Jälleen "pojat on poikia"-mielipidekirjoitus Hesarissa
Näin siis tiivistetysti. Poikien pitää saada leikkiä ja hurjistella ja luottamus meni, kun ilkeä poliisisetä puuttui asiaan. Kirjoittaisivatko nämä tädit ja sedät tällaisia mielipidekirjoituksia, jos kyseessä olisi vaikka keski-ikäinen romani kuka ajaa kilvettä viritetyllä mersulla ylinopeutta ja vielä poliisia pakoon. Pelkällä nuhtelulla ja pikkusakolla pitäisi selvitäkö? Mielestäni liikenteessä ei voi olla erikseen lasten ja aikuisten sääntöjä. Jos haluaa pelata aikuisten leluilla, kestää myös aikuisten säännöt. Tuollaisesta toiminnasta siis jopa pariksi vuodeksi vankilaan ja kortti tietysti hyllylle.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ei kannata tehdä mustavalkoista poliittista kysymystä. Molemmat tekivät väärin. Myös teinien pitää saada teoistaan ihan tuntuvat rapsut. Mikään puhuttelu ei tässä tapauksessa olisi ollut riittävä. Silti voimankäyttö poliisin taholta oli liioiteltua, koska siitä olisi voinut seurata vakavia vammoja nuorelle. On kuitenkin liioiteltua väittää, että nuorten luottamus poliisiin tämän yksittäistapauksen vuoksi menisi. Nykyään on vain tyypillistä syyttää kaikesta niitä viranomaisia, jotka yrittävät puuttua nuorten häiriökäyttäytymiseen. Poliisia on edelleen uskottava.
Lisään tähän vielä kolmannen osapuolen, eli vanhemmat ja heidän asenteensa. Teinillä taisi murtua nyt käsi, mutta ainakaan ei ehtiny ajaa kenenkään taaperon yli. Pojat voi ja pitää pistää vastuuseen teoistaan. Mielestäni keskustelu ei kaipaa minkäänlaista päänsilittelyä. Moni ei edes ymmärrä mitä "pojat on poikia"-ajattelu tarkoittaa, mutta se on juuri tätä.
Poika selvisi tosi pienin vammoin. Moni mopojonne kuolee tai joutuu kuukausiksi sairaalaan oman mopotötöilynsä takia. Ei aikuisten miesten kuulu sijaisitkeä tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Pojat tulevat myös säilymään ikuisesti poikina, jos pojat on poikia mentaliteetti on yleisesti hyväksytty ja mitään ajatustoimintaan viittaavaakaan ei vaadita.
No niin. Eikös tässäkin pitäs nykytrendikkäästi puhua vain mopohenkilöoletetuista. Pojat on poikia lässytys on niin sukupuolittunutta kuin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
"Näpistys ei aiheuta vaaraa ulkopuolisille, kun taas keskenkasvuinen pentu mopon selässä."
Ei ole mikään automaatti että joku aiheuttaa aina vaaraa. Vaara on aina tilannekohtainen asia. Tässä tilanteessa on osoitettava että vältettävä vaara oli ihan konkreettisesti isompi juuri sillä hetkellä kuin mitä se pysäyttäminen aiheutti kohteelle.
Jos minä, laillisella moottoripyörällä, lähden poliisia karkuun ja minut kiilataan, kukaan ei puolusta minua. En edes minä. Mutta kun kyse on alaikäisestä joka viritetyllä ja kilvettömällä pyörällä pyrkii karkuun teille, jonne poliisiauto ei edes pääse, niin se onkin hyväksyttävää. Ja kun koko keissin motiivi on ollut videoida ja laittaa nettiin, kuinka poliisia taas jallitettiin...
"Ei poliisi kiilaa ojaan suurinta osaa mopoteineistä, vaan ainoastaan ajoneuvolakia ja liikennesääntöjä rikkovia, liikenteessä vaarallisesti kulkevia kuskeja, "
Itse asiassa poliisi ei käytännössä koskaan kiilaa kaksipyöräisiä. Tämän tiedon antoi A-Studiossa poliisin voimankäytönkouluttaja. Hän piti aivan poikkeuksellisena että kaksipyöräistä yleensä kiilataan ollenkaan. Sellaisia tapauksia ei juuri ennen ole edes ollut juuri kovien riskien takia.
Joten on kyllä ihan ymmärrettävää että mopoteinit isompanakin joukkona ovat kummissaan miksi nyt niin tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat tulevat myös säilymään ikuisesti poikina, jos pojat on poikia mentaliteetti on yleisesti hyväksytty ja mitään ajatustoimintaan viittaavaakaan ei vaadita.
No niin. Eikös tässäkin pitäs nykytrendikkäästi puhua vain mopohenkilöoletetuista. Pojat on poikia lässytys on niin sukupuolittunutta kuin voi olla.
Olen samaa mieltä. Sukupuolia on ainakin ne kolme.
Todennäköisesti enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Näpistys ei aiheuta vaaraa ulkopuolisille, kun taas keskenkasvuinen pentu mopon selässä."
Ei ole mikään automaatti että joku aiheuttaa aina vaaraa. Vaara on aina tilannekohtainen asia. Tässä tilanteessa on osoitettava että vältettävä vaara oli ihan konkreettisesti isompi juuri sillä hetkellä kuin mitä se pysäyttäminen aiheutti kohteelle.
Jos minä, laillisella moottoripyörällä, lähden poliisia karkuun ja minut kiilataan, kukaan ei puolusta minua. En edes minä. Mutta kun kyse on alaikäisestä joka viritetyllä ja kilvettömällä pyörällä pyrkii karkuun teille, jonne poliisiauto ei edes pääse, niin se onkin hyväksyttävää. Ja kun koko keissin motiivi on ollut videoida ja laittaa nettiin, kuinka poliisia taas jallitettiin...
Poika ei oo kuulemma suomalainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta Hesari onkin wokelainen vihervassari media , Ylen kaltainen vasemmistopropagandaa levittävä laitos.
Ihan olen "woke-vihervassari" itsekin ja silti tätä mieltä. En ymmärrä miten liittyy puoluekantaan. Eihän viher-ihmiset edes hanki lapsilleen mitään moottoriajoneuvoja, saati puolustele niiden laitonta käyttöä. Ap
Näköjään liittyy, koska toimittajat taipuvat vaikka mihin asentoihin saadessaan jotain outoa päähänsä. Mitä vahingollisempaa ja oudompaa sen parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta Hesari onkin wokelainen vihervassari media , Ylen kaltainen vasemmistopropagandaa levittävä laitos.
Ihan olen "woke-vihervassari" itsekin ja silti tätä mieltä. En ymmärrä miten liittyy puoluekantaan. Eihän viher-ihmiset edes hanki lapsilleen mitään moottoriajoneuvoja, saati puolustele niiden laitonta käyttöä. Ap
Totta. Mopojen virittäminen ja sen hyväksyminen on lähinnä keskustalaisten ja persujen huvia, minkä vanhemmat hyväksyvät ja joskus jopa auttavat.
Kokemusta on. Tosin mun vanha tunturi oli viritetty äidiltä salaa 90-luvun alkupuolella.
Vihervasemmiston huvia on haukkua kaikki, jotka eivät tunnusta heidän agendaansa. Miksette muuta Venäjälle, Pohjois-Koreaan tai Kiinaan, niin ei tarvitse täällä mieltänsä pahoittaa?
Menisit edes töihin.
Vierailija kirjoitti:
"Ei poliisi kiilaa ojaan suurinta osaa mopoteineistä, vaan ainoastaan ajoneuvolakia ja liikennesääntöjä rikkovia, liikenteessä vaarallisesti kulkevia kuskeja, "
Itse asiassa poliisi ei käytännössä koskaan kiilaa kaksipyöräisiä. Tämän tiedon antoi A-Studiossa poliisin voimankäytönkouluttaja. Hän piti aivan poikkeuksellisena että kaksipyöräistä yleensä kiilataan ollenkaan. Sellaisia tapauksia ei juuri ennen ole edes ollut juuri kovien riskien takia.
Joten on kyllä ihan ymmärrettävää että mopoteinit isompanakin joukkona ovat kummissaan miksi nyt niin tehtiin.
Kerta se on ensimmäinenkin. Ja olikin komea kiilaus. Sai jonnekin hyvää kontenttia someensa. Miksi vielä ulisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Sukupuolia on ainakin ne kolme.
Todennäköisesti enemmänkin.
Uusimman tutkimuksen mukaan noin 4700 kappaletta
LuulIn että tämä on PensaMaurista.
"Jos minä, laillisella moottoripyörällä, lähden poliisia karkuun ja minut kiilataan, kukaan ei puolusta minua. "
Jos sinut kiilataan tavalla joka aiheuttaa selvästi sinulle suuren loukkaantumisvaaran niin ainakin minä puolustan. Poliisin voimankäyttökouluttaja sanoin A-studiossa että käytännössä kaksipyöräisiä ei juuri koskaan kiilata pysäytystilanteessa juuri suuren loukkaantumisriskin takia. Vain jos olisi vaikka pyörä syöksymässä väkijoukkoon niin se olisi perusteltua.
Toisekseen poliisiayuto ei edes antanut tässä tapauksessa pysähtymiskäskyä pysäytysvalolla. Taisi poliisilta kiireessä unohtua tämä pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Mopojen virittäminen ja sen hyväksyminen on lähinnä keskustalaisten ja persujen huvia, minkä vanhemmat hyväksyvät ja joskus jopa auttavat.
Kokemusta on. Tosin mun vanha tunturi oli viritetty äidiltä salaa 90-luvun alkupuolella.
Vihervasemmiston huvia on haukkua kaikki, jotka eivät tunnusta heidän agendaansa. Miksette muuta Venäjälle, Pohjois-Koreaan tai Kiinaan, niin ei tarvitse täällä mieltänsä pahoittaa?
Menisit edes töihin.
Miksi et itse mene
Harmi ettei poliisi päästänyt jonnea ajamaan nmetsään puuta päin. Niinhän sille olisi noilla taidoilla käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaaditaan kovempia rangaistuksia, niin miten olisi vaikka ajoneuvon menettäminen valtiolle sen sijaan, että välittömänä rangaistuksena teilataan henkeä uhaten ojaan? Voidaanko nyt vaan hyväksyä, että tuossa tilanteessa molemmat, myös poliisi toimivat väärin?
Jos poliisi ei olisi pysäyttänyt kuskia, olisi saattanut vahingoittaa viatonta ohikulkijaa. Siksi ei riitä, että lähetetään vain jälkikäteen kutsu oikeuteen, vaan vaarallista käytöstä pyritään estämään ennen kuin siitä ehtii aiheutua vahinkoa muille. Sama kuin sanoisi, ettei poliisi saa taltuttaa puukon kanssa riehuvaa henkilöä, vaan ainoastaan tunnistaa kameroista. Sitten jälkikäteen kutsutaan kuulusteluihin. Ymmärrätkö miten vaarallista teinin touhu oli? Puukkovertaus on ihan sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Pojat saa olla poikia ja tehdä poikien juttuja. Mikä siinä kiikastaa?
Tehkööt niitä kotonaan, ei yleisillä teillä.
"Poika ei oo kuulemma suomalainen..."
En oo rasisti mutta saahan nyt ulkkarin tietenkin kiilata milloin vain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ei kannata tehdä mustavalkoista poliittista kysymystä. Molemmat tekivät väärin. Myös teinien pitää saada teoistaan ihan tuntuvat rapsut. Mikään puhuttelu ei tässä tapauksessa olisi ollut riittävä. Silti voimankäyttö poliisin taholta oli liioiteltua, koska siitä olisi voinut seurata vakavia vammoja nuorelle. On kuitenkin liioiteltua väittää, että nuorten luottamus poliisiin tämän yksittäistapauksen vuoksi menisi. Nykyään on vain tyypillistä syyttää kaikesta niitä viranomaisia, jotka yrittävät puuttua nuorten häiriökäyttäytymiseen. Poliisia on edelleen uskottava.
Tässä rikollinen on se teini, ei poliisi. Ja julkisen keskustelun media mukaanlukien pitäisi heijastaa tuota eikä kuten nyt media maalittaa päivätolkulla tätä poliisia täysin naurettavuuksiin menevällä kaivelulla ja artikkelispämmillä ja syyttelyllä kun tästä nuoresta ei puhuta käytännössä ollenkaan. Ja nyt media hurskastelee että "some kohuaa" vaikka itse jatkaa poliisin maalitusta edelleen.
Jaa, olen kyllä nähnyt monenlaista mielipidettä molempien puolesta ja vastaan. Ja se on myös lehdistön tehtävä, pistää ajattelemaan, eikä myötäillä vain oikeiston kantaa.
Itse olen enempi vasemmalla, mutta en hyväksy tän jonnen touhuja ollenkaan. Mieluusti luen oman kannan vastakkaisia näkemyksiä, koska ne pistää miettimään sitä omaa kantaa myös. Tässä tapauksessa vahvistaa sitä.
Tilanteeseen sopivan ratkaisun mitoitus epäonnistui ja nyt ei kestetä sitä, että asiasta uutisoidaan. Me emme kaipaa Suomea jossa nakkipaketin varastaneet pakenevat myymälävarkaat pysäytetään ampumalla pää irti.
Se on loppupeleissä aivan se ja sama mitä teki tämä moponuori. Poliisin on kyettävä aivan kaikissa tilanteissa olipa ne siis MITÄ TAHANSA toimimaan ammatillisesti, ilman ylilyöntejä, tilanteentajuisesti, lakien velvoittamalla tavalla. Tämä on ihan ehdoton fakta. Piste. Siitähän heille verovaroista palkkaa maksetaan. Sitten kun mennään siihen asti, että on ihan ok, että poliisilla vähän meni yli, pikkuisen meni sille harmaalle alueella, nyt meni jo vähän enemmän sinne lain toiselle puolelle, no nyt oli kyllä jo rikollista, mutta ei kai se haittaa? Se voit olla joku päivä sinä tai minä kun osuu omalle kohdalle, että ei sillä nyt niin väliä vaikka tapahtui itseen kohdistuva rikos? Että tuntuu kyllä vähän pahalta, ja väärältä mutta minkäs teet kun poliisi sanoo, että turhaa länkytät heitä vastaan,ei sinua kukaan usko.. Näin on varmaan jo monessa korruptoituneessa maassa maan tapana. Tuskin tämmöistä tänne halutaan?