Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö paras liikunta ole se mitä tekee ja tykkää tehdä? Kun nyt on niin tapetilla se lihaskunnon kehittäminen

Vierailija
11.08.2026 |

Tuli mieleen tuota vaihdevuosi-iän vatsarasvansulatus-ketjua lukiessa. Tosi useasti siellä tuli esiin että lihaksia on kehitettävä, ja että pelkkä aerobinen liikunta on huono. Mä vasta tänä vuonna olen innostunut liikkumaan ekaa kertaa aikuisiällä, aloitin lenkkeilyn. Käyn usein juoksemassa, olen ihan onnesta soikeana että jaksan juosta kilometritolkulla ja koen että en ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa. 
Mitä sitten tulee tuohon lihaskunnon kehittämiseen, olen yrittänyt kotona kahvakuulan ja käsipainojen kanssa jumppailla, kehonpainojumppaa yms mutta se on kuin tervanjuontia. En vaan halua sitä tehdä enkä saa itseäni siihen pakotettua. 
Ehkä joskus minullekin tulee siihen joku innostus niin kuin tuohon juoksuunkin mutta siihen saakka olen armelias itselleni. Ajattelen niin että tuo juoksuharrastus on huima parannus entiseen sohvaperunan elämään ja että mun ei tarvitse treenata niin että kaikki on optimaalista ja "oikein"  vaan teen niin mikä hyvältä ja kivalta tuntuu. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi jotain kuin ei mitään.

Vierailija
62/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi pelkkä aerobinen liikunta kuin ei mitään, mutta lihaskunnon kehittäminen tai ylläpitäminen on tärkeää sekin. Löytyisikö siihen ratkaisu ulkokuntosalista tai perinteisemmästä kuntoilupaikasta, jos sellainen sattuu olemaan lenkkireitin varrella?

Lihaskuntoa ja aerobista liikuntaa saa kätevästi vaikka mäkijuoksulla tai porrasjuoksulla. Töissä nousen aina 10 kerrosta peräkkäin muutaman kerran päivässä ja se tekee hyvää jaloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tehokkain liikunta on tehty liikunta oli se sitten juoksua, kävelyä, kuntosalilla käymistä tai uintia. Kunhan ylipäätään liikut niin kroppasi voi jo paremmin. Totta että lihaskunnon kehittäminen on tärkeää ja ehkäisee monia vanhuuden vaivoja, mutta se lihaskunnon kehittäminen ei vaadi kuntosalijäsenyyttä tai välineitä. Voit kokeilla juoksulenkin yhteydessä ulkokuntosaleja tai vaikka kotona kehonpainotreenejä youtubesta tai käydä vaikka kiipeilemässä. 

Vierailija
64/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä, vaan pakko tehä just sitä mitä eniten inhoaa,mikään muu ei käy.

T. vaativan alan aasintuntija.

Miksi inhoaa? Kyllä aikuinen miettii miksi jokin tuntuu kivemmalta kuin toinen. Ei minuakaan kuntosalikutsu mutta kiipeän kyllä kuntoportaita ja teen käsivarsille treenin irtopainoilla. Koska mikään kävely ei kasvata noita lihaksi, voi kyllä kiinteyttää.

Mutta eihän se pakko ole lihastreeniä tehdä, tuolla on vaan etuja lenkin keveyteenkin ainakin jos kiipeilee, juoksee mäkeä.

Vierailija
65/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Möhkälelihaksia ei naiset helposti saa, eivät miehetkään. Ja jos saisikin, tästä pitäisi olla superylpeä! 

Itsekin mieluummin tekisin aerobista treeniä vain, mutta mutta.. Keho ei kestä pelkkää juoksua, vaan vammoja alkaa tulla sillä menolla. Keho tarvitsee myös lihasvoimaa ja liikkuvuusharjoittelua. Lihastreeni tosin voi olla myös kehonpainotreeniä! Toisaalta voihan lisäksi käydä vaikka kerran viikossa ulkokuntosalilla, jossa on painot, edes vähän nostamassa rautaakin. 

Tiedän valitettavasti henkilön, joka on aina vain juossut ja tehnyt cardioliikuntaa. Nyt on osteoporoosi ja sarkopenia pahana. Tällä hetkellä ei pääse sängystä ylös ilman auttamista. Se ei todellakaan ole vain sanahelinää. Lihaksia täytyy treenata vaikka inhoaisi sitä.

Liikunta on hyvästä ja sängyssä makaaminen on kaikista vaarallisinta. Vastaan tuli kerran pyörätuoliin jäänyt 60-vuotias mies jolla oli polvissa kontraktuurat ja fysioterapian jälkeen sai saranatekonivelen. Valitettavasti reisiluu napsahti pian poikki kun luu ei kestänyt eli oli ilmeisest osteoporoosi. 

Paljon on iäkkäitä potilaita joiden kunto menee sairauksien tai muun syyn takia huonoksi niin että tarvitaan rollaattoria tai apua jotta pääsee istumasta ylös. Lihaskuntoharjoittelu sopii vanhuksille ihan yhtä hyvin kuin nuoremmille ja tavoite voi olla saada sen verran voimaa jalkoihin että omatoiminen liikunta onnistuu. Elämänlaatu paranee kummasti jos voi heittää rollaattorin pois.

Vierailija
66/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, et mitähän annettavaa mulla olisi tähän ketjuun?

No ainakin: olin niin huonossa kunnossa, et kauppareissun (1 tunti) jälkeen piti huohotella. Mietin, et varaa ei ole, työttömänä mihinkään salikortteihin (kävin kyllä nuorempana, opiskelukavereitten kanssa). .... Kävely on ilmaista.

Tuon lisäksi mietin/muistelin aikaa maalla - ei ollut julkisia kulkuvälineitä, niin ihmiset käveli. Ja olivat hyvässä kunnossa.

Ja vielä: niin kauan kun pystyn itse käymään ruokakaupassa (ja viinakaupassa), niin menee hyvin. Joku päivä se sitten loppuu; olen sitten muitten "armoilla".

.....

Aloitin tuon kävelyharrastuksen jo vuonna 2011. Silloin ei ollut mitään "rannehärpäkkeitä"; olisi mielenkiintoista tietää kuinka huonossa kunnossa olin, esim. hapenottokyvyn (VO2max) suhteen, kuinka paljon se parani. Nyt sitten, mulla on, ikään nähden hyvä ja välillä erinomainen hapenottokyky (vaikka röökaan). Mulla vaan se happi ei sitoudu soluihin (ilmeisesti; ja rööki??? ;( )

Vierailija
67/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tekee sitä mistä tykkää on hyväksi psyykkeelle ja toiset meistä tykkää kestävyysliikunnasta.

toki jonkinlainen monipuolisuus niin liikunnassa kuin syömisessäkin on hyödyllistä, samoin luulen että monet kestävyysurheilijat harjoittelevat myös salilla. Pakko ei ole. Tavan rahvaalle se on melkein niin että terveys paranee kunhan teet jotain, kaikki mikä vie pois sohvalta ja jääkaapin äärestä on hyvä.

Seuraan itse kaloreita ja niiden kulutusta ja on yllättävää miten paljon esimerkiksi purjehdus vie energiaa, vaikka siinä enimmäkseen istuksistaan reunalla ja pidetään kepistä kiinni.

Vierailija
68/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että tekee sitä mistä tykkää on hyväksi psyykkeelle ja toiset meistä tykkää kestävyysliikunnasta.

toki jonkinlainen monipuolisuus niin liikunnassa kuin syömisessäkin on hyödyllistä, samoin luulen että monet kestävyysurheilijat harjoittelevat myös salilla. Pakko ei ole. Tavan rahvaalle se on melkein niin että terveys paranee kunhan teet jotain, kaikki mikä vie pois sohvalta ja jääkaapin äärestä on hyvä.

Seuraan itse kaloreita ja niiden kulutusta ja on yllättävää miten paljon esimerkiksi purjehdus vie energiaa, vaikka siinä enimmäkseen istuksistaan reunalla ja pidetään kepistä kiinni.

No, jos puhutaan oikeista kestävyysurheilijoista, niin varmasti suurin osa harjoittelee salilla tai tekee lihaskuntoharjoittelua muuten, koska se vähentää loukkantumisten ja rasitusvammojen riskiä niin huomattavasti. Perushölkkääjät ovat sitten oma lukunsa, osa käy salilla ja osa ei. 

Vierailija
69/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksi näyttää olevan paras asia kaikille läskeille, että ei mitään liikuntaa missään muodossa koskaan. Että vaan saa rauhassa lihoa lisää ja laiskottelua, tilata paaaaaaljoooooooooon epäterveellistä ruokaa jostakin hiihoosta...... Katsokaa siis sarjaa hengenvaarallisesti lihava. Sitä suosittelen. Kyllä saa todella HÄVETÄ ihmisiä, jotka kehtaavat olla niin lihavia !!!!!!! Ja heillä on aina joku mahdollistaja itsensä lisäksi. Ja aina on se syy, et joku sukulainen tai muu ihminen on käyttänyt heitä lapsena hyväkseen............onko se nyt oikea syy lihomiseen ? Ei ole. 

Vierailija
70/83 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ihminen tarvitsee myös hyvän lihaskunnon. Et sä keski-iän jälkeen nouse enää itse sängystä ylös jos ei sulla ole lihaksia. Lihaskunto on kaiken toimintakyvyn edellytys, ei todellakaan pelkkä aerobinen kunto riitä siihen. 

Mutta eikö se pelkkä aerobinenkin ole parempi kuin ei mitään?

Se ei pidä lihaksia kunnossa. Lihaksia pitää huoltaa. 

Edelleen, eikö sekin ole parempi kuin ei mitään? 

Oletko yksinkertainen? Kukaan ei ole väittänyt niin.

Yksinkertaiselta vaikuttaa. Jankuttaa samaa asiaa.

Vierailija
71/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo ja ei. Kaikki liikunta on tyhjää parempaa, mutta fakta on, että terveeseen elämään vaaditaan sekä aerobista- että lihaskuntoa. Erityisesti vanhuudessa lihaskunnon ja -massan merkitys kasvaa. Keski-iässä ja sen jälkeen lihasmassa alkaa häviämään vuosi vuodelta, jos sitä ei ylläpidä aktiivisesti ja vanhuusvaiheessa se hupenee joka tapauksessa, mutta tahtia voi toki hidastaa. 

Hyvin monilla vanhuksilla aerobinen kunto ei ole ongelma, vaan se, että lihakset ovat niin heikot, että ei selvitä arkiaskareista tai edes päästä itsenäisesti edes sängystä ylös.  

Kaikkien pitäisi huolehtia ihan oman terveytensä vuoksi riittävästä lihaskuntoharjoittelusta, vaikka se olisikin tervan juontia. Mitä aikaisemmin sen aloittaa, sitä parempaan lopputulokseen pääsee. Jos sen aloittaa vasta, kun ei meinaa enää selvitä arjesta, on aika vähän tehtävissä. 

Kannattaa katsoa vanhuksia, joilla on vaikeuksia liikkua. Väittäisin, että käytännössä ikinä ongelmana ei ole liiallinen hengästyminen, eli liian huono aerobinen kunto, vaan kysymys on nimenomaan siitä, että lihaksissa ei ole enää voimaa liikuttaa ja hallita kroppaa. Toki erilaiset keuhkosairaudet ovat oma lukunsa. Tämän takia ihan jokaisen, joka haluaa viettää terveitä eläkepäiviä, pitää ihan viimeistään keski-ikäisenä kiinnostua lihaskunnostaan ja myös riittävästä lihasmassan määrästä, koska nämä ovat hyvin vahvasti toisiinsa linkittyneitä.  

Tästä huolimatta, kannattaa sitä kardiotakin tehdä, ettei hertta leivo kiinni jo ennen vanhuuspäiviä. 

Vierailija
72/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vaikka mitä sanotaan, että pitäisi tehdä sitä ja tätä, mutta tarviiko meidän kaikkien kuitenkaan olla täydellisiä. Jos joku paasaa eri kuntoilumuodoista, niin noudattakoon niitä itse ja jättäköön muut rauhaan.

Vierailija
73/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo ja ei. Kaikki liikunta on tyhjää parempaa, mutta fakta on, että terveeseen elämään vaaditaan sekä aerobista- että lihaskuntoa. Erityisesti vanhuudessa lihaskunnon ja -massan merkitys kasvaa. Keski-iässä ja sen jälkeen lihasmassa alkaa häviämään vuosi vuodelta, jos sitä ei ylläpidä aktiivisesti ja vanhuusvaiheessa se hupenee joka tapauksessa, mutta tahtia voi toki hidastaa. 

Hyvin monilla vanhuksilla aerobinen kunto ei ole ongelma, vaan se, että lihakset ovat niin heikot, että ei selvitä arkiaskareista tai edes päästä itsenäisesti edes sängystä ylös.  

Kaikkien pitäisi huolehtia ihan oman terveytensä vuoksi riittävästä lihaskuntoharjoittelusta, vaikka se olisikin tervan juontia. Mitä aikaisemmin sen aloittaa, sitä parempaan lopputulokseen pääsee. Jos sen aloittaa vasta, kun ei meinaa enää selvitä arjesta, on aika vähän tehtävissä. 

Kannattaa katsoa vanhuksia, joilla on vaikeuksia liikkua. Väittäisin, että käytännössä ikinä ongelmana ei ole liiallinen hengästyminen, eli liian huono aerobinen kunto, vaan kysymys on nimenomaan siitä, että lihaksissa ei ole enää voimaa liikuttaa ja hallita kroppaa. Toki erilaiset keuhkosairaudet ovat oma lukunsa. Tämän takia ihan jokaisen, joka haluaa viettää terveitä eläkepäiviä, pitää ihan viimeistään keski-ikäisenä kiinnostua lihaskunnostaan ja myös riittävästä lihasmassan määrästä, koska nämä ovat hyvin vahvasti toisiinsa linkittyneitä.  

Tästä huolimatta, kannattaa sitä kardiotakin tehdä, ettei hertta leivo kiinni jo ennen vanhuuspäiviä. 

Siihen vanhuksen huonoon liikkumiseen voi olla syynä ihan muu kuin huono lihaskunto. Esim. hyvinkin yleinen aivoinfarkti voi vaikuttaa paljonkin liikuntakykyyn, vaikka varsinaista halvaantumista ei olisikaan.

Vierailija
74/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ihminen tarvitsee myös hyvän lihaskunnon. Et sä keski-iän jälkeen nouse enää itse sängystä ylös jos ei sulla ole lihaksia. Lihaskunto on kaiken toimintakyvyn edellytys, ei todellakaan pelkkä aerobinen kunto riitä siihen. 

No johan on väittämä tässä ketjussa "et sä enää keski-iän jälkeen itse nouse sängystä, jos sulla ei ole lihaksia". En tiedä ketään, joka harrastanut pelkkää kävelyä ja hyötyliikuntaa esim. siivous, että ei olisi itse päässyt vanhempana ylös sängystä. Pikkasen hei näihin väittämiin valoja päälle.

Vierailija
75/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on väittämä tässä ketjussa "et sä enää keski-iän jälkeen itse nouse sängystä, jos sulla ei ole lihaksia". En tiedä ketään, joka harrastanut pelkkää kävelyä ja hyötyliikuntaa esim. siivous, että ei olisi itse päässyt vanhempana ylös sängystä. Pikkasen hei näihin väittämiin valoja päälle.

No aika harvoin sitä ihmiset näkevät enää vuodepotilaita oman välittömän lähipiirinsä ulkopuolelta. Hienoa, jos sinun sukulaiset eivät ole joutuneet siihen tilanteeseen. Omissa isovanhemmissa on kyllä ollut niitä ihmisiä, joilla liikkuminen on käynyt kohtuuttoman nuorena kohtuuttoman hankalaksi ja itse en halua sitä kohtaloa. Momet voivat varmaan samaistua tähän. Toki on niitäkin, jotka elivät hyvin liikkuvina elämänsä loppuun asti. Eivät hekään salilla käyneet, mutta tekivät sitten maa- ja metsätaloustöitä ikänsä ja jatkoivat esim. metsänhoitoa käsipelissä myös eläkepäivinään. Tukkien kanniskelu käy kyllä ihan voimatreenistä ja siihen ei salia tarvita enää päälle, mutta harva elää tänä päivänä sellaista elämää. 

Vierailija
76/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen vanhuksen huonoon liikkumiseen voi olla syynä ihan muu kuin huono lihaskunto. Esim. hyvinkin yleinen aivoinfarkti voi vaikuttaa paljonkin liikuntakykyyn, vaikka varsinaista halvaantumista ei olisikaan.

Tietenkin voi, mutta voiman puute on hyvin yleinen syy siihen. 

Vierailija
77/83 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika harvoin sitä ihmiset näkevät enää vuodepotilaita oman välittömän lähipiirinsä ulkopuolelta. Hienoa, jos sinun sukulaiset eivät ole joutuneet siihen tilanteeseen. Omissa isovanhemmissa on kyllä ollut niitä ihmisiä, joilla liikkuminen on käynyt kohtuuttoman nuorena kohtuuttoman hankalaksi ja itse en halua sitä kohtaloa. Momet voivat varmaan samaistua tähän. Toki on niitäkin, jotka elivät hyvin liikkuvina elämänsä loppuun asti. Eivät hekään salilla käyneet, mutta tekivät sitten maa- ja metsätaloustöitä ikänsä ja jatkoivat esim. metsänhoitoa käsipelissä myös eläkepäivinään. Tukkien kanniskelu käy kyllä ihan voimatreenistä ja siihen ei salia tarvita enää päälle, mutta harva elää tänä päivänä sellaista elämää. 

Sä puhuit keski-ikäisistä! Hei haloo, valoja päälle.

Sitä paitsi tiedän montakin yli 80 v ja muitakin kuin sukulaisia, jotka eivät ole vuodepotilaita, vaikka eivät lihaskuntoilua olekaan harrastaneet. Niillä joilla on rollaattori, on se jonkin sairauden takia, muutamalla ollut aivoinfarkti. Näen ympärilläni jatkuvasti keski-iän reilusti ylittäneitä, koska asumme lähiössä, jossa paljon vanhoja ihmisiä, enkä millään voi uskoa, että eivät pääse itsekseen sängystä ylös, jos kykenevät käymään kaupassakin yksin eikä varmasti monikaan käy kuntosalilla.

Vierailija
78/83 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä puhuit keski-ikäisistä! Hei haloo, valoja päälle.

Sitä paitsi tiedän montakin yli 80 v ja muitakin kuin sukulaisia, jotka eivät ole vuodepotilaita, vaikka eivät lihaskuntoilua olekaan harrastaneet. Niillä joilla on rollaattori, on se jonkin sairauden takia, muutamalla ollut aivoinfarkti. Näen ympärilläni jatkuvasti keski-iän reilusti ylittäneitä, koska asumme lähiössä, jossa paljon vanhoja ihmisiä, enkä millään voi uskoa, että eivät pääse itsekseen sängystä ylös, jos kykenevät käymään kaupassakin yksin eikä varmasti monikaan käy kuntosalilla.

En tiedä tiesitkö tätä, mutta tämä ei ole yksityiskeskustelu, vaan tällä on monia keskustelijoita. Mä en ainakaan ole missään vaiheessa puhunut keski-ikäisistä, jotka eivät pääse sängystä ylös enkä ole kyllä huomannut kenenkään muunkaan puhuvan. Täällä on puhuttu siitä, että viimeistään keski-ikäisenä pitää rakentaa riittävä kuntopohja terveeseen vanhuuteen. 

Lisäksi kuvaat tuossa viimeisessä lauseessasi hyvin tyypillistä harhaa, joka ihmisillä on. Näet ihmisiä esim. kaupassa ja kuvittelet, että se on jotenkin kuvaava otos koko populaatiosta. Tämä ei pidä paikkaansa, koska näet vain niitä ihmisiä, jotka ovat vielä siinä kunnossa, että pystyvät käymään kaupassa. Et näe ikinä niitä, jotka eivät enää pysty liikkumaan itsenäisesti, joten et edes tiedä heidän olemassaolostaan.

Toinen osia, mitä et tunnu ymmärtävän on todennäköisyyden merkitys. Kyllä, on monia 80-vuotiaita, jotka eivät ole ikinä harrastaneet voimaharjoittelua ja liikkuvat hyvin. Tämä on todennäköisesti yhdistelmä hyvää genetiikkaa, muuten aktiivista elämäntapaa ja tuuriakin, että ei ole vaikka vanhuuspäivillään kaatunut, katkaissut luutaan ja joutunut parin kuukauden vuodelepoon, jossa lihakset surkastuvat. Jos haluaa parantaa todennäköisyyksiään terveeseen ja liikkuvaan vanhuuteen, yksi parhaista tavoista, mihin pystyy itse vaikuttamaan, on riittävän voima- ja lihasmassatason varmistaminen. Muitakin on tietenkin, kuten järkevässä kehonpainossa pysyminen, yleisesti terveellinen ruokavalio, tupakoimattomuus, järkevä alkoholin käyttö jne.  

Vierailija
79/83 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yrittää liian isoja muutoksia kaikkia samaan aikaan. Hienoa, että olet innostunut juoksusta! Minusta voit huoleti jatkaa pelkästään sillä ainakin vuoden verran. Sitten voisit miettiä lisäksi jotain lihaskuntoa ylläpitävää. Jos et ole erityisen kiinnostunut lihaskuntoharjoittelusta, riittää tavoitteeksi varmasti se, että nykyinen lihaskunto ei heikkene iän myötä. Siihen riittää yksi harjoituskerta viikossa.

Ja lihaskuntoharjoittelun ei tarvitse olla mitenkään monimutkaista. Viisi erilaista liikettä riittää, jos tavoitteet eivät ole korkealla: kyykky, punnerrus, soutu tai muu liike yläselälle, yksi vatsalihas- ja yksi selkälihasliike. Kyykyn voi korvata myös kävelemällä kuntoportaita.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ei treenistä tarvitse tehdä ydinfysiikkaa, mutta ei ihan noin vähällä sentään pääse ainakaan kummoisiin tuloksiin. Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että kuntoportaiden kävely riitäisi jalkojen lihaskuntotreeniksi?

Kuntoportaiden kävely on hyvin tehokasta treeniä reisi- ja pakaralihaksille. Tässä ajatuksenani oli nimenomaan terveyden ja toimintakyvyn ylläpidon kannalta riittävä lihaskunto, ei mikään mahdollisimman suuri voimatasojen kasvatus. Pohjelihakset puolestaan saavat mukavasti harjoitusta säännöllisillä juoksulenkeillä.

Täällä harva tuntuu ymmärtävän, mikä on lihastreeniä ja mikä kardiota. Juokseminen tai porraslaitteessa polkeminen kehittävät lihasta vain aivan vasta-alkajilla. Muutaman viikon harjoittelun jälkeen niiden hyöty on korkeintaan ylläpitävä mitä tulee lihaksiin. Tai jos sinulla on kotona viiden kilon käsipainot, joilla teet ne samat liikkeet joka viikko, et oikeasti tee lihastreeniä. Lihaskuntoliikunnalla tarkoitetaan harjoittelua, jossa pyritään aina nostamaan painoja, kasvattamaan toistomäärää (yleensä painoja lisätään kun saa 10 tai 12 toistoa) ja parantamaan tekniikkaa (esimerkiksi kyykky syvemmälle). Vain tämä rakentaa lihasta. Aina sama treeni kertoo keholle, että lisälihas ei ole tarpeen. Tutkimuksissa jopa yhdeksänkymppiset ovat pystyneet kasvattamaan lihasta salitreenillä ja näin parantaneet arjesta selviämistä, mutta on tietysti parempi, jos ei päästä itseään huonoon kuntoon. Se käy salakavalasti. 

Toki jotain voi tehdä kotonakin, mutta kuntosali on ylivoimaisesti paras ja helpoin tapa toteuttaa progressiivista lihastreeniä. 

Ap kertoi inhoavansa lihaskuntoharjoittelua. Hänen ei ole mikään pakko kasvattaa lihasta. Terveyden ja toimintakyvyn ylläpidon kannalta riittää ylläpitävä harjoittelu, jolla hän säilyttää nykyisen lihaskuntonsa.

Mistä tietää, että lihaskunto pysyy ennallaan, jos ei ikinä haasta voimiaan äärirajoilleen ja myös seuraa tuloksia? Meidän päivittäinen arkiliikkumisemme ja perus jumppaaminenkin on niin kaukana voimiemme rajoista, että on käytännössä mahdotonta huomata voimien vähittäistä hiipumista ennen kuin tulee vastaan jotain, mihin ei enää pystykään ja silloin voimatasot ovat jo romahtaneet. Ehkä jossain vaiheessa huomaa, että ei enää pystykään kantamaan auton renkaita varastosta, mikä on ennen mennyt helposti ja jos vasta siinä vaiheessa reagoi tilanteeseen ollaan jo melko takamatkalla. 

Vierailija
80/83 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä jankkaat tyhmää kysymystä? Oletko 5v?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä