Äh, onko mitään toivoa saada vyötäröläski vähenemään vaihdevuosi-ikäisenä
Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti. Käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa ja muina päivinä jotain aerobista liikuntaa: kävelyä, pyöräilyä, jumppaa. En juurikaan syö herkkuja, karkkeja tai pikaruokaa. Syön kasviksia. Nukun riittävästi.
BMI on normaalin rajoissa, mutta hivuttautuu pikku hiljaa ylemmäs. Vyötärö on ainoa paikka, mihin läskiä kertyy ja vyötärönympärys onkin pari-kolme vaatekokoa isompi kuin muu kroppa. Onko oikeasti mitään toivoa saada viisikymppisenä enää vyötäröä takaisin alkamatta syömälakkoon tai ryhtymättä bodariksi?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, millaisia tuloksia tulisi, jos jokainen täällä roikkuva käyttäisi palstailuun tuhlaamansa ajan treenaamiseen.
No kyllä silloin tulisi rasitusvammoja. Joku roti siihen treenaamiseenkin tai loppuu lyhyeen.
T.Palstaloinen vuodesta 2004
Vierailija kirjoitti:
Järkyt jenkkakahvat. Röllykkä roikkuu sivuilta eteen p.llun päälle.
Miten sen saa pois?
Miten?
Omenavartalona en ole tehnyt tuota havaintoa. Rasva pyrkii sinne vatsan alueelle ihan samalls tavslla kuin nuorenakin. Lihominen ja laihtumiminen tapahtuu myös ihan yhtä helposti kuin silloin. 51 v. olen.
Vierailija kirjoitti:
Stressi saa rasvan pysymään vyötäröllä ja kerääntymään sinne. Liittyy kortisolin eritykseen. Eli vähennä stressiä! Voi olla helpommin sanottu kuin tehty.
Toi pitää tiettävästi paikkansa, mutta oman kortisolitason tietäminen on kotikonstein mahdoton paikka. Sen takia keskittyisin perusasioihin, enkä veisi tota asiaa hormonitasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi, että mitä ap ja muut, jotka sanovat käyvänsä salilla, oikein tekevät siellä. Sen on pakko käytännössä olla jotain semicardio-circuitia, jos maha vaan kasvaa. Siirtykää nostamaan oikeita painoja maastavedossa, kulmasoudussa, pystypunnerruksessa, penkissä ja takakyykyssä ja syökää proteiinia 1,5 grammaa painokiloa kohti, niin eiköhän kroppa ala muovautua.
Sivusta kun väkisinkin näkee keski-ikäisten naisten salitreeniä, niin onhan se usein ihan pelleilyä. Hauiskääntöä viidellä kilolla ja jollain stepperillä polkemista. Se ei ole oikeaa lihaskuntotreeniä. Eikä siinä mitään sinänsä, kaikki saavat tehdä, mitä haluavat. Mutta jos tarkoitus on saada lihasta ja muuttaa kehonkoostumusta, se on turhan touhuilua.
N55
Minulla on ohjelmassa yhtenä päivänä jalat-pakarat, toisena ja kolmantena päivänä yläkroppaa eri lihasryhmistä. On varmaankin sivusta katsottuna tyhmän näköistä, mutta teen niin isoilla painoilla kuin jaksan. Siksi käynkin ns. pappasalilla ja mieluiten sellaiseen aikaan ettei siellä ole muita. Koen silti itse että yläkroppatreenistä on hyötyä, vaikka se sisältääkin hauiskääntöjä 5-8 kg painoilla :) Jostainhan se on aloitettava, en minä ainakaan jaksa 20kg puntilla hauista tehdä. Varmasti on sinulla eri asia, kuulostaa että olet vuosia treenannut painoilla. Minä vasta nyt keski-iässä aloitin kuntosalin, koska en varsinaisesti pidä siitä mutta kun joka paikassa sanotaan että vanhemmiten pitäisi lisätä lihastreeniä. Pidän enemmän kunnon hikijumpista, niissä ei ole koskaan tylsää toisin kuin kuntosalilla.
Ei siinä hauiskäännössä mitään vikaa ole, mutta se on kehonmuokkauksen kannalta ajanhukkaa. Hauis on pieni lihas. Se ei vaikuta naisen ulkonäköön eikä toimi kunnon glukoosivarastona kuten esimerkiksi reisilihakset. Sitä paitsi saat riittävästi treeniä hauiksille kun teet penkkiä, pystypunnerrusta ja kulmasoutua, jotka samalla harjoittavat ennen kaikkea isoja lihaksia.
Ja naiset mokaavat usein siinä, että eivät lisää painoja. Jos olet jo kuukausia treenannut ja painot on samat, treeni vaikuttaa vain ylläpitävästi. Sinun pitää koko ajan yrittää nostaa enemmän. Naiset usein aliarvioivat, kuinka paljon voivat nostaa. Ovatko sarjan viimeiset kaksi nostoa sellaiset, että taistelet hampaat irvessä? Jos eivät ole, treeni ei muokkaa vartaloa.
Lisää jokaiseen liikkeeseen enemmän painoja. Aluksi saat ne ylös ehkä 6 tai 8 kertaa. Sitten kun ne nousevat 10 kertaa, on aika taas lisätä painoja.
N55
Eri, mutta itse kun aloitin treenin lähempänä 50 ikävuotta, niin nivelet ja selkä ei kestä kauhean kovaa rääkkiä. Siksi teen niillä naurettavilla painoilla ja vain hyvin hitaasti lisään painoja. Treenaan pt:n ohjauksessa, joten tuskin teen edes kovin väärin. Se vaan on ilmeisesti joillain meistä tämmöistä tässä iässä, että vaikka lihakset kehittyisivätkin nopeammin, niin muut paikat ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi, että mitä ap ja muut, jotka sanovat käyvänsä salilla, oikein tekevät siellä. Sen on pakko käytännössä olla jotain semicardio-circuitia, jos maha vaan kasvaa. Siirtykää nostamaan oikeita painoja maastavedossa, kulmasoudussa, pystypunnerruksessa, penkissä ja takakyykyssä ja syökää proteiinia 1,5 grammaa painokiloa kohti, niin eiköhän kroppa ala muovautua.
Sivusta kun väkisinkin näkee keski-ikäisten naisten salitreeniä, niin onhan se usein ihan pelleilyä. Hauiskääntöä viidellä kilolla ja jollain stepperillä polkemista. Se ei ole oikeaa lihaskuntotreeniä. Eikä siinä mitään sinänsä, kaikki saavat tehdä, mitä haluavat. Mutta jos tarkoitus on saada lihasta ja muuttaa kehonkoostumusta, se on turhan touhuilua.
N55
Minulla on ohjelmassa yhtenä päivänä jalat-pakarat, toisena ja kolmantena päivänä yläkroppaa eri lihasryhmistä. On varmaankin sivusta katsottuna tyhmän näköistä, mutta teen niin isoilla painoilla kuin jaksan. Siksi käynkin ns. pappasalilla ja mieluiten sellaiseen aikaan ettei siellä ole muita. Koen silti itse että yläkroppatreenistä on hyötyä, vaikka se sisältääkin hauiskääntöjä 5-8 kg painoilla :) Jostainhan se on aloitettava, en minä ainakaan jaksa 20kg puntilla hauista tehdä. Varmasti on sinulla eri asia, kuulostaa että olet vuosia treenannut painoilla. Minä vasta nyt keski-iässä aloitin kuntosalin, koska en varsinaisesti pidä siitä mutta kun joka paikassa sanotaan että vanhemmiten pitäisi lisätä lihastreeniä. Pidän enemmän kunnon hikijumpista, niissä ei ole koskaan tylsää toisin kuin kuntosalilla.
Lisään tuosta tylsyydestä sen verran, että siihen auttaa kunnianhimoinen asenne. On todella hieno tunne, kun huomaa voivansa lisätä taas painoja. On kiva olla vahva. Jos siellä salilla käy vain aivottomasti vetämässä läpi sen saman setin kuin aina eikä kehity mitenkään, niin onhan se tylsää. Mutta jos lähdet kokeilemaan, pystytkö tänään nostamaan lisää ja tekemään ennätyksesi, niin fiilis on ihan erilainen.
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 90-luvulla ei ollut kovin paljoa ylipainoisia aikuisia, vaikka ihmiset kävivät töissä ihan samat 8 tuntia kuin nykyisinkin?
Kyllä silloikin oli keskivartololäskisiä. Aika monta tulee heittämällä mieleen naapureista, sukulaisista ja opettajista. Vaikeaa ylipainoa oli vähemmän mutta mahaa löytyi niiltä todennäköisesti normaalipainoisilla yli 50v. Niin miehiltä kuin naisillakin.
Avainsana: Ei ollut KOVIN PALJON. Ihan voi tilastoita nähdä, että ylipainoisten osuus on kasvanut räjähdysmäisesti, kun ihmisten elämään tulivat netti, megasäkit karkkia ja sipsiä sekä passiivinen elämäntapa. Lapsetkin kuskataan ovelta ovelle, etteivät vaan rasitu. Ysärillä lähes kaikki pyöräilivät tai kävelivät harrastuksiinsa. Jopa sinne 5-6km päähän. Samoin kouiumatkat kuljettiin ilman kuskauspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Ei siinä hauiskäännössä mitään vikaa ole, mutta se on kehonmuokkauksen kannalta ajanhukkaa. Hauis on pieni lihas. Se ei vaikuta naisen ulkonäköön eikä toimi kunnon glukoosivarastona kuten esimerkiksi reisilihakset. Sitä paitsi saat riittävästi treeniä hauiksille kun teet penkkiä, pystypunnerrusta ja kulmasoutua, jotka samalla harjoittavat ennen kaikkea isoja lihaksia.
Ja naiset mokaavat usein siinä, että eivät lisää painoja. Jos olet jo kuukausia treenannut ja painot on samat, treeni vaikuttaa vain ylläpitävästi. Sinun pitää koko ajan yrittää nostaa enemmän. Naiset usein aliarvioivat, kuinka paljon voivat nostaa. Ovatko sarjan viimeiset kaksi nostoa sellaiset, että taistelet hampaat irvessä? Jos eivät ole, treeni ei muokkaa vartaloa.
Lisää jokaiseen liikkeeseen enemmän painoja. Aluksi saat ne ylös ehkä 6 tai 8 kertaa. Sitten kun ne nousevat 10 kertaa, on aika taas lisätä painoja.
N55
Kyllä mulla treeni muokkaa vartaloa vaikka kuinka paljon. Mitään painoja en nostele.
tämä menee huikeasti ohi aiheen mutta saakos kysyä.
Olen käyttänyt Ozempicia nyt toista kuukautta (olen vaikeasti lihava 171 sm /150 kg.
Nyt paino on pudonnut 5 kg.
Kaikki sanovat että se on vain nestettä ja lihaskudosta.
Minkä verran painoa pitää pudottaa että voin sanoa, että olen laihtunut, siis että läskiä on mennyt.
Jotkut tuntuvat oikein suuttuvan , kun olen sanonut että vaaka näyttää nyt viittä kiloa vähemmän.
Se ei kuulema ole oikeaa laihtumista.
Voisiko joku viisas neuvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pakko sitä painoa on jonkun verran pudottaa, jos sitä vyötäröä haluaa kaventaa. Ei siihen mitään ihmekonsteja tarvita, mutta miinuskaloreja pitää olla. Aika usein se vyötärö vaikuttaa olevan juuri se hankalin paikka.
Painon pudotusta ei voi kohdistaa vyötäröön, joten selviää vain kokeilemalla. Ehkä joku -200 kaloria päivässä, niin aika sitten hoitaa sitä asiaa.
Jos kulutat enemmän kuin syöt, niin lopputulos on varma, koska energiaa ei synny tyhjästä. Jos on noin maltillinen kuin -200 , niin ei tarvi miettiä mitään hidastunutta aineenvaihduntaa. Syöminen lienee muuten kunnossa, eli pysy noissa asetelmissa muuten, mutta pienennä sitä ruoan määrää vähäsen.
Ei riitä -200 jos paino on hiljaa nousemassa.
Miinuskalorit tarkoittaa, miinusta omaan kulutukseen nähden. Tässä siis -200 alle sen minkä kuluttaa. Kulutti minkä kulutti, niin sen alapuolelle siis.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Ozempicia nyt toista kuukautta (olen vaikeasti lihava 171 sm /150 kg.
Minkä verran painoa pitää pudottaa että voin sanoa, että olen laihtunut, siis että läskiä on mennyt.
Jotkut tuntuvat oikein suuttuvan , kun olen sanonut että vaaka näyttää nyt viittä kiloa vähemmän.
Kehonkoostumusmittaus kertoo sinulle, paljonko sinulla on läskiä eli rasvakudosta. Kun sitä seuraat sanotaan vaikka 3kk välein, näet miten paljon läskiä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Lisään tuosta tylsyydestä sen verran, että siihen auttaa kunnianhimoinen asenne. On todella hieno tunne, kun huomaa voivansa lisätä taas painoja. On kiva olla vahva. Jos siellä salilla käy vain aivottomasti vetämässä läpi sen saman setin kuin aina eikä kehity mitenkään, niin onhan se tylsää. Mutta jos lähdet kokeilemaan, pystytkö tänään nostamaan lisää ja tekemään ennätyksesi, niin fiilis on ihan erilainen.
N55
Mitäs sitten kun se kehitys tyssää? Ei ne painot loputtomuuksiin voi vain nousta ja nousta. Viisikymppisenä monella voi olla jo työn tuomaa kulumaa, eikä aina voi vain repiä kovempaa ja kovempaa, kun on pakko kuunnella omaa kehoa.
Vierailija kirjoitti:
Kilogrammat eivät kerro sitä oletko lihava vai kenties lihaksikas. Esimerkiksi 100kg painava henkilö voi olla viimeisen päälle tikissä oleva jääkiekkoilija tai sairaalloisen lihava av-mamma. Kehon koostumus ratkaisee, ei kilot.
Vierailija kirjoitti:
N55
Ei silloin jos tarkoitus on polttaa kaloreita. Vaikka joku muu tapa polttaa enemmän, silti se sun mielestä huonompikin tapa polttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Keskity vaan omaan tekemiseen. Kasvata lihaksia ja jatka piikkejä. Tuo on oikein hyvä tahti, ja kun jaksat vahvistaa lihaksia, ihokin pysyy paremmin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljonko näet läskiä esim. Cameron Diazin vyötäröllä?
Noita Hollywood-tähtiä ei nyt kannata paljon katsella vertailukohdaksi, koska heillä rasvaimut ja tummy tuckit on ihan arkea naisilla.
No paljonko näet läskiä esim. Martina Aitolehden vyötäröllä?
Unohditko, että Martina on pt ja treenaa paljon työkseen. Vertaile nyt johonkin keski-ikäiseen tavistiinaan joka ei voi ammatin puolesta asua salilla eikä omista pt:n tietämystä, niin on vähän realistisempi elämäntilanteiden vertailu.
Eipä se pt-tietämys mitään salatiedettä ole. Kuka tahansa voi netistä opiskella treenaamisen perusasiat ja toteuttaa ne omissa treeneissään.
Silti, arjessa palkkatyö vie parhaimmat ja energisimmät tunnit, niin tilanne on aivan eri, kun pitää työpäivän jälkeen lähteä liikkumaan ja on mahdollisesti perhearki pyörittävänä.
Selityksen makua. Suomessa on vaikka kuinka paljon palkkatyössä olevia, joilla ei ole läskiä vyötäröllä, koska treenaavat oikein. Ei ole vaikeaa eikä oikeasti vaadi edes paljon aikaa, kun osaa vähän hallita elämäänsä eikä käytä aikaansa tekosyiden keksimiseen vauvapalstalla. Tämänkin ajan, kun olet täällä selitellyt läskejäsi olisit voinut treenata salilla.
Toivottavasti et ole pt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 90-luvulla ei ollut kovin paljoa ylipainoisia aikuisia, vaikka ihmiset kävivät töissä ihan samat 8 tuntia kuin nykyisinkin?
Kyllä silloikin oli keskivartololäskisiä. Aika monta tulee heittämällä mieleen naapureista, sukulaisista ja opettajista. Vaikeaa ylipainoa oli vähemmän mutta mahaa löytyi niiltä todennäköisesti normaalipainoisilla yli 50v. Niin miehiltä kuin naisillakin.
Avainsana: Ei ollut KOVIN PALJON. Ihan voi tilastoita nähdä, että ylipainoisten osuus on kasvanut räjähdysmäisesti, kun ihmisten elämään tulivat netti, megasäkit karkkia ja sipsiä sekä passiivinen elämäntapa. Lapsetkin kuskataan ovelta ovelle, etteivät vaan rasitu. Ysärillä lähes kaikki pyöräilivät tai kävelivät harrastuksiinsa. Jopa sinne 5-6km päähän. Samoin kouiumatkat kuljettiin ilman kuskauspalvelua.
Kyllä niitä pyöreitä äitejä oli silloinkin ja koulubussi kuskasi lapset pidempien matkojen takaa. Painonvartijat saapuivat Suomeen jo 1973, kyllä tarvetta on jo silloin nähty markkinoilla ja ysärillä oli varsinkin suosiossa.
On aidosti pelottava tilanne, että jo lapsille syötetään laihdutuslääkkeitä sen sijaan, että huolehdittaisiin terveellisistä elämäntavoista. On äärimmäisen harvinaista lihoa jo lapsena muusta syystä kuin huonojen elämäntapojen vuoksi. Myöskään vaihdevuodet eivät ole mikään syy lihomiselle. Elintavat ovat siinäkin asian ytimessä. Pitää tehdä muutoksia elämäntapoihin, jotta elimistö ei ala veltostua.
Vierailija kirjoitti:
Järkyt jenkkakahvat. Röllykkä roikkuu sivuilta eteen p.llun päälle.
Miten sen saa pois?
Kokeile laihduttaa.
N55