Saako julkisesta terveydenhuollosta jostain apua laihtumiseen?
Olen 45-vuotias nainen, ja pitäisi laihduttaa nivelten takia. En ole kuitenkaan niin pahasti ylipainoinen, että olisin oikeutettu johonkin lääkkeisiin tms. Olen yrittänyt laihduttaa, mutta elämän hektisyyden vuoksi se on vaikeaa. Tietääkö joku voiko terkkarista tai jostain saada apua painon pudottamiseen, jos EI ole vakavasti ylipainoinen eikä ole mitään vakavia sairauksiakaan?
Kommentit (187)
Lääkärikirja Duodecimin Terveyskirjastossa on 113 artikkelia laihduttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Harkitse oikeasti laihdutuslääkkeitä! Itse olen samanikäinen nainen. Laihduin n. 18 kg lääkkeen avulla vajaassa vuodessa. Painoindeksi vajaa 29, kun aloitin lääkkeen käytön. Ei sairauksia. Lääke maksaa n. 120 e kuussa. Paras sijoitus!! Lääkkeen käyttö ja aloitus ei vaadi mitään järkyttävää ylipainoa.
Miten onnistuit saamaan reseptin?
Kysyisin ensin terveyskeskuksesta vaikka ne ovatkin pahasti ruuhkautuneet. Pääsisitkö ravitsemusterapeutille? Joissakin kunnissa on myös liikuntaneuvoja, meilläkin aloittaa sellainen nyt syksyllä. Joku liikuntaryhmä voisi olla hyödyllinen jos on sosiaalinen tyyppi, sielläkin jutellaan varmaan hyvinvoinnista yleisesti.
Mielestäni lääkkeet ovat huono ratkaisu. Jos on laittaa 120e kuussa lääkkeeseen niin miksi ei laittaisi sitä rahaa laadukkaaseen ruokaan tai liikuntaan? Vaikutuksen luulisi olevan mielekkäämpi, turvallisempi ja pitkäkestoisempi.
Omat sairaudet ovat psykiatrisella puolella ja sielläkin lääkkeitä "suositellaan" vuolaasti. Ja "tyrkytetään" kalliita, yksityisiä palveluita tyyliin voisitko, haluaisitko, olisiko mahdollista? Eli menet hoitoon, jotain luvataan, puolet jää toteuttamatta mutta kirjataan kuitenkin niin että näyttää hyvältä ulospäin.
Monen vuoden kokemuksella alkaa tuntua siltä että se oma (lääkkeetön) apu ja motivaatio saada asiat kuntoon auttaa kaikkein parhaiten.
Voit päästä julkisen kautta ravitsemusterapeutille, mutta on turha kuvitella, että heillä olisi jotain taikakeinoja sinun laihduttamiseen. Ravitsemusterapeutit ovat yliopistokoulutettuja ammattilaisia, jotka eivät myy mytään käärmeöljyjä tai pikadieettejä, vaan opastavat asiakkaitaan tekemään perusasiat oikein. Se on pitkä tie ja sinun pitää tehdä se työ.
Yksiselitteinen syy, miksi et laihdu on, että et syö vähemmän kuin kulutat. Jos söisit, kehollasi ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin polttaa kudosta energiaksi. Kerrot itse 5. viestissä ainakin yhden syyn siihen. Syöt usein epäterveellistä ravintolaruokaa. Siinä on todennäköisesti niin paljon kaloreita, että sinun on kokolailla mahdotonta päästä kalorivajeelle, teet mitä tahansa.
45-vuotiaan lähes liikkumattoman (8000 askelta päivässä ainoana liikuntana on lähes liikkumaton) täytyy todennäköisesti syödä n. 1500 kcal päivässä laihtuakseen ja ravintola-annoksen ei tarvitse olla kummoinen, että siinä on 1000 kcal. Se ei jätä kovin paljoa varaa muille aterioille.
Mikään terapeutti ei voi muuttaa termodynamiikan lakeja, vaan sinun pitää joko alkaa syömään vähemmän kaloreita tai kuluttamaan niitä enemmän, jos haluat laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä terveyskeskukseen. Apua saa ainakin hoitajalta, ehkä myös ravitsemusterapeutilta.
Ei tarvi edes mennä sinne saakka. Aloita Omaolo.fi:n ilmainen ravitsemus-, liikunta- ja/tai painonhallintavalmennus. Sen lisäksi tk-lääkäri voi laittaa pyytäessä lähetteen Painonhallintatalon digitaaliseen terveyslaihdutusvalmennukseen ja kirjoittaa lähetteen ravitsemusterapeutille. Terveyskylän palvelussa voi itsenäisesti tosin käydä läpi samat asiat, mitä terveyslaihdutusvalmennuksessakin käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lääkkeitä ei laihduttamiseen kannata käyttää. Varmaan joku ravitsemusterapeutti voisi olla oikeampi osoite. Sillä pääsee jo pitkälle, kun lisää arkiliikuntaa. Kävelee töihin, ei käytä hissiä, pyöräilee ruokakauppaan. Ja jättää karkit, pullat, limpparit ja sipsit pois ruokavaliosta. Annoskoko joka aterialla vähän pienemmäksi.
Jos laihtua haluaa pitää aika paljon vahtia päivittäistä kalorimäärää. Sopivasti liikuntaa ja siihen päälle ihan maksimi 1000 kcal ruokaa päivässä niin varmasti laihtuu. Piilokalorit on sellaisia mihin moni sortuu.
Vierailija kirjoitti:
pienemmät annokset sekä säännölliset ruoka ajat.
Hiilarit minimiin ja liikettä päivään.
ole hyvä siinä apua joka toimii 90%
Annoksia ei tarvi laihduttaessa pienentää! Sen sijaan ravinnon energiatiheyttä kannattaa keventää lisäämällä kasviksia, marjoja ja hedelmiä ruokavalioon.
Millainen ruokavaliosi nyt on? Kuinka monta kertaa päivässä syöt tai juot jotain kaloripitoista? Paljonko liikut?
Katso Terveyskylä.fi Painonhallintatalo. Lääkärin lähetteellä pääse mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoneuvoja tai ravitsemusterapeutti. Yksityisiäkin on, jos omasta terveyskeskuksesta ei löydy. Liikuntaa ohjaamaan voi kokeilla personal traineria, jos rahaa on.
Ravintoneuvojat ovat niitä kirjekurssin käyneitä tai itseoppineita. Suosittelen turvautumaan yliopistossa ravitsemustiedettä opiskelleeseen ravitsemusterapeuttiin, joka löytyy LVV:n eli entisen Valviran kirjoista ja kansista. Ravitsemusterapeuttien yhdistykseltä voi tilata esitteitä edullisesti.
Pitää opetella syömään vähemmän eli alkuun vaikeaa voi yrittää juoda vettä enemmän. Janon tunne tuntuu nälkänä. Kun vatsalaukku kutistuu ei nälkä tunnu niin kamalalta ja on helpompaa hallita syömistä. Stressi myös lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pienemmät annokset sekä säännölliset ruoka ajat.
Hiilarit minimiin ja liikettä päivään.
ole hyvä siinä apua joka toimii 90%
Annoksia ei tarvi laihduttaessa pienentää! Sen sijaan ravinnon energiatiheyttä kannattaa keventää lisäämällä kasviksia, marjoja ja hedelmiä ruokavalioon.
Kyllä vaan sitä ruuan määrää pitää aika radikaalisti leikata jota lihavana on tottunut ylensyömään.
Stressin vähentäminen ja hyvä uni on avainasemassa.
Toki ravinto, mutta stressi kokonaisuudessaan lihottaa, niinkuin itsekin pohdit.
Käy lääkärissä. Olet ylikuormittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Se on loppupelissä just näin. Opi sietämään nälkää.
Ja on tärkeää tietää, syökö oikeasti vähemmän. Excel ja kalorien laskenta, ainakin aluksi jonkin aikaa.
Ihan kaiken kirjaaminen Finelin ruokapäiväkirjaan auttaa. Sehän on verorahoilla maksettu palvelu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitse oikeasti laihdutuslääkkeitä! Itse olen samanikäinen nainen. Laihduin n. 18 kg lääkkeen avulla vajaassa vuodessa. Painoindeksi vajaa 29, kun aloitin lääkkeen käytön. Ei sairauksia. Lääke maksaa n. 120 e kuussa. Paras sijoitus!! Lääkkeen käyttö ja aloitus ei vaadi mitään järkyttävää ylipainoa.
Yksityiseltä.
Ei pidä laihduttaa kuuriluonteisesti vaan pitää pyrkiä elämänmuutokseen elintavoissa ja syömisessä niin voi saada pitkäaikaisia tuloksia aikaan. Lääkityksen saa varmasti kaikki jos BMi on yli normaalin ja haittoja on vähän. Haitta on tietysti rahan meno kun Kela korvausta ei saa lihavuuden hoitoon sekä lääkitystä pitäisi sitten käyttää pitkäaikaisesti. Ruokamenoissa toki säästää jonkin verran kun tulee syötyä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että RESEPTIN kyllä saa kuka vaan, jos nyt on joku syy jonka takia olisi hyvä laiihtua - vaikkei olisi kovin ylipainoinenkaan. Resepti ei vaan tuo mukanaan lääkkeen kelakorvattavuutta ellei sulla ole diabetesta - eli joudut maksamaan lääkkeen kokonaan itse.
En tiedä laihtumiseen antaa muuta neuvoa, kuin vaihda mielialalääkkeiden syöntisi raittiiseen ilmaan. Loppuu lihominen
Ja on tärkeää tietää, syökö oikeasti vähemmän. Excel ja kalorien laskenta, ainakin aluksi jonkin aikaa.