Eikö paras liikunta ole se mitä tekee ja tykkää tehdä? Kun nyt on niin tapetilla se lihaskunnon kehittäminen
Tuli mieleen tuota vaihdevuosi-iän vatsarasvansulatus-ketjua lukiessa. Tosi useasti siellä tuli esiin että lihaksia on kehitettävä, ja että pelkkä aerobinen liikunta on huono. Mä vasta tänä vuonna olen innostunut liikkumaan ekaa kertaa aikuisiällä, aloitin lenkkeilyn. Käyn usein juoksemassa, olen ihan onnesta soikeana että jaksan juosta kilometritolkulla ja koen että en ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa.
Mitä sitten tulee tuohon lihaskunnon kehittämiseen, olen yrittänyt kotona kahvakuulan ja käsipainojen kanssa jumppailla, kehonpainojumppaa yms mutta se on kuin tervanjuontia. En vaan halua sitä tehdä enkä saa itseäni siihen pakotettua.
Ehkä joskus minullekin tulee siihen joku innostus niin kuin tuohon juoksuunkin mutta siihen saakka olen armelias itselleni. Ajattelen niin että tuo juoksuharrastus on huima parannus entiseen sohvaperunan elämään ja että mun ei tarvitse treenata niin että kaikki on optimaalista ja "oikein" vaan teen niin mikä hyvältä ja kivalta tuntuu.
Kommentit (44)
Ei missään nimessä, vaan pakko tehä just sitä mitä eniten inhoaa,mikään muu ei käy.
T. vaativan alan aasintuntija.
Tietenkin ihminen tarvitsee myös hyvän lihaskunnon. Et sä keski-iän jälkeen nouse enää itse sängystä ylös jos ei sulla ole lihaksia. Lihaskunto on kaiken toimintakyvyn edellytys, ei todellakaan pelkkä aerobinen kunto riitä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Parempi pelkkä aerobinen liikunta kuin ei mitään, mutta lihaskunnon kehittäminen tai ylläpitäminen on tärkeää sekin. Löytyisikö siihen ratkaisu ulkokuntosalista tai perinteisemmästä kuntoilupaikasta, jos sellainen sattuu olemaan lenkkireitin varrella?
Juu en sitä sanokaan ettei olisi tärkeää. Tottakai on. Mutta sen tekeminen on ainakin toistaiseksi vielä vastenmielistä. Ehkä joskus valaistun tuossakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ihminen tarvitsee myös hyvän lihaskunnon. Et sä keski-iän jälkeen nouse enää itse sängystä ylös jos ei sulla ole lihaksia. Lihaskunto on kaiken toimintakyvyn edellytys, ei todellakaan pelkkä aerobinen kunto riitä siihen.
Mutta eikö se pelkkä aerobinenkin ole parempi kuin ei mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittikö joku jossain niin?
Saat tuossa aerobisessa varmasti jalkoihin lihaksia myös ja sitä kautta vanhuuden kestävyyttä. Sehän se oleellisin on että pääsee kävelemään mahdollisimman pitkään eikä tarvi laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tässä ketjussa jo
Ehdottomasti näin. Ja itselläni se on s***i
Minä harrastan vain hyötyliikuntaa. Pyöräilen kaikki matkat, tai kävelen, jos en pääse pyörällä. Ja töissäkin tulee käveltyä ja noustua vähän portaita. Jos vielä vapaalla lähden kävelemään tai pyöräilemään, niin pidän vauhdin leppoisana, enkä koitakaan kuntoilla.
Ei tällä esim. vatsarasva kyllä lähde, mutta eipä pääse lisääkään lihomaan.
Se on se mikä sun oma tavote on. Ei niitä toisia kannata kuunnella. Siel on aina ihmiset huutamassa ketkä ei itse tee mitää. Mulla joskus kun itse alotin kuntoon pääsemisen niin mä tein niin että mä kanssa juoksin paljon, sitten mä aina pysähtelin johonki jumppaamaan just niille ulkoliikuntapaikoille. Kehonpaino on hyvä tapa pitää lihaskuntoa myös yllä. Ihan perus kyykkyjä ja punnerruksia
Voisit käydä jossain ryhmäliikunnassa niin ei tarvitse motivoida itseään siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tässä ketjussa jo
Luin ketjun vielä kertaalleen läpi ja ei, kukaan ei ole väittänyt niin tässä ketjussa.
Juokseminenkin on jalkojen lihaksille jonkin sortin lihaskunnon ylläpitämistä. Ideaalia kuntoilutapaa tärkeämpää on, että liikunta on mielekästä, koska silloin se on pysyvä osa elintapoja. Juoksemisen rinnalla voi silloin tällöin kokeilla kaikkea uutta, vaikka kuntoportaita, pyöräilyä, mainittuja kuntoilupaikkoja ja sitten välillä vaan sitä kehonpainoa, käsipainoja, kahvakuulaa, kuminauhaa jne. vaikkei se aina niin sytytäkään. Siitä tervanjuontikuntoilusta on hyötyä myös juoksemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei pidä lihaksia kunnossa. Lihaksia pitää huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
+ naisilla estrogeenitasojen romahdus vaihdevuosissa aiheuttaa lihaskatoa. Se on ihan biologinen fakta. Samaten myös osteoporoosiriski vaihdevuosissa kasvaa, ja tätäkin vastaan voi taistella lihaskuntotreenillä.
Vierailija kirjoitti:
Juokseminenkin on jalkojen lihaksille jonkin sortin lihaskunnon ylläpitämistä. Ideaalia kuntoilutapaa tärkeämpää on, että liikunta on mielekästä, koska silloin se on pysyvä osa elintapoja. Juoksemisen rinnalla voi silloin tällöin kokeilla kaikkea uutta, vaikka kuntoportaita, pyöräilyä, mainittuja kuntoilupaikkoja ja sitten välillä vaan sitä kehonpainoa, käsipainoja, kahvakuulaa, kuminauhaa jne. vaikkei se aina niin sytytäkään. Siitä tervanjuontikuntoilusta on hyötyä myös juoksemiseen.
Tuota pyöräilyä ja kuntoportaita tulee jkv harrastettua myös mutta paljon vähemmin.
Vierailija kirjoitti:
Siis väittikö mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei pidä lihaksia kunnossa. Lihaksia pitää huoltaa.
Edelleen, eikö sekin ole parempi kuin ei mitään?
Parempi pelkkä aerobinen liikunta kuin ei mitään, mutta lihaskunnon kehittäminen tai ylläpitäminen on tärkeää sekin. Löytyisikö siihen ratkaisu ulkokuntosalista tai perinteisemmästä kuntoilupaikasta, jos sellainen sattuu olemaan lenkkireitin varrella?