Saako julkisesta terveydenhuollosta jostain apua laihtumiseen?
Olen 45-vuotias nainen, ja pitäisi laihduttaa nivelten takia. En ole kuitenkaan niin pahasti ylipainoinen, että olisin oikeutettu johonkin lääkkeisiin tms. Olen yrittänyt laihduttaa, mutta elämän hektisyyden vuoksi se on vaikeaa. Tietääkö joku voiko terkkarista tai jostain saada apua painon pudottamiseen, jos EI ole vakavasti ylipainoinen eikä ole mitään vakavia sairauksiakaan?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia meidän terveydenhuolto on kusessa kun kaikkeen pitäisi aina saada apua ja tukea. Eikö ole maailmassa laihdutusohjeita? Eikö ole läheisiä joiden kanssa puhua? Eikö ole rahaa jolla maksaa ravintovalmennusta. Eikö mitään näistä?
Ihmisten "tarpeet terveydenhuollolle" ovat todellakin loputtomat.
Lihavuus on aikuistyypin diabeteksen suurin riskitekijä. Jos panostamme lihavuuden hoitoon niin siitä voi olla hyötyä jatkossa. Lihaville on monenlaista hoitoa saatavana ja miksei ravitsemuterapeutinkin voisi tavata. Tuskin on mahdollista saada henkilökohtaista tukea vaikka viikon välein ihan kustannussyistä.. Lääkäri voi aloittaa lääkityksen ja sille ei juuri ole vasta-aiheita.
Netin kautta voi saada tukea laihdutukseen Painonhallintatalon kautta ja siellä on kyllä ihan johtavat asiantuntijat mukana. Pyrkimys on elämäntapamuutokseen eikä niinkään laihtumiseen muutaman viikon kuurilla.
Suomessa ei taida olla tarjolla mutta ainakin Amerikassa löytyy kuntokuureja tai leirejä missä liikutaan paljon ja syödään terveellisesti. Ne ovat kalliita mutta mikäs siinä jos on rahaa käytettäväksi. Katso vaikka Premier Fitness Camp:jos kiinnostaa. Näihin tuskin saa mitään kelakorvausta.
Uskon, että ongelma laihdutuksen kanssa monilla on se, ettei uskota siihen, että se yksinkertaisin tapa laihduttaa on se oikea. Jotenkin kuvitellaan, että pitäisi käydä läpi jotain ihmedieettiä tai kitua nälässä, että voi laihtua, tai vastaavasti, että ainoastaan lääke auttaa laihtumiseen.
Siis oikeasti laihtuminen on yksinkertaista. Kalorilaskentaa ja kalorivajetta. Korkea kuitu ja proteiini. Niin yksinkertaista ja päälle lihastreeni, niin onnistuu. 157-168cm naisilla 1500 kaloria päivässä 100g proteiinia, 169-175cm naisilla 1600 kaloria ja 100g+ proteiinia päivässä ja 176-180cm naisilla 1700 kaloria päivässä ja 110g+ proteiinia päivässä. Kolme-neljä kertaa viikossa tunti lihastreeniä salilla kunnon painoilla. Sata varmasti laihdutte, jos laskette kalorit oikein punnitsemalla raa't ruuat ennen valmistusta ja punnitsemalla ja mittaamalla kaiken, mikä suuhun menee
Minä ostin PT:lta ravinto-ohjelman, jossa oli kerrottu painomäärät ruualle. Minun ei siis tarvinnut laskea itse kaloreita, riitti kun punnitsin ruuat.
Aluksi luulin, että kuolen nälkään kun lounaalla sai syödä "vain" 100g keitettyä riisiä. Nykyisin se tuntuu isolta määrältä.
Punnitsemisen rytmiin meni jonkin aikaa, mutta kun siihen tottui, alkoi oppia jo silmämääräisestikin arvioimaan painoja.
Tiputin 10kg puolessa vuodessa. Söin myös karkkia ja muita herkkuja sinä aikana.
Ennen saatoin syödä pussillisen karkkia tai sipsiä yhden leffan aikana, nykyisin yksi karkkipussi riittää useammalle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Viitaten ap:n vastaukseen ruokailusta:
Mielestäni lounasravintolat ja nämä "kotiruokalounaat" ovat melkoisia kaloripommeja ainakin kevyttä työtä tekeville. Kouluissa ja sairaaloissa ruoka on varmasti terveellisempää mutta ehkä sielläkin ylihinnoiteltua. Omat eväät, joko edellisen päivän tähteistä tai voileivät missä myös kasviksia välissä, ovat toimistotyössä hyvä lounas. Siirtymiin menee aikaa ja hotkittu ruoka ei tee vatsalle hyvää. Lisäksi liian raskas lounas väsyttää ja kahvia tulee juotua liikaa.
Kun olin edellisen kerran Meilahden sairaalassa niin kävin syömässä melko säännöllisesti ruoan ravintolassa. Voi olla että ruoka on terveellistä mutta tuli syötyä lähes aina liikaa ja sen jälkeen oli työnteko iltapäivällä melko työlästä kun väsytti vaan. Kun palasin takaisin vuosien tauon jälkeen niin nyt on mukana omat eväät eli yleensä valmisruoka, kasviksia ja hedelmä eikä samanalaista väsymystä tule enää. Ruoan jälkeen olisi hyvä käydä pieni kävelylenkki 5-10 minuuttia niin ehkä sekin tasaisi väsymyksen tunnetta mutta eipä siihen usein ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä terveyskeskukseen. Apua saa ainakin hoitajalta, ehkä myös ravitsemusterapeutilta.
No itse en ainakaan koskaan ole saanut mitään asiallista apua terveyskeskuksen kautta. Ei siellä ole mitään osaamista, pelkkää perus diipadaapaa "syö vähemmän, haluatko lääkkeet?". Ravitsemusterapeutti piti vartin luennon miksi hänen työ on niin vastenmielistä kun joutuu opettamaan aikuisia ihmisiä syömään. Ja opetti sitten vihapäissään että syö kaurapuuroa ja löi luurin korvaan. Olen siis vilja-allerginen ja ne nostavat verensokeria hurjasti. Ei kuulemma voi nostaa, hän tuumasi. Ihan mittarilla todennettu tosiasia mutta jos ei ole asiaa opiskellut koskaan niin eihän se älli riitä.
Syön 2-4 kertaa päivässä pätkäpaastoten, juon paljon vettä. Kiloakaan ei lähde pois. Jos syön kaksi kertaa päivässä, turvotus lisääntyy ja paino nousee.
Suosittelen vhh ja ketoa, otat YouTubesta seurantaan tilejä. Ei pala rahat paskoihin neuvojiin.
Mitä mainitsemasi nivelvaivat ovat? Reumaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin PT:lta ravinto-ohjelman, jossa oli kerrottu painomäärät ruualle. Minun ei siis tarvinnut laskea itse kaloreita, riitti kun punnitsin ruuat.
Aluksi luulin, että kuolen nälkään kun lounaalla sai syödä "vain" 100g keitettyä riisiä. Nykyisin se tuntuu isolta määrältä.
Punnitsemisen rytmiin meni jonkin aikaa, mutta kun siihen tottui, alkoi oppia jo silmämääräisestikin arvioimaan painoja.
Tiputin 10kg puolessa vuodessa. Söin myös karkkia ja muita herkkuja sinä aikana.
Ennen saatoin syödä pussillisen karkkia tai sipsiä yhden leffan aikana, nykyisin yksi karkkipussi riittää useammalle päivälle.
Syöt siis ainoastaan niitä asioita, mitä PT on antanut?
Kalorilaskennan tarkoitus on opettaa henkilölle, miten paljon kukin ruoka ja aines on kaloreiltaan ja kuinka paljon niitä voi syödä. Jos tuota ei opettele, tulee aina olemaan ylipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä terveyskeskukseen. Apua saa ainakin hoitajalta, ehkä myös ravitsemusterapeutilta.
No itse en ainakaan koskaan ole saanut mitään asiallista apua terveyskeskuksen kautta. Ei siellä ole mitään osaamista, pelkkää perus diipadaapaa "syö vähemmän, haluatko lääkkeet?". Ravitsemusterapeutti piti vartin luennon miksi hänen työ on niin vastenmielistä kun joutuu opettamaan aikuisia ihmisiä syömään. Ja opetti sitten vihapäissään että syö kaurapuuroa ja löi luurin korvaan. Olen siis vilja-allerginen ja ne nostavat verensokeria hurjasti. Ei kuulemma voi nostaa, hän tuumasi. Ihan mittarilla todennettu tosiasia mutta jos ei ole asiaa opiskellut koskaan niin eihän se älli riitä.
Syön 2-4 kertaa päivässä pätkäpaastoten, juon paljon vettä. Kiloakaan ei lähde pois. Jos syön kaksi kertaa päivässä, turvotus lisääntyy ja paino nousee.
Suosittelen vhh ja ketoa, otat YouTubesta seurantaan tilejä. Ei pala rahat paskoihin neuvojiin.
Kiloakaan ei lähde, koska syöt sen verran kuin kulutat päivässä.
Suosittelen kuntosalia ja kunnon ohjelmaa lihaskunnon kasvattamiseksi. Mainitsemasi 8000 askelta päivässä on aika vähän, eikä se ylläpidä lihaskuntoa.
Lihas polttaa rasvaa levossakin, joten kun saat lihasvoimaa kasvatettua, auttaa se polttamaan rasvaa paremmin.
Olet 45v, joten esivaihdevuodet voivat hyvinkin olla päällä. Estrogeenin väheneminen aiheuttaa keskivartalolihavuutta.
Toisaalta, sanot ettet ole kovin lihava. Sinull saattaisi riittää lihaskunnon kasvattaminen ka erityisesti keskivartalon lihasten kunnollinen aktivointi. Kun saat ryhdin kuntoon ja "korsetin" tukemaan, ei ne muutama liikakilo ehkä enää haittaakaan
Keto-ehdotus on vain håpåukkojen höperryksiä. Kuuolevatkin vuotta nuuorempina kuin muut. Ja tyrkyttävät sitä läskin syöntiä jokaiselle, vaikka aika oksettava ajatuskin on syödä pelkkää lihaa ja siivu tomaattia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen syömään vähemmän ja liikkumaan enemmän. T: Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorilaskennan tarkoitus on opettaa henkilölle, miten paljon kukin ruoka ja aines on kaloreiltaan ja kuinka paljon niitä voi syödä. Jos tuota ei opettele, tulee aina olemaan ylipainoinen
No en 😅
Syön kyllä paljon muutankin kuin PT:n ohjeessa esimerkkinä olleita asioita. Niillä oli toki helppo aloittaa, mutta pian sitä oppi annostelemaan ruokia ilman vaakaa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kuntosalia ja kunnon ohjelmaa lihaskunnon kasvattamiseksi. Mainitsemasi 8000 askelta päivässä on aika vähän, eikä se ylläpidä lihaskuntoa.
Lihas polttaa rasvaa levossakin, joten kun saat lihasvoimaa kasvatettua, auttaa se polttamaan rasvaa paremmin.
Olet 45v, joten esivaihdevuodet voivat hyvinkin olla päällä. Estrogeenin väheneminen aiheuttaa keskivartalolihavuutta.
Toisaalta, sanot ettet ole kovin lihava. Sinull saattaisi riittää lihaskunnon kasvattaminen ka erityisesti keskivartalon lihasten kunnollinen aktivointi. Kun saat ryhdin kuntoon ja "korsetin" tukemaan, ei ne muutama liikakilo ehkä enää haittaakaan
Käveleminen ei ylipäätänsä pidä lihaskuntoa. Ja 8000 askelta päivässä on ihan hyvä. On tullut ihan tarpeeksi tutkimuksia ja juttua siitä, että se 10 000 askelta päivässä oli vaan markkinointitaktiikka.
Voihan ne kirjoittaa niitä laihdutuslääkereseptejä. Vaikka jokainen oikeastaan tietää, että laihtumisen pikaisuus ei mitään hyvää ihmiselle tee. Joillekin se sopii, mutta niitä pitää sitten käyttää koko ikänsä, koska siinä ei mitään opi, jos laihtuu vain tekemällä olonsa kuvottavaksi.
Kilon kuukaudessa pystyy pudottamaan ihan ruokavalion korjauksella. Tietysti joutuu luopumaan tai vähentään joitakin ruokia, joita kannattaisi syödä vain herkuksi eikä päivittäin-
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että ongelma laihdutuksen kanssa monilla on se, ettei uskota siihen, että se yksinkertaisin tapa laihduttaa on se oikea. Jotenkin kuvitellaan, että pitäisi käydä läpi jotain ihmedieettiä tai kitua nälässä, että voi laihtua, tai vastaavasti, että ainoastaan lääke auttaa laihtumiseen.
Siis oikeasti laihtuminen on yksinkertaista. Kalorilaskentaa ja kalorivajetta. Korkea kuitu ja proteiini. Niin yksinkertaista ja päälle lihastreeni, niin onnistuu. 157-168cm naisilla 1500 kaloria päivässä 100g proteiinia, 169-175cm naisilla 1600 kaloria ja 100g+ proteiinia päivässä ja 176-180cm naisilla 1700 kaloria päivässä ja 110g+ proteiinia päivässä. Kolme-neljä kertaa viikossa tunti lihastreeniä salilla kunnon painoilla. Sata varmasti laihdutte, jos laskette kalorit oikein punnitsemalla raa't ruuat ennen valmistusta ja punnitsemalla ja mittaamalla kaiken, mikä suuhun menee
Niin silloin kun aineenvaihdunta toimii normaalisti. Aika monella pitkään ylipainosta kärsineellä se ei vaan toimi. Tätä tosiasiaa ei kukaan ota koskaan missään huomioon. Ei ikinä, kielletään lujasti uskomasta että se on edes totta. Vaikka sitten olisi verikokeilla todettu että ei toimi aineenvaihdunta.
Vähän kuin autosta olisi akku ja tankki tyhjä niin hoetaan että poljet vaan kaasua, kyllä se toimii. Yhtä idioottimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että pt:n pakettiin sisältyy myös ruoan antaminen! Kerrotko heti kenen? Tuohan on loistava tapa saada laadukasta ruokaa ja säästää kauppalaskussa!
Sori oli pakko :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen syömään vähemmän ja liikkumaan enemmän. T: Lääkäri
12 vuoden opintojen lopputulos ja ainoa mitä osaa neuvoa. Just tätä tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Keto-ehdotus on vain håpåukkojen höperryksiä. Kuuolevatkin vuotta nuuorempina kuin muut. Ja tyrkyttävät sitä läskin syöntiä jokaiselle, vaikka aika oksettava ajatuskin on syödä pelkkää lihaa ja siivu tomaattia päivässä.
Antti Heikkiläkin on jo 80 vuotias, eli ei enään nuorena kuole ketoruokavalioonsa. Ja mitä juuri haastattelua kuuntelin niin mieli on vielä terävä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi ällöltä. Mutta eihän ketoilu tuota kuitenkaan ole.
Mielenterveystalolla on netissä monta syömiseen liittyvää anonyymia itsehoito-ohjelmaa. Ne perustuvat samaan kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan kuin psykoterapia.