillä olisi ollut aika lapsettomuushoitoihin 5.6. En ole sitä vielä kyllä perunut, joten täytyy sinne sitten varmaan sunnistaa...Minulla on ollut ongelmana pitkä kierto ja ovuloimattomuus. Nyt sain ensimmäistä kertaa elämässäni ovisplussan 6.5. ja kp 33. Seksiä harrastettiin 4.5., 6.5. ja 8.5. joten joku näistä tärppäsi. Raskaustestiin sain plussan 18.5.
Lääkäri sanoi, että silloin on keskenmeno kyseessä, kun verta tulee enemmän kuin kuukautisten aikana. Vielä ei ole tullut enemmän, mutta silti minusta tuntuu, että kesken on mennyt.
Äiti toi juuri minulle töihin ruusuja :) Ei kyllä harmita, että tuli raskaudesta ja tästä vastoinkäymisestä kerrottua molempien vanhemmille, kun heiltä saa sitten tukea tällaisissä tilanteissa.
Rizza
Vasta eilen kirjoitin Rizzan tilanteeseen liittyen siitä, miten ohuen langan varassa nämä raskaudet meillä tammikuisia odottavilla on.
Noin puoli tuntia sitten oltiin juuri miehen kanssa lähdössä ostamaan sukulaiselle lakkiaislahjaa. Nopeasti päätin vielä vessassa käydä, ja näky oli musertava: pikkuhousuissa pari ruokalusikallista verta, ja pyyhkiessä tuli paperiin myös tosi paljon verta. Itku siinä tuli, ja soitin heti terveyspalvelujen neuvontanumeroon. Ei ne siellä tietenkään osanneet sanoa onko syytä huoleen vai ei, neuvottiin pysymään makuulla tämä ilta ja huomenna sitten ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen. Mutta se jonka kanssa puhuin, sanoi että aika harvinaista on se, että tulee kuukautiset vielä raskaana ollessa. Nyt olisi kierron mukaan se aika, kun kuukautisten pitäisi alkaa, ainakin ovulaation perusteella. Ovulaatio oli n. kp25, ja jos ovulaatio on kierron puolessavälissä, niin nyt just kuuluis alkaa uuden kierron, kun edellisistä kuukautista on kulunut 50 päivää.
Vessassakäynnin jälkeen ei oo tullut pikkuhousunsuojaan mitään, mutta pyyhkiessä paperiin tulee vähän verta.
Vielä toivon parasta, mutta aika apealla mielellä ollaan :(
Minulla alkoi juuri samoihin aikoihin tihkutteluvuoto, kun kuukautisten olisi kuulunut normaalisti alkaa. Toivottavasti vuoto olisi kohdallasi vain harmitonta ja ohimenevää! Lepäile ja yritä rentoutua.
Itse olen ravannut vessassa monta kertaa päivän mittaan tarkistamassa vuotoa ja nyt on vuoto vihdoinkin loppunut, huh.
Rizza
Voimia kovasti *halaus*
Täällä tarttis kovasti kans tsemppiä... Oltiin tänään varhaisultrassa, lähinnä katsomassa, että alkio on oikeassa paikassa. Kohdusta jotain löytyi, joka vastasi viikkoja hyvin, mutta sykettä ei ainakaan vielä näkynyt.
Enpä mä sitä näillä viikoilla odottanutkaan, mutta kuitenkin, pettymys oli musertava... Nyt siis menossa rv6 jos lasketaan kp30 mukaan
Pakko tulla kertomaan tänne oma tarina, jotta saatte vähän toivoa. Esikoista odottaessa minulla alkoi plussauspäivänä ruskea vuoto (eli päivänä jolloin kuukautisten piti alkaa). Vuoto jatkui todella pitkään...muistaakseni kuukauden. Välillä jopa yltyi niin pahaksi, että tuli kirkasta verta jossa oli klönttejä. Kävin naistenklinikalla ultrassa ja siellä ei nähty mitään. Luulivat tuulimunaksi. Päätettiin sit kuitenkin että käyn tarkistamassa asian vielä viikon päästä. Minä itkin ja surin...olin siis luopunut jo toivosta ja todennut,että menetin " lapsen" .
Ihmeitäkin tapahtuu. Uudessa ultrassa nähtiin sitten sikiö ja syke. Nyt tuossa touhottaa vilkas 1,5vuotias joka ei " pienestä" verenvuodosta ulos suostunut ulos tulemaan :) Eli jos siitä verenvuodosta joku selvisi, niin on teidänkin pikkuisilla vielä mahdollisuus. Toki huonostikkin on voinut käydä, mutta se selviää vasta ultraamalla tai muilla tutkimuksilla. Haleja molemmille!
Sitten omaan napaan! Ei oireita edelleenkään. Tämäkin on pelottavaa kun luulisi nyt jotain oireita olevan? Taidan laittaa rahan haisemaan ja menen yksityiselle ultraan tässä viikon parin päästä. Luulin jo olevani viikolla 6, mutta olenkin vasta viikolla 5. Laskuvirhe! Kertokaa nyt joku että onko kellään muulla ollut oireettomuutta ja silti kaikki hyvin?
Milla 5+2
RIZZA: Toivottavasti tilanteesi ratkeaa pian, kulutavinta on elää epätietoisuudessa. ¿halaus-
SAMMERMANNI: Ekassa raskaudessa mulla oli loppu-aikana niin paha närästys et vatsahapot poltti kurkkuun vesikelloa...siis aivan kauheeta. Luulin et tulen hulluksi ei mikään auttanut (paitsi synnytys) Toivottavasti nyt välttäisin sen. Tosiaan noita tuplarattaita löytyy tosi siistejä ja kivaan hintaan käytettynä ja ne saa helposti myytyä myös myöhemin eteenpäin. Kannattaa katsoa myös jostain paikalliselta lastenkirppikseltä. Tolla ikäerolla ne on kyllä ihan välttämättömät.
POPIN_ÄITI: Itse kävin alkuraskauden ultrassa, ja se ei maksanut kuin 62¿ ja siitä saa vielä kela korvauksenkin. Kunnalliselle on kyllä varmaan mahdoton päästä
KAIKKI JOTKA POHTIVAT ONKO KAIKKI HYVIN: Onhan se tosi asia että se on jonkun ¿korkeemman käsissä¿ itse yritän suhtautua asiaan suuremmin miettimättä...kun eihän sitä voi joka viikko ultrassakaan juosta. Itse välillä mietin , et mitä jos pikkuinen onkin mennyt kesken seuraavassa ultrassa johon on n. 5 viikkoa...mutta päätin etten sitä murehdi. Ei siihen se murehtiminen auta ja kyllä sen sitten silloin huomaa. Koitetaan kaikki vaan nauttia raskauksistamme ilman turhia murheita vaikka se vaikeaa onkin!
YÖLINTU78: Tervetuloa!!!
RIZZA ja PAJUNKUKKA: Tsemppiä ja voimahaleja! Toivotaan, että kaikki menisi nyt kuitenkin hyvin.
MILLA -79: Kyselit oireettomuudesta. Ei mullakaan ole mitään oireita. Sen takia koko raskaus vähän epäilyttää.. Viikko sitten oli parina aamuna vähän heikko olo, mutta sen jälkeen olo on normalisoitunut. Mulla on menossa jo kahdeksas raskausviikko. Voin juoda kahvia ihan normaalisti, mikään haju ei okseta jne, eikä muutenkaan heikota. Ainut " todiste" raskaudesta on 2 plussatestiä toukooon alussa ja poisjääneet menkat. En ole mennyt alkuraskauden ultraan. Eka neuvola on ensi viikolla. Mä odotan esikoista, en edes tiedä, miltä raskauden kuuluis tuntua, mutta jotenkin kuvittelin, että olo ois sillon ihan erilainen.. Kuitenkin tähän asti olo on ollut kaikin puolin normaali.
onpa paikka missä käsitellä näitä asioita, kun ei olla ystäville ja sukulaisille haluttu mainita raskaudeta vielä. Mies on ihana, mutta ei se ihan ymmärrä kaikkia minun tunteita, kai siksi ettei sen itsensä sisällä kasva mitään arvokasta ja helposti särkyvää...
Kiitos saamastani lohdutuksesta...
Rizza, tosi kiva juttu että sulla on vuoto loppunut!!
Ms. Tinkerbell, voimia sinnekin!
Milla, kiitos että jaoit kokemuksesi. Kyllä se vähän viritti mielialaa positiivisemmaksi.
Mulla ei ole tullut sen kovasti järkyttäneen vessakäynnin jälkeen enää kirkasta verta ollenkaan, paperilla jos pyyhkii niin siihen jää vähän ruskeaa vuotoa. Ei kuitenkaan ole pikkuhousunsuojaan tullut juuri mitään, pari pientä ruskeaa pistettä....on tosiaan hassua jakaa tämmöisiä ällöttäviä kokemuksia toisten kanssa, mutta yllättävän luontevasti se kuitenkin käy... :) Ei oo hajuakaan siitä, onko tämä " verenpurkauksen" jälkeen niukaksi ruskeaksi vuodoksi muuttunut homma hyvä vai huono merkki. Huolestuttaa, mutta se auttaa että tietää ettei välttämättä kuitenkaan oo siitä pahimmasta kyse..
Kätilöopistolle ottavat päivystykseen, ihana juttu. Niukka ruskea vuoto jatkuu. Sanoivat kyllä ettei siellä vielä välttämättä mitään näy, mutta siinä tapauksessa pääsisin kuitenkin uuteen ultraan myöhemmin...eli ei tarvii tässä epätietoisuudessa yksityiselle mennä.
Toivottavasti kaikki on hyvin...
Onneksi on noi ultrat nykyisin...Tsemppiä kaikille ,joilla on harmia,mitä kenelläkin!!!
Itse just tsekkasin muistiinpanojani edellisten raskauksien ajoilta ja etominen on alkanut vasta pari-kolme vkoa myöhemmin kaikissa edellisissä..Kiva kiva,jos nyt sitten saa tätä ihanuutta nauttia kaksin verroin=(
Toisaalta olis aivan ihanaa jos ei olis oireita,mutta yleensä se on huono merkki.Nehän on juuri ne raskaushormoonit,mitkä näitä oireita aiheuttaa ja jos ei niitä erity,ei ole hyvin pullat uunissa.Mutta olemme toki yksilöitä.Siinä missä toinen joutuu tiputukseen oksentelun takia,toinen ei huonovointisuudesta tiedä mitään.
Kaikille " oireettomille" : on olemassa paljon erilaisia oireita.Tarkkaile
-joudutko juoksemaan pissalla entistä useammin
-väsytkö helpommin
-onko unentarve lisääntynyt/vähentynyt
-etomista
-rintojen turpoamista/kipeytymistä
-ummetusta/ripulia
-finnejä normaalista poiketen
-hiusten epätyypillistä rasvoittumista
-hengitys vaikeutuneen tuntuista
-repäisykipuja alavatsalla
-jatkuva vilu/hikipuuskia
-omituisia ruuan mielitekoja
-nälän tuntemuksen lisääntymistä/vähenemistä
-alavirettä
-lihassärkyjä
-peräpukamia
ja lista jatkuis vielä=)
Pointti on se,ettei kaikille tosiaan tule etomista ja väsymystä,vaikka useimmille tulee.Voi olla vain jotain edellisistä.
Lopuksi vielä.että annetaan asiat " Herran haltuun" .Me emme lopulta voi muuta kuin pitää itsestämme mehdollisimman hyvää huolta=)
Joku muuten ihmetteli niitä kalaöljykapseleiden syömisiä.Kaikissa kapseleissa ei ole A-vitamiinia.On ihan puhtaita kalaöljytuotteita ja sitten esim.Möller Sydämelle,viininpunainen purkki,joka sopii hyvin odottajalle,sillä siinä on foolihappoa,b-ja e-vitamiineja kalaöljyn lisäksi.On tutkittu,että jos äiti syö koko raskauden ajan kalaöljyä,vauvasta tulee älykkäämpi ja rauhallisempi.Maitohappobakteerien raskauden aikaisen käytön taas on todettu ehkäisevän allergioita ja korvatulehduksia syntyvällä vauvalla.
Aurinkoista päivää!!!
Huomenta vaan!
Pajunkukka: Paljon paljon peukkuja bdbdbdbdbdbd, että saisit hyviä uutisia ultrassa. Hienoa, että pääset tarkistamaan tilanteen, niin ei tarvitse omassa päässään vaan pohtia, mitä on tapahtunut.
Rizza: Hyvä, että vuoto on loppunut. Toivottavasti kaikki on hyvin hurjasta kokemuksesta huolimatta.
Oireettomuudesta: Olen vähän väliä valittanut, ettei oireita juurikaan ole. Toisaalta, kun oikein suurennuslasilla etsii, niin sitten löytää jotain juttuja. Olen jo ajatellut hakea uuden testin ja testata, mutta sekin pelottaa. Haluaisin niiin kovasti, että kaikki on hyvin. Mitkään ruoat ei ällötä, hajut ei myöskään (paitsi aamulla autossa appiukon lagerfelt-parfyymi, mutta siihen meinaa pyörtyä muutenkin...) Ei väsytä pahemmin. Ainut tunne on tuo alavatsan outous. Ai niin ja maha näyttää kasvaneen, mikä voi kyllä johtua myös siitä, etten ole tarkkaillut syömisiäni ;)
ON: Eilen oltiin valitsemassa laminaattia uuteen taloomme, ja K-Raudassa iski yht' äkkiä tosi paha olo. Tuntui kuin mahassa olisi ämpärillinen ilmaa, joka kiersi. Pyörrytti ja muuta. Piti lähteä aika vauhdilla pois, kun ei ollenkaan helpottanut. Sitten kun pääsi autoon istumaan, tuli heti parempi olo. Samanlaisia " kohtauksia" muistaisin myös ekassa raskaudessa ihan alkuvaiheessa. Ehkä nämä oireet tästä alkaa. Eikö olekin tositosi tyhmää, kun oikein toivomalla toivoo, että tulisi nyt edes vähän pahoinvointia?
Eipä muuta kuin hyviä pahoinvointeja vaan kaikille tasapuolisesti :) Ja aurinkoista viikonloppua!!!
Popin_äiti + " ?" rv 5+5
Tervetuloa uusille palstalaisille, onnea plussasta!
Harmien ja surujen kanssa painiville. Tiedän, että vuodon kanssa on kauheaa elää. Minua ei ainakaan yhtään lohduttanut, jos joku sanoi, että hänellä ollut samaa vaivaa. Nää on aina tapaus kohtaisia. Joskus vuodot ovat harmittomia ja taasen välillä karmivia ja keskenmenoon päättyviä. Omaa jaksamista helpottaa tää kirjoittelu ja muille puhuminen! Jaksuja vaan kovasti! Toivotaan kaikille parasta, eli nyytiä kainaloon tammikuussa!!!
Keskiviikkona kävin yksityisellä kontrolli ultrassa. Kuukautisten mukaan viikkoja silloin 7+0 ja ultran mukaan 6+1. Papu oli kasvanut ja siellä se sydän sykki . Verinenvuoto loppui onneksi jo tiistaina, joka kesti kaameat 17 päivää.
Nyt taas saan nauttia tästä olostani. Toivon matkaan enkeleitä, jotka suojelisivat meidän kaikkien masukkeja!!!!
Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!!!
Aamun_kuiskaus ja papu rv 7+2
Tervetuloa uusille tammikuisille! :)
Siru-Sofia: Flunssaa pukkaa päälle edelleen.. Olo todella voimaton, mutta eiköhän tämä tästä. Lääkäriin en ole ainakaan vielä mennyt. Kuumetta ei onneksi ole.
Pajunkukka: Toivottavasti saat hyviä uutisia ultrasta! Tule sitten kertomaan kuulumiset! Pidetään peukkuja!!
ON: Pitäisi pakata tavaroita, lähdetään viikonlopuksi miehen vanhemmille, mut ei vaan jaksa. Tavarat on tossa sängyllä valmiina et ei tarvis kun laukkuun ne laittaa mut tää flunssa ja raskaus on vienyt mun viimeisetkin voimat. Inhottavaa.
Närästystä ollut myös mulla, jollakin muulla sitä myös ollut vaivana... Tosi inhottava vaiva sekin.
en nyt enää muista mitä muuta piti kommentoida. hyviä vointeja ja mukavaa viikonloppua!
satsumanäiti rv8+5
Kuten jo varmaan arvaatte, niin tänään tehtyjen verikokeiden tulokset kertoivat, että hcg-arvo on lähtenyt laskuun, joten tämä verenvuotoni on ollut keskenmeno.
Minusta ei tule vielä äitiä, ja minut voi poistaa listalta. Tiesin jo odottaa tätä, sillä kaikki raskausoireeni katosivat kuin tuhka tuuleen eilen ja jäljelle on jäänyt vain tyhjä ja outo olo sekä kova kaipuu. Tämä päivä on mennyt itkiessä ja viikonloppuna ei ole muuta kuin aikaa surra.
Olemme kertoneet jo vanhemmillemme sekä sisarillemme ja tuntui niin ihanalta, kun 15-vuotias pikkuveljenikin soitti juuri, että miten voin :) Tukiverkosto on suunnattoman tärkeää. Ilman tätä tammitenavien ketjua olisin myös aika hukassa. Kiitos teille kaikille tuestanne! Toivon teille kaikille turvallista odotusaikaa! Pysyttelen varmaan vielä täällä taka-alalla seurailemassa kuulumisianne :) Jotenkin en osaa päästää vielä irti, vaikka ymmärränkin jo, että omasta helmiäisestäni tulikin pienen pieni enkeli. Sain sentään kokea äitiyden onnea edes hetken.
Toivottavasti pääsemme pian yrittämään uudelleen. Täytyy aloittaa kaikki taas alusta ja ostaa ovistikkuja...Voih. :(
Rizza
Ei ole mitä sanoa, tiedän kokemuksesta että tilanteessasi mikään ei lohduta...
Meillä on myös useampi enkeli tuolla pilven reunalla... Tällaisen runonpätkän olen joskus löytänyt ja mielestäni se on tosi kaunis, voimia teille...
Äiti, minun täytyy jatkaa,
joku kutsuu kulkemaan,
Täytyy taittaa taival matkaa,
vaikken tietä tunnekaan.
Siellä missä toisiansa,
aallot vievät tansseihin,
siellä, veden loiskinassa,
siellä olen minäkin.
Siellä missä korkealla,
siintää pilvi sulavin,
siellä, sinipilven alla,
siellä olen minäkin.
Äiti, katso kuinka kasvan,
kuule, kuinka kohisen,
Minkä kasvoin viime vuonna,
tänään kasvan ohi sen.
Avara on taivaan syli.
Tuulen tietä purjehdin.
Pääsky lentää pääsi yli,
siinä olen minäkin.
Älä pelkää, tulen kyllä.
Tulen kyllä takaisin,
iltatuulen hyväilyssä,
siinä olen minäkin.
Tänään oli siis eka neuvolakäynti ja samalla ultrattiin ja tarkistettiin, että kaikki on kunnossa. Ja siellähän se pikkuinen rusina möllötteli ja keskellä oli aivan pikkuinen, tykyttävä sydän. Mies oli mukana ja automatkalla kotiin vain totesi iloissaan, että " meille tulee vauva" ... Ehkä se hänellekin tuntui nyt vähän konkreettisemmalta. Eli kaikki hyvin ja terkka on todella mukava tyyppi!
Ensi viikolla varaan ajan np-ultraan ja eka lääkäri on 19. kesäkuuta. Ja hän on nainen, onneksi! En tykkää yhtään käydä miesgynellä...
Pahoitteluni Rizzalle ja voimia!
Aurinkoista viikonloppua toivottelee
plumeria rv 9+2
Tuli kyllä pala kurkkuun-niin hauras on elämän lanka...Tässä voi itse kullekin vielä tulla sama etten.Minua on siunattu normaaleilla raskauksilla eikä ole ollut yhtään keskenmenoa, mutta mikään ei ole varmaa.Itku puhdistaa ja auttaa surun yli.Voimia ja onnea uuteen yritykseen!
Sammermanni rv 5+3
Voi että Rizza... Olen niin pahoillani puolestasi! Vaikea lohduttaa. Virtuaalihali sinulle! Koitahan jaksaa. Harmittaa niin kovin, kun olen jo tänään lapsettomat plussanneet -palstalla kuullut samanlaisia uutisia... Todella surullista... Enkeli-vauvoja... Tämä on koko touhu vielä niin kovin hataralla pohjalla...
Mites Pajunkukka?
Itselläni on tänään muutamaan otteeseen vatsan sisältö kääntynyt mukavasti ympäri... Kertaakaan en ole oksentanut, mutta yökkinyt pöntöllä senkin edestä. Rinnat on niin kipeät, että pitää vissin siirtyä tyystin käyttämään urheiluliivejä!!! Varhaisultra olis täällä ensi keskiviikkona. ONNEKSI!!!
Mutta, minäpäs lähden tästä vielä puuhastelemaan jotain. Oon siivoillut, vaihtanut lakanat, tehny vähän puutarhahommia, pessyt makkarin kolme mattoa... Leiponut miehelle synttärikakun (tosin vähän myöhään, mutta parempi kuin ei olenkaan... Olin NIIIIIN väsynyt oikeiden synttäreiden aikaan, että en jaksanut. Oli töitä, polttareita, raksaa...)
Helmiina ja Piiperöinen 6+3
Rizza: Olen pahoillani. Voi kunpa voisin jotenkin auttaa tai sanoa edes jotain järkevää...
Täällä raskausoireet jatkuu. Kahdet päiväunet olen nukkunut ja silti väsyttää. Toivon jo pikkuhiljaa, että tämä väsymys helpottaisi, kun en oikein saa mitään tehtyä. Peruskotitöiden lisäksi edessä olisi muutto, joten energiaa tarvittaisiin. Maanantaina pitäisi lähteä työkavereiden kanssa kahdeksi päiväksi Latviaan, joten silloin kai pitää pomolle ja työkavereille paljastaa, että en ole tulossa takaisin töihin vielä hetkeen.
Hyvää viikonloppua tammikuisille!
aamuhalla 8+6 (toisin kuin ensimmäisessä raskaudessa, nyt tuntuu siltä, että raskausviikot etenee tosi nopeasti)
heippis!! oon uusi täällä...oottelen pikkukutosta j aattelin tulla tännekkin esittäytymään...tää aino raskauksista jossa ollut näin karseen kauhee olo,hirvee väsymysja palellus(ne tosin helpannut jo) ultra on 11pv,ja sit näkee et kaikki on kunnossa...neuvola sitten siitä reilun viikon päästä.käyn lasten kanssa partioleirillä siinä välillä...