Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako julkisesta terveydenhuollosta jostain apua laihtumiseen?

Vierailija
12.08.2026 |

Olen 45-vuotias nainen, ja pitäisi laihduttaa nivelten takia. En ole kuitenkaan niin pahasti ylipainoinen, että olisin oikeutettu johonkin lääkkeisiin tms. Olen yrittänyt laihduttaa, mutta elämän hektisyyden vuoksi se on vaikeaa. Tietääkö joku voiko terkkarista tai jostain saada apua painon pudottamiseen, jos EI ole vakavasti ylipainoinen eikä ole mitään vakavia sairauksiakaan?

Kommentit (183)

Vierailija
181/183 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kuntosalia ja kunnon ohjelmaa lihaskunnon kasvattamiseksi. Mainitsemasi 8000 askelta päivässä on aika vähän, eikä se ylläpidä lihaskuntoa.

Lihas polttaa rasvaa levossakin, joten kun saat lihasvoimaa kasvatettua, auttaa se polttamaan rasvaa paremmin.

Olet 45v, joten esivaihdevuodet voivat hyvinkin olla päällä. Estrogeenin väheneminen aiheuttaa keskivartalolihavuutta.

Toisaalta, sanot ettet ole kovin lihava. Sinull saattaisi riittää lihaskunnon kasvattaminen ka erityisesti keskivartalon lihasten kunnollinen aktivointi. Kun saat ryhdin kuntoon ja "korsetin" tukemaan, ei ne muutama liikakilo ehkä enää haittaakaan

Käveleminen ei ylipäätänsä pidä lihaskuntoa. Ja 8000 askelta päivässä on ihan hyvä. On tullut ihan tarpeeksi tutkimuksia ja juttua siitä, että se 10 000 askelta päivässä oli vaan markkinointitaktiikka.

Laihdutukseen 8000 askelta on aika vähän. Kun laihdutin, kävelin 14-20 km päivässä, eli minun pituisellani 19 000 - 27 000 askelta. Kävelin reipasta vauhtia, 6-7 km/h.

Kyllä minäkin laihdutin tuolla tavalla kerran. Sitten en enää jaksanut kävellä joka päivä 20km päivässä ja lihoin takaisin. Vaihdoin lihastreeneihin ja nyt pysyn hoikkana noin 4-5 tuntia viikossa tekemällä lihastreeniä.

Käveleminen ei oikeasti kuluta hirveästi kaloreita.

En minäkään enää niin  paljon kävele, mutta kun korjasin ruokavalioni, en ole enää lihonut takaisin. Toki arkiliikuntaa on edelleen reippaasti, juoksu kerran pari viikossa ja kehonpainotreeniä. Sain pois 30 % kehonpainostani ja rasvaprosentti nyt ehkä 10-12%. Siinä se on vuosia pysynyt.

14 km kävely keskinopeudella 6,5 km/h ja kehonpainolla 70 kg kuluttaa 750 kcal, ja 100 kg kehonpainolla kulutus 1020 kcal. Eli kuluttaa aika paljon kaloreita.

Suurin osa ylipainoisista kävelee 1/3 tuosta nopeudesta.
Vähän veikkaan, ettei tarinasi ole totta, että kävelit joka päivä noin paljon ylipainoisena ja tuota vauhtia.

En tiedä, mitä syyytä minulla olisi valehdella. Aloitin tietysti kevyemmin, mutta 2-3 kk kuluttua oli tuollaista 4-5 päivänä viikossa. Jossain vaiheessa aloin juostakin, ja juoksupäivinä kävelin vähemmän. Kävin eräässä paikassa säännöllisesti kävellen. Olen siitä lähtien pitänyt päiväkirjaa liikunnasta ja tallentanut lenkit puhelinsovelluksilla. Olen myös aiemmin tehnyt ulkotyötä, jossa oli monta tuntia aika reipasta liikuntaa, niin tuollaiset parin tunnin kävelyt yhteensä  päivässä eivät tuntuneet ihmeellisiltä.

On paljon ihmisiä, jotka valehtelevat ilman syytä. Sun tarinasi on jo todistettu olevan valhetta. En ymmärrä miksi palasit takaisin tänne, kun sun valetarinan lävitse näkee ihan selvästi. Jo tuo rasvaprosentti ja kävelynopeus kertoo siitä.

Luulen, ettei sulla ole mitään hajua aidosti kuinka paljon olet koskaan kävelly ja millä nopeudella. Siksi heitit tuon rasvaprosentinkin ihan sokeana, koska ei sulla ole aidosti mitään hajua miltä nainen näyttää minkäkin rasvaprosentin kanssa.

Olen mies ja nuoruuden treenitaustan takia tiedän miltä minulla tuollainen rasvaprosentti näyttää. 

Vierailija
182/183 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala harrastaa maratoonia. Väitän, että et ole nähnyt yhtään ylipainoista  maratoonaria

Kalliokiipeily ja triathlon ovat myös lajeja joissa ylipainoisia ei paljon näe eli laji ilmeisesti laihduttaa hyvin. Muitakin lajeja on kuten uimahypyt, telinevoimistelu, taitoluistelu ja vaikka baletti jotka pitävät kilot mukavasti kurissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/183 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala harrastaa maratoonia. Väitän, että et ole nähnyt yhtään ylipainoista  maratoonaria

Ei varmaan olekaan, jos ei ole ikinä käynyt maratontapahtumassa. Jos taas on ikinä edes nähnyt jonkin isomman maratonin, tietää, että siellä on hyvin monenlaisia ruumiinrakenteita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän