Olen poliisi - Näkemykseni tähän Tuusulan mopokiilaukseen
Monella näyttää nyt menevän puurot ja vellit sekaisin tässä Tuusulan tapauksessa, jossa poliisi pysäytti mopoilijan. Haluaisin kertoa tässä oman näkemykseni asiaan.
Ensinnäkin on niin, ettei poliisi lähde koskaan takaa-ajoon ilman perustetta. Aina on vähintään epäily rikoksesta tai vaaran tuottaminen sivullisille. Tässä tapauksessa se oli mopon (viritetyn sellaisen) kilvettömyys ja ylinopeus.
Takaa-ajot ovat poliisille aika tavanomaisia tilanteita, joita varten harjoitellaan koulutuksessa ja niihin on omat keinonsa ja taktiikkansa. Esimerkkinä vaikkapa piikkimatto ja tässäkin nähty kiilaaminen. Ei siis ole niin, että kiilaaminen olisi jotenkin kiellettyä tai ennennäkemätöntä poliisille. Autoilijan tai mopoilijan kiilaaminen on hyväksyttävää esimerkiksi silloin, jos pakenevan kuljettajan ajo aiheuttaa välitöntä, vakavaa hengen tai terveyden vaaraa sivullisille, kuten kaahari törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessa.
Toivomme poliisissa tietenkin, ettei tällaisia tapauksia tulisi! Valitettavasti liikenneturvallisuus on kuitenkin nähdäkseni menossa huonompaan suuntaan varsinkin nuorten keskuudessa, liikennekuri on höltynyt monilla. Toivoisimme myös vanhemmilta vastuunottoa ja puuttumista viritettyihin mopoihin sekä yleisesti kiinnostusta nuoren asioihin.
Ystävällisin terveisin, eräs poliisi
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Se autohan lähti poliisin hallinnasta ojaan, ei se sitä sinne tarkoituksella ohjannut lasta liiskaamaan! Holtitonta ajoa.
Onhan sekin mahdollista. Mamma oli saanut AMK:ssa huonoimman mahdollisen arvosanan poliisiauton käsittelyssä.
Nuo käden ja jalkapöydän murtumat voi olla tosi hankalia, paljon jänteitä, hermoja yms. Toivottavasti poika tulee kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomalaiset on kyllä saatanan ämmiä rikollisten hyysääjiä kukkahattutätejä ja äijiä.... ei jumalauta.. poliisikaan ei saa toimia..
Muuta vaikka USAan, jos sellainen hullumpi villin lännen meno miellyttää enempi. Onnea matkaan.
Mä muutankin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poliisi ei antanut pysähtymiskäskyä ja vaaransi toisen hengen?
Kiima.
Ai se halus panna sitä mopopoikaa tiukkaan pyllyyn vain?
Ei sitä kilvillä ja kortilla ajella vaan taidolla ja tuurilla!
Vierailija kirjoitti:
Tuurilla ne laivatkin seilaa!
Ei vaan, aina nää muuta liikennettä vaarantavat on ei-kantasuomalaisia ja täysin ajotaidottomia. Suomalaisilla on sen verran ralligeenejä, ettei ne aja edes taaperona noin huonosti.
Hyvä ja asiallinen kirjoitus.
Täydentäisin siltä osin, yleensä isät ovat niitä ketkä ovat pojan kanssa virittämässä näistä mopoista "ohjuksia".
Mopon hallintalaitteet runko, renkaat mukaanlukien eivät ole tarkoitettu näihin jopa yli satasen nopeuksiin.
Eikä monetkaan nuoret hallitse näin kovaa kulkevia kulkuneuvoja.
Sen näkee jo siitä mikä on kolariherkkyys 17-18 vuotiailla nuorilla auton ratissa.
Muistuttaisin myös tilastosta missä on osapuolena, kolarin aiheuttajana mopon/viritetyn mopon kuljettaja.
Viimeisen kolmen vuoden aikana näissä on kuollut kaikkiaan 34 ihmistä.
Puuttui kylläkin maininta siitä kuinka moni näistä oli sen mopon/viritetyn mopon kuljettajista menehtyi ja kuinka monta sivullista menehtyi.
Sen lisäksi kun tämä nuori joutuu oikeuslaitoksen tuomisemaksi niin koko perhe "pääsee" lastensuojelun kanssa tekemisiin. Se onkin sitten pitempi projekti.
Niin, enkä ole poliisi vaikka kerran vastasin tuntemattomasta numerosta soittajalle, Ylikonstaapeli Juurikkala!
Häpesin suunnilleen silmät päästäni kun soittaja oli terveyskeskuslääkäri, kokeiden tuloksista.
Kun nämä puhelimella soittavat myyjät ovat suoraan sanoen maan vaiva!
Miksi mopopojalle laitettiin käsiraudat?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ajanut kortitta rallia. Ajoin vain omassa pihassa peltorallia. Isä varta vasten vielä kielsi käymästäkään tien puolella, vaikka sekin oli yksityistie.
Fun fact: Monilla rallikuskeilla on muuten siirtymillä kuski erikseen, kun ne rallikuskit ei saa alaikäisinä ajaa yleisillä teillä.
Vierailija kirjoitti:
Kilikalikeikalla saa käsiraudat ja pallon jalkaan. Ei käsirenkaita ja pullaa massuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ajanut kortitta rallia. Ajoin vain omassa pihassa peltorallia. Isä varta vasten vielä kielsi käymästäkään tien puolella, vaikka sekin oli yksityistie.
Fun fact: Monilla rallikuskeilla on muuten siirtymillä kuski erikseen, kun ne rallikuskit ei saa alaikäisinä ajaa yleisillä teillä.
Ihan sivuhuomiona, rallikuskit ovat kaikkein surkeimpia kuskeja liikenteessä. Ne eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä eikä ne osaa ottaa muita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja asiallinen kirjoitus.
Täydentäisin siltä osin, yleensä isät ovat niitä ketkä ovat pojan kanssa virittämässä näistä mopoista "ohjuksia".
Mopon hallintalaitteet runko, renkaat mukaanlukien eivät ole tarkoitettu näihin jopa yli satasen nopeuksiin.
Eikä monetkaan nuoret hallitse näin kovaa kulkevia kulkuneuvoja.
Sen näkee jo siitä mikä on kolariherkkyys 17-18 vuotiailla nuorilla auton ratissa.
Muistuttaisin myös tilastosta missä on osapuolena, kolarin aiheuttajana mopon/viritetyn mopon kuljettaja.
Viimeisen kolmen vuoden aikana näissä on kuollut kaikkiaan 34 ihmistä.
Puuttui kylläkin maininta siitä kuinka moni näistä oli sen mopon/viritetyn mopon kuljettajista menehtyi ja kuinka monta sivullista menehtyi.
Sen lisäksi kun tämä nuori joutuu oikeuslaitoksen tuomisemaksi niin koko perhe "pääsee" lastensuojelun kanssa tekemisiin. Se onkin sitten pitempi projekti.
Niin, enkä ole poliisi vaikka kerran vastasin tuntemattomasta numerosta soittajalle, Ylikonstaapeli Juurikkala!
Häpesin suunnilleen silmät päästäni kun soittaja oli terveyskeskuslääkäri, kokeiden tuloksista.
Kun nämä puhelimella soittavat myyjät ovat suoraan sanoen maan vaiva!
Oi kauhee! Juurikkala!
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sivuhuomiona, rallikuskit ovat kaikkein surkeimpia kuskeja liikenteessä. Ne eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä eikä ne osaa ottaa muita huomioon.
Ne ei varmaan osaa edes ajaa hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä käsittelisit yksin pahantuulista teiniä, joka on juuri tehnyt 6 rikosta kerralla? Ympärillä 200 samanlaista murjaania kitisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se autohan lähti poliisin hallinnasta ojaan, ei se sitä sinne tarkoituksella ohjannut lasta liiskaamaan! Holtitonta ajoa.
Törmäsi passatin kyljellä poikaan ja sitten lähti auto käsistä. Kunpa osaisitte hakea tietoa ja nähdä kaikki videot.
Poliisiauto koukkasi levennyksen kohdalla äkkiä oikealle, ja sen jälkeen äkkiä vasemmalle, koska huomasi, että levennys loppuu, ja päätyi kyntämään ojan pohjaa. Lisäksi yhden videon mukaan hän syytti asiasta poikaa sanomalla: "oliks pakko", kun jalkautui pojan luo. Poika vastasi siihen sanomalla: "sä ajoit mun päälle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei varmaan osaa edes ajaa hiljaa.
Mikä nopeus on sinun mielestä hiljaa? Minun mielestä alle 30km/h vauhti on hiljainen vauhti. 50km/h nopeus on jo todella kova.
Vierailija kirjoitti:
Ajaa ilman rekisteriä—> poliisi yrittää tappaa.
No jos siltä tuntuu... Poliisi on pyöveli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sekin mahdollista. Mamma oli saanut AMK:ssa huonoimman mahdollisen arvosanan poliisiauton käsittelyssä.
Onneksi nyt ajaa 10/10.
Olisi muuten mulle onnellinen loppu, syntyisin ikään kuin koiraksi uudessa elämässäni.