@@@ TAMMITENAVAT VKO 22 @@@
Huomenta!
Mitkäs on fiilikset näin toukokuun viimeisellä viikolla?
Itse odotan perjantain ekaa neuvolaa ja ultrausta. Jotenkin on hiipinyt sellainen epäilys, että jospa kaikki ei ookaan ihan kohdallaan. On ollut tosi voimakasta kipua alavatsalla, jollaista en ainakaan ekasta raskaudesta muista. Samaten alaselkä on välillä kuin tulessa. Pianhan se nähdään!
Raskausoireetkaan ei oo enää niin voimakkaat. Rinnat toki on edelleen kipeät, muttei ehkä niin kipeät kuin aluksi. Pahoinvointia ei juuri ole enää ollut. Siksikin olen vähän skeptisellä mielellä.
Aurinkoista viikkoa kaikille :D
plumeria rv 8+6 (vieläkään ei työnimeä keksitty enkä tiedä keksitäänkökään)
Kommentit (105)
En ole jaksanut kairjoitella, kun en ole jaksanut edes konetta avata..Siis tosi väsynyt olen!!
Tää väsymys kai on pahinta ja juuri kun töihinkin palasin niin oon aivan puhki työpäivän jälkeen, kun ei ole saanut päiväunia nukuttua..!!!
Tänne onkin hirveästi tullut lisää odottajia tämän parin viikon aikana..TERVETULOA MUKAAN!!
Mulla siis maanantaina uusi ultra..Jossa selviää kuinka pitkällä oikeasti ollaan..Oireista päätellen kaiken pitäisi kai olla kunnossa..Välillä on niin kamala olo..Olen kyllä aika luottavainen, että minimii on matkassa..
Ekassa neuvolassa kävin viime viikolla ja aika tuttua puuhaa se oli..Eli papereiden täyttelyä ja verikokeiden ottoa..Ja juoruamista..
8.6 on seuraava neuvola ja samana päivänä aikaisemmin sokerirasituskoe..Laittoi mut heti rasitukseen, kun oli sitä mieltä, että se on aiheellista, koska neiti oli hiukan iso syntyessään ja sokerit oli pielessä..Vaikka missään ei mitään ihmeellistä ollut..Nyt lupasi sokerimittarit kotiin heti jos pissassa on sokeria edes kerran..Vaikkei rasituksessa mitään näkyisikään..
Nyt taas mentävä syömään, että olo paranee..
pikku_ruu & minimii rv 9+0 tai ?
Nyt ei pääse kylmä yllättää=)Vauvakin köllii tossa pelkässä lyhythihaisessa bodyssa.
Aamulla väsytti ja sen takia kaikki näytti synkältä.Itkinkin pikkuisen.No,nyt on saanu greippiä ja viiliä ja minttuteetä ja smoothieta ja elämä alkaa voittaa.
Syömisiä joku kyseli.No,mä en hirveesti ole joutunu miettii,kun tekee mieli melkeinpä pelkkää raikasta:melonia,mansikoita,sitruksia,hapanmaitotutteita.No,eilen söin 100g jotai naksuja,suolaisia ja rasvaisia,mutta en ees miettiny ostanko,ku alkoi tekee kaupassa mieli.Mun tekee tosi vähä mieli mitään rasvaista.Suklaa oikein ällöttää,mikä on kyllä ihan pelkkää plussaa=)
Mitään graavattua kalaa en muutenkaan harrasta enkä syö punaista lihaa.Juustoista otan nyt sen pastöröidun version.
Mulla ei oo ollu verensokereissa eikä verenpaineissa mitään hämminkiä yhdessäkään mun raskaudessa-onneksi.
On tosi hiostava keli. Palelee, mutta samalla on tosi hikinen ja kuuma olo... Tosi kivaa :)
Mua on vähän alkanut huolestuttaa, kun ei ole ollenkaan pahaa oloa ilmassa. Iltaisin vähän tuntuu höntiltä, jos nälkä pääsee yllättämään, mutta syöminen auttaa. Vasta kahden viikon päästä on eka neuvola, joten tässä joutuu elelemään epätietoisuudessa sitä ennen. Olen kyllä vakaasti päättänyt, että nyt en ala stressaamaan joka ikisestä asiasta, niin kuin ekassa raskaudessa. Mutta taisi jäädä sekin järjenhiven jonnekin matkanvarrelle... Tissit on isommat ja vähän välillä kivistää, mutta saan mahallani nukuttua kuitenkin. Alavatsalla edelleen vähän sellainen menkkamainen olo... Voidaanko nämä nyt sitten tulkita raskausoireiksi. Ai niin ja kaikkein ihaninta on se, että naama kukkii kuin kesäinen kukkaketo :) TOSI hehkeää. Ei mua kyllä edes pahemmin väsytä (tai sitten väsyttää aina saman verran eikä huomaa eroa)
Mielitekoja ei ole, ei tosin ollut ekallakaan kerralla. Mikään ei kauheasti myöskään ällötä. Toisaalta, kuka se olikaan kun oli maisemanvaihdoksella saanut oireet katoamaan. Meillähän oli muutto viikonloppuna... Menköön sen piikkiin.
Tulipa taas tilitettyä pelkästään omaa napaa. Anteeksi kauheasti! Olen lukenut pinoa pitkin päivää, ja unohtanut kaikki gallupit ym.
Ai niin yksi Gallup-aihe: Käytätkö/ aiotko aloittaa käyttää jotain monivitamiineja?
Söin ekalla kerralla MultiTabs 2+ -tabuja ja ne tuntui toimivan hyvin (ei tullut mitään mielitekojakaan, jotka tulkitsen erilaisiksi puutostiloiksi....) Pitäisiköhän hakea sellaisia...
No niin nyt loppui tämä kilometritilitys, aurinkoista päivänjatkoa kaikille ja hyviä vointeja :)
Popin_äiti ja " ?" rv 5+2
Toukokuun viimeistä viikkoa elellään ja kelit on kuin keskikesällä, ihanaa! Mä olen niiiin kesäihminen kuin olla vain voi :)
Jännä lukea, kun toiset ovat huolissaan oireettomuudesta ja toiset taas " valittavat" (siis ei oikeesti valita) rajuja oireita. Toisaalta jonkun verran oireita varmaan jokainen kaipaa, että raskaus olisi todellisemman tuntuinen, mutta liika on liikaa. Minäkin olin nuorimmaiselta ensin oksentamisesta iloinen, mutta kyllä siitä oli iloisuus 10 viikon oksentamisen jälkeen kaukana... Mulla välillä etoo, mutta ei voi pahoinvoinnista puhua. Rintavarustus on kyllä niin kipee, että melkein hengittäminenkin sattuu, auts!
Kaksosia on meilläkin suvussa ja itselläkin kaksosraskaus, joten tuplat voivat olla mahdolliset kyllä. Ja kun raskaustesti näytti plussaa viikolla 3+3 eli hormonia reilusti jo aikaisessa vaiheessa niin jännittää kyllä vähän :) Kaappiin jäi yksi ei-herkkä raskaustesti vielä plussauksen jälkeenkin ja tein sen sitten eilen aamulla viikolla 4+4. Heti pärähti viiva tikkuun ja lopulta oli sitä testiviivaakin vahvempi. Vähän mieltä huojenti, huh...
Vähä oon kade, kun jotkut voivat jo käydä ultrassa :) En jaksais millään odottaa... Mutta onnittelut mukavista ultrakuulumisista teille! Neuvolaan ajattelin soitella ensi viikolla ja ruinata sinne alkuraskauden ultraan. Se ultra on kyllä joku tosi vanha. Yksityiselle olen varannut ultran, mutta halvemmaksi tulisi, jos neuvolan täti vilkaisis.
Tässä kun olen tammikuisten pinoa lueskellut, niin taidan olla se viimeisen vaunun viimeisellä penkillä istuva tässä junassa, kun la on 31.1.
Me ei olla vielä kovin raskaudesta huudeltu, kun niin alkumetreillä ollaan. Mies ei ole varmaan kertonut kellekään ja on muakin kertonut kertomasta. Olen mä silti parille parhaalle kaverille kertonut, heille kertoisin jos jotain sattuiskin. Sitten voi varmaan porukoille kertoa ultran jälkeen, jos kaikki ok.
Rizzalle jaksamisia tuhruttelun kanssa! Ja ota ilman muuta mies mukaan neuvolaan.
YösyöntiG: Ei ole tarvinnut kyllä koskaan, raskaana tai muutenkaan nousta yöllä syömään. Varmaan siksi, kun vararavintoa tuossa vyötäisillä ja persuksella on, jota elimistö yöllä kuluttaa :)
Mukavaa viikkoa kaikille tammikuisille!
Tirrukka rv 4+5
Siis täysi kesä päällä ja yhtään ei voi valittaa. Tätä on kyllä NIIN odotettu :)
Yöllä ei ole tarttenut nousta syömään ainakaan vielä, nälkä on kyllä yllättänyt... Olen vaan laittanut silmät uudestaan kiinni ja that´s it. Jossain vaiheessa tuo ei enää riitä.
Vitamiineista syön sitä multi tabs raskausajan vitamiinia, tai ainakin yritän. Muisti on lähes samassa kunnossa jo nyt, kun esikoinen oli ihan vauva :D
Kokoajan on kauhea nälkä, mutta olen antanut mennä kaikki mitä tekee mieli. Olen hieman alipainoinen, joten luulempa, että tuo on kehon viesti saada ravintoa lisää varsinkin vauvalle.
Nyt menen herättelemään esikoista päikkäreiltä, ettei ilta venähdä. HeiHei!
tuli mieleen noista " aikuisten jumpista" että mulla ei tee kyllä pätkääkään mieli, mites muut?
mäki olin aamulla huolissani ku ei oo oikeastaan mitää raskausoireita mut sitten luin jostain että puolet odottajista ei kärsi ollenkaan pahastaolosta... ja se voi alkaa vasta rv 8 tai myöhemminki joten yritän olla hermoilematta. mulla ei oo edes menkkamaisii tuntemuksia paitsi viime viikolla, nälkä vaa tuntuu olevan koko ajan... otan ihan rennosti, kaikki on hyvin.
rv 5+2
tässäpä ensin omaa napaa.
Olen nyt siis sairaslomalla tajuttoman väsymyksen vuoksi, olivat jo töissäkin asiaa ihmetelleet että kun olen niin kalpea ja väsynyt että mikähän mulla on? :P Viikon siis lääkäri kirjoitti huililomaa ja tarpeeseen on tullut. Lääkäri oli itsekin raskaana viikoilla 12+ ja innostui kertomaan omista raskauksistaa ;) ainakin ymmärtäväinen
Niin vatsaa välillä kipristelee, vähän etovaa oloa ja väsymys!
Laitoin sitten työnantajallekkin tämmöisen vauva ilmoitus tekstarin (meillä on pomo työntekijöiden tasolla, ei siis ylempänä):
" Salaisuuden kuuluville,
vihdoin julki julistamme.
Kuiskasimme haikaralle,
poutapilven enkelille,
josko suuri pieni ihme tulla voisi meille.
Vielä aikaa arvuutella, odotella, ihmetellä.
Mutta jos matkallamme enkeleitä,
tammikuussa on neljä meitä! "
sain sitten häneltä viestin jossa onnitteli ja sanoikin jo arvelleenkin tätä. oli hyvin onnellinen ja kysy saako kertoa muillekkin. ( meillä pieni työyhteisö)
joten siltä osin helpottaa, laitoin sitten muillekkin työkavereille samanviestin =)
enään ei tarvitse salailla =) se hyvä. jospa sitä jaksais juhannukseen saakka olla töissä, sitten alkaisi odotettu kesäloma, 3 viikkoa =)
ultraan menen 6.6 muistaakseni. kaksosia olen salaa mielessäni toivonut.... saas nähdä miten käy, oireet ovat olleet voimakkaampia kuin esikoista odottaessa, ja toisaalta olemme päättäneet tällä erää ettei enenpää tehdä =)
tearangel
Esikoisen kanssa olin tyyni ja rauhallinen ja innoissani. Nyt näköjään tieto lisää tuskaa, ja olen kauhuissani koko ajan.
Eilen oli pientä ruskeaa vuotoa illalla, tänään ei ole enää ollut. Mutta pelottaa. Sanoin siitä neuvolan th:lle ja hän sanoi että on keskenmenoriski, eikä saa rehkiä yhtään. Just. Ja kun netistä lukee että kaikkiaan 60-80% raskauksista päättyy keskenmenoon, niin sehän rauhoittaa.
Nyt olen siis aivan varma että kesken on mennyt. Täydellisen ahdistuneessa tilassa. Varasin illaksi yksityiseltä ultran, ja toivon että jotakin edes näkyisi. Edes onko oikeassa paikassa.
Taivas mikä olo. Hormoni-hysteria valloillaan...
ipu 6+2
Taidan lopultakin uskaltautua pinoutumaan, vähän aikaa olen jo teidän muiden kuulumisia taustalta lueskellutkin. Tein positiivisen raskaustestin jo pari viikkoa sitten, mutta olen odotellut ensimmäistä neuvolaa, että saisin edes jotain järkevää suuntaviittaa siihen, miten pitkällä raskaus on. Kiertoni on ollut toivottoman sekaisin esikoisen imetyksen jälkeen. Vauva-lehden laskurin mukaan LA olisi 5.1., mutta jos kierron pituutta yrittää jotenkin arvioida ja ottaa laskuissa huomioon, LA siirtyy ainakin viikolla eteenpäin. Kai tässä täytyy jaksaa ultraan asti odotella, että asiasta saa edes jonkinnäköistä varmuutta. Eka neuvolakin siirtyi kesäkuun 14. päivään terkkarin sairasloman vuoksi. Toivottavasti päästään tuosta huolimatta ekaan ultraan ajallaan.
Oma vointi on ollut hyvä, ihan niinkuin ekassa raskaudessakin. Vain erittäin satunnaista lievää pahaa oloa. Rintsikat puristavat, vatsa pömpöttää ja raivoisa väsymys uhkaa kaataa naisen. Välillä mietityttää, onko tuolla masussa edes ketään, kun ei ole tämän enempää oireita.
Gallupeista jäi mieleen vitamiinikysymys, muihin palaillaan myöhemmin. Vitamiinilisää olen harkinnut, kun tuon foolihapon saannin kanssa on vähän niin ja näin. Täysjyväpuuroja, marjoja ja hedelmiä tulee kyllä syötyä muksun kanssa, mutta vihreät kasvikset ovat jostain syystä aika no no. Toivotaan, että kesä ja tuoreet kasvikset tämänkin mamman pään kääntymään salaattien suuntaan.
-Tintti ja pikkuinen rv. 8 tai 9 tai ihan jotain muuta
Vitsi tuo vauva on huutanut varmaan puoli tuntia väsyksissään eikä nukahda=( Nyt hiljeni,mut kuuluu sellaista ähinää...Pelkään et on korvissa tulehdus,kahdella edellisellä ne kierteet alkoi just näihin aikoihin.Toisaalta meidän vauva ottaa välillä hermeettisiä itkuraivareita ennen unia,että tiedä nyt sitten mikä on...
Vitamiinigalluppiin sen verran,että kalaöljykapseleita syön ja maitohappobakteereja joko piimän,ym.funktionaalisten elintarvikkeiden muodossa tai purkista.Syksyllä aloitan d-vitamiinikuurin.Rautakuurille joudun takuulla,kuten aina ennenkin,niin ostan sitä Ferro Forte B_tä luontaistuotekaupasta,siinä saa samalla b-ryhmän vitamiinit ja paljon muuta.Mulla apteekin rautanapit laittaa vatsan kovalle ja alkaa yrjöttää,minkä lisäksi veren rautapitoisuudet eivät niillä nouse=ei imeydy.Että suosittelen lämpimästi myös muille.
Vauva tais simahtaa...Ihanaa.
Ipulle: Uskon että sulla on kaikki kuitenkin ihan hyvin.Hyvä et sulla on se ultra niin kaikki selvii eikä tartte kelata.
Mä pelkäsin edellisen alkuraskauden kaikkea koko ajan.Kun oli flunssaa,olin varma että nyt on semmoinen virus,joka vammauttaa lapsen!!Mut terve poika tuli=)
Kiitokset Tirrukalle ja Justukselle kehoituksestanne ottaa mies ensimmäiseen neuvolaan mukaan! Miehestä tuntuu niin tärkeältä päästä mukaan :)
Ipu: Minullakin on ollut tuhruttelua viime torstaista asti, mutta olen ajatellut sen vaan kuuluvan asiaan, koska olin todella peloissani siitä viime viikolla. Sanoivatko ihan neuvolasta, että silloin on keskenmenoriski? Meidän täytyy sitten vaan ottaa ihan rauhassa ja odotella ensimmäistä ultraa...Tiedän, se on niin vaikeaa!
Gallup: Minä olen tässä jo useaan otteeseen aina ennen kuukautisten alkua aloittanut monivitamiinien syönnin jo vuoden ajan, kun tätä helmiäistä on jo sen verran tässä yritetty. Nyt kuitenkin, kun sain tikuttelemalla ensimmäisen ovisplussan, niin aloitin saman tien ottamaan vitamiinejä säännöllisesti. Kyllä kannatti! :)
Rizza ja helmiäinen 5+1
Tähän tyttöön iski flunssa ja olenkin tämän ja huomisen päivän sairaslomalla. Torstaina täytyy katsoa tilannetta sitten uudestaan. Kamala olo. Muutenkin olen ollut väsynyt, mutta nyt voisin nukkua ihan koko ajan, kurkku on ihan järjettömän kipeä, päätä ja lihaksia särkee ja on pientä lämpöä. Olkaahan muut varovaisia, tällaista on kuulemma paljon liikkeellä.
Vitamiineista sen verran, että ekan raskauden aikana aloin syömään multitabs raskaus -vitamiinilisää, jota neuvolantätikin suositteli. Olen siis syönyt niitä koko ajan viime lokakuusta asti. En ehtinyt lopettaa välissä kun meillä tärppäsi heti kun saatiin lupa aloittaa uusi yritys maaliskuisen keskeytyksen jälkeen. Mielestäni ovat olleet tosi hyviä. Niissä on lisänä myös se foolihappo, jonka saannista kannattaa pitää huolta. Vähän ovat tyyriimpiä kuin ihan perus vitamiinilisät, mutta eipä tuo varmaan ketään konkurssiin aja.
Rizza: Meillä mies oli myös innolla mukana neuvolakäynneillä viime raskaudessa ja aikoo tulla mukaan myös tällä kertaa. Ollaan jopa yritetty ottaa neuvola-ajat vähän hänen työvuorojensa mukaan, jotta hän pääsee osallistumaan. Minusta on mukavaa kun hän on mukana. Pysyypähän sitten ajantasalla asioista ja on tukena jos vaikka joskus neuvolassa kuuleekin jotain ikävää. Eipä kukaan mitään ikävää tietenkään halua kuulla, eikä toivottavasti tarvitsekaan. -Minulla nyt vain näköjään on vielä vähän epäilevä asenne, että mahtaako kaikki olla kunnossa omassa maarussa.
Nyt taitaa olla parasta taas oikaista tuohon sohvalle lepäilemään. On tämä palstailu sen verran rankkaa hommaa, että vei voimat ihan kokonaan. :-)
Siru-Sofia rv 7+5
Arvatkaas ystävät kalliit. Siellä oli kuin olikin pikkuötökkä masussa ja sydän jympytti ihanasti :) voi että minä olen onnellinen!!
Raskausviikkoja olikin vain 7+jotain (menkkojen mukaan 8+1), mutta mennään sillä siis. Eli hedelmöittyminen olikin tapahtunut myöhempään. Tämä on mahdollista koska muistan suurinpiirtein ne hommailukerrat ja yksi niistä oli myöhään..
Piitu onnellisena (rv selviää np-ultrassa)
Kauheeta kun koko ajan täytyy valittaa, mutta kai se helpottaa...Aamulla teki pahaa, päivällä vähän vähemmän ja nyt taas etova olo. Vitamiineista kyseltiin, niin en ole ottanut vielä mitään, katson torstain neuvolassa vähän mikä on hemoglobiini ja mietitään sitten. Sammermanni kertoi ottavansa kalaöljykapseleita. Onko niissä A-vitamiinia? Minulle lääkäri kehotti lopettamaan kalanmaksaöljykapselit a-vitamiinin vuoksi, joka ei ole hyväksi raskaana ollessa. Mutta nuo kalaöljykapselit saattavat olla ilman a-vitamiinilisää.
Mieliala taas heittelee, välillä mikään ei tunnu miltään, vaikka kesäkin on jo tulossa. Välillä taas mieli on korkealla.
Miehellä on 19-vuotias tytär aiemmasta liitosta ja hän ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa tätä raskauttani kohtaan, vaikka esikoistani odottaessa hän oli niin innostunut koko ajan. Liekö mustasukkaisuutta, vaikka onkin jo 19-vuotias? Hän kun on vasta vähän niinkuin murrosiässä tässä iässä...Kai se siitä.
Kerttuli2 rv 8+6
Ja oli jokaisen 165 euron arvoinen reissu.
Lääkäri ei löytänyt mitään syytä eiliseen tiputteluun ja nyt ei ollut kuin valkovuotoa.
Ultrassa näkyi oikeassa paikassa oleva raskaus, istukka ja sikiö. Ja sikiön sydän löi! Minäkin näin sen! Pää-perämitta 3,5 mm ja ikä sen perusteella tasan 6 vkoa.
Voi taivas että olen helpottunut. Olin jo mielessäni käynyt läpi kaiken mahdollisen. Olin huolesta sekaisin sen eilisen takia. Sanoin miehellekin että nyt on varmaan asiat huonosti.
Insinööreille kiitos tästä nykytekniikasta!
ipu
Ei meinaa edes nettiin keretä, aamut rakennetaan ja illat ollaan töissä.
Maanantaina kävin neuvolassa eikä siellä muuta ku täyteltiin lappusia, otettiin verta ja pissiä. Eka ultra kahden viikon päästä eli odotetaan vielä. Seulontoja mietin, osallistuako vai ei.
Gallup; Vitamiinit ja magnesiumin lopetin, kun ei olleet raskaana oleville tarkoitettuja ja neuvola käski lopettamaan. Pitää ostaa jotain sopivampaa.
2.Gallup; " Jumppa" kiinnostaa satunnaisesti, tää väsymys verottaa aika paljon. Ongelma vaan on kun paikat on kuivat, mutta öljyä peliin niin ei hätää ;) Kuulemma hormooneista johtuu ettei kostu.
3.Gallup; Oikea liikunta on jäänyt vähille talonrakennuksen myötä. Lähinnä koiranlenkitys on ainoa liikunta tällä hetkellä. Mutta kunhan päästään muuttamaan niin...
(.)Joku valitti aamukipeistä rinnoista ja täällä kohtalotoveri. Aamuyöstä herään joka kerta kylkeä kääntäessäni siihen kun rinnat ei " asetu" mihinkään. Väsymystä ja rinta-arkuutta lukuunottamatta mennään edelleen vähillä oireilla. Pahasta olosta ei tietoakaan ja kaikki suolainen ruoka houkuttelee.
Joku epäili olevansa ainoa yli 30v ensi synnyttäjä... No et ole, täällä lähes 36v ensi synnyttäjä. Mukavaa kun meitä on joka lähtöön:) Ja onnea kaikille uusille plussanneille.
Pore71 ja Papunen rv7+6
Huomenta!
Plussasin tuossa puolitoista viikkoa sitten, taidan vaan olla kärsimätön raskaustestien kanssa, en ollut jaksanut odottaa sitä täyttä aikaa vaan heti kun se testi viiva tuli eikä toista näkynyt niin viskasin roskiin sen, vähän ajan päästä kävin vielä tarkastaa ja plussaa näytti. Kävin kyllä terveyskeskuksessa antamassa näytteen vielä ja positiivinen sekin.
Meidän pesueeseen kuuluu 2 poikaa(2v & 4v) ja miehen tyttö joka vierailee joka toinen viikonloppu. Eli meillä on tämmöinen uusperhe, nyt odotellaan sitä ensimmäistä yhteistä lasta viikolla 6+4.
Tämä raskaus tuntuu jotenkin vielä oudolta, hieman on rinnat olleet kipeinä, vielä ei pahoinvointia. Olen ollut kotona viimeiset 3 viikkoa kun pojat olivat vesirokossa. Kiva kun vatsa pömpöttää kivasti vaikkei pitäisikään vielä näkyä, no voi olla että se on turvonnut tai liikaa nestettä...ken tietää. Tosin minulla näkyy todella aikaisin raskaus.
Hieman tämä uusin raskaus pelottaa, minun nuorimmaiseni sairasti koko 2 vuotta, nyt hän on 2,5 ja hieman terveempi. Mutta kaikki korvatulehdus kierteet, keuhkoputken tulehdukset, ahtaumakeuhkoputken tulehdukset, keuhkokuumeet ja astmainfektiot, korvat on putkitettu 2 kertaa ja kitarisa poistettu nyt viimeisimmän putkituksen yhteydessä tammikuussa.
Nyt pitäisi mennä leikkimään ruokaleikkejä nuorimman kanssa
Vaihdoin nickiä, kun aiempi oli liian henk.koht. (= tunnistettavissa). Eli ent. Miami75 kirjoitteleepi :).
En ole kohta viikkoon ehtinyt tänne, mutta yritän aina jälkeenpäin lueskella mitä olette kirjoitelleet.
Meitä on kyllä tosi monta täällä, kiva kiva!
Tervetuloa uudet plussanneet!
Kaikki vatsakivuista kärsivät: Voin sanoa, että se saattaa olla ihan normaalia. Mulla oli ekassa raskaudessa aivan tajuttomat vatsakivut alkuraskaudesta. Se oli siis jotain ihan hirveetä. Kohtu siellä vain kasvaa ja antaa tilaa vauvalle. Myös selän kuumotukset ja jomotukset kuuluu asiaan. Mulla on ollu tässäkin raskaudessa vatsakipuja, mutta huomattavasti lievempänä kuin ed. kerralla. Nyt nekin alkavat olla historiaa. Pidän peukkuja myös sille, että tämä enteilisi muutenkin hieman helpompaa raskautta. Edellisessä kun oli n.3vk ns. normaalia (kivutonta) raskautta, muun ajan kärsin koko ajan jostain ja olin tosi pitkään saikullakin (vali vali taas).
Tsemppiä kaikille kivuista kärsiville!
Mä olen hieman toivonut kaksosia, mutta ei tainnut tälläkään kertaa tärpätä. Meidän suvussa kun kaksoset ovat joka toisessa sukupolvessa. Joku siis meistä serkuksista pitäisi tämän perusteella saada kaksoset.
Olin siis jo viikko sitten ultrassa, eikä näkynyt kuin yksi sikiö.
Oon kertonut raskaudesta isovanhemmille ja yhdelle kaverille. Muille sit joskus myöhemmin. Oli vaan pakko kertoa omalle äitille, kun ollaan tällä hetkellä paljon tekemisissä ja se olisi heti nähnyt kun voin huonosti. Tasapuolisuuden vuoksi piti kertoa muillekin isovanhemmille. Myös tulevalle isoveikalle (2v) on kerrottu, mutta ei ole oikein ymmärtänyt :).
En vielä tiedä koska kertoisin töissä raskaudesta. Viimeksi kerroin tosi aikaseen, kun oli niitä kovia kipuja. Mutta nyt kun pystyn ns. peittämään raskausoireet, niin ei ole syytä kertoa. Joko kerron juhannuksen jälkeen tai sitten vasta elo-/syyskuussa. Ehkä vähän olotilan mukaan.
RIZZA, ota ihmeessä mies mukaan neuvolaan, jos molemmat sitä haluatte! Tämä on yhtä lailla hänen raskauttaan kuin sinunkin. Meillä kumpikaan ei halunnu, että mies osallistuu raskausajan neuvoloihin. Mutta esikon synnyttyä hän kävi pitkään neuvolassa meidän kanssamme!
MIINA-LIINA kyseli ruokavaliosta. Mä oon hulluna Pepsi MAXiin, mutta nyt yritän kaikin voimin päästä siitä eroon. Ed. raskaudessa tuli puolessa välissä suklaan himo ja en ole saanut sitä vieläkään(!) loppumaan. Nyt olis pakko. Ruokien tuoteselosteita tarkastelen nyt tarkemmin. Suolan käyttöä (= suolaisen ruoan) olen yrittänyt välttää jo muutaman vuoden, mutta huonolla menestyksellä. Ed. raskaudessa (heh, saattee kyllä koko tän mun raskauden kuulla tuo " ed. raskaus" hokemaa meikäläiseltä!) mulla oli niin kamala turvotus, ettei omat kengät menneet enää jalkaan. Joten kohta on taas siirryttävä kokonaan suolattomaan ruokaan (hyvästi pizzat, ym. herkut).
Tällä hetkellä on kovat himot sitrushedelmiin ja muihin kirpeisiin juttuihin! Appelsiinimehua tulee siis juotua (vaikkei pitäisi) ja eilen esikolle ostamani mansikat menivät hujauksessa ;).
KERTTULI2, hyvä ettet kuitenkaan lomalla kärsinyt pahoinvoinnista!!!
SAMMERMANNI kyseli yösyömisistä. Mun ei oo tarvinnu. Ehkä jotenkin alitajuisesti tankkaan illalla sen verran ettei oo nälkä tullu nukkuessa. Mut aamulla onkin kiljuva nälkä ja pitkin päivää pitää ottaa jotain pientä, kun on nälkä ja ettei pahoinvointi yllätä.
Tänään mua on väsyttänyt aivan sairaasti. En meinannu jaksaa ees töihin ajaa.
Johan tuli taas tarinaa. Mukavaa viikon jatkoa!
Justus rv7+1