@@@ TAMMITENAVAT VKO 22 @@@
Huomenta!
Mitkäs on fiilikset näin toukokuun viimeisellä viikolla?
Itse odotan perjantain ekaa neuvolaa ja ultrausta. Jotenkin on hiipinyt sellainen epäilys, että jospa kaikki ei ookaan ihan kohdallaan. On ollut tosi voimakasta kipua alavatsalla, jollaista en ainakaan ekasta raskaudesta muista. Samaten alaselkä on välillä kuin tulessa. Pianhan se nähdään!
Raskausoireetkaan ei oo enää niin voimakkaat. Rinnat toki on edelleen kipeät, muttei ehkä niin kipeät kuin aluksi. Pahoinvointia ei juuri ole enää ollut. Siksikin olen vähän skeptisellä mielellä.
Aurinkoista viikkoa kaikille :D
plumeria rv 8+6 (vieläkään ei työnimeä keksitty enkä tiedä keksitäänkökään)
Kommentit (105)
onpa vaikeita nämä aamut töissä, kun ei uskalla vielä kenellekkään kertoa ja paha olo velloo vatsassa ja olo on aivan voimaton. Ja tämä närästys...eilen kävin Rennieitä apteekista hakemassa, niitä kuulemma saa syödä huoleti. Mulla kun on krooninen ruokatorven tulehdus, ja siihen jatkuva lääkitys, niin voi kuvitella että tämä tästä vain pahenee. Täytynee jutella lääkärin kanssa löytyisikö mitään Rennietä vahvempaa lääkettä mitä saisi syödä....
Täälläkin kyllä kirjoittelee iäkäs ensisynnyttäjä, 34v, kiva kuulla että meitä on muitakin :)
IPU: missä ultra maksoi noin paljon?
Onko kenelläkään tietoa mitä ultra Helsingin Mehiläisessä maksaa? Mulla olisi aika varattuna 18.6. sinne.
Toivottavasti RIZZAlla on kaikki hyvin!!!
t. Kuuttiperhe
onnea uusille plussanneille ja tsemppiä kaikille ongelmien/ahdistusten kanssa taisteleville. Itse olen täynnä pelkoa ja ahdistusta tällä hetkellä, olen jotenkin melkein varma että nyt ei ole kaikki hyvin, en muista esikoisen ajalta tällaista tunnetta vaikka silloinkin pelotti alkuviikot. Mulla ei kerta kaikkiaan ole mitään oireita vaikka kuinka yrittäisin niitä kehitellä. Enää ei edes vatsaa jomota menkkamaisesti eikä vihlaise kun aivastaa. Eikä väsytä yhtään kun taas esikoisen odotusajan ekat kuukaudet oisin voinut vaan nukkua kellon ympäri. Mut toisaalta ei ole kyllä minkään näköstä vuotoakaan joten ei auta muu kuin odottaa ensi viikon ultraa jolloin nähdään missä mennään....
en kyllä yhtään muista olleeni näin hermoheikko esikoisen ajoilta, voi kyllä olla että jos mieheltä kysyttäisiin niin hänestä olisin ihan samanlainen kuin silloinkin:)
palaan ensi viikolla ultrakuulumisten kera!
hippo rv 6+4
ipu,onnea-mähän sanoin et kaikki hyvin=) Halaus!
Kuutti,Mehiläisessä se ultra maksaa sen n.170e.
Ninnuskaliini,meillä esikoinen oli kans koliikkinen,korvakierteinen ja huono nukkuja.2-vuotseksi asti piti hyysätä kaiket yöt.Sai yöllisiä kauhukohtauksia ja muuta.Nyt on 10v reipas,valoisa ja rauhallisen sorttinen biologiasta ja tutkimisesta kiinnostunut poika. Ja tytöllä vaivasi korvat +on allergioita,mut oli ihannevauva: nukkui heti syntymästään 6-8h unia ja ihmettelin onko joku ufo kaapannu meidän vauvan ja jättäny vaihdokkaan=D Tämä kuopus on myös vauvaojen eliittiä:syö,nukkuu,kakkii ja pölöttää.Että voi teillä mennä varsin mallikkaastikin,vaikka on yksi sairastelija ollut huushollissa=)
Isot lapset valittaa,kun jääkaappi on täys " äidin ihania ruokia" :vesimelonia,greipiä,kirsikoita,mansikoita ym.Lapset saa vähän,mutta äiti enemmän.Olen selittänyt,että vauva tarvii.Pakko olla tuollaisia sapuskoja,kun ei välillä mikään maistuis.
RIZZA: tsemppiä, toivottavasti kaikki on vuodosta huolimatta kunnossa.
Minä olen kotiutunut Englannista ja on niin ihanaa olla kotona. Reissu oli onnistunut, eikä raskausoireet vaivanneet, kun oli niin paljon muuta ajateltavaa. Nyt kun arki on taas alkanut, niin väsyttää ja etoo. Välillä pyörryttää, kun verenpaine taitaa olla alhaalla. Viime raskaudessakin minua pyörytti aika usein, kun verenpaine oli tosi alhainen. Söin paljon suolaa, salmiakkia ja lakua, mutta eipä ne juurikaan verenpainetta nostaneet (lääkäri oikein määräsi syömään salmiakkia :)). Mä olen salmiakin suuri ystävä... No, ekassa neuvolassa sen taas sit näkee, että mitkä ne paineet on!
Paljon oli gallupkysymyksiä, mutta enpä mä nyt niistä muista puoliakaan. KAKSOSISTA: En ole uskaltanut ajatella moista vaihtoehtoa, kun sitten olisi hoidettavana kolme vaippaikäistä... SEKSISTÄ: Eipä ole tehnyt seksiä mieli raskauden aikana. On niin väsynyt olo koko ajan, että nukkuminen vie voiton petipuuhista.
Nyt lähden nukkumaan ansaitut aamupäiväpäikkärit, ennen kuin pikkuneiti herää. Edelliseen raskauteen verrattuna tuntuu helpommalta " potea" tätä raskautta kotona kuin töissä. Ekassa raskaudessa olin aivan sairaan väsynyt töissä ja muutoinkin huonovointinen (en tajunnut hakea sairaslomaa). Nyt olotila on suunnilleen sama, mutta nyt voi nukkua paritkin päiväunet ja muutoinkin lepäillä eritavalla kuin töissä. Tietysti pikkuneiti vaatii aika paljon huomiota ja hoitoa, mutta silti on mahdollisuus lepäillä. Ja jääkaapilla voi käydä vartin välein, kun töissä se oli mahdotonta. Tsemppiä siis teille, jotka töissä taistelette väsymystä ja pahoinvointia vastaan!
aamuhalla 8+4?
Ninnuskaliini: Tuo sun nuorimmainen kuulostaa ihan meidän poitsulta :( Nyt on pikkasen helpottanut, kun ollaan saatu lääkitys, mm. hengitettävä kortisoni, kuntoon. Kela myönsi sairaan lapsen hoitotuen, onneksi, vaikka meillä on kyllä vakuutus...
Kuutti: Nestemäinen (tai tabl.) gaviscon on parasta närästykseen raskausaikana. SItä käytetään myös refluksin hoidossa ja on turvallinen ja tehokas, suosittelen!
Olin eilen kampaajalla ja nyt on niin hehkee olo :) Kyllä se kummasti piristää! Kävimme myös hakemassa tähän helteeseen tuulettimet ja ah, että helpottaa..
Mikään makea ei menis alas, joten luulenkin että odotetaan poikaa isoveljen seuraksi.
RIZZA: tsemppiä, toivotaan että siellä on kaikki hyvin! Tulethan kertomaan, etkä tipu. db db
Niin minähän sain positiivisen tuloksen viime viikon torstaina, ja olen sen jälkeen leijunut, mutta eilen oli pakko tehdä kuitenkin taas raskaustesti ihan vain varmistukseksi, että se on vielä siellä ;) Hassua on että jännitti kaksi kertaa enemmän kuin viime viikolla, jolloin en oikeastaan odottanut olevani raskaana. Minähän söin vielä viime kuussa pillereitä!
Jostakin tilastosta näin että pillereitä syöneillä ensisynnyttäjillä raskauden todennäköisyys menee yli 50% vasta kuuden ja puolen kuukauden päästä ehkäisyn lopettamisesta, ja kahden kuukauden päästä todennäköisyys on vasta 2%. Minä tulin raskaaksi heti ekasta kierrosta, joten kuulun siis kaiketi tosi pieneen ryhmään. Tosin käytin apuna ovulaatiotestejä, mikä ehkä paransi vähän mahiksia.
Minä siis tiedän parin päivän tarkkuudella hedelmöittymisen ajankohdan, ja siksi vähän harmitti kun neuvolatäti halusi kuitenkin laskea raskausviikot oman systeeminsä mukaan, eli viimeisistä kuukautisista. Mutta niin se kai menee, että ne joka tapauksessa aina ensin lasketaan niin. Nyt se lapsi vaan näyttäisi saaneen alkunsa 10-12 päivää aikaisemmin kuin oikeasti. Ja sit ku vielä laitetaan siihen ne kaksi " haamuviikkoa" kuukautisten ja ovulaation oletetulle välille, niin kyllä kuulostaa vanhalta vauva, se on nyt sitten rv7+0. Ja oikeesti se laitettiin alulle vähän yli kolme viikkoa sitten vasta :) Toivottavasti se ultra sitten laittaa lapsen hedelmöittymispäivän oikeaan paikkaan. Eka neuvola-aika mulla on ens viikon keskiviikkona, ultrasta en tiedä.
Mieskin oli niin suloinen sitten eilen sen uuden positiivisen testin jälkeen, alkoi puhumaan vauvasta paljon enemmän kuin mitä on näinä aiempina päivinä tehnyt. Kuulemma ei oo kunnolla pystynyt uskomaan, mutta nyt kun oli toinenkin positiivinen, niin kai se on uskottava.. :)
Mies haluaisi mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille, ja neuvolasta sanottiin että totta kai saa tulla vaikkei se mitenkään välttämätöntä ole. Mies vaan ei tiedä miten selittäisi töissä sen että lähtee keskellä päivää käymään jossakin. Siis liukuvan työajan takia se saa kyllä lähteä, mutta joku kaveri kyllä kysyis syytä ihan uteliaisuuttaan.
Miten tässä selviää niin monta viikkoa ennen kuin pääsee kertomaan vanhemmille (jotka kyllä on selvästi osoittaneet toivovansa lastenlasta, mutta eivät luultavasti osaa odottaa sitä kuitenkaan juuri nyt), parhaalle ystävälle, muille kavereille ja sukulaisille?? Eilen puhuin parhaan kaverin kanssa, ja se sanoi leikkisästi yhtäkkiä että " meille muuten tulee vauva...heinäkuussa." No tuosta heinäkuusta tajusin ettei se oikea vauva voi olla, ja kisuvauvastahan siinä sitten olikin kyse. Mutta arvatkaapa olisiko tehnyt mieli sanoa siihen, että " meille muuten tulee vauva...tammikuussa." :DDD Anelin vielä mieheltä lupaa soittaa perään ja tehdä niin, mutta en saanut... :(
Ja pahoinvoinnista sen verran, että en ole kyllä ainakaan vielä kokenut juuri mitään oikeaa pahoinvointia, mutta ehkä tosiaan olen vielä niin alussa. Maha on ollut vähän löysällä, ja tulikin mieleen, että josko tämä raskausajan pahoinvointi tulee minulle samanlaisena kuin kaikki mahatautini. Aina kun kaikki muut ovat oksennustaudissa, minulta tulee vain toisesta päästä. Olen muistaakseni oksentanut viimeksi joskus teininä humalassa :)
Kramppeja alavatsassa (varsinkin seksin jälkeen) ja nännikipuja on ollut. Alavatsa tosiaan on välillä tuntunut vähän samalta kuin silloin kun menkat on tulossa. Mutta varsinaisesti pahoin en ole voinut.
Hauskaa keskiviikkoa kaikille, täällä etelässä ukkostaa ja sataa...ilmankos olikin niin hirveä taas nukkua viime yönä, otin pelkän pussilakanan päälle.
Pajunkukka + Tiitiäinen
luin nuo aikaisemmat viestit kunnolla vasta kirjoitettuani pitkän sepustukseni.
Kaikki puhuvat siitä miten rinnat ovat kipeät, onko teillä muillakin kipeänä vain nännit, vai ihan koko rinta?
On melkosen epätodellinen olo, kun ei ole mitään oireita. Ei okseta, ei yökötä, ei viluta, ei satu, ei nipistä. Hassua. Edellinen raskaus oli myös vähäoireinen, mutta kyllä se pahoinvointi ja rintasärky astui heti kuvioihin.
Mulla on takana 1- keskenmeno, yksi synnytys ja nyt tämä uusi raskaus. Jokaisessa on ollut sitä ruskeaa vuotoa, joten siitä en osaa nyt oikein huolestua. Sen näkee sitten jonkin ajan päästä onko kaikki hyvin.
Onko muita jolla oireita ei ole ollenkaan. Onko se huolestuttavaa? Mietin,e ttä menisin yksityiselle tarkistamaan tilanteen kun viikkoja tulee tarpeeksi. Millon olisi hyvä mennä?
Milla rv 6+1
Ensinnäkin Rizzalle pidän kovasti peukkuja, että pikkuisella olisi kaikki hyvin * halaus *
Hippo06; luulisin, että lähes jokaisella on pelko p...seessä alkuraskaudessa. Yritä vaan nauttia raskausajatuksesta ja luottaa, että kaikki hyvin. Murehditaan sitten, jos siihen joku antaa joskus aihetta, eiks vaan :)
Ninnuskaliinille ja Tintti -75:lle minultakin tervetulotoivotukset!
Ipu71: Onnea ultrakuulumisista!
Kuutti01; Mullakin ultra varattu 18.6 eikä millään malttaisi odottaa sinne asti. Varasin nyt ultran reilusti 8.vkolle, koska aiemmissa raskauksissa sykkeet eivät vielä 7.vkolla ole näkyneet ja turhaan olen itselleni huolta aiheuttanut. Saadaanpahan nyt yhdessä öitä laskea molemmille tärkeään päivään :) Mä tilasin ajan Suomen Terveystalosta ja sieltä sanoivat, että itselle jää maksettavaksi tutkimuksesta 57 ekeä. Kyllä kai tuosta 170 eurosta vielä Kela-korvauksen saa, muuten aika isot hintaerot samasta hommasta...
Ja niihin gallupeihin:
SeksiG: Kylläpä täytyy myöntää, että kovasti on makuuhuoneessa elo rauhoittunut plussauksen jälkeen :) Onneksi kuitenkin viikottaista aktiviteettia löytyy, väsymys vain vie yleensä iltaisin voiton.
VitamiiniG: Syön Multitabs-raskaus vitamiineja päivittäin, ennen raskautumista söin puolisen vuotta foolihappoa.
LiikuntaG: Hiljaista on silläkin rintamalla... En ole ikinä ollut mikään himoliikkuja, mutta työjuttujen takia on viime viikot kyllä olleet tosi laiskoja liikunnan suhteen. Pitäis vaan ottaa itseään niskasta kiinni!
ON: Olotilassa ei erityistä. Hitaasti tuntuu nämä alkuviikot menevän... Rinnat on edelleen arat ja närästys vaivaa aivan sikana syönnin päälle! Purskuttelen kuin vanha possu, röyh :) Muutaman kerran on tarvinnut sitten yökätäkkin, mutta ei vielä voi pahoinvoinnista eikä oksentamisesta puhua. No jos vanhat merkit paikkaansa pitävät, niin vasta tuossa 8-9 viikon paikkeilla aloitellaan ne hommat...
Mukavaa päivän jatkoa!
Tirrukka rv 4+6
Kiitos TIRRUKKA ja muutkin noista alku ultrien hinnoista....taidan minäkin vaihtaa vielä paikkaa vähän edullisempaan, kun en kuitenkaan mehiläisessäkään pääse omalle gynikselle hänen kesälomiensa vuoksi.....
Toi nyt ei ole se paikka missä on välttämätöntä säästää, mutta jos hinta ero huitelee satasessa, ni ehkä kannattaa jo miettiä :)
Täällä ilmoittautuu Siru-Sofian tavoin yksi sairaslomalainen... Kävin juuri lääkärissä. Meinaa pidellä kuumetta/lämpöä. Eilen alkoi nousta. Oikein muuta ei ole. Kamala vilutus ja välillä äklötys. Lääkäri oli oikein ymmärtäväinen (pomo ei...) ja kehoitti nyt vaan lepäämään. Muistutti, että kuume ja pahoinvointi voi olla jopa hieman vaarallista, jos menee todella heikkoon kuntoon, että pitäisi kovasti juoda, muuten voi olla seurauksena jopa sairaalahoito... Niin, pomo ei oikein tykännyt, kun sain koko loppuviikon sairaslomaa... Mieskin on meillä vielä kovemmassa kuumeessa kuin minä... Että sinäpä ne meidän tärkeimmät kuulumiset...
Helmiina
Minäkin ilmoittaudun mukaan. ;) Raskausviikkoja taitaa olla nyt vähän päälle 6. Ensimmäistä lasta odotellaan. Aika jännää!
Äklötystä ja väsymystä on ilmassa. Tällä hetkellä tunnu kiinnostavan mikään paitsi nukkuminen. Varmaan tämä kuuluu ihan asiaan.
Onko kukaan laskenut, kuinka monta täällä jo on? Vaikuttaisi siltä, että aika monta vauvaa tammikuussa syntymässä. :)
Kyllä tuleva äiti vaan tietää, kun ei kaikki ole kunnossa...
Päivä sen kun paheni, kun lähdin töistä lääkäriin. Niukkaa vuotoa oli, mutta tuoretta sellaista. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sieltähän oikein ryöpsähti verta hänen päälleen! Laittoi minut saman tien lähetteellä keskussairaalaan äitiyspolille. Puhui vielä huonoa suomea ja kirjoitti lähetettä 10 minuuttia minun nieleskellessä itkua parhaani mukaan. Kertoi kuitenkin tuntevansa kohdun suurentuneen, mutta että kohdunkaulansuu tuntui olevan hieman avoinna. Sydän löi mittauksen mukaan 94 kertaa minuutissa.
Äitiyspolilla sitten multa otettiin pissa- ja verinäytteet ja päivystys kun oli, niin jäin odottamaan lääkäriä. Menkkamaisia kipuja oli mahassa ja verta tuli niukasti vieläkin. Odotin lääkäriä melkein kolme tuntia ja yksikseni tuhrasin itkua, kun mieskään ei päässyt sinne tulemaan. Eikä yhtään auttanut, että odottavia äitejä kulki koko ajan ohitseni ja pienen vauvan itkua kuului läheisestä huoneesta.
Kun vuoroni vihdoin koitti, niin lääräri ultrasi, muttei löytänyt kohdusta mitään! Sanoi, että raskaus on vielä niin alussa, ettei sieltä voi olettaa löydöksiä vielä. Kovasti kuitenkin rauhoitteli ja pyysi minua soittamaan tänään klo 21 verikokeiden tuloksista. Sen verran jo kuulin, että tulehdusarvot olivat normaalit. Nyt sitten vaan odotan kotona apeana, että kello olisi jo yhdeksän.
Tähänköhän minun ja helmiäisen yhteinen taival sitten jo päättyi. Pitäähän tässä jo keskenmenoon varautua, vaikka sydämeen oikein koskee. Kiitos teille kaikille, että olette olleet mukana tukemassa jo näin alkutaipaleella! Olette ihania :)
Rizza
ikävää kuulla kamalasta päivästäsi :( Toivottavasti miehesi on jo antanut sinulle paljon lohduttavia halauksia - jos ei, niin minä yritän täältä virtuaalisesti halata. Onneksi toivo ei kuitenkaan ole menetetty. Kurjalta kuulostaa tuo mitä olet joutunut tänään kokemaan, mutta jos vain mitenkään pystyt, koeta rauhoittua ja odottaa tuloksia. En tiedä mitä ne tänä iltana tulevat tulokset sinulle pystyvät kertomaan, mutta toivon sydämeni pohjasta, että ne ovat kaikin puolin sellaisia kuin toivot.
Tämä kyllä muistuttaa siitä, miten ohuen langan varassa meillä tammikuisia odottavilla kaikki vielä on. Kuka tahansa meistä voi kokea samanlaisen päivän kuin sinä tänään..
Sylillinen voimia sulle Rizza! Toivotaan parasta! :)
Kyselit montako meitä täällä on. Vikli on tehnyt tilastoa tammikuussa synnyttävistä, ja sille on tähän mennessä ilmoittautunut 69 äitiä. Mene lisäämään itsesi joukon jatkoksi! TAMMIKUISTEN LA:T tai jotain sinne päin on ketjun nimi :)
Täältäkin iso halaus Sinulle!
aamuhalla
Minä kun meinasin tulla voivottelemaan omaa pahaa oloani, joka johtuu flunssasta ja raskaudesta, mutta Rizzan kertoma muistutti taas asioiden tärkeysjärjestyksestä...
Paljon voimia sinulle Rizza ja iiisooo hali. Kohta kello onkin yhdeksän ja saat varmaan lisää tietoa. Pidän peukkuja, että saisit hyviä uutisia.
Itselläni on huomenna ensimmäinen neuvolakäynti, jolta en kylläkään odota juuri mitään. Sen sijaan odotan ensi tiistain ultraa.
Terveisin:
Nuhanenä Siru-Sofia (rv 8+0)
Toivottavasti Rizzan asia on selvinnyt jo. Iso hali myös täältä ja voimia ja peukkuja että kaikki on hyvin.
Vuoto alkoi taas ja hieman runsaampana. Pakko oli soittaa lääkärille ja kehoittivat tulemaan käymään, niin katsotaan, onko kaikki kunnossa. Töistä ei meinaa tulla mitään ja vatsa meni ihan sekaisin huolesta. Toivottavasti kaikki olisi kunnossa...
Rizza ja helmiäinen 5+2