Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö paras liikunta ole se mitä tekee ja tykkää tehdä? Kun nyt on niin tapetilla se lihaskunnon kehittäminen

Vierailija
11.08.2026 |

Tuli mieleen tuota vaihdevuosi-iän vatsarasvansulatus-ketjua lukiessa. Tosi useasti siellä tuli esiin että lihaksia on kehitettävä, ja että pelkkä aerobinen liikunta on huono. Mä vasta tänä vuonna olen innostunut liikkumaan ekaa kertaa aikuisiällä, aloitin lenkkeilyn. Käyn usein juoksemassa, olen ihan onnesta soikeana että jaksan juosta kilometritolkulla ja koen että en ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa. 
Mitä sitten tulee tuohon lihaskunnon kehittämiseen, olen yrittänyt kotona kahvakuulan ja käsipainojen kanssa jumppailla, kehonpainojumppaa yms mutta se on kuin tervanjuontia. En vaan halua sitä tehdä enkä saa itseäni siihen pakotettua. 
Ehkä joskus minullekin tulee siihen joku innostus niin kuin tuohon juoksuunkin mutta siihen saakka olen armelias itselleni. Ajattelen niin että tuo juoksuharrastus on huima parannus entiseen sohvaperunan elämään ja että mun ei tarvitse treenata niin että kaikki on optimaalista ja "oikein"  vaan teen niin mikä hyvältä ja kivalta tuntuu. 

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan vaan sillä tasolla, että lenkkeily on reipasta kävelyä. Olen ottanut tavakseni sen jälkeen tehdä sen verran vatsalihasliikkeitä että tuntuu (ne lihakset on surkeassa kunnossa), painoilla treenaan hauista ja ojentajaa ja venyttelen Jumppaan menee max. vartti ja se on vaikuttanut paljon olooni, olen jotenkin ryhdikkäämpi. Toki sen voisi tehdä paremminkin, mutta tuo ajallinen satsaus on aika pieni. Samalla kuuntelen Areenasta jotain kiintoisaa.

Vierailija
82/83 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jätetään fiilikset ja mutu-tuntumat sikseen, lihakset ovat lähinnä nuoruudenlähdettä, mitä löytyy.

Tutkimusten mukaan pohjelihaksen paksuus ennustaa pitkää ikää. Lisäksi isot, voimakkaat reisilihakset vähentävät ja lykkäävät merkittävästi naisten dementioita. Muistaakseni jossain tutkimuksessa luvut olivat 90 prosenttia ja 11 vuotta. Jos olisi olemassa lääke, joka noin rajusti vähentää dementiariskiä, olisimme valmiit maksamaan siitä maltaita.

Ihmiset eivät ymmärrä, mikä lihasten funktio kehossa on. Ne eivät ole vain voimaa ja toimintakykyä. Lihakset ovat elimistön glukoosivarasto. Jos niitä ei ole, glukoosi jää pyörimään verenkiertoon ja varastoituu maksaan. Insuliiniresistenssi kasvaa. Tällä on merkittävä vaikutus kaikkeen kehossa, myös aivoihin ja niiden toimintaan.

Jatkuvasti kertyy lisää tutkimusnäyttöä siitä, miten lihakset suojaavat ihmistä ja miten lihastreeni vaikuttaa ihan solutasolla. En nyt lähde tähän etsimään lähteitä, mutta jos kysyt vaikka tekoälyltä näitä, niin tietoa kyllä löytyy.

Muistuttaisin naisia myös siitä, että jos lihakset ovat vahvat, niin myös luusto on vahva. Kolmasosa naisista saa osteoporoottisen murtuman yli 50-vuotiaana ja jos se on lonkkamurtuma, kuolleisuus seuraavan vuoden aikana on 25 prosenttia. Juoksu kyllä auttaa luita, mutta esimerkiksi jooga, pilates, uinti tmv. ei auta mitään. 

Liikunta on yleisesti ottaen hyvästä ja parempi on tehdä jotain. Mutta lihaksia ei mikään korvaa. Naisten lihas- ja luumassa alkaa huveta kolmenkympin jälkeen jopa 3-8 prosentin vuosivauhtia ja vaihdevuosien jälkeen tahti kiihtyy, jos lihaskuntoliikuntaa ei harjoiteta. Yleensä tämä haurastuminen on pitkään huomaamatonta. Kunnes sitten tulee se murtuma tai esimerkiksi leikkauksen jälkeen ei enää meinaa toipuakaan kunnolla tolpilleen. 

Joku sanoi, että keski-ikäisellä ja vanhemmalla naisella on kaksi vaihtoehtoa: joko etsit itsellesi sopivan kuntosalin tai sopivan hoitokodin.

Vaikka naiset elävät miehiä pidempään, meillä on terveitä vuosia vähemmän, mikä johtuu juurikin lihas- ja luukadon seurauksista.

Olipa mielenkiintoinen teksti, suuret kiitokset tästä.

Olen jo post-vaihdevuosien ja minua on aina sylettänyt/ahdistanut meille syötetty ajatus siitä, että pitää olla lihaksia että pystyy nousemaan sängystä muutaman vuosikymmenen kuluttua. 

Mökkinaapurimme 70++ soutaa kesäisin kovasti, että käsivarsien lihakset säilyy, että pystyy pyyhkimään vessakäynnin  jälkeen vanhempana… Eikö nyt mitään muuta pointtia voisi keksiä??

Kiitos infosta, että lihaksilla on muutakin funktiota kuin auttaa muori ylös tv-tuolista Kaunareiden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen liikkuu tavallaan ja mikä hyvältä tuntuu. Miksi pitää mennä aina jonkun lammaslauman mukana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän